راهنمای سفر به خوزستان + معرفی بهترین جاهای دیدنی

0

خوزستان به دلیل تنوع آب و هوایی و جاذبه­‌های تاریخی و طبیعی، جایگاه ویژه‌­ای در میان مقاصد گردشگری دارد. استانی با مردم خونگرم و مهمان نواز، خاکی حاصلخیز و دریایی پر شور و نشاط که همگی دلتنگی را از سر می‌زدایند و شور، نشاط و انرژی را به مسافران هدیه می‌دهند. با ما در این راهنمای سفر به خوزستان همراه باشید و ساعاتی را در میان دیدنی‌های این خطه جذاب و دیدنی سپری کنید.

معرفی استان خوزستان

سفر به خوزستان

بد نیست که پیش از سفر به خوزستان، کمی با شما درباره مختصات جغرافیایی و ویژگی‌های طبیعی این استان صحبت کنیم! خوزستان استانی در جنوب‌ غربی ایران است که از شمال به لرستان، از شرق و جنوب شرقی به چهار محال و بختیاری و کهکیلویه و بویر احمد، از جنوب به خلیج فارس و از غرب به کشور عراق منتهی می‌شود. این استان ۲۷ شهرستان، ۵۴ شهر، ۵۲ بخش و ۱۱۲ دهستان دارد و یکی از غنی‌ترین استان‌های کشور در زمینه منابع نفت و گاز به حساب می‌آید.

مرکز خوزستان اهواز است، با این حال شهرهای مهم دیگری هم مانند آبادان، اندیمشک، خرمشهر و مسجد سلیمان به عنوان مهم‌ترین قطب‌های گردشگری این استان شناخته می‌شوند. جایگاه اقتصادی (ارتباط دریایی و مرز با عراق)، راه‌­های ترانزیتی، منابع سرشار معدنی، صنعت و کشاورزی به اقتصاد این استان پتانسیل بالایی بخشیده است؛ تا جایی که بخشی از بهترین کارخانه‌ها، پالایشگاه‌ها و مراکز صنعتی در خوزستان دیده می‌شوند.

برای مشاهده و رزرو خانه و اجاره ویلا کلیک کنید

آب و هوای خوزستان

یک نکته مهم در سفر به خوزستان، بررسی آب و هوا و پیدا کردن بهترین زمان سفر است. خوزستان در دو منطقه کوهستانی و جلگه‌ای قرار گرفته و به همین دلیل هر قسمت از آن آب و هوای متفاوتی در سال دارد. مناطق کوهستانی و مرتفع خوزستان، تابستان‌های معتدل و زمستان‌های سردی را تجربه می‌کنید و نواحی پست و جلگه‌ای آن، با آب و هوای خشک و بیابانی شناخته می‌شوند.

با این حال اغلب شهرهای خوزستان زمستان‌های کوتاه و معتدلی دارند و تابستان‌هایشان گرم و طولانی است. بد نیست که بدانید در خوزستان، گرما و رطوبت هوا در اردیبهشت ماه هر سال آغاز می‌شود و معمولا تا اواخر مهر ماه ادامه می‌یابد. به همین دلیل اواخر شهریور تا نیمه اردیبهشت بهترین زمان سفر به خوزستان به حساب می‌آید.

جاهای دیدنی و گردشگری خوزستان

وقت آن رسیده است تا در این راهنمای سفر به خوزستان، سری به دیدنی‌های جذاب و منحصربه‌فرد این استان بزنیم. بعضی از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی خوزستان به شرح زیر هستند:

سازه های آبی شوشتر، نخستین سد آبی در جهان!

بدون شک یکی از مهم‌ترین و بهترین مکان‌های تاریخی خوزستان، سازه‌های تاریخی آبی است که در شهر شوشتر قرار دارد. ساخت این بنای تاریخی را به دوره­‌ هخامنشیان و به طور خاص به داریوش بزرگ در ۵ قرن پیش از میلاد مسیح نسبت می‌­دهند. با توجه به قدمت این اثر، آن را شاهکاری مهندسی می­‌خوانند که عنوان بزرگ‌­ترین مجموعه‌­ صنعتی دنیا پیش از انقلاب صنعتی را از آنِ خود کرده است.

برخلاف تصور عامه این مجموعه تنها شامل آبشارها و آسیاب­‌های آبی نمی‌­شود، بلکه سازه­‌های آبی شوشتر ترکیب عظیمی از سازه‌­های مختلفی است که بناهایی از جمله سد، تونل، کانال­‌های فرعی، آسیاب­‌های آبی و برج­‌های دیده‌­بانی را در برمی‌گیرد. در کل این سازه­‌ها یک مجموعه‌­ صنعتی-اقتصادی را شکل داده‌­اند که با یکدیگر ارتباط دارند.

پل سفید اهواز، نماد اصالت جنوب

پل سفید (پل معلق یا پل هلالی) نماد اصلی شهر اهواز است که شاخص‌­ترین جاذبه‌­ این شهر در سفر به خوزستان به حساب می­‌آید. به گفته مورخان، این پل چهارمین پل تاریخی معلق دنیا بوده که روی پرآب‌­ترین و طولانی‌­ترین رودخانه­‌ ایران بنا شده است. بد نیست که بدانید پل سفید اهواز در ۱۵ آبان سال ۱۳۱۵ به طول نزدیک به ۵۰۰ متر، روی کارون افتتاح شد تا قسمت‌های شرقی و غربی این شهر را به هم متصل کند؛ بخش غربی بیشتر شامل مناطق مسکونی است و در بخش شرقی، بافت قدیمی و مرکز شهر به علاوه­‌ کارخانجات و ادارات قرار دارند.

پل سفید اهواز را به دلیل رنگ سفید آن، اینگونه نام گذاری کرده‌اند و آن را «عروس شهر» نیز می­‌خوانند؛ همچنین به دلیل وجود دو قوس هلالی، آن را پل هلالی نیز معرفی می‌کنند.

جهت مشاهده و اجاره سوئیت اهواز کلیک کنید

تالاب هورالعظیم، زیستگاه حیوانات و گیاهان در حال انقراض

همانطور که گفتیم، یکی از شاخصه‌های استان خوزستان در طبیعت بکر، متنوع و منحصر به فردش خلاصه می‌شود. تالاب هورالعظیم یا هورالهویزه، نمادی از جاذبه‌های طبیعی این استان است که به عنوان بزرگ‌­ترین تالاب خوزستان شهرت دارد. این تالاب منبع غنی گیاهی و جانوری و در حقیقت یکی از مهم‌ترین میزبانان پرندگان آبزی منطقه و مهاجر به شمار می‌­رود.

گونه­‌های جانوری تالاب هورالعظیم نیز تنوع بسیاری دارند؛ گاو میش­‌ها، حیواناتی اهلی هستند که در اطراف تالاب زندگی می­‌کنند. پرندگانی چون حواصیل و غاز پیشانی سفید نیز جزو زیست بوم این منطقه به حساب می­‌آیند. پستاندارانی مانند گراز، خفاش، گربه جنگلی و روباه در کنار گونه‌های مختلف ماهی­‌ها و دیگر آبزیان، جلوه متفاوت و دیدنی به محیط زیست زیبای تالاب بخشیده‌اند.

اگر قصد سفر به خوزستان و دیدن یکی از زیباترین محیط­‌های طبیعی آن را دارید، حتما به این منطقه سر بزنید! فراموش نکنید که بهترین زمان برای بازدید از تالاب هورالعظیم نیمه‌­ دوم سال است. علاوه بر این توصیه می‌کنیم که هنگام بازدید از این منطقه حتما از یک راهنمای حرفه‌ای کمک بگیرید. چرا که این محدوده جزو مناطق جنگی خوزستان است و همچنان احتمال وجود خطر در آن وجود دارد.

 تالاب شادگان؛ خاص ترین دیدنی در سفر به خوزستان

تالاب شادگان یکی از معدود تالاب­‌های ایران است که در فهرست میراث طبیعی یونسکو ثبت شده است. علاوه بر زیبایی‌­های بی ­بدیل این منطقه، حضور جانداران، پرندگان و گونه­‌های طبیعی خاص و کمیاب باعث شده است که این تالاب به یکی از زیستگاه­‌های مهم حیات طبیعی ایران تبدیل شود. جالب است که بدانید در میان آب‌های این تالاب دو روستای کوچک (صراخیه و رگبه) نیز وجود دارند که اهالی‌اش برای رفت و آمد از قایق استفاده می‌کنند.

اهالی روستا در میان آبهای این تالاب، به مشاغلی مانند ماهیگیری، شکار، کشاورزی و دامداری می‌پردازند. زنان این ناحیه همچنین بخشی از درآمد خود را با فروش محصولات بومی و سنتی به گردشگران تامین می‌کنند. به همین دلیل است که علاوه بر جاذبه‌های طبیعی، روستاهای اطراف تالاب به بخشی از جذابیت‌های گردشگری این منطقه و سفر به خوزستان تبدیل شده‌اند.

تالاب شادگان در جنوب شهر شادگان در استان خوزستان واقع شده‌ است و بهترین زمان سر زدن به آن نیمه دوم سال خواهد بود. اگر عازم این تالاب شدید، همراه داشتن تجهیزات مناسب سفر مانند کلاه، عینک و کرم ضد آفتاب را فراموش نکنید.

جهت مشاهده و رزرو اقامتگاه آبادان کلیک کنید

زیگورات چغازنبیل، سه هزار سال تمدن

چُغازَنبیل، یکی دیگر از ساخته­‌های قدیمی و باستانی خوزستان است که ساخت آن به دوران ایلامی‌ها برمی‌گردد. این پرستشگاه قدیمی ۵ طبقه دارد و در مربعی به ابعاد ۱۰۵ در ۱۰۵ متر مربع و به ارتفاع ۵۲ متر ساخته شده است. در حال حاضر تنها طبقه­‌های اول، دوم و بخشی از طبقه‌ سوم آن باقی مانده که با چیدمان اجری به چشم می‌آیند. اگر عازم خوزستان شدید و تصمیم داشتید تا از این بنا بازدید کنید، فصل زمستان و زمانی بین طلوع آفتاب تا غروب خورشید را اختصاص دهید.

چگونه به خوزستان سفر کنیم؟

خوشبختانه سفر به خوزستان از طریق مسیرهای متعددی امکان پذیر است. در حقیقت انتخاب شیوه سفر به این استان کاملا بستگی به بودجه خودتان دارد. می‌توانید با خرید بلیط هواپیما به یکی از شهرهای این استان، در کمترین زمان سفر خود را آغاز کنید.

علاوه بر سفر هوایی، راه‌های متعددی هم برای سفر زمینی به خوزستان وجود دارد. قطارها و اتوبوس‌هایی که به سمت این استان حرکت می‌کنند، برنامه‌های منظم و روزانه به سمت خوزستان دارند و می‌توان به راحتی با تهیه یک بلیط، این مسیر را با این وسایل طی کرد. اما اگر انتخاب شما وسیله نقلیه شخصی‌تان است، می‌توانید با استفاده از اپلیکیشن‌های مسیریاب خود را به مقصد برسانید.

حمل و نقل عمومی در خوزستان

یکی دیگر از نکات مهم در راهنمای سفر به خوزستان، جابه‌جایی مسافران در سطح شهر و استفاده از از وسایل حمل و نقل عمومی است. در خوزستان شهروندان اغلب با استفاده از اتوبوس‌های شرکت واحد، تاکسی‌های خطی و سرویس‌های تاکسی‌های اینترنتی رفت و آمد خود را انجام می‌دهند.

اگر در اهواز ساکن هستید، مترو نیز یکی از گزینه‌های مناسب برای انتقال بین نقاط مختلف شهر است. با این حال در این شهر اتوبوس‌ها و تاکسی‌های خطی، اغلب محله‌ها و خیابان‌ها را پوشش می‌دهند و هزینه مقرون به صرفه‌ای هم برای رساندن به مقصد دریافت می‌کنند.

اگر با استان خوزستان فاصله کمی دارید، آوردن وسیله نقلیه شخصی برای حمل و نقل در شهر بسیار به‌صرفه‌تر است.

محل های اقامت در خوزستان

خوزستان یکی از مقاصد محبوب گردشگری ایران است و افراد زیادی در فصل‌های سرد سال برای گشت و گذار در این استان راهی می‌شوند. این در حالی است که بسیاری از گردشگران ترجیح می‌دهند تا با کرایه اقامتگاه یا سویت‌ها و خانه‌های به‌صرفه، اقامتی کوتاه و جذاب داشته باشند. خوشبختانه در این خوزستان آپارتمان‌ها، اقامتگاه‌ها و خانه‌های متعددی برای مسافران وجود دارد.

به شما توصیه می‌کنیم که با مراجعه به وب سایت شب، از اقامتگاه‌های خوزستان دیدن کنید و از تخفیف‌های ارائه شده برای رزرو آن‌ها استفاده نمایید. همچنین می‌توانید در صورت هرگونه سوال با تیم پشتیبانی شب تماس گرفته و سوالات و خواسته‌های خود را با ما در میان بگذارید.

فراموش نکنید که در فصول پر گردشگر خوزستان مانند پاییز و زمستان، بیشتر خانه‌ها و اقامتگاه‌ها با حجم عظیمی از مسافران روبه‌رو می‌شوند و ممکن است در این زمان پیدا کردن اقامتگاهی مناسب با بودجه و سلیقه شما، کمی سخت و دشوار باشد. بنابراین باید به سرعت نسبت به رزرو آنلاین محل اقامت مد نظر خود اقدام نمایید.

غذاهای محلی خوزستان

هیجان‌انگیزترین بخش هر سفر، تجربه غذاهای ناب و محلی شهر مقصد است. در سفر به خوزستان نیز شکم گردی و شکم چرانی از جمله بهترین تجربه‌ها به حساب می‌آید. به ویژه آنکه در این استان، بسیاری از مردم محلی و بومی غذاهای خوش عطر و طعمشان را با محصولات تازه صید شده آماده می‌کنند.

البته که ادویه‌جات تند هم در غذاهای جنوبی نقش مهمی را بازی کرده و در اغلب غذاهای این منطقه به زیر زبان می‌آیند. خورش بامیه، انگشت پلو، آش ماسوا، ششلو، آش غلغل، گمنه، مطبگ، دال عدس، پاکوره، اوپیوزی و خورش گنجشک بعضی از معروف‌ترین و خوشمزه‌ترین غذاهای جنوبی هستند که امتحان کردنشان را در سفر به خوزستان به شدت توصیه می‌کنیم!

جهت مشاهده و خانه اجاره ای ارزان در یزد کلیک کنید

رستوران های خوزستان

به شما این مژده را بدهیم که در سفر به خوزستان، احتیاجی به پخت و پز و درست کردن غذا ندارید! در شهرهای مختلف این استان رستوران‌های باکیفیتی وجود دارند که غذاهای خود را در محیطی دلنشین و باصفا سرو می‌کنند. قطعا از مزه فلافل و سمبوسه جنوبی غافل نخواهید شد!

یکی از این رستوران‌ها، «رستوران پاکستانی» است که در آبادان واقع شده و انواع غذاهای دریایی مانند قلیه میگو، قلیه ماهی و غذاهای جنوبی دیگری همچون دال عدس با بهترین کیفیت در آن طبخ می‌شوند. «پیتزا حکیم» در خیابان زند، «مزه برگر سروش» در خیابان شهرداری و «فلافل نسیم» در خیابان شهرداری و پاساژ جمهوری از جمله فست فودی‌های معروف در این شهر به حساب می‌آیند.

اهواز نیز با رستوران‌های «امپراتور» و «کاکتوس سبز» و فست فودهای «آترین»، «پیتزا هات» و «میلان اینجاس» غذاهای هیجان انگیزش را برای مسافران و مردم شهر ارائه می‌دهد. ضمن اینکه مراجعه به خیابان لشکر آباد دقیقا همان چیزی است که شما برای شکم گردی در اهواز به آن نیاز دارید. بد نیست که بدانید در اهواز نوعی بستنی وجود دارد که از شیر گاومیش تهیه می‌شود. برای امتحان کردن آن، بستنی کرامت در خیابان زند را پیشنهاد می‌کنیم. «آش و صبحانه» میدان راه‌آهن، «گنجشک کبابی» کیانپارس و «کبابی‌ علی» از دیگر غذاهای محبوب در رستوران‌های این شهر شناخته می‌شوند.

هزینه های سفر به خوزستان

برای هر مسافری، هزینه‌ها و بودجه‌بندی از جمله مهم‌ترین بخش‌های سفر شناخته می‌شود. هزینه سفر به خوزستان مانند دیگر شهرهای ایران، کاملا به فصل سفر، شیوه رفت و آمد، هزینه اقامتگاه و بازدید از جاذبه‌های گردشگری بستگی دارد.

با این حال هزینه‌ای که برای سفر خود به خوزستان باید در نظر بگیرید شامل مبلغ موردنیاز برای تهیه بلیط، قیمت رزرو اتاق بر اساس تعداد روز‌هایی که در آن مکان ساکن هستید، خرج و مخارج مربوط به حمل‌ونقل عمومی، خورد و خوراک و بازدید از اماکن دیدنی می‌شود. با این‌وجود نمی‌توان مبلغ دقیقی را برای سفر نهایی به این استان اعلام کرد.

نباید فراموش کرد که به دلیل هوای مطبوع خوزستان در اواخر پاییز و زمستان، سفر در این دو فصل کمی گران‌تر از دیگر مواقع سال است. خوشبختانه در این شهر انواع اقامتگاه‌ها با هزینه‌های مختلف وجود دارند که می‌توان با مشخص کردن بودجه و برنامه‌ریزی هزینه‌ها، بهترین گزینه را در میان آن‌ها انتخاب کرد.

مراکز خرید و بازارها در خوزستان

در سفر به خوزستان می‌توان از خرید و چرخیدن در مراکز خرید و بازارچه‌های کوچک و محلی این استان لذت برد. بازارهایی که رنگ و بویشان برای هر مسافری تجربه و خاطره‌ای دلنشین را باقی خواهد گذاشت. «پاساژ کربلایی»، «بازر مرو»، «پاساژ نخل»، «سیتی‌سنتر هیردا»، «بازارچه صدف»، «بازار خوراکی کاوه» و «بازار امام خمینی» بعضی از بهترین بازارها و مراکز خرید در خوزستان به شمار می‌روند.

بخوانید از: جاهای دیدنی قشم

جشنواره ها و مراسم آیینی و فرهنگی خوزستان

مردم خوزستان مانند دیگر مناطق ایران، آداب و رسوم خاص خود را دارند. اهالی بومی این منطقه در موقعیت‌های مختلف سال با برپا کردن جشن‌ها و مراسم سنتی، راه و روش گذشتگان را به نیکی ادامه می‌دهند. یکی از این مراسم، جشن «کاغذ گیرانی» است که اغلب در اهواز برگزار می‌شود.

در این مراسم، خانواده داماد برای خواستگاری به‌ همراه جمعی از بزرگان محل و ریش‌سفیدان، با لباس‌های بومی و سوار بر اسب به خانه عروس می‌آیند. آنها با خود هدایایی مانند توتون، کله‌قند، چای، گوسفند و… آورده و به خانواده عروس تقدیم می‌کنند. خانواده عروس هم با پای پیاده به استقبال آن‌ها می‌روند.

پس از گپ و گفت اولیه و در صورت رضایت خانواده عروس، قراری تحت عنوان «کاغذگیرانی» گذارده می‌شود که در واقع همان قرار نامزدی است. در کاغذگیرانی بر سر مقادیر مهریه، شیربها، جهیزه و سایر موارد مذاکره می‌شود و در نهایت میرزابنویس محل همه موارد را روی کاغذ ثبت می‌کند. افراد یک به یک کاغذ را امضاء کرده و کف می‌زنند که به آن «کف مبارکی» یا «کف مارکی» می‌گویند.

سوغاتی های خوزستان

اصلا مگر می‌شود که راهی جنوب شد و بدون خرید سوغاتی و دست خالی به خانه برگشت؟ مخصوصا که در جای‌جای این خطه گرم و شرجی، یادگاری‌ها و سوغاتی‌های جذاب و هیجان انگیزی برای خرید وجود دارد! از خوراکی‌های بومی و محلی گرفته تا صنایع دستی رنگارنگ و چشم نواز که اغلب به دست بانوان هنرمند این منطقه ساخته می‌شوند.

مهم‌ترین و بهترین سوغات خوزستان بدون شک خرما و فرآورده‌های مرتبط با آن است. در اغلب شهرهای خوزستان می‌توان بهترین خرما و شیره خرما را از مغازه‌های معتبر تهیه کرد. کلیچه، حلواشکری، کلوچه شوشتری، لوز کنجدی دزفول، ادویه و مرکبات دزفول برخی از خوشمزه‌ترین سوغات خوزستان به حساب می‌آیند. صنایع دستی این استان هم شامل کپوبافی، گلیم افشار خوزستان، عبابافی و قلم‌نی می‌شوند.

جهت مشاهده و اجاره بوم گردی کلیک کنید

اطلاعات شهری مورد نیاز در خوزستان

یکی دیگر از نکات مهم در راهنمای سفر به خوزستان، اطلاعات شهری است که هر مسافری باید نسبت به آن‌ها آگاه باشد. برخی از مهم‌ترین شماره‌ها و نشانی‌های مراکز مهم شهریار به شرح زیر هستند:

فرودگاه‌های خوزستان

فرودگاه‌های بین‌المللی آبادان، بین‌المللی اهواز، بهبان، دزفول، گچساران، ماهشهر، مسجد سلیمان (شهید آسیایی)

زبان‌های رایج در خوزستان

فارسی، عربی، بختیاری، کردی، لری   

کد تلفن استان خوزستان

۰۶۱

سخن پایانی؛ سفر به خوزستان یک ماجراجویی هیجان انگیز

در این راهنمای سفر به خوزستان، با شما از جزئیات این استان زیبا و دیدنی صحبت کردیم و به اختصار به معرفی جاذبه‌های آن پرداختیم. البته که نقاط دیدنی خوزستان به این موارد محدود نمی­‌شود و برای درک و شناخت بهتر، باید دل به جاده زد و از نزدیک با آنها آشنا شد.

قطعا برای افرادی که بومی این استان نیستند یا هیچ آشنایی در خوزستان ندارند؛ پیدا کردن اقامتگاه‌­های معروف یا مسافرخانه‌­ها و خانه­‌های اجاره‌­ای سخت خواهد بود. وبسایت شب این امکان را برای شما فراهم کرده است که بتوانید در هر شهری از استان خوزستان، محل اسکانی مطابق با نظر خود بیابید. ویلا استخردار، سوئیت و آپارتمان­‌هایی در سرتاسر این استان وجود دارند که به گرمی پذیرای شما و همراهان گرامی­تان خواهند بود.

سوالات متداول درباره سفر به خوزستان

بهترین زمان سفر به خوزستان چه فصلی است؟

اواخر شهریور تا نیمه اردیبهشت بهترین زمان سفر به خوزستان به حساب می‌آید.

جاهای دیدنی خوزستان شامل چه مکانهایی می‌شوند؟

تالاب هورالعظیم، زیگورات چغازنبیل، تالاب شادگان، پل سفید اهواز و دره توبیرون دزفول بعضی از بهترین جاهای دیدنی خوزستان به شمار می‌روند.

سازه‌های آبی شوشتر در چه زمانی احداث شده‌اند؟

احداث سازه‌های آبی شوشتر را به دوره­‌ هخامنشیان و به طور خاص به داریوش بزرگ در ۵ قرن پیش از میلاد مسیح نسبت می‌­دهند.

نظرتان را ثبت کنید

ایمیل شما با ثبت نظر نمایش داده نمی‌شود

*

بنر نصب اپلیکیشن شب