مهم‌ترین جاهای دیدنی جلفا را بشناسید

0

جلفا یکی از شهرهای استان آذربایجان شرقی است. جمعیت این شهر طبق آمارگیری در سال 1395 چیزی در حدود 9 هزار نفر بود و احتمالاً اکنون جمعیت این شهر بیشتر است. جلفا یک شهر مرزی و گمرکی محسوب می‌شود که با کشورهای جمهوری آذربایجان دارای مرز مشترک است.

این شهر که در 135 کیلومتری شمال تبریز قرار دارد ازنظر موقعیت جغرافیایی و همچنین قرار گرفتن در منطقه آزاد تجاری-صنعتی ارس از اهمیت زیادی برخوردار است.

14 مورد از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری جلفا

شهرهایی که در مناطق آزاد قرار دارند معمولاً در نوع خود گزینه‌های جذابی برای سفر هستند، به‌خصوص اگر در این شهرها جاذبه‌های گردشگری بی‌نظیری هم وجود داشته باشد ارزش سفر به آن شهر چند برابر می‌شود.

جلفا شهری است با فرهنگ غنی و بعد از شهر تبریز در استان آذربایجان شرقی دومین مقصد محبوب سفر گردشگران داخلی و خارجی است.

شهر جلفا

مراکز خرید و مجتمع‌های تجاری فراوان، جاذبه‌های گردشگری بی‌نظیر و قرارگیری این شهر در مناطق آزاد برخی از مهم‌ترین دلایلی هستند که جلفا را به یک شهر گردشگر خیز تبدیل کرده‌اند.

در ادامه با ما همراه باشید تا مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری و مکان‌های دیدنی جلفا را معرفی کنیم تا در سفر بعدی خود این مکان‌های ارزشمند را از دست ندهید.

جاده ارس جلفا، از زیباترین جاده‌های کشور

جاده ارس جلفا که یک جاده مرزی است در لیست زیباترین جاده‌های کشور و یکی از بهترین جاهای دیدنی جلفا قرار دارد. در این جاده علاوه بر اینکه می‌توانید رودخانه ارس را مشاهده کنید از کنار جنگل‌ها و کوهستان‌های سرسبز عبور می‌کنید.

خانه‌های روستایی بسیار زیبایی هم در طول مسیر خودنمایی می‌کنند. حتی خانه‌هایی که در کشور ارمنستان و در منطقه جمهوری نخجوان قرار دارند نیز به‌خوبی قابل‌ مشاهده هستند.

درواقع این‌طرف رود شما در جاده حرکت می‌کنید و آن‌سوی رودخانه خانه‌های ارمنستانی قرار دارند.

جاده ارس جلفا

رودخانه و سد ارس

رودخانه ارس به‌تنهایی یک از جاذبه‌های گردشگری جلفا که منظره ای بی‌نظیر خلق کرده محسوب می‌شود.

این رودخانه که درگذشته با نام آراکس شناخته می‌شده از بلندی‌های هزار برکه در شهر ازروم ترکیه سرچشمه گرفته و تا مناطق مرزی ایران کشیده می‌شود.

طول رودخانه 1072 کیلومتر است و از غرب به شرق استان جریان دارد. این رودخانه از 3 استان اردبیل، آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی می‌گذرد.

سد ارس نیز جاذبه گردشگری زیبایی است که بر رودخانه ارس بناشده است و دریاچه زیبایی در پشت سد به وجود آورده است. این سد در 40 کیلومتری شهر جلفا قرار دارد. در این رودخانه می‌توانید انواع ماهیان آب شیرین را ببینید. امکان ماهیگیری نیز وجود دارد.

رودخانه ارس

پارک ملی کمتال

این پارک ملی 7 هزار هکتاری در مرز بین‌المللی با جمهوری ارمنستان قرار دارد.

به پارک ملی کمتال، کنتال هم می‌گویند. پارک ملی کمتال یک منطقه محافظت‌شده است و از آن برای حفظ گونه‌های گیاهی و جانوری بخش شمال شرقی کشور استفاده می‌شود. این پارک از مشهورترین جاهای دیدنی جلفا به شمار می رود.

آدرس پارک ملی کمتال: جلفا – سیه‌رود

آبشار ماهاران و آبشار آسیاب خرابه

این آبشار نیز در مناطق حفاظت‌شده استان آذربایجان شرقی قرار دارد. آبشار ماهاران در کنار رودخانه ارس قرار دارد و با ارتفاع 15 متری‌اش یکی از مکان‌های دیدنی جذاب برای گردشگران داخلی و خارجی این منطقه محسوب می‌شود.

در این منطقه می‌توانید چشمه‌های کوچک و بزرگی را مشاهده کنید که باعث حاصلخیزی نسبی این منطقه زیبا شده‌اند.

آبشار ماهران

آدرس آبشار ماهاران: جلفا – کناره رود ارس – منطقه حفاظت‌شده کیامکی

آبشار آسیاب خرابه نیز یکی دیگر از آبشارهای زیبای جلفاست که پیشنهاد می‌کنیم حتماً از آن بازدید کنید.

آدرس آبشار آسیاب خرابه: 35 کیلومتری شمال شرق جلفا

حمام جلفا نگاهی به جاذبه‌های تاریخی جلفا

جلفا تنها شهر طبیعت نیست، بلکه جاذبه‌های تاریخی جلفا، زیبایی را هم در خود جای‌داده. این معماری که معماری کاملاً ایرانی دارد یکی از آثار ارزشمند تاریخی جلفاست.

سبک معماری این بنا طبق بررسی‌های انجام‌شده توسط کارشناسان به معماری قاجاریان نزدیک است. قدمت آن نیز در حدود 100 است.

این بنا که در جاده تبریز به جلفا قرار دارد معمولاً مورداستفاده تجار و بازرگانان و کارمندان و کارگران گمرک، نظامیان و مردم ساکن در شهر بوده است.

نکته جالب در مورد حمام جلفا این است که این اثر در سال 1387 به‌عنوان یک از آثار ملی ثبت‌شده است.

آدرس حمام جلفا: جلفا – بین تأسیسات راه ایران و گمرک جلفا

کلیسای سنت استپانوس، دومین کلیسای مهم ارمنی‌ها در ایران

برای بازدید از کلیساهای جذاب تاریخی نیازی نیست که حتماً به کشورهای همسایه سفر کنید، در همین کشور خودمان و در استان آذربایجان شرقی نیز کلیساهای جذابی وجود دارد که بد نیست از آن‌ها دیدن کنید. شهر جلفا به شهر کلیساها نیز معروف است.

این شهر به دلیل نزدیکی به ارمنستان دارای چندین کلیسا است.

کلیسای سنت استپانوس

کلیسای سنت استپانوس یا سن استفانوس مقدس، دومین کلیسای پراهمیت ارامنه در کشور است. بعد از قره کلیسا، سن استپانوس که نام آن از اولین شهید راه مسیحیت در بیت‌المقدس گرفته‌شده اهمیت بسیار زیادی برای ارامنه دارد.

این کلیسا در قرن 9 میلادی ساخته‌شده است. البته سنت استپانوس به دلیل زلزله تخریب‌شده بود که در دوران صفویه مرمت‌شده است.

محل قرارگیری این کلیسا نیز در منطقه‌ای زیباست. در دل طبیعت کوهستان‌های بین جلفا و جمهوری آذربایجان در کنار رود ارس کلیسای استفانوس قرارگرفته.

آدرس کلیسای سن استپانوس: 17 کیلومتری غرب جلفا

کلیسای چوپان

کلیسای چوپان یکی دیگر از کلیساهای منطقه و جاهای دیدنی جلفاست. این کلیسا نیز در غرب شهر جلفا و در نزدیکی رودخانه ارس قرارگرفته است. به این دلیل که این کلیسا محل عبادت چوپان‌های ارمنی ساکن در روستاهای این منطقه بوده به آن کلیسای چوپان گفته می‌شود.

نکته جذاب در مورد این کلیسا ساده بودن معماری این کلیسای خالی از زینت است و دلیل آن استفاده قشر معمولی مردم از این کلیسا بوده است.

آدرس کلیسای چوپان: جلفا، 5 کیلومتری جلفا – سد ارس – بعد از کاروانسرای خواجه نظر

کاروانسرای خواجه نظر

دوران شاه‌عباس صفوی دوران ساخت کاروانسراهای متعدد در سراسر ایران بود، به‌طوری‌که 999 کاروانسرا در این دوران ساخته شد.

یکی از مهم‌ترین کاروانسراهای ساخته‌شده در این دوران کاروانسرای خواجه نظر است که در 5 کیلومتری شهر جلفا قرارگرفته.

کاروانسرای خواجه نظر

نام این کاروانسرا از یکی از ارامنه مشهور و بااعتبار که در جلفا قرار داشته گرفته‌شده است. او جایگاه ویژه‌ای نزد شاه‌عباس صفوی داشته و به همین دلیل در آن زمان به کلانتر ارامنه تبدیل‌شده. این کاروانسرا توسط شاه‌عباس به افتخار وی ساخته‌شده.

آدرس کاروانسرای خواجه نظر: جلفا – کرانه جنوبی رودخانه ارس در نوار مرزی ایران و آذربایجان – کنار پل ضیاءالملک

پل ضیاءالملک

در کنار پاسگاه مرزی عبارسی پلی به نام پل ضیاءالملک قرار دارد که به‌عنوان یکی از آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

این پل که در دوران پیش از میلاد مسیح ساخته‌شده از اهمیت تاریخی بسیار زیادی برخوردار است. البته علت نام‌گذاری آن به پل ضیاءالملک مرمت آن توسط ضیاءالملک نخجوانی بوده است.

این اثر در سال 1381 به‌عنوان یک اثر ملی ثبت شد. از آن زمان پل ضیاءالملک یکی از مهمترین جاذبه‌های گردشگری جلفا محسوب می شود.

آدرس پل ضیاءالملک: 6 کیلومتری غرب جلفا

مجموعه کردشت

یکی دیگر از جاهای دیدنی تبریز و جلفا، مجموعه کردشت یکی از زیباترین نمونه‌های معماری ایرانی و جاذبه‌های تاریخی استان آذربایجان شرقی است که در روستای کردشت و در جوار شهرستان جلفا قرار دارد. این مجموعه بی‌نظیر شامل ۸ بنای مهم از جمله حمام بزرگ، حمام کوچک، مسجد غریب، دیوانخانه، یخچال، قلعه منسوب به عباس میرزا و ساخلو (پادگان نظامی) است.

کردشت در جلفا

روستای اشتبین

روستای پلکانی اشتبین که به آن «ماسوله آذربایجان شرقی» نیز می‌گویند، در حاشیه سواحل زیبای رودخانه ارس در میان کوه‌های بلند قرار دارد و طبیعت چشم‌نواز، سبز و دل‌انگیز آن، بهشت را به تصویر می‌کشد.

روستای اشتبین

روستای دوزال

روستای زیبای دوزال در کنار رودخانه ارس در مرز کشور ارمنستان در بخش سیه‌رود شهر جلفا جای گرفته است.

این روستای بی‌نظیر، امام‌زاده‌های فراوانی مربوط به دوره سلجوقیان را دارد که در میان آن‌ها امام‌زاده شعیب که در برج دوزال قرار دارد از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و یکی از مهم ترین آثار تاریخی کشور در این روستا محسوب می‌شود که در مکانی باصفا بر فراز کوهی مشرف به رودخانه ارس بنا شده است.

ساخت برج تاریخی دوزال به قرن هفتم هجری قمری و دوره حکومت ایلخانان می‌رسد.

آسمان ابری بر فراز روستای دوزال

بازارچه مرزی جلفا

بازارچه مرزی جلفا در کنار رودخانه ارس درست در مرز ایران با جمهوری خودمختار نخجوان در شهر جلفا واقع شده است. این بازارچه از سال ۱۳۷۳ شروع به فعالیت کرد و اکنون یکی از بازارهای پررونق و پر رفت و آمد استان آذربایجان‌شرقی به شمار می‌رود.

بازارچه مرزی جلفا

امام‌زاده سید محمد نوجه مهر

امام‌زاده سید محمد نوجه مهر که معروف به سید محمد آقا نیز است، در روستای نوجه مهر شهر جلفا قرار دارد. گفته می‌شود که این امام‌زاده یکی از نوادگان «امام موسی کاظم بوده است. نظرهای خود را درباره دیدنی‌های جلفا با ما و سایر کاربران وبلاگ شب به اشتراک بگذارید.

امام‌زاده سید محمد نوجه مهر

نظرتان را ثبت کنید

ایمیل شما با ثبت نظر نمایش داده نمی‌شود

*

بنر نصب اپلیکیشن شب