عکاسی در سفر , هر چند آماتور ولی زیباترین عکس‌ها را بگیری

2

مقدمه ای بر عکاسی در سفر

انسان ها  به سفر می‌روند که تازه‌ها را کشف کنند و با دنیای جدیدی آشنا شوند، تقریبا همه ما به درستی این جمله باور داریم. ولی مساله دیگری که بسیار مهم است نگاهی تازه به این تازه‌ها و ثبت آن‌هاست. عکاسی جز جدا نشدنی سفر و از لذت بخش‌ترین فعالیت‌ها در سفر است. هر کدام از ما به دنیا متفاوت از دیگری و منحصر به خودمان نگاه می‌کنیم. پس چه خوب می‌شود که با عکاسی در سفر لحظه‌هایمان را ثبت کنیم تا هم گنجینه‌ای ارزشمند برای خودمان داشته باشیم و هم دنیا را از نگاه خودمان به آدم‌ها نشان بدهیم.

عکاسی در سفر، علاقه بسیاری از افراد است ولی عده‌ای به خودشان سخت می‌گیرند و با بهانه‌هایی مثل نداشتن دوربین حرفه‌ای، آشنا نبودن با اصول عکاسی و… خودشان را از این لذت محروم می‌کنند و تنها به گرفتن چند عکس ساده بسنده می‌کنند.

باور کنید که برای ثبت قاب‌هایی منحصر به فرد از سوژه‌های ناب حتما نیازی به داشتن تجهیزات گران قیمت نیست. با یک دوربین ساده مثل دوربین‌های کامپکت یا حتی همین موبایلتان می‌توانید این کار را به بهترین شکل انجام دهید. در این مقاله تعدادی از نکاتی را که مربوط به عکاسی در سفر می‌شود با هم مرور می‌کنیم تا به کمک آن‌ها بتوانید عکس‌هایی خاطره‌انگیز بگیرید.

blogpost-64

کسب اطلاعات و تحقیق درباره مقصد سفر

برای عکاسی در سفر قبل از هر چیزی لازم است درباره مقصد سفرتان اطلاعات لازم را کسب کنید و سوژه‌ها را کشف کنید. این اطلاعات می‌تواند شامل اماکن دیدنی و جاذبه‌های گردشگری، آداب و رسوم منطقه، جشن‌ها و مراسمات محلی و بسیاری موارد دیگر باشد.

از طریق کتاب راهنمای سفر، بروشورها و یا حرف زدن با افرادی که قبلا به آن‌جا سفر کرده‌اند این اطلاعات را به دست آورید. کشف سوژه‌ها و ناشناخته‌ها، صرفه‌جویی در وقت و زمانبندی مناسب و دید متفاوت در عکاسی از مزایای داشتن اطلاعات درباره منطقه است.

سّبُک سفر کردن

تمام تلاشتان را بکنید که تا حد ممکن سبک سفر کنید به خصوص اگر هیچهایک یا بک پکینگ می‌کنید. دوربین‌های کامپکت به دلیل کم وزن بودن می‌توانند برای عکاسی در سفر مناسب باشند. این را هم یادتان باشد که فقط تجهیزات عکاسی ضروری خود را بردارید، برای مثال تنها دو لنز زوم و پرایم و برداشتن سه پایه‌ای کوچک و سبک کفایت می‌کند. دوربین شما و وسایل عکاسی‌تان اگر سنگین باشد محدودتان می‌کند و در نهایت مجبور می‌شوید آن را در هتل بگذارید.

پیدا کردن محل اقامت مناسب

شاید به نظرتان عجیب بیاید ولی محل اقامت شما می‌تواند فاکتور موثری برای عکاسی در سفر باشد. برای مثال اگر هتل، خانه یا ویلایی که رزرو کرده‌اید در مرکز شهر باشد، دسترسی شما به جاذبه‌های گردشگری منطقه و بازارهای محلی آسان‌تر و بهتر خواهد بود. البته یادتان باشد صرفا با گشتن در خیابان‌های اصلی و رفتن به اماکن دیدنی به سوژه‌های خوبی برای عکاسی برنمی‌خورید. سوژه‌های اصلی و ناب در کوچه و پس کوچه‌های شهر و جاهایی که کمتر افراد به سراغشان می‌روند، منتظر شماست.

برای پیدا کردن ویلا و سوئیت یا آپارتمان مقصد سفر خود کلیک کنید

blogpost-66

ساعت طلایی یا ساعت جادویی

یکی از مهم‌ترین عوامل در عکاسی نور است. عکاسی در ساعات بعد از طلوع آفتاب و قبل از طلوع خورشید می‌تواند عامل موفقیت شما در گرفتن عکس‌های بی نظیر باشد. این ساعت در بین عکاسان به ساعت طلایی یا جادویی معروف است. در این زمان‌ها نور در مطلوب‌ترین حالت خود است و رنگ‌های عکس را بهبود می‌بخشد.

البته منظور از این حرف این نیست که فقط در این ساعت‌ها می‌توانید عکس‌های خوبی بگیرید، این ساعت‌ها صرفا مناسب‌ترین زمان برای عکاسی است. مثلا شما می‌توانید آخر شب که چراغ‌های شهر روشن می‌شود به خیابان بروید و هیجان انگیزترین عکس‌ها را بگیرید.

زمانبندی مناسب برای عکاسی از سوژه‌ها

یکی از نکات مهم برای عکاسی در سفر زمانبندی مناسب است. شما در یک روز نمی‌توانید تمام شهر را بگردید و از همه سوژه‌ها (افراد، اماکن دیدنی، خیابان‌ها و…) عکس‌های خوبی بگیرید. بهتر است دو یا سه محل مشخص را در روز برای عکاسی انتخاب کنید تا با صبر و حوصله عکس‌هایتان را بگیرید و بتوانید بهتر و بیشتر متمرکز و دقیق شوید.

blogpost-67

عکاسی به شیوه و با نگاه منحصر به خودمان

این درست است که هر چه بیشتر عکس ببینید به خصوص از عکاسان معروف جهان، برای گرفتن عکس‌های بهتر الهام می‌گیرید ولی این را هم یادتان باشد که عکس‌هایتان نباید تکراری و کلیشه‌ای شود. عکس‌هایی که شما می‌گیرید باید خاص خودتان باشد و احساسات شما را منتقل کند. برای مثال سعی کنید از زاویه جدیدی عکس بگیرید و حتی اگر سوژه‌تان تکراری است نگاهی متفاوت به آن داشته باشید. داستان جدیدی را روایت کنید.

عکاسی از جاذبه‌های گردشگری

یکی از مهم‌ترین بخش‌های عکاسی در سفر عکس گرفتن از جاذبه‌های گردشگری، بناها و اماکن دیدنی است. این مکان‌ها یکی از اصلی‌ترین علت‌های جذب گردشگر به مقصدی خاص هستند. اما نکته مهم این است که معمولا از این مکان‌ها عکس‌های زیادی گرفته شده پس باید حواستان باشد که عکس شما کپی و تکرار بقیه عکس‌ها نباشد. با انتخاب کادربندی مناسب، بررسی سوژه از زوایای مختلف و عکاسی از چشم اندازها و نماهایی که زیاد مرسوم و معمول نیستند می‌توانید عکس‌هایی نو و خلاقانه ثبت کنید.

عکاسی از طبیعت

در عکاسی از طبیعت یکی از نکات کاربردی، قرار دادن خط افق در جای مناسبی از کادر و ترکیب بندی عکس است. بهترین ساعت برای عکاسی از منظره ساعات طلایی است و بهترین نوع عکس عکس پانوراما. سعی کنید هنگام عکاسی از طبیعت از لنز واید استفاده کنید تا بتوانید فضای گسترده‌تری را ثبت کنید. بد نیست گاهی هم آدم‌ها یا حیوانات را به عنوان سوژه در کادر خود قرار دهید تا روح بیشتری به عکس ببخشید.

blogpost-68

عکاسی از مردم، افراد محلی و معاشرت با آن‌ها

از جذاب‌‎ترین بخش‌های عکاسی در سفر، عکس گرفتن از مردم و افراد محلی است. به این طریق می‌توانید عکس‌های ماندگارتری ثبت کنید. به میان مردم محلی بروید و از آن‌ها و زندگی روزمره‌شان عکس بگیرید. همچنین می‌توانید از آن‌ها عکس پرتره بگیرید. فقط قبل از این کار لبخند و اجازه گرفتن را فراموش نکنید. فوری سراغ عکس گرفتن نروید.

قبل از هر چیز با مردم صحبت و معاشرت کنید و با لبخند و روی گشاده به سراغشان بروید. اگر هم به زبانشان مسلط نیستید از زبان بدن استفاده کنید. به این طریق اعتماد آن‌ها را جلب می‌کنید تا به شما اجازه عکاسی بدهند. سوژه اگر با شما احساس راحتی کند کمکتان می‌کند تا عکسی بی نظیر ثبت کنید.

عکاسی از جشن‌ها، مراسم‌ها و آیین‌های محلی

یکی از بهترین و ناب‌ترین موقعیت‌هایی که می‌توانید برای عکاسی در سفر ایجاد کنید، شرکت در مراسم‌ها و جشن‌های محلی و فستیوال‌هاست. به این ترتیب می‌توانید به مستند سازی تجربه خود بپردازید و آن را با دیگران در شبکه‌های اجتماعی‌تان به اشتراک بگذارید. از لباس‌های پوشیده شده در مراسم، غذاها و مراحل مختلف برگزاری مراسم عکس بگیرید تا بتوانید فرهنگ آن منطقه را به خوبی نشان دهید.

عکاسی در سفر و عکس مسافرتی مبحث بسیار گسترده‌ای است و ما سعی کردیم تعدادی از مهم‌ترین نکات را برایتان بیاوریم. در آخر این را بگوییم که در عکس گرفتن اصلا خساست به خرج ندهید. تا می‌توانید از هر سوژه‌ای که به نظرتان جالب است در شرایط مختلف عکس بگیرید تا بالاخره به عکس مطلوبتان برسید.

2 پاسخ
  1. نفس نظر داده:

    Merci?

    1. فؤاد جاودان نظر داده:

      خواهش

نظرتان را ثبت کنید

ایمیل شما با ثبت نظر نمایش داده نمی‌شود

*

بنر نصب اپلیکیشن شب