جاذبه های شگفت انگیز نیشابور

0

نیشابور،شهری از جنس فرهنگ و شعر

برای اونهایی که به شعر و ادبیات علاقه مندن، نیشابور یه مقصد ایده آله. شهری پر از جاذبه های تاریخی و طبیعی که به پایتخت فیروزه ایران شهرت داره.

نیشابوربه عنوان دومین شهر بزرگ استان خراسان رضوی شناخته میشه. این شهر زادگاه انسانهای فرهیخته ای مثل عطار، خیام، دکتر شفیعی کدکنی و… بوده و از قدیم یکی از پایتخت های فرهنگی ایران شناخته میشده.

اگر موافقین با هم سراغ بعضی از بهترین دیدنی های این شهر شگفت انگیز بریم و درباره نقاط گردشگری اون بیشتر بدونیم.

مقبره خیام

مقبره خیام یکی از مهمترین جاذبه های گردشگری نیشابوره.

طراحِ این بنا معمار نامدار ایرانی هوشنگ سیحون بوده و در طراحی این مجموعه تلاش کرده تا عناصری از زندگی و تفکرات این شاعر بزرگ رو نشون بده. به همین دلیله که معماری آرامگاه و فضای مجموعه خیره کننده و دلبازه.

در طول روز شعرهای خیام همراه با موسیقی در محوطه پخش میشه و میتونین در یک ظهر بهاری از آرامش عجیب باغ، آسمون آبی و نور طلایی خورشید لذت ببرین. شب و نورپردازی های زیبای محوطه هم حال و هوای عرفانی به آرامگاه خیام میده .

اگر قصد داشتین سوغاتی بخرین یادتون نره که در انتهای محوطه حجره هایی بنا شده و در اونها صنایع دستی و سنگ های فیروزه به فروش میرسه.

باغ قدمگاه

باغ قدمگاه در منطقه ای کوهستانی و در ورودی شهر نیشابور قرار گرفته. برای اومدن به این باغ زیبا باید از شهر مشهد به سمت نیشابور حرکت کنید و در 24 کیلومتری نیشابور ،خروجی باغ رو در پیش بگیرید.

درباره این باغ و بنای داخل اون هم داستانهای مختلفی وجود داره. شاید دلیل اصلی که اینجا رو یک منطقه زیارتی میدونن این باشه که بر اساس روایتها امام رضا در یکی از سفرهاش در این نقطه توقف داشته.

خوبه بدونین ساختمون اصلی باغ در دوران صفوی و به دستور شاه عباس اول احداث شد اما در زمان شاه سلیمان صفوی و ناصرالدین شاه قاجار تغییراتی برای بازسازی باغ صورت گرفت.

این بنا در زمانهای مختلف به عنوان کاروانسرا و آب‌انبار کاربری داشته و در حال حاضر با درختهای چنار و گردو و فضای تاریخیش، یکی از جاذبه های گرشگردی شهر نیشابور شناخته میشه.

آرامگاه عطار و کمال الملک

آرامگاه عطار و کمال الملکآرامگاه عطار یکی دیگه از جاذبه های نیشابوره که در زمان تیموریان و به دستور وزیر هنردوست این دوره ساخته شده.  در کنار مقبره عطار، آرامگاه کمال‌ الملک، نقاش معروف ایران هم قرار گرفته. جالبه بدونین طراح و معمار آرامگاه کمال الملک استاد هوشنگ سیحونه.

این مجموعه تاریخی در خیابان عرفان نیشابور واقع شده و پر از حس خوب و عارفانه است. میتونین بشینید و ساعتها از سکوت و حس خوب اینجا لذت ببرید.

محیط اطراف باغ پر از درخت و صدای پرنده هاس و هر از گاهی از بلندگوهای محوطه  قطعه هایی از استاد شجریان پخش میشه. یادتون نره که میتونین در کنار مقبره لباس سنتی بگیرین و با اونها عکس یادگاری بندازین.

عمارت سعیدی

باغ سعیدی یکی از باغ های قدیمی ایرانیه که در زمان قاجار ساخته شده. داخل باغ دو عمارت تاریخی وجود داره. تاریخ شناسان سازنده این عمارت ها رو ” ابراهیم سعیدی” یکی از خان های مشهور نیشابور میدونن.

خونه هایی که در این باغ ساخته شدن معماری قدیمی و منحصر به فردی دارن. میتونین با سر زدن به این مجموعه تاریخ 100 سال پیش ایران رو پیش چشمهاتون ببینین و لحظاتی خودتون رو به جای شخصیت های فیلمهای قدیمی فرض کنین.

دره باغرود نیشابور

دره باغرود نیشابورباغرود یکی از مناطق بکر و طبیعی استان خراسان رضویه که در 12 کیلومتری نیشابور قرار داره. این دره در نزدیکی شهرکی به همین اسم واقع شده.

اطراف این طبیعت بکر رو درختان سیب، گردو و گیلاس در بر گرفتن. در قسمت پایین دره هم رودخونه ای باصفا جریان داره و این منطقه رو به یکی از معروفترین نقاط گردشگری نیشابور تبدیل کرده.

در محدوده باغرود اردوگاهی به اسم ” شهید رجایی” هم وجود داره و با امکاناتی مثل سینما، کتابخونه و سالن اجتماعات، پذیرای گردشگران این منطقه است.

دهکده چوبی

توی نیشابور دهکده ای وجود داره که تمام بخش هاش از چوب ساخته شده. این دهکده در نزدیکی روستایی به اسم “محمد آباد آقازاده”  قرار گرفته. در حقیقت یک مهندس خوش ذوق خراسانی این مجموعه رو ساخته و اون رو به یکی از جاذبه های استان خراسان رضوی تبدیل کرده.

شما اینجا میتونین شاهد مسجد ، موزه و کتابخونه، رستوران، فروشگاه و نانوایی چوبی باشین. جالبه که بدونین این روستا تنها جنبه زیبایی نداره و در بعضی از خونه ها مردم مشغول زندگی هستن. حتی کشاورزی و دامپروری هم جزو کارهای مردم دهکده به حساب میاد.

از اونجایی که بیشتر روستاهای ایران با گل و خشت درست شده ان،این دهکده یکی از جاذبه های متفاوت کشورمون شناخته میشه.

عمارت امین الاسلامی

عمارت امین‌الاسلامی بنایی دو طبقه‌ و آجریه و در باغی در مرکز نیشابور قرار داره.

ساخت این بنا رو به دوره دوم پهلوی نسبت میدن .بنا به گزارشات تاریخی، مالک این عمارت” ابوالحسن امین‌الاسلامی”، از خان‌های دوره‌ی پهلوی بوده .

در حال حاضر باغ امین الاسلامی به یکی از بوستان های پرطرفدار نیشابور تبدیل شده و گردشگران علاقه مند به طبیعت و تاریخ این مجموعه رو به پاتوق همیشگیشون تبدیل کردن.

نظرتان را ثبت کنید

ایمیل شما با ثبت نظر نمایش داده نمی‌شود

*

بنر نصب اپلیکیشن شب