تکنیک‌هایی برای عکاسی در سفر (1)

1

بعضی افراد ترجیح میدهند در سفر وقتشان را با خرید و جمع کردن سوغاتی بگذرانند، برخی دیگر هم ترجیحشان جمع کردن تصاویر و عکسهای متفاوت است. عکاسی در سفر همان کار ماشین زمان را انجام میدهد.خاطراتتان را منجمد میکند،تا سالها شما را با آنها سرگرم میکند و میتواند برای دیگران الهام بخش باشد.

شما در هر سفر با نگاه، فرهنگ، تاریخ، مردم، احساسات، مناظر و داستانهای خاص روبه رو خواهید شد.مهم این است که یاد بگیرید چطور این سوژه ها را در عکسهایتان منتشر کنید تا جایی که دیگران با دیدن آنها متوجه حس و حال سفرتان شوند. مطلب پیش رو، مجموعه ای از راهکارهای ” متیو کارستن”، عکاس و بلاگر حوزه سفر است. این جهانگرد عکاس به طور مرتب تصاویر حرفه ای خود را در غالب تابلوهای گردشگری و مجلات سفری منتشر میکند.

در مقاله زیر میتوانید نکاتی ساده برای عکاسی یاد بگیرید و در سفرهای بعدی با بکار گرفتن آنها تصاویر بهتری ثبت کنید!

زود بیدار شوید و دیر به خانه برگردید!

غروب آفتاب

نور مهمترین عنصر عکاسی است و نور گرمِ صبحگاهی تصاویر شگفت انگیزی را خلق میکند.

زود بیدار شدن به این معناست که باید زمانی راهی مقصدتان شوید که گردشگر یا عکاس کمتری ببینید. اگر دوست دارید عکسی از تاج محل یا خرابه های چیچن ایتزا بگیرید و کیفیت تصویرتان شبیه کارت پستالهای قدیمی باشد، باید بلافاصله بعد از باز شدن دربها در آنجا باشید تا تمام محل در اختیارتان باشد.

البته طلوع آفتاب تنها زمانِ نور خوب نیست. غروب خورشید هم از جمله زمانهای عالی برای عکاسی شناخته میشود. ساعتی پس از طلوع آفتاب و ساعتی قبل از غروب آفتاب، به دلیل وجود رنگهای نرم و گرم و سایه های دلپذیرشان، لقب “ساعتهای طلایی” به خود گرفته اند.

“ساعت آبی” ، ساعتی بعد از غروب خورشید است (یا قبل از طلوع آفتاب) که آسمان هنوز آبی است اما چراغ های شهر روشن شده است.

اما عکس گرفتن در ظهرِ یک روز آفتابی و روشن احتمالاً بدترین زمان برای عکاسی در سفر است! بهتر است در میانه روز چرتی کوتاه بزنید و عصر یا صبح به دنبال بهترین نور باشید.

قبل از سفر درباره مقصدتان مطالعه کنید

مطالعه در سفر

کتابهای راهنمای سفر را در مورد مقصدتان بخوانید.از مقاله ها و وبلاگهای اینترنتی برای ایده گرفتن استفاده کنید. با دوستانی که پیش از شما به شهر مورد نظرتان سفر کرده اند صحبت کنید. به سایر عکاسان دسترسی پیدا کنید. در مورد اینکه کدام تصاویر ویژگی اصلی یک مکان را نشان میدهد،دانش بیشتری کسب کنید.

برای پیدا کردن نقاط خاص و نمادین میتوانید از سرچ عکس گوگل یا اینستاگرم استفاده کنید. کارت پستالها هم میتوانند ابزاری عالی برای پیدا کردن این نقاط باشند.

وقتی مقصدتان را پیدا کردید، تحقیقات بیشتری انجام دهید. کدام زمان از روز بهترین نور را دارد؟ رسیدن به نقاط گردشگری چقدر سخت است؟ جاذبه های دیدنی چه زمانی باز می شوند و چه زمانی تردد گردشگران در آنها کم خواهد بود؟ آب و هوا به چه شکل است؟

بدون برنامه چرخیدن جذابیتهای خودش را دارد اما آمادگی و تحقیق از قبل باعث صرفه جویی در زمانتان خواهد شد.

با مردم حرف بزنید

با مردم حرف بزنید

اگر به کشوری دیگر رفته اید، عکاسی از افراد محلی ممکن است برایتان دشوار شود. چه می شود اگر آنها شما را نفهمند؟ اگر مایل به عکاسی نباشند یا احساس ناراحتی کنند؟

در ابتدا با مردم صحبت کنید. به آنها سلام کنید. از آنها سوغاتی بخرید. مسیر را بپرسید یا از آنها در مورد موضوعی تعریف کنید. چند دقیقه قبل از درخواستِ عکس گپ بزنید.

همیشه برای گرفتن عکسهای کلوز-آپ اجازه  بگیرید. یاد بگیرید که جمله “می توانم از شما عکس بگیرم ” به زبان محلی چگونه بیان میشود. افراد محلی از این تلاش قدردانی می کنند. ضمن اینکه این روش، یک راه عالی برای دوست شدن است.

بعضی به شما “نه” خواهند گفت. برخی از آنها پول می خواهند (این بستگی به شما دارد که پول بدهید یا نه). اما فراموش نکنید که این آخر دنیا نیست. از آنها بخاطر وقتی که گذاشتند تشکر کنید، لبخند بزنید و به سمت شخص دیگری حرکت کنید و دوباره امتحان کنید. شاید باور نکنید اما هرچه بیشتر از سمت مردم جواب نه بشنوید، راحت تر از افراد بعدی درخواست میکنید.

قانون یک سوم در عکاسی

قانون یک سوم در عکاسی

یکی از ابتدایی ترین و کلاسیک ترین نکات مربوط به عکاسی، درک قانون یک سوم است. این قاعده به شما کمک می کند تا ترکیب سوژه های عکاسی متعادل و متوازن باشند.

برای اینکار کافی است تا تصور کنید یک عکس هم به صورت افقی و هم عمودی به 3 قسمت تقسیم شده است.طبق این قانون، هر عنصر تصویر باید در بخشهای تقسیم شده قرار بگیرد.هدف این است که بتوانید قسمت های مهم عکس را در بخش های درست قرار دهید و در نهایت عکس را به گونه ای به تصویر بکشید که به چشم دلپذیر باشد.

مثلآ به جای قرار دادن یک شخص در نقطه مرکزی عکس، او را در قسمت چپ تصویر قرار دهید. یا افق عکس را در 1 سوم پایین نگه دارید به جای اینکه آن را در وسط عکس نشان دهید. فراموش نکنید که خط افق صاف و مستقیم باشد!

این تکنینک به راحتی با فعال کردن گزینه Grid  در دوربین عکاسی شما قابل مشاهده است. شما میتوانید با انتخاب این گزینه، تقسیمات 1 سوم را مستقیم روی صفحه دوربینتان ببینید.

مهم این است که قبل از گرفتن عکس،از خودتان بپرسید نکات کلیدی تصویر کجاست و از کجا باید آنها را در تقسیمات 1 سوم قرار داد؟ توجه به این جزئیات به بهتر شدن نگاهتان به مقوله عکاسی کمک خواهد کرد.

از پایه های نگهدارنده سبک استفاده کنید

پایه های نگهدارنده

سه پایه های سبک به شما اجازه می دهند تا موقعیت دوربین را تنظیم کنید و آن را در جای مشخص نگه دارید. با ثابت بودن دوربین، می توانید وقت بیشتری برای تنظیم و ترکیب بندی عکس بگذارید.

همچنین می توانید با دقت بیشتری روی تنظیمات نوردهی و نقاط فوکوس کار کنید و زمانی را صرف توجه به تصویری که می خواهید بگیرید، بگذارید. یا از تکنیک های پیشرفته ای مانند HDR و پانوراما استفاده کنید.

Tripod ها یا پایه های نگهدارنده ،به شما اجازه میدهند تا بدون نگرانی از لرزش دوربین، عکسهایی با سرعت پایین شاتر بگیرید.عکسهایی برای ثبت آبشارها،نور کم، ستاره ها و غیره.

می توانید ISO خود را در حالت پایین نگه دارید و از دیافراگم های کوچکتر استفاده کنید.همچنین میتوانید هنگام استفاده از سه پایه، خلاقیت بیشتری روی تنظیمات دستی دوربین خود اعمال کنید.

البته این بدان معنا نیست که باید همه جا یک سه پایه همراه داشته باشید. برای برخورد با مناظر زنده، عکاسی های کم نور، عکس های پرتره، عکس های گردش آب و غروب وطلوع خورشید، سه پایه ها تفاوت زیادی در کیفیت عکس ایجاد می کنند.

تجربه کنید

تجربه کنید

هرچقدر تجربیاتتان بیشتر باشد، ترکیب بندی عکسهایتان بهترخواهد شد. مطمئناً اولین عکستان را ایستاده و مستقیم خواهید گرفت. اما بعد تلاش خواهید کرد تا برای زاویه بندی مناسب روی زمین دراز بکشید. شاید حتی از جایی هم بالا رفتید و از زاویه ای مرتفع تر عکاسی کردید.

در کنار زوایای مختلف، تلاش کنید تا از فاصله های متفاوت هم عکس بگیرید.اول با یک شات باز و وسیع شروع کنید، سپس به سراغ فاصله های متوسط بروید و بعد نزدیک شوید. هرگز به ایده اولیه خود کفایت نکنید !

سعی کنید تا از عناصر قدرتمند در پس زمینه و میانه تصویر هم استفاده کنید. اگر موضوع شما رشته کوه است، یک گل،رودخانه ،حیوان یا سنگی جالب پیدا کنید و آن را در پیش زمینه قرار دهید.این حالت به تصاویر شما حسی 3 بعدی می دهد و باعث میشود تا اندازه ها به درستی انتقال پیدا کنند. و البته چشم بیننده را به دیگر بخشهای عکس جلب می کند.

فشرده سازی کانونی یکی دیگر از روشهای موثر در عکاسی مسافرتی است. فشرده سازی زمانی صورت میگیرد که یک عکاس از لنز زوم استفاده کند تا چشم را به گونه ای فریب دهد که گویی اشیا از آنچه هستند نزدیکتر به نظر برسند.

عکاسی در سفر را اولویت قرار دهید

اینکه تلاش کنید برای گرفتن عکس های فوری، با عجله از مکانی به مکان دیگر بروید، نتیجه ای جز چند عکس خسته کننده در پی نخواهد داشت. مطمئن شوید که “زمان عکاسی” را در برنامه سفر خود برنامه ریزی کرده اید. عکاسی خوب نیازمند زمانی مناسب است.

اگر با دوستانی که عکاسی نمی کنند سفر می کنید ، پیدا کردن زمان برای تصاویر شگفت انگیز دشوار است. برای اینکه عکاسی در اولویت قرار بگیرد، باید چند ساعت با خودتان باشید.

باید بدون سختی برای شخص همراه یا غیر عکاس توضیح دهید که می خواهید 30 دقیقه دیگر صبر کنید تا ابرها بهتر به نظر برسند. اگر با تور عازم سفر شده اید، زودتر بیدار شوید تا چند ساعت به تنهایی بگذرانید و قبل از شروعِ برنامه های تور عکس بگیرید.

یا در بهترین حالت، اتومبیلی اجاره  کنید و راهی سفر در جاده ها و عکاسی شوید. در این صورت شما این امکان را دارید تا تصمیم بگیرید کجا برای انداختن عکس توقف کنید. هیچ چیز بدتر از این نیست که در یک اتوبوس گیر کرده باشید و هنگام گذشتن از یک فرصت مناسب، قدرتی برای توقف نداشته باشید!

عناصر انسانی را دست کم نگیرید

عناصر انسانی

مردم دوست دارند از طریق موضوعات انسانی در عکسها زندگی کنند. به خصوص اگر بیننده بتواند خودش را جای شخص موجود در عکس بگذارد. اینکه احساس کنید خودتان در حال تجربه تصویر پیش رو هستید،عواطف بیشتری نسبت به آن تصویر خواهید داشت.

اما چگونه به این موضوع برسید؟ پاسخ ساده است! با انداختن سوژه های انسانی به گونه ای که ناشناس بمانند. بدون نشان دادن چهره سوژه در عکس.

به همین دلیل بود که “مراد عثمان”  با مجموعه عکسهای “Follow me  ”  در اینستاگرام طرفداران بسیاری پیدا کرد. چون بینندگان احساس می کردند که به جای شخص عکاس و توسط زنی ناشناس، به سفر دور دنیا میروند.

قرار گرفتن سوژه های انسانی همچنین به شما مقیاس بهتری از سوژه های دیگر میدهد. با قرار دادن یک فرد در فاصله های مختلف، می توانید حس بهتری نسبت به اندازه های طبیعت داشته باشید. به همین دلیل است که عکاسی از افراد در مناظر بزرگ به خوبی نتیجه میدهد.

اضافه کردن یک عنصر انسانی به عکس ها همچنین میتواند داستانی را برایتان تعریف کند. وقتی انسانها در عکس حضور دارند، عکسها قدرت بیشتری میگیرند. شما میتوانید با تغییر عناصر انسانی، خط داستانی یک عکس را به طور کامل تغییر دهید.

در ضمن اگر دوربین همراه ود ندارید عکاسی در سفر با موبایل هم امکان پذیر است و این مقاله رو بخوانید

برگردان از :

https://expertvagabond.com/travel-photography-tips/

مترجم :  شبنم بهروز


سایت شب؛ رزرو آنلاین ویلا، سوئیت و اقامتگاه

 

1 پاسخ
  1. علیرضا نظر داده:

    مطلب آموزنده ای بود . کاش برای هر مطلب عکسهایی برای بهتر فهمیدن موضوع وجود داشت . در هر صورت ممنون

نظرتان را ثبت کنید

ایمیل شما با ثبت نظر نمایش داده نمی‌شود

*

بنر نصب اپلیکیشن شب