خلیج همیشه فارس

0

برای خلیج همیشگی فارس

روز 10 اردیبهشت در تقویم ایرانی به اسم خلیج فارس نام گذاری شده. این نامگذاری به خاطر اخراج پرتغالی ها از تنگه هرمز و خلیج فارسه!.

اما ما به عنوان یک ایرانی چقدر راجع به خلیج فارس میدونیم؟ چقدر خبر داریم که چه اتفاقهایی در طول سالها در این منطقه افتاده؟ اصلآ جغرافیای خلیج فارس چه شکلی هست؟

اگر دوست دارین درباره این میراث ملی بیشتر بدونین، خوندن این مطلب رو از دست ندین!

 

خلیج فارس چطور بوجود اومد؟

ساحل

تاریخ دقیقی درباره پیدایش خلیج فارس وجود نداره. زمین‌شناسان اینطور میگن که حدود 500 هزار سال پیش بر اثر تغییرات زمین شناسی، در قسمتهای جنوبی ایران گودالهای عظیمی بوجود اومد.

این گودالها بسیار بزرگ بودند تا جایی که بخش بزرگی از کوهپایه های زاگرس رو در بر میگرفتند. با گذشت سالهای طولانی و عصر یخبندان، برف و یخ های ارتفاعات در این گودالها سرازیر شدند. سطح آب دریای عمان و دریاهای اطراف هم بالا اومد تا جایی که سرتاسر گودال ها با آب فرا گرفته شد.

بعدها با پیدایش انسان ها، در اطراف این منطقه تمدن های مختلفی بوجود اومد و به محلی پرطرفدار برای زندگی تبدیل شد.

 

تاریخچه خلیج فارس

 

زن و بچه

در طول تاریخ، خلیج فارس یکی از راههای ارتباطی مهم بین کشورها شناخته میشد.

در زمان هخامنشیان و برای گسترش فعالیتهای اقتصادی، کشتی های بازرگانی از این منطقه به دریاهای دیگه میرفتند. این پیشرفت در دوران ساسانی هم ادامه داشت و بندر سیراف، به مرکز بازرگانی بزرگی تبدیل شد.

در زمان حکومت افشاریان ، نادرشاه  نیروی دریایی بزرگی در خلیج فارس ایجاد کرد و با خرید چند کشتی از انگلیس و هلند، این منطقه رو به یکی از پایگاههای نظامی خودش تبدیل کرد.

بعد از وارد شدن مسلمانان به ایران، ایرانی ها همچنان تجارت دریایی خودشون رو با با هند و چین و …ادامه دادند.

 

ردپای استعمارگران

 

خلیج فارس

خلیج فارس به خاطر قرار گرفتن در موقعیتی استراتژیک، از قدیم تا امروز مورد توجه پادشاهان، کشورها و دولتهای مختلف بوده.

در اوایل دوران صفویه، عثمانیها به خلیج فارس اومدند و نیروهای دریایی خودشون رو در این منطقه قرار دادند. در بخش های دیگه ای از خلیج فارس هم پرتغالی ها حضور داشتند، تا جایی که اثرات استعمارشون هنوز در جزیره های جنوبی مشهوده! در طول سالهای متمادی، عثمانی ها و پرتغالی ها با هم نبردهایی هم داشتند.

بعدها انگلیسی ها ،هلندی ها و فرانسوی ها هم با مستقر شدن در بخشهایی از تنگه هرمز، به تجارت و بازرگانی در این منطقه مشغول شدند!

 

10 اردیبهشت

 

اما اینکه چرا 10 اردیبهشت روز خلیج فارس نامگذاری شده هم باز به تاریخ بر میگرده.

400 سال پیش، زمانیکه هنوز پرتغالی ها سواحل جنوب رو در دست داشتند، شاه عباس به این منطقه میاد و هرمز رو از دست پرتغالی ها آزاد میکنه. تاریخ شناسان زمان این اتفاق رو در روزهای 21 تا 30 آوریل اعلام میکنن.

این موضوع از این جهت اهمیت داره که پرتغالی ها تا قبل از اون 117 سال در جنوب و جزایر جنوبی مستفر بودند و قلعه ها و پایگاههای نظامی خودشون رو داشتند.

یک سال بعد از بیرون رفتن پرتغالی ها از هرمز، لشکر ایران به فرماندهی ” امامقلی خان” به جنوب حرکت میکنه و این بار خلیج فارس از چنگ پرتغالی ها آزاد میشه.

 

جغرافیای خلیج فارس

جزیره

خلیج فارس سومین خلیج بزرگ دنیا شناخته میشه. این پهنه نیلگون از طریق تنگه هرمز به اقیانوس هند راه داره و در قسمت غربی هم به دلتای اروند رود میرسه.

سواحل شمالی خلیج فارس همگی در جغرافیای ایران قرار دارند اما در بخشهای دیگه کشورهایی مثل عمان،عراق ،کویت، بحرین، قطر، امارات متحده عربی و عربستان سعودی واقع شدند.

 

جزیره های خلیج فارس

کشتی

در مجموع  32 جزیره از آبهای خلیج فارس به ایران تعلق داره. 21 جزیره از این مجموعه مسکونی هستند و بقیه تنها قطعه هایی از سنگ و خاکند که روی دریا شناور موندند. بعضی از اونها حتی در ساعاتی از روز به زیر آب میرند.

بزرگترین جزیره خلیج فارس هم قشمِ که طبیعت بکر و بینظریش در سالهای اخیر طرفداران بسیاری پیدا کرده.

 

بافت گیاهی و جانوری خلیج فارس

دلفین

مرجان‌ها ، پرستو‌های دریایی ، پلانکتونها، لاک‌پشت‌ها و پرندگان مهاجر از جمله حیات وحش این محدوده هستند و هرسال طبیعت دوستان بسیاری برای دیدن اونها به جنوب و جزایر اون سفر میکنند.

۱۵۰ نوع ماهی در آبهای خلیج فارس زندگی میکنند و یکی از منابع ماهیگیران برای گذران زندگی هستند. انواع صدف‌های خوراکی هم توی بعضی سواحل بندرعباس، بندر لنگه و جزیره هرمز وجود داره.

از جمله دیدنی های این محدوده هم میشه به ” جنگل های حرا ” اشاره کرد. این جنگلها به دلیل جزر و مد شبها به زیر آب میرند و روزها سر از آب بیرون میارند. افراد بومی درباره این درختها اعتقاد دارند که ریشه اونها آب شور اطراف رو شیرین میکنه و باعث رشد گیاهان مختلف میشه.

 

در حال حاضر جزیره‌ها و ساحل خلیج فارس میزبان گردشگران مختلفی از سراسر دنیاست و سفر به این پهنه آبی و دیدن مردمان خونگرمش یکی از اولویتهای مسافرا شناخته میشه.

 

سایت شب؛ رزرو آنلاین ویلا، سوئیت و اقامتگاه

 

نظرتان را ثبت کنید

ایمیل شما با ثبت نظر نمایش داده نمی‌شود

*

بنر نصب اپلیکیشن شب