سفر به بروجرد ، مهد مشاهیر و پاریس کوچولوی ایران

0

اگر قصد سفر به غرب کشور را داشته باشید اغلب اولین جایی که به شما پیشنهاد می‌شود استان خوش آب و هوای لرستان با طبیعتی سحرانگیز است. در این بین سفر به بروجرد به عنوان دومین شهر پرجمعیت استان لرستان، با وجود جاذبه‌های تاریخی و طبیعی منحصربه فرد می‌تواند به یکی از خاطره انگیزترین و به یاد ماندنی‌ترین سفرهای شما تبدیل شود. یک نکته مهم هم این است که سفر به بروجرد سفری به نسبت ارزان است یا حداقل می‌توان گفت اصلا سفر گرانی به حساب نمی‌آید. از اقامت در بروجرد گرفته تا خرج خورد و خوراک و رفت و آمد در شهر با بودجه‌ای معقول و مقرون به صرفه ممکن است. پس نیازی نیست بابت هزینه سفر نگران باشید، با خیال راحت برنامه سفر به بروجرد را در اولویت قرار دهید و هر چه زودتر راهی این دیار شوید.

بروجرد
بروجرد

چرا به بروجرد پاریس کوچولوی ایران می‌گویند؟

در سراسر دنیا مرسوم است که به برخی از شهرها القابی را نسبت می‌دهند. بعضی از شهرهای ایران هم شامل این القاب شده و به آن معروف می‌شوند. در این میان بروجرد لقب‌های پاریس کوچولوی ایران، پایتخت انیمیشن ایران، پایتخت ورشو و عروس زاگرس را یدک می‌کشد. اما شاید برایتان این سوال پیش بیاید که چرا پاریس کوچولو؟ قبل از هر چیز بگوییم که شهرهای دیگری مانند بجنورد و ارومیه نیز به پاریس ایران معروفند اما در این مطلب می‌خواهیم علت شهرت بروجرد به پاریس کوچولو را توضیح دهیم. آب و هوای مطبوع بروجرد و تغییر فصل منظم در این شهر یکی از دلایلی است که لقب پاریس ایران را به آن می‌دهند. پست بودن اطراف شهر که بر اساس توپوگرافی به پاریس شباهت دارد دلیل دیگر آن است. همچنین پاریس را می‌توان پایتخت فرهنگی فرانسه نامید؛ بروجرد هم با داشتن تعداد بسیاری مشاهیر برجسته شهری غنی به لحاظ فرهنگی است. در کل مجموع این دلایل سبب شده لقب پاریس کوچولوی ایران به شهر تاریخی و زیبای بروجرد داده شود.

بروجرد
بروجرد

جاذبه‌های گردشگری بروجرد

بروجرد علاوه بر طبیعت زیبا و شگفت انگیز جاذبه‌های تاریخی بسیاری را در خود جای داده است. جاذبه‌های تاریخی و طبیعی این شهر به قدری متنوع و زیاد است که گردشگران با هر سلیقه‌ای می‌توانند از سفر به بروجرد لذت ببرند و خاطرات خوشی را در دفتر سفرشان ثبت کنند. در این بین ما تعدادی از معروف‌ترین جاذبه‌های گردشگری بروجرد را پیشنهاد و معرفی می‌کنیم که با بازدید از آن‌ها بیشترین لذت و بهره را از این سفر ببرید و خاطرات ماندگاری را رقم بزنید.

مسجد جامع بروجرد:

در سفر به بروجرد یکی از جاهایی که حتما باید از آن دیدن کنید مسجد جامع این شهر است. قدمت این مسجد که به لحاظ معماری ارزش بسیار بالایی دارد به دوره آل بویه برمی‌گردد و گفته می‌شود که در قرن دوم و سوم بر روی آتشکده‌ای از زمان ساسانی بنا شده است. یکی از زیباترین قسمت‌های مسجد جامع منبری چوبی است که از ۹ پله تشکیل شده و به باور محلی‌های بروجرد امام دوم شیعیان بر بالای آن سخنرانی کرده است. البته برای اثبات این موضوع سند و نوشته کتبی وجود ندارد و تنها نقل قولی شفاهی از گذشتگان است.

بروجرد
بروجرد

بازار بروجرد:

هنگامی که به شهری جدید سفر می‌کنیم یکی از جذاب‌ترین جاهایی که می‌توانیم به آن سر بزنیم بازار سنتی آن شهر است. گشت و گذار در بازار بزرگ بروجرد که محلی‌ها به آن راسا به معنی راسته بازار می‌گویند، شما را به خوبی با تاریخ و فرهنگ مردم این شهر آشنا می‌کند. در سفر به بروجرد اگر قصد خرید سوغاتی داشتید حتما گشتی در این بازار بزنید. پارچه‌های زیبا، ظروف مسی، گیوه، گلیم، جاجیم و ظروف ورشو به عنوان شاخص‌ترین صنایع دستی بروجرد می‌توانند انتخاب شما برای خرید سوغات باشند.

تپه چغا (بام بروجرد):

تپه تفریحی چغا معروف به بام بروجرد یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری بروجرد است که به خاطر وجود امکانات رفاهی و تفریحی نزد اهالی شهر و مسافران محبوبیت زیادی دارد. پیشنهاد می‌کنیم که در سفر به بروجرد حتما به این تپه بروید و از بالای آن شهر زیبای بروجرد را به تماشا بنشینید. در تاریکی شب هم نظاره کردن شهر از فراز تپه تجربه جالبی برایتان خواهد بود. همچنین در بالای تپه چغا هتل زاگرس با چشم اندازی بی نظیر از شهر ساخته شده که می‌تواند گزینه‌ای خوب برای اقامت در بروجرد باشد.

موزه مردم شناسی (خانه تاریخی کمال الدین نبوی طباطبائی):

خانه‌ای تاریخی و مجلل که زمانی به کمال الدین نبوی طباطبائی تعلق داشت و در زمان حکومت قاجاریان ساخته شده بود، امروزه به موزه مردم شناسی بروجرد یا همان موزه اسناد تغییر کاربری داده است. در این موزه که تنها موزه شهر بروجرد است صنایع دستی این شهر و همچنین انواع ظروف، عکس‌های قدیمی، تعدادی لباس محلی، اسناد قدیمی، کتاب‌های خطی و چاپی و… را می‌توانید ببینید. زیبایی این بنا به قدری چشم‌گیر است که اگر در سفر به بروجرد بازدید از آن را از دست بدهید بعدا پشیمان می‌شوید.

بروجرد
بروجرد

گلدشت:

دره گلدشت بروجرد در دامنه کوه‌های زاگرس یکی از معروف‌ترین و البته پرطرفدارترین تفرجگاه‌های این شهر است. در هر فصلی از سال برنامه سفر به بروجرد را ترتیب دهید، طبیعت گلدشت و مناظر چشم نواز و دلنشین آن شگفت زده‌تان می‌کند و اوقات خوشی را برایتان رقم می‌زند. عطر درختان آلبالو، گیلاس و سیب در سرتاسر این منطقه می‌پیچد و آرامشی وصف ناپذیر نصیب گردشگران می‌کند. همچنین وجود امکانات تفریحی و امکانات اقامتی مانند اجاره ویلا و سوئیت از دیگر دلایل محبوبیت منطقه گلدشت است.

تنگه کپرگه:

در انتهای جاده گلدشت در شمال غربی این شهر، تنگه کپرگه با رودخانه‌ای پرپیچ و خم قرار دارد که یکی از زیباترین جاذبه‌های طبیعی بروجرد است. اگر اهل طبیعت گردی هستید در سفر به بروجرد حتما به این منطقه خوش آب و هوا سر بزنید و با کوه نوردی و پیاده روی ساعاتی را در آرامش سپری کنید. دوچرخه سواری در این تنگه نیز می‌تواند تجربه لذت بخشی برایتان باشد.

پل قلعه حاتم:

لرستان را به خاطر وجود پل‌های تاریخی فراوان، پایتخت پل‌های تاریخی ایران و حتی جهان می‌نامند. یکی از این پل‌ها پل قدیمی و تاریخی قلعه حاتم در ۵ کیلومتری بروجرد است که طبیعت زیبا و دل انگیزی نیز در اطراف آن به چشم می‌خورد. این پل در دوران پهلوی بر روی رودخانه باغ شاه ساخته شده و علاوه بر کاربرد رایج آن یعنی محلی برای عبور و مرور و تردد مردم، برای انتقال آب شرب از رودخانه بالادست روستا به شهر بروجرد طراحی شده است. همین موضوع این پل را از سایر پل‌های استان متمایز می‌کند. در سفر به بروجرد حتما بازدید از این پل باشکوه را در برنامه خود قرار دهید.

سفر به بروجرد
سفر به بروجرد

تپه قرق:

تپه باستانی قرق یکی از قدیمی‌ترین آثار تاریخی بروجرد است که بنا به روایتی قدمت آن به هزاره پنجم و چهارم پیش از میلاد برمی‌گردد. برخی از آثاری که در این منطقه کشف شده‌اند بیش از ۵ هزارسال قدمت دارند و اگر به تاریخ علاقه‌مند باشید بازدید از این تپه برایتان جالب و هیجان انگیز خواهد بود.

ورشو، شاخص‌ترین صنایع دستی بروجرد

ورشوسازی شاخص‌ترین صنایع دستی بروجرد است و ظروف ورشو که به دست هنرمندان بروجردی نقش و نگارهایی زیبا روی آن‌ها حک شده، معروف‌ترین سوغات این شهر محسوب می‌شوند. در سفر به بروجرد حتما یکی از ظروف ورشو را از بازار بزرگ این شهر به عنوان یادگاری و سوغات برای خود یا عزیزانتان بخرید. ظروف مسی، پارچه، جاجیم، گلیم و فرش از دیگر صنایع دستی بروجرد هستند. همچنین از مربای بالنگ، انوع نان و شیرینی محلی، ارده، شیره انگور و عسل باکیفیت می‌توان به عنوان سوغات خوشمزه این شهر نام برد.

نان داغ کباب داغ در بروجرد

کافیست نام یکی از شهرهای استان لرستان بیاید تا تصویری وسوسه کننده از کباب داغ در ذهنمان نقش ببندد. بروجرد هم از این قاعده مستثنی نیست. کباب بروجرد یکی از محبوب‌ترین و لذیذترین غذاهای این شهر است که طعم خوش آن برای همیشه زیر زبان آدم می‌ماند. کبابی رضایی، رستوران شفیع، رستوران هتل زاگرس، رستوران سفیر، باغ رستوران برکه، رستوران لهراسبی، رستوران پدر سالار و فست فود ونوس تعدادی از معروف‌ترین و بهترین رستوران‌هایی هستند که در سفر به بروجرد برای خوردن غذایی دلچسب می‌توانید سراغ آن‌ها بروید.

همچنین آش ترخینه، آش ماسوا، شامی کباب بروجردی، گوشتاب و خورش کنگر تعدادی دیگر از غذاهای محلی بروجرد هستند که می‌توانند خاطراتی خوشمزه از سفر به بروجرد برایتان رقم بزنند.

نظرتان را ثبت کنید

ایمیل شما با ثبت نظر نمایش داده نمی‌شود

*

بنر نصب اپلیکیشن شب