خنک‌ترین مناطق ایران در تابستان

0

هرساله، بسیاری از مسافران و گردشگران برای تعطیلات و فرار از گرما به دنبال خنک‌ترین مناطق ایران در تابستان هستند. کوه‌نوردی، پیاده‌روی، شنا در استخرها و یا هر فعالیت دیگری، بخشی از روزهای تابستان را شامل می‌شود، ولی سفر کردن به مناطق دور یا نزدیک خود به‌تنهایی نیاز به‌صرف زمان جهت برنامه‌ریزی و بررسی بیشتر دارد.

اگرچه ایران در میان کشورهای دارای تنوع آب‌وهوایی قرار دارد، اما اولین چیزی که در ذهن بسیاری از مردم در هنگام شنیدن نام ایران خطور می‌کند، کشوری خشک که بیشترین مساحتش را بیابان‌ها تشکیل می‌دهد. بااین‌حال، حقیقت این است که ایران مقصدی عالی و یکی از جالب‌ترین مکان‌ها برای سفر در طول تابستان گرم است.

ایران به‌عنوان یک سرزمین با تمدن باستانی ترکیبی از جاذبه‌های فرهنگی و طبیعی را در اختیار گردشگران قرار می‌دهد. مسافران می‌توانند مکان‌های بسیار خنکی را در طول تابستان به‌عنوان مقصد سفر خود تعیین کنند. در اینجا می‌توانید لیستی از جالب‌ترین مکان‌های ایران را برای دوری از گرمای طاقت‌فرسای تابستان بشناسید.

خنک‌ترین مناطق ایران در تابستان

مناطق خنک در ایران در نواحی شمال، شمال غربی و غرب کشور پراکنده هستند. بااین‌حال، ما در زیر به برخی مهم‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم:

آلاشت

آلاشت

روستای آلاشت در منطقه سوادکوه استان مازندران که توسط کوه‌های این ناحیه احاطه‌شده است، یکی از مکان‌های ایران در تابستان است. آلاشت در زبان محلی به معنی «جایگاه مقدس عقاب‌ها» است. این نام ممکن است به دلیل تعداد زیاد عقاب‌های موجود در کوه‌های بلند این منطقه باشد. این مکان همچنین محل تولد رضاشاه پهلوی (1948-1878) است. پل مشهور ورسک قبل از جنگ جهانی دوم ساخته‌شده است که تهران و گرگان را از طریق راه‌آهن به یکدیگر متصل می‌کند. در طول جنگ جهانی دوم، این پل به نام پل پیروزی نیز شناخته می‌شد.

منطقه آلاشت  با بسیاری از آبشارهای زیبا پرشده است. یکی از زیبا‌ترین آبشارها، آبشار نارم در روستای چرات و در 35 کیلومتری جنوب غربی آلاشت است. در بخش جنوبی شهر، یک پناهگاه کوچکی به نام معبد دختر پاک قرار دارد. این‌یک معبد زرتشتی (آناهیتا) قبل از اسلام بود که فقط زنان مجاز به وارد شدن به آن بودند. آلاشت با آب‌وهوای دلپذیرش که در تابستان بسیار خنک است، دارای تنها رصدخانه در شمال ایران می‌باشد که فرصتی عالی برای کسانی است که علاقه به دیدن ستاره‌ها دارند. همچنین آلاشت نمونه خوبی از ترکیب سبک‌های زندگی سنتی و مدرن است. هم چنین در سایت شب کلبه های سنتی و خانه های روستای زیادی برای اقامت در آلاشت وجود دارد.

ماسوله

ماسوله روستای پلکانی گیلان

ماسوله، روستایی تاریخی و کوهستانی در شهر فومن و استان گیلان در شمال ایران است. این روستا با آب‌وهوای منحصربه‌فردش یکی از خنک‌ترین مناطق ایران در تابستان می‌باشد، طوری که در تمام طول سال پوشیده از مه است. در دامنه‌های کوه البرز، جایی که هوای مرطوب از دریای خزر بلند می‌شود، درختان جنگل‌های انبوه در هوای غبارآلود قرار می‌گیرند که تجربه‌ی فراموش‌نشدنی برای کسانی است که به دنبال خنک شدن در روزهای داغ تابستان هستند.

ماسوله درست در دره‌ای با منظره خیره‌کننده جنگل‌های سبز و آبشارها واقع‌شده است. کوه‌های اطراف آن فرصت‌ مناسبی برای دوستداران کوهنوردی و پیاده‌روی است. خانه‌های ماسوله را می‌توان منحصربه‌فردترین جاذبه این منطقه دانست؛ حیاط خانه بالا سقف خانه پایینی است. منازل و سقف‌هایشان به‌عنوان خیابان مورد استفاده قرار می‌گیرد. ساختار منحصربه‌فرد خانه‌ها، چشم‌انداز طبیعی بی‌نظیر، آب‌وهوای تازه و جنگل‌های سرسبز، این روستا را به مکانی بی‌همتا برای اقامت در ماسوله برای مسافران و گردشگران تبدیل کرده است.

اردبیل

اردبیل

اردبیل یکی از شهرهای ایران است که به هوای بسیار خنکش معروف است. به دلیل آنکه این شهر در نزدیکی دریای خزر (تنها 70 کیلومتر دورتر) قرار دارد و در ارتفاع 1،263 متر از سطح دریا است، بیشترین تعداد گردشگران را در طول تابستان به دلیل هوای سرد خود دارد. دمای اردبیل معمولاً در شهرهای معروفش یعنی سرعین و مشکین‌شهر در حدود 25 درجه سانتی‌گراد است. از سوی دیگر، اردبیل یکی از سردترین مناطق ایران در زمستان با دمای کمتر از 30 درجه سانتی‌گراد است.

اردبیل شهری باستانی است که شهرتش را به دلیل ابریشم و فرش دستباف به دست آورده است. این شهر جمعیتی حدود 600،000 نفر دارد که بیشتر آن‌ها آذربایجانی‌های قومی ایرانی هستند که به زبان آذری تکلم می‌کنند. نام اردبیل در اوستا به معنای «شهر مقدس یا محل مقدس» ذکرشده است. اعتقاد بر این است که این شهر از زمان سلسله هخامنشیان وجود داشته است. در اوستا، اشاره‌شده است که پیامبر زرتشتیان از رود ارس به دنیا آمد و کتاب خود را در کوه سبلان نوشت. شواهد دیگر برای حمایت از تاریخ اردبیل کتاب شاهنامه است که در آن فردوسی شاعر، پایه‌گذار این شهر را به پیروز یکم پادشاه امپراتوری ساسانی اعتبار می‎دهد.

با توجه به موقعیت آن، اردبیل تأثیر زیادی بر تاریخ سیاسی و اقتصاد منطقه دارد. همچنین در طول قرن‌های گذشته مورد هجوم گروه‌های مختلف مانند قفقازها، مغول‌ها و گرجی‌ها قرارگرفته است. شاه اسماعیل اول، پادشاه سلسله صفوی در اردبیل متولد شد. وی تبریز را به‌عنوان پایتخت خود در سال 1501 اعلام کرد. در سلسلۀ قاجار، عباس میرزا که شاهزاده تهرانی بود، تبدیل به فرماندار اردبیل شد. مسافران و گردشگران برای اجاره سوئیت در اردبیل می توانند به سایت شب مراجعه کنند و بهترین اقامتگاه ها را در این سایت رزرو و اجاره نمایند.

فیروزکوه

طبیعت فیروزکوه

برای اهالی تهران که در فصل تابستان به دنبال جایی خنک و درعین‌حال نزدیک هستند، فیروزکوه می‌تواند بهترین انتخاب باشد. ازنظر آب‌وهوایی، این شهرستان دارای زمستان‌های سرد و تابستان‌های معتدل و خنک است، به دلیل که در نزدیکی کوه‌پایه‌های دماوند قرار دارد.

فیروزکوه درگذشته یکی از شهرهای مهم ایران محسوب می‌شده است، ولی به دلیل حمله مغول به‌کلی ویران گشت. امروزه فیروزکوه بیشتر به دلیل آب‌وهوای منحصربه‌فردش، مسافران و گردشگران بسیاری را در طول سال به‌ویژه در تابستان به خود می‌بیند.

به‌دوراز آب‌وهوای خوبش، فیروزکوه دارای مکان‌های دیدنی بسیاری همچون تنگه واشی ((تنگه ساواشی)) است که ازجمله محبوب‌ترین مناطق جهت سفری یک روز برای تهرانی‌ها است. همچنین فیروزکوه دارای قلعه‌ها و گورستان‌های قدیمی، کاروان‌سراها و امام‌زاده‌های متعدد و مناطق بکری همانند چشمه دریابک، دریاچه لزور و روستای خوش آب‌وهوای سله‌بن نیز است. به دلیل موقعیت خوب آب و هوایی و نزدیکی به تهران فیروزکوه مقصد مناسبی برای گردشگران تهرانی است و اجاره ویلا در فیروزکوه در فصل بهار و تابستان با رونق بیشتری روبرو است.

همدان

طبیعت همدان

همدان یکی از زیباترین شهرهای باستانی می‌باشد که در قسمت غربی ایران واقع‌ شده است. این شهر می‌تواند به‌عنوان بهشت ​​فرهنگ باستان برای همه دوستداران فرهنگ و تاریخ در نظر گرفته شود. شاید کمی برایتان غریب باشد، ولی همدان یکی از خنک‌ترین جاهای ایران در تابستان است. بااین‌حال، بسیاری از جاذبه‌های فرهنگی و طبیعی باستانی را در خود جای‌ داده است. امروزه تپه هگمتانه همچنان در معرض حفاری قرار دارد تا جزئیات بیشتر درباره‌ی یکی از ریشه‌های تمدن بشری کشف شود. همدان نخستین پایتخت ایران باستان است که به دوران مادها و پارسیان می‌پیوندد.

غار علی‌صدر (طولانی‌ترین غار آبی در جهان)، گنج‌نامه (نگه‌داشتن کتیبه‌های هخامنشی و آبشار گنج‌نامه)، تپه نوشیجان (یکی از بقایای نادر از سازه‌های قبل از هخامنشی) آرامگاه بابا طاهر (شاعر بزرگ فارسی)، مجسمه سنگی که به دوران مادها بازمی‌گردد، آرامگاه حیقوق نبی (ساختار سلجوقی)، دشت میشان، آرامگاه استر و مدخه ای به‌عنوان محل مقدس یهودیان، گنبد علویان (شاهکاری از گچ و آجر با معماری اسلامی که به دوره سلجوقی می‌رسد)، بازار سقف سنتی همدان که مربوط به دوران قاجار است، موزه تاریخ طبیعی و آرامگاه ابوعلی سینا (پزشک نابغه، دانشمند و فیلسوف ایرانی) از دیگر جاذبه‌های گردشگری شهر همدان است. همدان بهترین مقصد برای سفرهای تابستانه است و گردشگران بسیاری را روانه این شهر می کند که برای اقامت در همدان از خانه های محلی و اقامتگاه های بومگردی این شهر زیبا و تاریخی استفاده می کنند.

گرگان

گرگان

اگرچه گرگان یک مکان دیدنی برای تعطیلات در تمام فصول است، اما یکی از بهترین مقاصد برای سفر و یکی از خنک‌ترین مناطق ایران در تابستان است. گرگان بهشت هزار رنگ استان گلستان  است که دارای بسیاری از مکان‌های تاریخی، تنوع قومی گسترده، جاذبه‌های فرهنگی و طبیعی شگفت‌انگیز است. گرگان یکی از سبزترین مناطق ایران است که بیشتر مساحتش را جنگل‌ها، چشمه‌ها، تالاب‌ها و آبشارها تشکیل می‌دهد. یکی از موارد جالب فرهنگی در گرگان، ترکیب صلح‌آمیز گروه‌های مختلف قومی مانند بلوچ و قزاق است.

گرگان برای جنگل‌های زیبایش مشهور است. شهری پوشیده از درختان یکدست و جنگل‌های منحصربه‌فرد هیرکانیایی است که ماهیت اصلی این منطقه را تشکیل می‌دهند؛ بنابراین، این مکان بهترین انتخاب برای کسانی است که دوست دارند در طبیعت یا به‌تنهایی در جنگل شروع به کاوش کنند.

یکی از مکان‌های شگفت‌انگیز گرگان، پارک ملی گلستان می‌باشد که منطقه‌ای حفاظت‌شده است که شامل جنگل‌های سرسبز و گونه‌های مختلف گیاهی و جانوری و حیات‌وحش است. این مکان تقریباً یک‌هشتم از گونه‌های گیاهی کشور را در خود جای‌داده است. جهان نیما در جنوب گرگان یکی دیگر از مناطق حفاظت‌شده استان است.

جنگل ناهار خوران در 4 کیلومتری جنوب گرگان، بخشی از جنگل‌های هیرکانی و یکی از محبوب‌ترین جاذبه‌های طبیعی این منطقه است. یکی از برجسته‌ترین جاذبه‌های فرهنگی این منطقه که در ارتفاع 55 متری است، گنبدکاووس است، بلندترین برج آجر جهان که به‌عنوان میراث جهانی یونسکو ثبت‌شده است.

یکی دیگر از جاذبه‌های این منطقه، دیوار بزرگ گرگان است. این دیوار که حدود 200 کیلومتر طول دارد، یک ساخت‌وساز دفاعی است که توسط 38 قلعه محاصره‌شده است. این دیوار طولانی‎ترین قلعه باستانی بین مرکز اروپا و چین است که به دوران ساسانیان (قرن پنجم تا هفتم) می‌رسد.

قلعه ماران (یک اثر تاریخی به دوران اشکانیان)، خانه قاجاری تقوی، موزه کاخ گرگان، موزه صنایع دستی گرگان، پل قرن نوزدهم اسپی کالی (18 کیلومتری شمال گرگان)، کاخ آقا محمد کاون (کاخ قاجار)، مسجد جامع (به دوران سلجوقی)، پل قرمز قرن نهم، آق قلعه، آبشار جذبی چشمگیر با ارتفاع 75 متر و آبشار زیبای رنگو برخی دیگر از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی گرگان هستند.

نظرتان را ثبت کنید

ایمیل شما با ثبت نظر نمایش داده نمی‌شود

*

بنر نصب اپلیکیشن شب