روستاهای ناشناخته ایران

0

کم و بیش درباره روستاهای محبوب و شناخته شده ایران شنیده ایم. از ماسوله پلکانی و پیاده روی در کوههای سرسبزش بگیرید تا روستای ماخونیک که روزگاری محل زندگی هموطنان کوتاه قامتمان بود.

اما مقصد امروزمان روستاهاییست که مسافران محدودی به آنها سفر کرده اند. روستاهایی که جمعیت جوانشان به شهر رفتند و امروز، مادربزرگ ها و پدربزرگهایشان چشم به راه مسافرانند.

با ما در این سفر کوتاه همراه باشید

چم – یزد

روستای چم در 20 کیلومتری شهر یزد قرار دارد. عموم اهالی روستا از هموطنان زرتشتی تشکیل شده اند. بیشتر جوانان این منطقه برای پیدا کردن کار و زندگی جدید به شهر مهاجرت کرده اند و حالا جمعیت ” چم” خانواده های مهربان و  میانسالی هستند که به زندگی قناعت وارشان مشغولند.

در میان طبیعت و خانه های قدیمی چم، درخت سرو تنومندی به چشم میخورد که قدمت آن را به 3 هزار سال پیش نسبت میدهند. این درخت در آتشکده قدیمی شهر قرار دارد و در کنار آن جایگاهی برای روشن کردن شمع تعبیه شده است.

در روستا آئین های مختلفی برگذار میشود که مهمترین آنها ” جشن سده ” نام دارد. مراسمی که برای اهمیت نور و آتش و با حضور مردم یزد و گردشگران برپا میشود. به آتش کشیدن هیزم، خواندن سرود و ترانه های زرتشتی و گات خوانی از جمله برنامه های این مراسم آئینی است.

قلعه نو- زابل

روستای قلعه نو را یکی از یادگارهای تاریخی و اصیل ایران میدانند. روستایی که در 26 کیلومتری زابل واقع شده و تمام ساختمانهایش را با خشت و گِل درست کرده اند.

مانند روستای چم، بسیاری از جوانان قلعه نو به شهر رفته اند اما دیگر ساکنین به فعالیتهایی مثل قالیبافی و پارچه بافی مشغولند.

در 10 کیلومتری قلعه نو شهری باستانی و قدیمی قرار دارد که به نام ” دهانه غلامان” شناخته میشود. خرابه‌ها و آثار این شهر در محوطه‌ای بسیار وسیع واقع شده و تاریخ ساخت آن را به زمان هخامنشیان نسبت میدهند.

نوشا- تنکابن

نوشا در گویش مازندرانی به معنی ” نسیم خنک صبحگاهی” است. روستایی مرتفع و ییلاقی که در همسایگی ابرها قرار دارد.

این روستا در 50 کیلومتری تنکابن واقع شده و بهترین فصل بازدیدش از خرداد تا شهریور است.جمعیت روستا کمتر از 50نفر است و در دشتهایش گلها و گیاهان نایابی می روید.

با قدم زدن در نوشا و گذر از کلبه های کوچکی که میان کوههای بلند احاطه شده اند، خود را شاهد زیباترین تصاویری از طبیعت میبینید که شاید در هیچ عکس، فیلم یا کارت پستالی ثبت نشده باشد.

درک- چابهار

درک را محل تلاقی کویر و دریا میدانند. روستایی شگفت انگیز با مردمانی خونگرم که در 170 کیلومتری چابهار واقع شده است.

ساحل این روستا یکی از پاکترین سواحل ایران است چون به دلیل پیچیدگی راه و مشخص نبودن مسیر برای بسیاری، از چشم گردشگران پنهان مانده است.

کوهها و رملهای شنی در اطراف درک، شما را به یاد کویرهای مرکزی ایران می اندازند. اما همینکه پا به شن بگذارید و از آنها بالا بروید چشمتان به دریای آبی عمان خواهد خورد.

اگر روزگاری مسیرتان به این روستای رویایی رسید مراقب آنچه از خود باقی میگذارید باشید تا این ساحل برای همیشه پاک و پاکیزه بماند.

ورکانه- همدان

اما ورکانه، این روستای تاریخی حکایت دیگری دارد.

تمام خانه های این روستا را با سنگهای کوچک و بزرگ ساخته اند. روستایی 400 ساله که کوچه هایی سنگفرش شده دارد و بارها به عنوان لوکیشن فیلمهای تاریخی انتخاب شده است.

بسیاری معتقدند که وجود معادن سنگی در اطراف ورکانه باعث شده تا ساکنان قدیمی برای ساخت خانه هایشان آنها را استخراج کنند.

ورکانه در 25 کیلومتری همدان قرار دارد و آب و هوای آن در فصل پاییز و زمستان سرد و خشک است. میتوانید هنگام بازدید از این روستا به اصطبل قدیمی و تاریخی ورکانه هم سری بزنید. اصطبلی که در روزهای پیش از انقلاب برای پرورش اسبهای دربار استفاده میشده است.

میمند- کرمان

روستای صخره ای میمند را یکی از متفاوت ترین دیدنی های استان کرمان میدانند.آنچه این روستا را شگفت انگیز میکند این است که خانه ها در دل کوه کنده و ساخته شده اند، بدون اینکه خشت یا آجری برای ساختن آنها استفاده شده باشد.

شاید میمند از معدود روستاهایی باشد که تاریخش به هزاران سال پیش برمیگردد و هنوز زندگی در آن جریان دارد.

میمند در نزدیکی شهر بابک و رفسنجان قرار دارد. اگر هوس سفر به این روستا را کرده اید بهتر است که در بهار یا تابستان کوله هایتان را ببندید و پس از اقامت در یکی از این دو شهر راهتان را به سمت این روستای صخره ای پیش بگیرید.

نایبند- طبس

نایبند در تعاریف گردشگران به جزیره ای سبز در میان رملهای کویری تشبیه شده است.خانه های پلکانی، درختان نخل اطراف روستا و بافت کویری، باعث شده تا نایبند یکی از دیدنی های استان خراسان جنوبی شناخته شود.

قرار گرفتن روستا در خط گسل ساکنان را مجبور به کوچ و پناه بردن به شهرهای اطراف کرده است. با این وجود جمعیت باقی مانده همچنان به کشت خرما و مرکبات میپردازند.

در اطراف روستا چشمه های آب گرم و سرد متعددی وجود دارد. برخی طبیعت اطراف نایبند را محل زندگی یوزپلنگ ایرانی میدانند. کوههای بلند، غارهای متعدد و آسمانی صاف و پر ستاره از دیگر جاذبه های این روستای دیدنی است.

نظرتان را ثبت کنید

ایمیل شما با ثبت نظر نمایش داده نمی‌شود

*

بنر نصب اپلیکیشن شب