شب همراه شما در سفر اربعین

0

پیاده روی تا حرم امام حسین همیشه، یکی از سعادت هایی بوده که دلهای عاشقان حسین در پی آن بوده. در طول سال و به خصوص در روزهای نزدیک به اربعین حسینی، مردم از هر گوشه ایران به سمت حرمِ آن امام بزرگوار راهی می شوند، آن هم با پای پیاده. پیر و جوان، زن و مرد، که همگی قرآن در دست دارند، سربند یا حسین بر سر و ذکر او بر لب، به سمت کربلا می روند تا خدمت  شهیدان این واقعا بزرگ و تاریخی عرض ادب کنند. عده ای نیت کرده اند برای گرفتن حاجتی، عده ای هم نذر خود را ادا می کنند، در این میان اما افرادی تنها و تنها برای آرام کردن قلب شکسته خودشان از غم این واقعه، قدم در این راه گذاشته اند. هرچند که خداوند نیروی پیمودن این 80 کیلومتر را به زائران می دهد، اما این سفر هم مانند تمام سفر های دیگر، نیاز به دانستن اطلاعاتی خاص دارد، راهکارهایی برای آسان تر و در عین حال پربارتر شدن مسیر. به همین دلیل است اینجاییم تا کمی بیشتر بدانیم.

 

راه بهشت از صحرای کربلا می گذرد …

حرم تا حرم، زائران دلسوخته امام حسین، از حرم حضرت علی (ع) در نجف و از مقابل درب ساعت ( باب الساعه ) پیاده روی خودشان را در مسیری مستقیم و از کنار خیابان امام زین العابدین (ع) یا خیابان امام جعفر صادق (ع) شروع میکند. انتهای این مسیرها به بزرگراه کربلا می رسد، جایی که میلیون ها نفر، پیر و جوان، خانواده و کاروان و حتی عده ای تنها، با پای پیاده، راهی کربلا شدند. راهی که 75 کیلومتر ادامه داره و در نهایت از عمود 1399 حرم حضرت عباس نمایان می شود. جایی که همگی شروع به سلام دادن می کنن و در عمود 1452، شما به حرم حضرت عباس (ع) خواهید رسید.

همه چیز برایتان مهیاست …

برای اقامت در طول مسیر جای هیچ نگرانی وجود ندارد زیرا، هزاران موکب، حسینیه و چادر، آماده پذیرایی از زائران به صورت رایگان هستند، موکب هایی که هم در نقشه راهنمای سفر اربعین برایتان مشخص شده و هم در اپ اربعین و بر روی نقشه. برای پیاده روی نیازی به همراه داشتن آب و غذا نیست، زیرا در پیاده روی اربعین غذا رایگان است. بین راه و تا کربلا، پر از چادرهایی است که برایتان صبحانه، ناهار و شام رایگان آماده می کنند تا شاید این مهمان نوازی از زائران کربلا، داغِ دلهای سوخته آنها را کمی آرام کند. در طول مسیر، آب معدنی، چاییِ شکر معروف عراقی ها، قهوه تلخ و انواع نوشیدنی های دیگه برای رفع خستگی و عطش زائران به صورت رایگان فراهم شده. بنابراین بهتر است تا تنها مقدار کمی پول ملی کشور عراق، یعنی دینار، همراتان باشد، البته در طول راه ممکن است که وسایلی هم برای فروش پیدا شوند مثل عروسک و … که بهتر است به خاطر سنگین نشدن بار سفرتان و مسائل امنیتی، از این کار صرف نظر کنید.

نکاتی کوتاه و کاربردی …

در این قسمت خلاصه ی را برایتان قرار می دهیم، نکاتی که کاربری هستند و راه برایتان آسان و پربار می کنند.

– بهتر است تا یک کوله پشتی بزرگ، کوله بار سفرتان باشه تا حمل آن برایتان راحت تر باشد.سعی کنید تا بار سفرتان سبک باشد، مسیر طولانیست و کوله ی سنگین باعث میشود تا پیاده روی برایتان سخت باشد و زود خسته بشوید.

– لباس گرم ( کلاه، دستکش، شال گردن و … ) برای سفر در فصل سرما فراموش نشود. چفیه، کلاه، چتر و عینک هم در طول روز و در زیر آفتاب کاربردی اند. چفیه بزرگ بسیار کاربردی است، هم برای پوشاندن سر و صورت در برابر سرما و هم گرما.

-کفش طبی دارای پاشنه نرم، مناسب‌ترین کفش است، به کمر ضربه وارد نمی‌کند و از آنجایی که زائر در هنگام پیاده‌روی پای متورمی پیدا می‌کند، داشتن کفش بنددار موجب می‌شود بتواند کمی کفش را گشاد کند تا به پا فشار کمتری وارد شود.

– پیاده روی خودتان را هر روز از طلوع آفتاب آغاز کرده و در مغرب به طور کامل به پایان برسانید، زیرا بعد از ساعت 9  شب، بسیاری از زائران و موکب داران تا اذان صبح استراحت می کنند. هرچند که عده ای ترجیح می دهند تا اذان صبح پیاده روی کرده و بعد از طلوع آفتاب استراحت کنند. به همین خاطر هم، خیلی از موکب داران در طول شب، چایی، شیر داغ و حتی هدبند آماده کرده اند تا طی مسیر در سرمای شب را برای زائران آسان تر کنند.

– وسایل شخصی مثل، حوله، صابون، ژل ضدعفونی کننده دست، ملافه و یا کیسه خواب هم فراموش نشود.

– با توجه به تراکم جمعیت در مسیر، استفاده از ماسک در پیشگیری از ابتلا به بیماری موثر خواهد بود، بنابراین به تعداد روزهای سفر، ماسک همراه داشته و روزانه یک ماسک را استفاده کنند، همچنین مرتب به شست‌وشوی دست‌ها اقدام کنید.

– به تعداد روزهایی که در سفر هستید، جوراب به همراه داشته باشید، شب ها با دقت پاهای خود را شست‌و‌شو دهید و بر روی پاشنه پا از پماد ویتامین ” آ د ” بمالید. اگر هم امکان دارد، شب پاها را 20 تا 30 سانتی‌متر بالاتر از سطح بدن بگذارید، تمام این کارها باعث می شود تا انرژی بهتر و بیشتری بدست بیاورید.

– و در آخر بسته به توانتان پیاده روی کنید و هر زمانی لازم بود استراحت کنید. درصورتی که قادر به ادامه مسیر نیستید، نیازی نیست نگران به پایان رساندن مسیر باشید، می تونید از ون، ماشین و یا اتوبوس هایی که در مسیر هستند برای رسیدن به کربلا استفاده کنید.

نظرتان را ثبت کنید

ایمیل شما با ثبت نظر نمایش داده نمی‌شود

*

بنر نصب اپلیکیشن شب