رستوران‌ها و کافه‌های معروف شیراز

0

سفر اخیرم فقط به رستوران‌ها و کافه‌های معروف شیراز خلاصه شد، چون هر بار که به شیراز شهر عشاق آمدم تنها به دیدن بناها و آثار باستانی‌اش می‌رفتم، غافل از آنکه خوردنی‌های معروفش را مزه کرده باشم. اما این‌بار به جای سفری معنوی، به یکایک رستوران‌ها و کافه‌های شیراز رفتم و تا می‌توانستم (جا داشتم) دلی از عزا در آوردم، از غذاهای خوشمزه محلی گرفته تا بستنی سنتی مخصوص. در طول سفرم به معنای واقعی کلمه، فعل خوردن را  به نهایت صرف کردم؛ به شیراز خوش آمدید.

رستوران‌ها و کافه‌های معروف شیراز

تجربه خودم را درباره معرفی بهترین کافه‌ها و رستوران‌های شیراز در زیر به اشتراک می گذارم، امیدوارم مورد توجه‌تان قرا بگیرد:

رستوران هفت خان

رستوران هفت خان شیراز

اگر مجبور به انتخاب رستورانی فانتزی در شیراز باشید، «هفت خان» باید یکی از آنها باشد. نام هفت خان اشاره به 7 ماموریت رستم برای نجات شاه در شاهنامه است. این مفهوم نمادین برای رستوران اشاره به 7 پیشنهاد برای غذا خوری می باشد که در مجموع 5 رستوران و 2 کافه است. این ساختمان معماری های سنتی و مدرن را با هم ترکیب کرده است و دارای منظره ای شگفت انگیز از دامنه کوه های زاگرس است.

مهمانان می توانند از منو فرود، غذاهای سنتی محلی مانند کباب بختیاری را سفارش دهند، یا منو نوفل که غذاهای بین المللی را از جمله شاتوبریان را شامل می شود. حتما سری هم به قهوه گیسیا بزنید تا طیف وسیعی از نوشیدنی های گرم و کوکی ها را در کنار دسرهای خوشمزه امتحان کنید.

رستوران باغ راز

رستوران باغ راز

باغ راز رستورانی مدرن است که به سه فضای داخلی تقسیم شده است. غذاهای بین المللی در مقابل پنجره های بزرگ در طبقه اول سرو می شود؛ تراس پشت بام با پانورامایی خیره کننده مکانی برای ارائه فست فود است و غذاهای سنتی ایرانی در باغ رستوران عرضه می شود. ساختمان مدرن و خیره کننده رستوران در قلب باغی بزرگ واقع شده است. رستوران به خودی خود پایگاهی برای مشتریان وفادار به شمار می آید که همه آن به دلیل معماری، راحتی و غذاهای خوشمزه و متنوع به اینجا می آیند. شهرت رستوران بیشتر به دلیل فضای شیک و ارائه غذاهای با کیفیت و منحصر به فرد است. بدون شک این رستوران جزو بهترین رستوران‌های شیراز می‌باشد.

رستوران فست فود نمک

رستوران فست فود نمک

این مکان در تنگاتگ با معماری فوق العاده متفاوتش است که شبیه آن را در کمتر جایی می توان دید و همین علت آن را جزو بهترین فست‌فودهای شیراز قرار داده است. رستوران فست فود نمک بی نهایت ارزش دیدن دارد. چرا؟ کل رستوران از غارهای نمکی الهام گرفته شده و به طور کامل از نمک، پودر و سنگ ساخته شده است. انتخاب نمک به عنوان متریال اصلی ساخت رستوران، جهت ترویج مفهوم ساخت و ساز سبز (مطابق با محیط زیست) مورد استفاده قرار گرفت.

اگر از آنهایی هستید که قبل خوردن، بر روی غذای خود نمک می ریزند، اینجا قطعا جای شماست. فضای رستوران فست فود نمک احساس راحتی و نشاط را تشویق می کند، این می تواند به دلیل انتشار یون مثبت در محیط (ناشی از دیوارهای نمکی) باشد. همچنین هر فردی که به این مکان می آید، اعتراف می کند که با ترکیب طراحی سنتی و روش مدرن سرو غذا، مشکلات روزانه خود را به فراموشی سپرده است.

کافه فردوسی

کافه رستوران فردوسی

کافه فردوسی در قلب مرکز شهر شیراز ، شهر بهار نارنج قرار گرفته است که به نام شاعر بلند آوازه شعرو ادب فارسی نام‌گذاری شده است. این کافه معروف در میان هنرمندان محلی و علاقه مندان به فرهنگ بسیار محبوب است، دارای درختی زیبا است که با سبک طراحی های معاصر با تأثیرات متفاوتی از هنر فارسی مانند کاشی کاری تزیین شده است.

کافه فردوسی پیش و بعد از انقلاب همچنان محبوبیت خود را حفظ کرده است. این کافه دارای وای‌فای رایگان در کار نوشیدنی های متنوع، عرقیجات، انواع صبحانه، ناهار و شیرینی های خوشمزه است. یک قهوه سرد خوشمزه در کنار آب و خیار و یه کاسه کوچک ماست تازهِ خنک، همیشه در روزهای گرم شیراز می‌چسبد و می‌توان در یکی از بهترین کافه‌های شیراز یک بعدازظهر عالی را سپری کرد.

کافه فروغ

کافه فروغ شیراز

کافه فروغ در منطقه فرهنگی شیراز، مکانی فوق العاده در بین جاذبه‌های زیبای شیراز اعم از: باغ جهان نما و آرامگاه شیراز قرار گرفته است. کافه، شهرتش را برای جذب روشنفکران، هنرمندان و فعالان شهر و همچنین محلی برای برگزاری مسابقه برای هنرپیشه‌ها و دوستداران فرهنگ کسب کرده است. در کافه فروغ می‌توانید قهوه، چای، ساندویچ، تنقلات و کیک همراه با چای گیاهی را سفارش دهید.

کافه هدایت

کافه هدایت شیراز

هدایت، کافه و رستوران کوچکی با محیط دوست داشتنی و آرام است. کافه هدایت یکی دیگر از بهترین ‌کافه‌های شیراز است و اینجا مکانی غنی از غذاهای گیاهی با مواد تازه است که به صورت محلی تهیه می‌شود، به ویژه این مورد درباره سالاد و ماکارونی کاملا صدق می‌کند. کافه دارای وای‌فای رایگان و نوشیدنی‎هایی مانند: قهوه، چای معمولی، چای گیاهی و کوکتل های تازه‌ای از انواع میوه‌های فصلی است. در داخل کافه هدایت، جوی گرم و شاد حاکم است. همچنین کف فضا با آجر آذین شده است و در کنار میزهای چوبی شیک، نورپردازی به نهایت دقت خودنمایی می‌کند.

رستوران سنتی سرای مهر

رستوران سنتی سرای مهر

سرای مهر در پیچ و خم کوچه‌ها و مغازه‌های بازار وکیل واقع شده است که با چای‌خانه و رستوران با فضایی بسیار دلنشین از مهمانان استقبال می‌کند. راحتی این رستوران در کنار ظرافت و جذابیت طراحی داخلی و دکوراسیون چوبی زیباش، نقاشی‌های سنتی، فرش و گلیمش، آدمی را ناخودآگاه سر کیف می‌آورد.

بعد از خرید صنایع دستی از بازار، سرای مهر مکانی  عالی برای صرف ناهار و شام است. مشتریان، مسافران و گردشگران می توانند انواع چای های سنتی را در کنار جوجه کباب، چلو مرغ، آب لیمو و زعفران نوش‌جان کنند و از صحبت کردن درباره دیزی غذای سنتی ایرانی و سپس خوردن آن به شیوه سنتی‌اش لذت ببرند.

رستوران سنتی باغ شاپوری

رستوران سنتی باغ شاپوری

اگر می‌خواهید غذاهای معروف ایرانی را در محیطی تاریخی امتحان کنید، رستوران سنتی باغ شاپوری انتخابی دست یافتنی است. این رستوران در خانه شاپوری قرار دارد که توسط معمار مشهور «ابوالقاسم مهندسی» بین سال‌های 1930 تا 1935 ساخته شده است. سبک ساختمان که به عنوان بنایی ملی در سال 2000 ثبت شد، تحت تأثیرات هنر نوآور با ترکیبی همگون با معماری دوره قاجاریه طراحی شده است.

رستوران دارای بالکنی زیبا است که مهمانان از آن می توانند در هنگام صرف ناهار از چشم انداز زیبای باغ آن نیز دیدن کنند. منوی آن دارای تمام ویژگی های غذای سنتی ایرانی است، مانند: کلم پلو، کباب کوبیده، جوجه کباب، ته چین و زرشک پلو با مرغ زعفرانی.

رستوران صوفی

رستوران صوفی

صوفی یکی از مشهورترین و محبوب‌ترین رستوران‌های شیراز است که طیف وسیعی از غذاهای ایرانی را ارائه می دهد. این رستوران اغلب شلوغ است و مردم محلی را با فضای دوستانه، پر‌جنب و جوش و غذاهای خوشمزه و ارزشمند خود جذب می کند.

اغلب در داخل رستوران به‌ ویژه در شب‎ها موسیقی زنده و سنتی اجرا می شود. همچنین رستوران دارای طیف گسترده‌ای از غذاهای کبابی است که از مرغ، بره و ماهی گرفته تا غذاهای مخصوص شیراز همچون: کلم پلو با سالاد شیرازی، کوفته شیرازی و غیره.

رستوران شاطر عباس

رستوران شاطر عباس

شاطر عباس نیز چیزی کمتر از رستوران‌های دیگر شیراز ندارد، اینجا می‌توانید غذاهای خوشمزه ایرانی را در محیطی گیرا که غذا دقیقا در روبروی شما در آشپزخانه‌ای باز طبخ می شود، میل بفرمایید. دیوارهای این رستوران با کاشی کاری‌های زیبا تزیین شده است و با روشنایی ضعیف (نور خفیف) و فضایی بسیار آرامش‌بخش، میزبان مهمانان خود است.

غذاهای محلی این رستوران عبارتند از: حلیم بادمجان، کباب کوبیده، خوراک بادمجان اشتهاور، کباب تابه‌ای، سبزی پلو و غیره. یکی دیگر از ویژگی‌های خاص شاطر عباس، پخت نان تازه در داخل رستوران است.

رستوران شرزه

رستوران شرزه

شرزه یکی دیگر از رستوران‌های دو طبقه معروف شیراز است که در نزدیکی بازار وکیل واقع شده است. برای هر بازدید کننده‌ای که به دنبال غذاهای کلاسیک ایرانی در فضایی گرم و خوش‌آیند است که اغلب همراه با موسیقی سنتی همراه باشد، شرزه انتخابی استثنایی است. به عبارتی، این رستوران بهترین مکان برای خوردن کباب با برنج معطر در کنار پیاز، سبزی و سالاد شیرازی است.

رستوران خانه سنتی پرهامی

رستوران خانه سنتی پرهامی

برای چشیدن طعم غذای رستوران سنتی پرهام باید در پس کوچه‌های شهر شیراز به دنبال آن گشت. قدمت بنای این رستوران از برخی آثار تاریخی نیز بیشتر است و به 200 سال می‌رسد پس بی شک غذایی سنتی با دست پختی سنتی را در معماری اصیل شیرازی و ایرانی میل خواهید کرد.

معروف‌ترین غذای رستوران پرهام شیراز، کلم پلو است که بی شک برایتان لذت بخش خواهد بود. این رستوران نیز همانند سایر اماکن نام برده شده این مقاله جزو بهترین کافه و رستوران‌های شیراز می‌باشد.

رستوران سنتی کته ماس

رستوران سنتی کته ماس

اگر در سفر به شیراز از سه راه نمازی عبور کردید حتما سری هم به رستوران کته ماس که از بهترین رستوران‌های شیراز می‌باشد هم بزنید. این رستوران فضایی سنتی و منویی جذاب دارد که در رده قیمت‌های متوسط طبقه‌بندی می‌شود.

معروف‌ترین غذای این رستوران نیز کلم پلو شیرازی است.

رستوران شاندیز منوچهری

رستوران شاندیز منوچهری شیراز

اگر به دنیال گذرندان اوقات خوش و منظره خیره کننده‌ای هنگام سر غذا هستید، رستوران شاندیز منوچهری می‌تواند گزینه مناسبی باشد. منو این رستوران علاوه بر غذاهای اصیل ایرانی و غذاهای محلی شهر شیراز از منو خوراک و غذای فرنگی نیز بهره‌مند شده است.

داخل حیاط این رستوران به دلیل سرسبزی و حوضچه‌هایش، هوای مطلوبی را احساس خواهید نمود.

کافه و رستوران گرتا

کافه و رستوران گرتا

این رستوران در دو طبقه راه‌اندازی شده است و فضایی کاملا دوستانه و خانوادگی برآن حکم فرماست.

موقع سفارش برخی از غذاها در کافه رستوران گرتا در نظر داشته باشید که حجم برخی از آن‌ها دونفره است و پرسنل آن نیز رفتاری مودبانه و آموزش دیده با شما خواهند داشت.

فست فود گابریک

فست فود گابریک

فضای فست فود گابریک همانند نامش مدرن است و از دکور خاصی برخوردار است. دارای دو فضای سرباز و سرپوشیده همراه با فضای سبز و گل‌کاری شده برای پذیرایی است و همه چیز به دکور خاص آن منتهی نمی‌شود بلکه کیفیت غذای گابریک هم تراز با بهترین کافه و رستوران‌های شیراز است.

بابا بستنی

بابا بستنی

مطمئنا بعد از سفری طولانی داخل شهر، خوردن بستنی می چسبد، خُب در کجا؟ بهترین بستنی که می توانید در شیراز پیدا کنید، «بابا بستنی» است. شما در اینجا می‌توانید بستنی سنتی، نونی، خامه‌ای و به‌ویژه بستنی قیفی خاص آن را امتحان کنید. همچنین فضای کوچکی دارد، ولی به شدت محبوب مردم محلی است، طوری که آنها روزانه در صفی طولانی انتظار می‌کشند تا خوشمزه‌ترین بستنی شهر را امتحان کنند.

کلام آخر

کافه ها و رستوران های شیراز

رستوران‌ها و کافه‌های معروف شیراز را یک به یک معرفی کردم. در سفرتان به این شهر حتما در کنار جاذبه های گردشگری‌اش، دلی سیر از غذاها و خوردنی های مخصوص آن هم در بیاورید. به طور یقین، حالا می توانم بگویم که به تمامی شیراز را شناخته‌ام، آمدن به اینجا چیزی فراتر از سفری معمولی است، اگر با دیدی متفاوت پا به این شهر گذاشته باشید.

جهت اجاره آنلاین ویلا و آپارتمان در شیراز به وبسایت شب مراجعه کرده و با اطمینان خاطر اقامتگاه خود را رزرو کنید.

نظرتان را ثبت کنید

ایمیل شما با ثبت نظر نمایش داده نمی‌شود

*

بنر نصب اپلیکیشن شب