جاذبه های گردشگری همدان

2

همدان شهر بسیار زیبایی است و آب و هوایی کوهستانی و دلپذیر، تابستان های خنک و زمستانی هایی برفی دارد. شهری که در سیر تاریخی خود نام های بسیاری داشته است اما امروزه به نام همدان یا همه دانان شناخته می شود.

همدان یکی از شهرهای بسیار زیبای کشور در بخش های غربی ایران است. همدان یا هگمتانه با تاریخی بسیار کهن و ارزشمند، در گذشته پایتخت تاریخی ایران بوده است و راز و رمزهای تاریخی بسیار را در دل خود نهفته دارد. این استان را در کشور به عنوان پایتخت تاریخ و تمدن ایران می شناسند و تاریخش به دوران ماد ها باز می گردد.

همدان به واسطه اینکه در دوران مادها بنا شده و زمانی پایتخت حکمرانی کشور بوده است، آثار تاریخی بسیاری دارد. همچنین به لحاظ جغرافیایی و آب و هوایی نیز مناطق گردشگری طبیعی و دیدنی بسیار را در اختیار بازدیدکنندگان خود قرار می دهد. قطعا گردش و سفر به شهر زیبای همدان برای هر گردشگری دلپذیر و جذاب خواهد بود.در ادامه با بررسی جاذبه های تاریخی همدان با ما همراه باشید.

جاذبه های گردشگری همدان

اگر تابحال اسم حکیم ابوعلی سینا به گوشتان خورده باشد، پس حتما نام همدان را هم شنیده اید. حکیم ابوعلی سینا یکی از بزرگان ایران است که در علوم بسیار تبحر داشته و خدمات بسیاری در زمینه پیشرفت علم نجوم، پزشکی و ریاضیات در گذشته ایران داشته است.

آرامگاه شیخ الرئیس ابوعلی سینا در همدان قرار دارد و یکی از دیدنی ترین و معروف ترین جاذبه های گردشگری همدان است. آرامگاه بوعلی سینا در مرکز میدانی به همین نام در شهر همدان واقع شده است و در آن آثار بسیاری از ابوعلی سینا به نمایش گذاشته شده است. ابوعلی سینا شاعر، عارف و طبیب ایرانی است که شهرتی جهانی دارد و آرامگاهش از اصلی ترین جاذبه های دیدنی استان همدان به شمار می آید.

غارعلیصدر، شگفت انگیزترین غار آبی دنیا

یکی دیگر از جاذبه های گردشگری همدان که بسیار دیدنی است و شهرت زیادی هم دارد، غار علیصدر است. غار علیصدر که با عنوان طولانی ترین غار آبی دنیا هم شناخته می شود، داستان جالبی هم در کشف دارد. گفته می شود که در گذشته فردی به همین نام مشغول به چرای دام هایش بوده است و متوجه می شود تعدادی از گوسفند هایش نیست. وقتی به دنبال آنها می گردد کاملا اتفاقی به این غار آبی می رسد و از گذشته تابحال نام وی برروی این غار مانده است. غار علیصدر به عنوان خاص ترین مکان از جاذبه های گردشگری همدان، در نزدیکی شهرستان کبودرآهنگ استان همدان قرار دارد و در فهرست آثار ملی کشور هم به ثبت رسیده است.

غار علیصدر

غار علیصدر یکی از شگفت انگیزترین بناهای تاریخی-طبیعی همدان است که در سفر خود حتما باید از آن دیدن کنید. شاید برای شما هم جالب باشد اگر بدانید که هنوز نتوانسته اند انتهای این غار را پیدا کنند و یا انسانی در آن سفر کند. چرا که در برخی مسیرها، راه بسیار تنگ و باریک می شود ویا تجهیزات کافی برای ورود به آنها وجود ندارد. غار علیصدر بیست و سومین اثر ملی ایران است و نکته جالب توجه آن، این است که دمای هوایش همیشه ثابت بوده و 20 درجه سانتی گراد است.

آبشار تاریخی و کتیبه های گنجنامه، بهترین نمونه از جاذبه های گردشگری همدان

در بخش های غربی شهر و بعد از آنکه از روبروی دانشگاه های بوعلی و علوم پزشکی همدان گذشتید، وارد مسیری می شوید که به دو مورد از جاذبه های طبیعی و تاریخی معروف همدان می رسد، گنجنامه و عباس آباد. گنجنامه نام منطقه ای طبیعی در کوهپایه است که دو کتیبه تاریخی و آبشاری پرآب و مرتفع دارد.

این کتیبه های تاریخی به زبان های باستانی ایرانی نوشته شده اند و در گذشته تصور میشد که نشان دهنده محل گنج باشند، به همین دلیل نام گنجنامه برروی آنها گذاشته شد. گنجنامه فقط یک آبشار و دو کتیبه نیست، بلکه مجموعه ای بسیار بزرگ و دارای یک مجتمع توریستی و ورزشی است. همچنین فروشگاه و غرفه های بسیار زیادی نیز در این منطقه وجود دارد که برای خرید انواع محصولات بومی شهر همدان در اختیار شما هستند. بعد از غار علیصدر، بهترین نمونه از جاذبه های گردشگری همدان، کتیبه های باستانی گنجنامه است.

آبشار تاریخی گنجنامه همدان

اما برویم به سراغ تپه عباس آباد! مسیر منتهی به سمت گنجنامه و عباس آباد، هر دو جاده های نیمه کوهستانی و با شیب بالاست. در دو سمت جاده منتهی به این دو جای دیدنی پر از باغ های شهری است و محیط بسیار سرسبز و دلچسبی دارد. عباس آباد نیز که یکی از تپه های تاریخی شهر در بین جاذبه های گردشگری همدان است، محیطی بسیار دیدنی و دلچسب برای گذران اوقات فراغت شما در سفر است.

عباس آباد حالتی همانند بام همدان دارد و با رفتن به بلندترین نقطه آن می توانید تمام شهر و جاذبه های گردشگری همدان را زیر پایتان ببینید.

آرامگاه باباطاهر عریان، شاعر خوش ذوق ایران

یکی دیگر از مفاخری که در همدان آرمیده است باباطاهرعریان می باشد. این شاعر بزرگ که در اواخر سده چهارم زندگی می کرده، در سده های چهارم و پنجم در همدان حضور داشته و آثار فاخری را به هنر و ادب ایران افروده است. آرامگاه باباطاهر در سال 1376 به فهرست آثار ملی ایران افزوده شد و بنایی بسیار زیبا و دیدنی است.

آرامگاهی باباطاهر عریان، یکی از بناهای تاریخی همدان

در محوطه داخلی آن کاشی کاری و معرق های بسیار زیبا و ظریفی وجود دارد که نمای چشم نوازی به وجود آورده و جلوه خاصی به قسمت های داخلی مزار داده است. بیشتر اشعار باباطاهر عریان به لهجه ملایری، بزرگترین شهرستان استان همدان، و با درون مایه زبان لری سروده شده اند. در محوطه داخلی این بنا 24 دو بیتی برروی 24 قطعه سنگ زیبا حک شده و در اطراف مزار باباطاهر نصب شده اند.

تپه های باستانی هگمتانه، دیدنی ترین بنای تاریخی همدان

همانطور که پیشتر هم گفتیم، نام گذشته شهر همدان، هگمتانه بوده است. هگمتانه یا همدان کنونی نخستین پایتخت ایران در گذشته بوده است و در کنار شهرهایی مانند آتن در یونان و رم در ایتالیا، از معدود شهرهای باستانی جهان اند که همچنان مسکونی است. پس مسلما جاذبه های گردشگری همدان بسیار زیادند.

تپه های باستانی هگمتانه در همدان

کاخ باستانی ماد ها در شهر همدان در تپه های هگمتانه فعلی قرار داشته است و براساس اطلاعات تاریخی به دست آمده از کتاب هرودوت، تاریخ نویس گذشته، این شهر به دستور دیاکو ساخته شده و 7 دیوار در اطراف آن به رنگ یکی از سیاره های شناخته شده تا آن زمان داشته است. یکی از شگفتی های تپه های هگمتانه وجود یک سیستم آب رسانی بسیار پیشرفته است. پیشنهاد می کنیم که در سفر خود حتما سری به تپه های باستانی هگمتانه بزنید و از موزه آن نیز دیدن کنید.

گنبد علویان، زیباترین نمونه از معماری اسلامی در جاذبه های گردشگری همدان

گنبد علویان یکی از بهترین بناهای بجا مانده از دوره شکوفایی اسلامی در ایران است. این اثرتاریخی زیبا در چهار باغ علویان و در نزدیکی میدان امام زاده عبدالله شهر همدان قرار دارد و دسترسی راحتی به آرامگاه باباطاهر هم دارد. پس می توانید با یک تیر دو نشان زده و بعد از دیدار از آرامگاه باباطاهر به دیدار از گنبد علویان هم بروید.

بازار سنتی و قدیمی همدان هم یکی از جاذبه های تاریخی شهر است که در نزدیکی میدان امام خمینی شهر همدان قرار دارد. میدان امام در حقیقت میدان مرکزی شهر است و دارای 6 خروجی می باشد که در نوع خود یکی از میدان های خاص و بزرگ کشور به حساب می آید.

تصویری از گنبد علویان در همدان

آثار تاریخی و جاذبه های گردشگری همدان بسیار زیادند و در بین معرفی این جاذبه های تاریخی و طبیعی باید حتما به حمام تاریخی قلعه، برج قربان، موزه تاریخ طبیعت، مقبره استرومردخای، میدان میشان، دره سوخته و بازارچه میرفندرسکی هم اشاره کنیم. همدان یکی از آن استان هایی در کشور است که تمام شهرستان هایش نیز دارای جاذبه های طبیعی و تاریخی بسیار خاصی هستند. پیشنهاد می کنیم در سفر خود به همدان حتما زمانی را برای دیدار از ملایر، نهاوند، بهار و لاله جین هم اختصاص بدهید. ملایر شهر انگور و منبت ایران، لاله جین شهر سفال، و بهار شهر گل های ایران است که همگی از خاص ترین جاذبه های گردشگری همدان هستند و این استان را در غرب کشور به یک مقصد عالی برای سفر تبدیل کرده اند. اگر قصد اقامت در همدان و اجاره سوئیت در این شهر زیبا را دارید حتما به سایت شب که بهترین سایت اجاره ویلاست سر بزنید.

2 پاسخ
  1. علی بابا نظر داده:

    واقعا جاذبه های جذابی بود
    ممنون از شما
    لطفا بلیط رو هم به خدماتتون اضافه کنید
    ممنون از سایت خوبتون

  2. فتحی نظر داده:

    ممنون که جاذبه های همدان رو معرفی میکنید ما هم یک مرکزی راه انداختیم که هم جاذبه های همدان رو معرفی کردیم و هم به مسافرین و گردشگرایی که به همدان میان خدمات اسکان و اجاره سوئیت روزانه ارائه میدیم خواستم از مطالب خوبتون تشکر کنم و اینکه بگم با اجازتون قسمتی از مطالب شما جهت درج در وبسایتمون به آدرس
    siutehamedan.ir کپی شد

نظرتان را ثبت کنید

ایمیل شما با ثبت نظر نمایش داده نمی‌شود

*

بنر نصب اپلیکیشن شب