راهنمای سفر به دزفول، شهری تماشایی با قدمت چند هزار ساله

0

اگر برای نوروز قصد سفر دارید به شما اطمینان می‌دهیم یکی از بهترین انتخاب‌هایی که می‌توانید داشته باشید سفر به دزفول است. چرا که دزفول هم طبیعتی تماشایی و شگفت‌انگیز دارد و هم شهری کهن در استان خوزستان است که آثار تاریخی متعدد و منحصر به فردی را در خود جای داده است. پس با هر سلیقه‌ای که باشید حسابی در این شهر به شما خوش می‌گذرد. در بهار بوی شکوفه‌های پرتقال و نارنج که در هوا پخش می‌شود دزفول را خواستنی‎‌تر از همیشه می‌کند و رودخانه دز که از قلب شهر می‌گذرد انگار که زیباتر از قبل می‌شود.

در ادامه هم مساله اقامت در دزفول را بررسی می‌کنیم و هم تعدادی از معروف‌ترین جاذبه‌های گردشگری دزفول را با هم مرور می‌کنیم. البته که جاذبه‌های طبیعی و تاریخی این شهر خیلی بیش‌تر از این حرف‌هاست اما با یک سفر هم که نمی‌شود تمام شهر را گشت. پس بهترین حالت این است که لیستی از معروف‌ترین و بهترین جاهای دیدنی شهر داشته باشید تا با بازدید از آن‌ها سفر به دزفول حسابی برایتان خاطره‌انگیز شود.


اقامت در دزفول

برای اقامت در دزفول گزینه‌های متنوع و متعددی پیش روی شما نیست و این شهر هتل‌های زیادی ندارد. با این حال همان اقامتگاه‌های محدود هم خدمات قابل قبولی به مسافران ارائه می‌دهند و با هزینه‌ای معقول و نه چندان گران می‌توانید اقامت امن و آرامی را تجربه کنید. اگر در سفر به دزفول قصد داشته باشید در هتل اقامت کنید باید به هتل جهانگردی، هتل آوان و یا هتل روناش بروید. اجاره ویلا و آپارتمان هم گزینه دیگر برای شب ماندن در این شهر است. اما ارزان‌تر و در دسترس‌تر از همه این است که در سفر به دزفول چادر مسافرتی و لوازم لازم برای کمپینگ را بردارید و در طبیعت سرسبز آن کمپ بزنید.

جاذبه‌های طبیعی دزفول

رودخانه دز:

رودخانه دز مهم‌ترین و معروف‌ترین جاذبه گردشگری دزفول است که خیلی از افراد به قصد دیدن آن برای سفر به دزفول برنامه‌ریزی می‌کنند. همچنین این رودخانه یکی از پرآب‌ترین و زلال‌ترین رودخانه‌های کشورمان است که از میان شهر دزفول عبور می‌کند و جلوه ویژه‌ای به این شهر بخشیده است. در امتداد مسیر رود دز پارک‌های ساحلی و تفرجگاه‌هایی قرار دارند که می‌توانید اوقات خوش و خاطره‌انگیزی را در آن‌ها سپری کنید و از تماشای درختان سرسبز لذت ببرید. پارک ساحلی رعنا و تفرجگاه ساحلی علی کله از معروف‌ترین این تفرجگاه‌ها هستند. راستی در سفر به دزفول تماشای غروب رودخانه را از دست ندهید.

آبشار شوی:

آبشار شوی یکی از زیباترین آبشارهای کشورمان است که به آن لقب نیاگارای ایران را می‌دهند. این آبشار که بزرگ‌ترین آبشار چشمه‌ای خاورمیانه است تقریبا ۹۰ کیلومتر با دزفول فاصله دارد اما مسیر رسیدن به آن به قدری جذاب و زیباست که آدم دلش نمی‌خواهد مسیر تمام شود. بهترین زمان برای بازدید از آبشار شوی اوایل بهار است که طبیعت آن سرسبزتر و تماشایی‌تر از هر وقت دیگری می‌شود. فقط این که برای رسیدن به آبشار باید حدودا یک ساعت و نیم در مسیری کوهستانی پیاده روی کنید، پس با تجهیزات بروید. برای سفر به دزفول و بازدید از آبشار شوی تورهای زیادی در فصل بهار برگزار می‌شود که در صورت تمایل می‌توانید با آن‌ها نیز همراه شوید.

آبشار شوی

دریاچه شهیون:

جاذبه طبیعی دیگری که در سفر به دزفول حتما باید آن را ببینید دریاچه شهیون یا همان دریاچه سد دز است. این دریاچه که یکی از زیباترین دریاچه‌های ایران است در شمال غربی دزفول قرار دارد و طبیعت بکر و سرسبز و دره‌های شگفت انگیز اطراف آن هر بیننده‌ای را مات و مبهوت می‌کند. با قایق سواری و آبتنی در دریاچه می‌توانید خاطراتی فراموش نشدنی برای خود بسازید.

دره توبیرون:

دره توبیرون یکی از منحصربه فردترین جاذبه‌های گردشگری دزفول است که در فاصله تقریبا ۲۰ کیلومتری از این شهر قرار دارد. در سفر به دزفول با رفتن به این دره تجربه متفاوت و بی‌نظیری از طبیعت‌گردی برایتان رقم خواهد خورد. دیوارهای بلند دره، آبشارها و انبوه درختان بهشتی ساخته‌اند که آدم از تماشای آن سیر نمی‌شود.

دره کول خرسان:

دره کول خرسان که به آن دره ارواح هم می‌گویند یکی از شگفت‌انگیزترین جاذبه‌هایی است که در سفر به دزفول می‌توانید ببینید. این دره در فاصله حدودا ۳۰ کیلومتری دزفول قرار دارد و وجود درختان نخل و کنار، چشمه، آب‌چکان، آبشار و بیشه زار این منطقه را به مقصدی محبوب نزد دوستداران طبیعت تبدیل کرده است. اواخر بهار و فصل تابستان بهترین زمان برای سفر به کول خرسان است. فقط بهتر است که حتما با راهنما و کسی که شناخت کافی از منطقه دارد راهی این دره هیجان انگیز شوید. تنها رفتن به دره کول خرسان سخت و دشوار است و ممکن است برایتان پشیمانی به بار آورد.

دره کول خرسان

جاذبه‌های تاریخی دزفول

پل قدیم دزفول:

زمانی که می‌خواهید برای سفر به دزفول برنامه‌ریزی کنید، از هر کسی درباره جاذبه‌های گردشگری آن بپرسید حتما یکی از اولین پیشنهادهایی که به شما می‌دهند بازدید از پل قدیم دزفول است. این پل مهم‌ترین جاذبه تاریخی دزفول است، که به دستور شاپور اول با به کارگیری اسرای رومی و بعد از پیروزی بر امپراتور روم ساخته شده است. جالب‌تر این که حدود ۱۸ قرن از عمر این پل می‌گذرد و یکی از قدیمی‌ترین پل‌های جهان به حساب می‌آید، اما همچنان استوار و باشکوه باقی مانده است.

آسیاب‌های آبی دزفول:

به فاصله کمی از پل قدیم، آسیاب‌های آبی دزفول در بستر رودخانه دز قرار دارند. این آسیاب‌ها از ارزشمندترین جاذبه‌های تاریخی دزفول هستند و بازدید از آن‌ها و سایر سازه‌های آبی این شهر مانند قنات‌ها، تجربه جالبی برایتان خواهد بود.

مسجد جامع دزفول:

مسجد جامع از مهم‌ترین جاذبه‌های تاریخی دزفول
مسجد جامع دزفول یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های تاریخی این شهر است و گردشگران بسیاری در سفر به دزفول از آن بازدید می‌کنند. این مسجد که قدیمی‌ترین مسجد دزفول و جزو اولین مساجد دوره اسلامی است معماری منحصر به فرد و قابل توجهی نیز دارد.

خانه تاریخی تیزنو:

اگر دوست دارید با معماری خاص خانه‌های این شهر آشنا شوید، در سفر به دزفول حتما به خانه تاریخی تیزنو سر بزنید. خانه تیزنو در محله قلعه قرار دارد و یکی از قدیمی‌ترین خانه‌های این محله است. آن‌طور که پیداست این خانه زیبا در دوره صفویه ساخته شده اما در زمان قاجار و بعد از آن در زمان پهلوی بسیار تغییر کرده است.


آرامگاه یعقوب لیث صفاری:

جاذبه دیگری که در سفر به دزفول باید از آن بازدید کنید آرامگاه یعقوب لیث صفاری است. یعقوب لیث صفاری بنیان‌گذار سلسله صفاریان، کسی بود که بعد از ورود اسلام به ایران دوباره بعد از سال‌ها زبان فارسی را به عنوان زبان رسمی کشور اعلام کرد. مقبره یعقوب لیث در روستای شاه آباد در ۱۰ کیلومتری دزفول قرار دارد و بازمانده‌های شهر جندی شاپور در نزدیکی آن دیده می‌شود.

بازارقدیم دزفول و خرید سوغاتی

بازار قدیم دزفول که به آن بازار کهنه هم می‌گویند، یکی از قدیمی‌ترین بازارهای استان خوزستان و جزو جذاب‌ترین جاهای دیدنی دزفول است. بازاری که در آن‌جا می‌توانید تاریخ را مرور کنید، با فرهنگ مردم محلی آشنا شوید و با آن‌ها هم‌صحبت شوید، از صنایع دستی دزفول و خوراکی‌های خوشمزه‌اش به عنوان سوغات بخرید و خلاصه حسابی خوش بگذرانید. در سفر به دزفول حتما به این بازار تاریخی سر بزنید و از کاروانسرایی قدیمی که در آن‌جا قرار دارد نیز دیدن کنید.


در ضمن در سفر به دزفول اگر قصد خرید سوغات و یادگاری داشته باشید، این بازار بهترین جاست. صنایع دستی دزفول شامل کپو، خراطی، گلیم بافی، ظروف ورشو، سبد حصیری و گیوه می‌شود. همچنین انواع کلوچه مانند کلوچه خرمایی، کلوچه شکری و کلوچه نمکی، نان کنجدی، ارده، لوزی شکری و مرکباتی مانند پرتقال از سوغاتی‌های خوشمزه دزفول هستند.

نظرتان را ثبت کنید

ایمیل شما با ثبت نظر نمایش داده نمی‌شود

*

بنر نصب اپلیکیشن شب