خوش‌مزه‌ترین غذاها، بهترین سوغات و صنایع دستی شیراز

0

اگر تاکنون به شیراز سفر نکرده‌اید، بهتر است بدانید که دقیقا در سرزمین عجایب قدم می‌گذارید، منتها ورژن ایرانی‌اش! معماری بی‌نظیر عمارت‌ها، صفای باغ‌های شیرازی و تنوع رنگ‌ها و طعم‌ها در دل بازار وکیل و سایر بازارها، می‌تواند رویایی باشد که با تجربه آن قید بسیاری از سفرهای خارجی را می‌زنید!

از طرفی سفر به شهری این‌چنین خوش‌آوازه بدون آگاهی از سوغات و صنایع دستی بی‌نظیرش اشتباه بزرگی است؛ چون ممکن است زمان سفر به شیراز کوتاه باشد و در چشم‌بهم‌زدنی بگذرد. آن‌وقت شما می‌مانید و کوله‌باری از حسرت که لذت حضور در شیراز را آن‌طور که باید، با سلول به سلول وجودتان درنیافته‌اید!?

خلاصه کلام این‌که مقاله پیش‌رو دقیقا برای سفردوستانی تدارک دیده شده‌است که ازقضا شکمو هم هستند، اما خوراکی‌های معروف و مخصوص شیراز را نمی‌شناسند یا برای خرید سوغات، چشم امیدشان به صنایع دستی این شهر است؛ پیشنهاد می‌کنیم ادامه مقاله و البته اجاره سوئیت در شیراز را از دست ندهید!

زیبایی های شیراز

خوشمزه‌ترین غذاهای محلی شیراز:

کلم‌پلو شیرازی

اصلا یک شیراز است و کلم‌پلو شیرازی! ? دستورپخت‌های بسیاری از کلم‌پلو موجود است، اما اصالت این غذا در بهترین رستوران‌های شیراز تعریف می‌شود؛ شک نکنید طعم کلم‌پلوئی که در شیراز میل می‌کنید با سایر ورژن‌های این غذا از زمین تا آسمان فرق دارد! در کلم‌پلو شما میهمانِ مزه‌های فوق‌العاده‌ای به لطف کنارهم آمدنِ گوشت قلقلی، کلم قمری و برنج خوش‌عطر ایرانی هستید؛ مزه‌هایی که اگر زیر زبان‌تان برود، محال است فراموش شود.

شکرپلو؛ غذای مخصوص شیراز

شکرپلو یکی از محبوب‌ترین غذاهای نذری و سنتیِ شیراز محسوب می‌شود. در شکرپلو مزه‌ها به اندازه‌ای شیرین نیستند که نتوانید در کنار خورش موردعلاقه‌تان میل کنید، بلکه تنها تفاوت این روش پخت برای پلو، عطر مست‌کننده گلاب و حضور باشکوه انواع خلال پسته و بادام است. بهترین رستوران‌های شیراز شکرپلو را در کنار خورش قیمه سرو می‌کنند که در ترکیب با گوشت تازه گوسفندی، یکی از لذیذترین تجربه‌های غذایی مسافران شیراز است.

شکرپلو شیرازی

دمپختک شیرازی

شهرهای مختلفی دمپختک مخصوص خودشان را دارند اما یکی از خوش‌سابقه‌ترین دمپختک‌های دنیا در جلب نظر گردشگران، دمپختک شیرازی است. شیرازی‌ها در کنار برنج اصیل ایرانی، گوشت تازه، حبه‌های شگفت‌انگیزِ سیر و ادویه‌ها، از کلم و لوبیا چشم بلبلی هم در دمپختک‌شان استفاده می‌کنند. البته این ترکیب با حضور سالاد شیرازی، صد به هیچ از بقیه دمپختک‌ها جلو می‌افتد!

ته‌چین مرغ و بادمجان؛ غذای محبوب شیراز

اگر گذرتان به رستوران‌های شیراز افتاد، خوب است بدانید که یکی از محبوب‌ترین آیتم‌های آن‌ها بدون شک ته‌چین شیرازی یا ته‌چین مرغ و بادمجان است. اگر هوس غذاهای مجلسی با طعم شیک و همه‌پسند را دارید به‌هیچ‌وجه ته چین شیرازی را از دست ندهید. البته برای میل‌کردن ته‌چین به هر رستورانی اعتماد نکنید و چشم‌تان به دنبال بهترین‌های شیراز باشد.

پاچه‌پلو شیرازی

پاچه پلو شیرازی

باتوجه به اسم این غذا بدانید و آگاه باشید که قراراست با چرب‌وچیلی‌ترین تجربه غذایی‌تان رو‌به‌رو شوید! اینجا دیگرسخن از شمردن کالری و رعایت رژیم کراهت دارد! پاچه‌پلو یکی از لذیذترین غذاهای محلی شیراز است که کله‌پاچه و برنج ایرانی را درهم آمیخته و به‌لطف قره‌قروت و برگه زردآلو یک طعم تکرارنشدنی در بین غذاهای ایرانی اصیل به‌وجود آورده است. پاچه‌پلو مخصوص شیراز است؛ پس بهتراست در همین شهر میل بفرمایید و از اصالت در مزه‌ها لذت ببرید.

آش سبزی شیراز

خوردن آش برای وعده صبحانه مخصوصا در فصل‌های سرد سال بهترین انتخاب است. اگر مسافر شیراز بودید و برای صبحانه به رستوران‌های معروف شیراز رفتید، آش سبزی را فراموش نکنید. حبوبات مثل همیشه عروس این آش هستند و سبزی‌های خشک و تازه در مقام ساقدوش ایفای نقش می‌کنند! با چشیدن مزه آش سبزی، خاطرات شیرازِ قدیم برای همیشه در قلب‌تان حک می‌شود.

آش انار، غذای مخصوص شیراز

شیرازی‌ها آش انار را بیشتر برای شب‌ یلدا حاضر می‌کنند. البته شهرهای دیگر هم آش انار را به روش‌های خودشان درست می‌کنند، اما آش اناری که در رستوران‌های شیراز میل می‌کنید، مزین به لپه و خرده برنج است. رقص دانه‌های انار و حضور افتخاریِ گوشت قلقلی در کنار بلغور و حبوبات، باعث می‌شود که آش انار شیراز یکی از دلپذیرترین انتخاب‌های غذایی مسافران باشد.

آش انار شیراز

کوفته سبزی

کوفته‌های شیراز معمولا در مدت زمان کوتاه پخته می‌شوند، اما قلق‌های خاص خودشان را دارند. کوفته سبزی شیرازی با ترکیب گوشت، برنج ایرانی، کشمش و لپه در کنار سبزی‌های معطر مزه دار می‌شود و تجربه چشیدنش بر هر گردشگر خوش‌خوراکی از اوجب واجبات است!

کوفته گیشنیز

جدای از اینکه گیشنیز خشک سبزیِ بسیار خوش‌عطری است و در درمان بیماری‌ها رقیب ندارد، کوفته گیشنیز از نوع شیرازی‌اش برای کوفته‌دوستان یک انتخاب جذاب و جدیدِ غذایی است?. ترکیب گیشنیز خشک با گوشت تازه و سایز مخلفات، لذتی است که می‌توانید هرچقدر دل‌تان خواست در بهترین رستوران‌های شیراز تجربه‌اش کنید!

غذای دوپیازه آلو شیرازی

دوپیازه آلو شیراز

دوپیازه آلو شیرازی یک غذای ساده محلی است و اگر حوصله انتظار برای آماده‌شدن غذاهای مفصل‌ترِ رستورانی را ندارید، یک گزینه فوق‌العاده است. البته جالب است بدانید این غذا برخلاف عنوانش، آلو ندارد؛ به لطف سیب‌زمینی مزه دارشده و با پیازِ همیشه حاضر در صحنه پخت می‌شود. اما امان از خوش‌خوراک بودنش!

آب پیازک شیراز

آب پیازک شیراز سبک‌ترین و گیاهی‌ترین غذای محلی شیراز است! بنابراین اگر سخت درگیر رژیم هستید یا به غذاهای گوشتی علاقه چندانی ندارید، در رستوران‌های شیراز آب پیازک سفارش دهید. البته ساده بودن این غذا به معنای خوشمزه نبودنش نیست. قطعا ترکیب روغن حیوانی و سبزیجات خشک به‌همراه بقیه مواد، فقط به دست سرآشپزهای قدیمی شیراز می‌تواند معجزه بیافریند!

سوغات شیراز

مسقطی:

برای کسانی که محال است دل از شیرینی بکنند، مسقطی لذیذترین انتخاب از بین سوغاتی‌های شیراز است. این شیرینی پرخلال، در طعم‌های مختلف مثل پسته‌ای، زعفرانی، هل، کاکائویی، گل محمدی و سایر طعم‌ها موجود است و عطر قدم‌زدن در باغ‌های شیراز را برای خورندگانش به ارمغان می‌آورد. اگر می‌خواهید برای کسی سوغات ببرید که عاشق شیراز است و هنوز به وصال نرسیده، خرید مسقطی شیرازی مساوری است با سفر چند ثانیه‌ای به شیراز!

یوخه:

شیرینی‌های سنتی هیچ‌وقت رنگ و بوی کهنگی نمی‌گیرند. شیرینی یوخه شیرازی عطر دارچین و طعم شیرین ملایمی دارد؛ البته جالب است بدانید که این شیرینی باعنوان”کاک”یکی از معروف‌ترین شیرینی‌های کرمانشاه است و تقریبا به شیوه مشابه با شیراز تهیه می‌شود.

یوخه شیراز

کلوچه شیرازی:

کلوچه برنجی شیرازی از ترکیب آرد برنج اصیل ایرانی  با سایر مواد درست می‌شود و عطر کره را به‌همراه طعم ملایمی از هل و گلاب دارد. خوردن یک گاز از این کلوچه با چشم‌های بسته به همه طرفداران طعم‌های نوستالژیک توصیه می‌شود! همچنین به‌عنوان سوغات، می‌توانید به‌شدت روی تاثیرگذاری این کلوچه‌های شیرازی جهت نفوذ در قلب شخصِ گیرنده سوغاتی حساب کنید!

بادام سوخته:

بادام سوخته یک نوع شیرینی اصیل شیرازی است که از قنادهای معروف تا تازه کارهای قنادی در شیراز به مسافران پیشنهاد می‌کنند. اگر طعم بادام را دوست دارید قطعا طرفدار این شیرینی خواهید شد؛ به‌عنوان سوغات هم بادام سوخته می‌تواند نسبت به سایر شیرینی‌ها جدیدتر و وسوسه‌برانگیزتر باشد!

حلوا شیرازی:

یکی از محبوب‌ترین سوغات‌های شیراز همین حلوا کاسه معروف شیرازی است که هم می‌توانید بخورید و هم می‌توانید ببرید! حلوا کاسه دسری است که نمی‌توانید بعداز میل‌کردن غذا در رستوران‌های شیراز، دست رد به سینه‌اش بزنید! اگر مسافت‌تان کوتاه باشد، بردن این حلوا به‌عنوان سوغات مانعی ندارد و با همان کیفیت به دست عزیزان‌تان خواهد رسید.

عرق بهار نارنج:

شیراز به عرق بهارنارنجش مشهور است! درست مثل کاشان که به گلابش. برای همین بهتراست برای تهیه اصیل‌ترین سوغات‌های شیراز عرق بهارنارنج را از یاد نبردید. این عرق بی‌نظیر فواید زیادی دارد و همچنین برای اضافه کردن به چای و انواع دمنوش، انتخابی است که پشیمانتان نمی‌کند؛ البته اگر به معجزه طبیعت شیراز ایمان داشته باشید!

گلاب:

درست است که شهر کاشان به ارائه گلاب‌های درجه‌یک معروف است اما شیراز هم به روش‌های مدرن و سنتی گلاب‌گیری می‌کند. گلاب شیراز از خالص‌ترین و خوش‌عطرترین گلاب‌ها است که حتی صادرات به خارج از ایران و شهرهای دیگر هم دارد.

صنایع دستی شیراز

خاتم‌کاری:

شیراز و اصفهان درکنار هم‌دیگر هنر خاتم‌کاری را در بهترین کیفیت ممکن ارائه می‌دهند. ظروف خاتم‌کاری شیراز طرح‌های بی‌نهایت اصیل و تماشایی دارد که چشم خریداران را به‌خود خیره می‌کند. هرچقدر هم که علاقه مند به خرید صنایع دستی شیراز نباشید، با تماشای ظروف خاتم‌کاری تاب نمی‌آورید و دست به جیب می‌شوید! البته توصیه ما هم همین است؛ خاطره‌های سفر به شیراز با خرید صنایع دستی جاودانه می‌شوند.

خاتم کاری شیراز

سفال‌گری:

اساتید بسیاری در شیراز سفال‌گری را آموزش می‌دهند و این هنر همیشه قابل‌توجه شیرازی‌ها بوده است؛ سفال‌گری به سبک اساتید شیرازی روح و اصالت ایرانی دارد و بازی با رنگ‌ها دقیقا مانند هنرمندیِ معماران شیرازی در مسجد وکیل و سایر مناطق دیدنی شیراز اجرا شده است. خرید سفال‌های رنگی‌رنگی به‌عنوان سوغات یکی از دیگر از بهترین فرصت‌های مسافران برای تهیه یادگاری از شیراز است.

شیشه‌گری:

صنایع دستی شیراز به‌لطف ساخت و لعاب‌دادن شیشه‌های رنگی یا حتی نقاشی‌شده با دست، جلوه دیگری در میان علاقه‌مندان به صنایع دستی دارد. به‌عنوان سوغات، خرید شیشه‌های خوش‌نقش‌و‌نگار شیرازی تجربه جدید و هیجان‌انگیزی است.

قلم‌زنی:

قلم زنی شیراز

هنر قلم‌زنی در شیراز، به‌نوعی خلق‌کردن بخش‌هایی از تاریخ و معماری سنتی شیراز بر پیکره ظرف و ظروف است. این صنعت در شیراز سابقه‌ چندهزارساله دارد و از قدیمی‌ترین‌های صنایع دستی به‌شمار می‌رود. حک‌شدن نقش و نگارهای ایرانی بر قامت اجسام فلزی نشان می‌دهد، شیراز شهری است که زیباترین‌های صنایع دستی را در خود دارد.

گلیم‌بافی:

به عنوان یکی از صنایع دستی شیراز ، گلیم‌بافی در شیراز سابقه درخشانی دارد؛ تصور کنید زیراندازها یا کف‌پوش‌های مزین‌شده به انواع نقش‌های برجسته با استفاده از متریال خانگی و پشم گوسفند تهیه شود! همین‌قدر عجیب و حیرت‌انگیز! می‌توانید از دریچه گلیم‌های باصفای شیرازی، حتی اگر ساکن این شهر نباشید، با تمام وجود حضور در شیراز را احساس کنید!

معرق‌کاری:

 معرق‌کاران شیرازی بیشتر به زبان چوب‌ها با مسافران سخن می‌گویند! چوب‌هایی که در طرح‌ها و نقوش سنتی،  هنری برای بازآفرینی سنت‌های ناب شیرازی‌ها است. محصولات معرق‌کاری شیراز با ظرافت دست هنرمندان شیرازی تهیه می‌شود و چشم‌برداشتن از آن‌ها بسیار دشوارتر از چیزی است که تصور می‌کنید!

منبت‌کاری:

منبت کاری شیراز

منبت‌کاری هم هنر حکاکی و کنده‌کاری روی چوب‌ها است و دربین شیرازی‌ها محبوبیتی دیرینه دارد؛ صنایع دستی شیراز درکل ارادت خاصی به متریال چوبی دارند و این موضوع باعث خلق صنایع دستی فوق‌العاده‌ای می‌شود.

مینیاتوری:

صنایع دستی مینیاتوری در شیراز طرفداران خاص خودش را دارد و به خاطر تلفیق رنگ‌ها و طرح‌های بااصالت و سنتی، نگاه گرشگران را به خود جلب می‌کند.

نمدمالی:

هنر نمدمالی در شیراز یکی از قدیمی‌ترین و جذاب‌ترین صنایع دستی این شهر است. نمد پارچه‌ای است که ضخامت قابل‌توجهی دارد و در هنر نمدمالی، طرح‌ها و رنگ‌های بسیار زیبایی بر این پارچه ضخیم اجرا می‌شود.

 

قرار بر این بود که سفر به شیراز، سفر به سرزمین عجایب باشد؛ اما بدون شک حالا که به پایان رسیده‌اید نظرتان فرق می‌کند! راستش را بخواهید، شیراز سرزمینی فراتر و واقعی‌تراز آنی است که آلیس در رویاهایش داشت؛ پس اگر تاکنون در لیست سفرهای‌تان شیراز بی‌مثال را لحاظ نکرده‌اید، یک لحظه هم برای سفری این‌چنین هیجان‌انگیز و رویایی صبر نکنید!

 

نظرتان را ثبت کنید

ایمیل شما با ثبت نظر نمایش داده نمی‌شود

*

بنر نصب اپلیکیشن شب