حقایق شگفت انگیز قطب شمال

0

قطب شمال همیشه به عنوان یکی از مناطق شگفت انگیز و متفاوت دنیا معرفی میشود. برای بسیاری از کودکان و نوجوانان، قطب شمال مکانی جادویی است که در آن گوزن های شمالی، موجودات اساطیری و حتی بابانوئل زندگی میکند.

در طول سالهای مختلف روایتها، داستانها و مستندهای بسیاری درباره این مکان دیدنی ساخته شده است. اما شاید برایتان جالب باشد که بدانید برخی از حقایق این منطقه چقدر با تصورات ما متفاوت است.

با ما همراه باشید تا برایتان از چند واقعیت جالب و شگفت انگیز قطب شمال صحبت کنیم:

 

در قطب شمال هیچ زمینی وجود ندارد!

برخلاف قطب جنوب، قطب شمال هیچ زمین پایداری ندارد. سطحِ زمین قطب شمال در حقیقت صفحه ای یخی است که در بالای اقیانوس منجمد شمالی شناور مانده است.

طبق اطلاعات نشنال جئوگرافیک، ضخامت یخ ها به حدود 2 یا 3 متر میرسد. بنابراین برخلاف تصور برخی، این مکان جایی ایده آل برای اسکی، اسنوبورد یا بازی گوزنهای شمالی نیست.

 

قطب شمال و دشوار بودن تحقیقات

همانطور که گفتیم این محدوده بر روی صفحه ای یخی واقع شده که مدام در حال حرکت است. برای دانشمندان و محققان ایجاد ایستگاه دائمی برای مطالعه در چنین منطقه ای دشوار است.

با این حال ایستگاه های تحقیقاتی وجود دارد که همراه با یخ های شناور برای مطالعه اکوسیستم منطقه حرکت می کنند. این ایستگاه ها دما، قطعه های یخ، جریان ها، شرایط آب و هوایی، زندگی دریایی و اعماق دریا را بررسی و کنترل می کنند.

 

6 ماهِ کامل در تاریکی

از اوایل ماه اکتبر تا اوایل ماه مارس، قطب شمال در تاریکی کامل به سر میبرد.از آنجا که زمین هنگام چرخش به دور خورشید در یک محور کج و شیب دار قرار دارد، در ماه های زمستان خورشید همیشه زیر خط افق است.

 

و 6 ماهِ کامل در روشنایی

قطب شمال هر سال فقط یک طلوع و یک غروب خورشید را تجربه می کند. این منطقه از اوایل آوریل تا اواخر سپتامبر 24 ساعت کامل در روشنایی روز به سر میبرد زیرا در ماههای تابستان خورشید همیشه در بالای خط افق قرار دارد.

 

مسابقه ماراتن

کاملا درست حدس زدید! برخی از مردم روی یک ورقه غول پیکر شناور یخ، مسابقه ماراتن برگزار میکنند. این یخ به اندازه کافی مقاوم است تا بتواند وزن انسان را حفظ کند.

رقبای این مسابقه از سراسر جهان در دمای شدید زیر صفر 26.2 مایل (معادل 42 کیلومتر) را می دوند. تا کنون بیش از 500 نفر این مسابقه را تا در این منطقه به اتمام رساندند.

 

قطب شمال به هیچ ملیتی تعلق ندارد

کشورهایی مانند کانادا و دانمارک با قطب شمال هم مرز هستند، اما هیچ کشوری وجود ندارد که بتواند ادعای مالکیت این منطقه را داشته باشد. با این حال در سال 2007 روسیه با استفاده از یک زیردریایی کوچک، یک پرچم روسی تیتانیوم را در کف دریای قطب شمال و در حین عملیاتی اعزامی به نام Arktika نصب کرد.

بعدها سازمان ملل چنین تلاشی برای مالکیت این محدوده را رد کرد.

 

قوانین مشخص

قطب شمال به عنوان بخشی از آبهای بین المللی در نظر گرفته می شود. این بدین معناست که این منطقه زیر نظر قوانین دریایی اداره می شود که برای همه اقیانوس ها در حال اعمال است.

کانادا، ایالات متحده (از طریق آلاسکا) ، دانمارک (از طریق گرینلند)، روسیه و نروژ مجاز به کشف ذخایر احتمالی نفت و سایر منابع طبیعی تا 200 مایل دریایی از خط ساحلی خود هستند، اما فراتر از این مسافت فعالیت آنها محدود است.

 

قطب شمال گرمتر از قطب جنوب است

این موضوع بدان معنا نیست که میتوانید در سواحل قطب شمال آفتاب بگیرید!

دما در قطب شمال می تواند به صفر درجه سانتیگراد (یا 32 درجه فارنهایت) برسد، اما دمای قطب جنوب به طور متوسط ​​در منفی 60 درجه سانتیگراد (یا منفی 76 درجه فارنهایت) قرار دارد. دلیل این موضوع هم این است که قطب جنوب 9000 فوت بالاتر از سطح دریا واقع شده است،چیزی نزدیک به 2800 متر!

در حالی که قطب شمال کمتر از 1 متر بالاتر از سطح دریاست و این موضوع باعث میشود تا گرما از طریق اقیانوس منجمد شمالی جذب شود.

 

هیچ پنگوئن یا حیوان قطبی در اینجا زندگی نمیکند

از آنجا که رانش سطوح یخی در این منطقه غیر قابل پیش بینی است، حیواناتی مانند خرس ها،روباه های قطبی و پنگوئن ها مهاجرت و ساختن خانه در قطب شمال را دشوار میدانند.

با این حال خرس های قطبی گاهی اوقات در جستجوی غذا در این منطقه سرگردان می شوند.

 

قطب شمال، زیستگاه ماهیان کاد

ممکن است روی سطوحِ یخی اینجا زندگی چندان جریانی نداشته باشد، اما زندگی دریایی و زیرِ آب در این منطقه بسیار پر جنب و جوش است.

انواع میگو، سخت پوستان کوچک و شقایقهای دریایی آبهای قطب شمال را اشغال کرده اند. همچنین این منطقه به عنوان زیستگاه ماهی کاد شناخته میشود که از میگوهای کوچک و سخت پوستان تغذیه میکند.

 

اینجا خبری از تمدن نیست

درست مانند حیوانات، درست کردن خانه و مستقر شدن در قطب شمال برای انسان هم دشوار است. تغییرات شدید آب و هوا و تغییراتی که در بافت و حرکت یخها وجود دارد اصلی ترین دلیل این موضوع است.

 

زمان گیج کننده است

به صورت کلی مناطق زمانی با خطوط طولی جغرافیایی تعیین می شوند و قطب شمال و جنوب را به هم متصل می کنند.

خطوط طولیِ جغرافیایی از قطب شمال آغاز می شود و بدان معنی است که قطب در تمام مناطق زمانی قرار دارد. همچنین این واقعیت که هر سال فقط یک طلوع و غروب خورشید وجود دارد، مفهوم زمان را بیش از پیش گیج کننده می کند.

 

سال 1909، اولین سفر به قطب شمال

از زمان قرن نوزدهم چندین سفر برای مطالعه به قطب شمال انجام شده است اما اولین مورد احتمالاً تا پیش از سال 1909 اتفاق نیفتاده است.

در سال 1908 “فردریک آلبرت کوک”، کاوشگر آمریکایی ادعا کرد که به قطب شمال رسیده است. با این وجود نتوانست جهت گیری درست این منطقه را برای تایید نشان دهد و بعدها تیمِ او هم اعلام کرد که وی به این منطقه نرسیده است.

یک سال بعد همکار آمریکاییِ او “رابرت پیری”، همان ادعا را مطرح کرد گرچه تا سال ها این ادعا با بحث و اختلاف مواجه میشد.

تا اینکه نشنال جئوگرافیک با مطالعات گسترده ای که روی عکس های پیری انجام داد نتیجه گرفت که وی در 5 مایلی قطب شمال قرار داشته است.

تام اوری، كاشف انگلیسی پس از آنكه مسیر پیری را با استفاده از سگ های سورتمه پیمود و توانست با موفقیت به قطب شمال برسد، از ادعای وی پشتیبانی كرد.

 

اثرات قطب شمال در شهرهای دیگر

همانطور که گفتیم در قطب شمال اثری از زندگی وجود ندارد.اما جالب است بدانید در ایالت آلاسکا شهری وجود دارد که نام آن را “قطب شمال” گذاشته اند.

گرچه ممکن است بابانوئل یا سانتا را در قطب شمالِ واقعی پیدا نکنید، اما در این شهر کوچک و در سراسر سال، روح کریسمس زندگی می کند.در این منطقه مسافران می توانند از مسابقات مجسمه سازی روی یخ لذت ببرند، در بازی های گوزنهای شمالی شرکت کنند و حتی به دیدن خانه بابانوئل بروند.خانه ای که هر سال هزاران کودک نامه ها و نقاشی هایشان را به آنجا میفرستند.

 

برگردان از

https://www.theactivetimes.com/

 

 

نظرتان را ثبت کنید

ایمیل شما با ثبت نظر نمایش داده نمی‌شود

*

بنر نصب اپلیکیشن شب