سفر پس از کرونا

0

 

ویروس کووید 19 تا به امروز تأثیرات عمیقی بر گردشگری جهانی گذاشته است. تاثیراتی که به نظر میرسد در سال 2021 به اشکال مختلف ادامه داشته باشد.

در وهله اول پیش بینی میشود که ادامه روند دورکاری و آموزش به صورت آنلاین، مفهوم سنتی تعطیلات فصلی را تغییر خواهد داد و مرزهای بین کار و سفر از میان برداشته میشود. ثانیا، ایمنی و پاکیزگی همچنان مورد توجه مسافران قرار میگیرد و این موضوع به صورت ترجیح گردشگران از هتلهای شلوغ به خانه های شخصی نمود پیدا میکند.

و در نهایت سفرهای بین المللی به ویژه مسافتهای طولانی، تحت تأثیر قرار خواهند گرفت و مردمی که در بیشتر اوقاتِ سال گذشته منزوی بودند، می خواهند تا از مسافرت برای برقراری ارتباط مجدد با دوستان و خانواده استفاده کنند.

در سال 2021 سفر بیشتر از آنکه با اهداف جهانگردی انجام شود، به منظور زندگی دوباره و برقراری رابطه ایمن خواهد بود.در این میان شرکتهای گردشگری برای تأمین این نیازها، برنامه های متفاوتی در نظر گرفته اند.

 

بر اساس داده های نظرسنجی مسافران، تجزیه و تحلیل آنها و رزروهای سال آینده ،سه روند اصلی برای تعریف مجدد سفر در سال 2021 معرفی شده است :

 

1- سفر در زمان دورکاری

شاید یکی از خوبی های دورکاری این باشد که کار در هر محل و خانه ای قادر به انجام است. به هرحال کار از راه دور برای بسیاری از مردم همچنان یک واقعیت و شیوه ای ادامه دار است. در نظر سنجی ذکر شده مشخص شد که :

  • 83 درصد از پاسخ دهندگان دوست دارند به عنوان بخشی از دورکاری، محل استقرار خود را عوض کنند.
  • یک چهارم شرکت کنندگان معتقدند که قادر خواهند بود “در هر جایی زندگی کنند و از همانجا به کارشان ادامه دهند.”
  • از هر پنج نفر، یک نفر محل زندگی خود را در طول همه گیری، به طور موقت یا دائم جابجا کرده است.
  • 60 درصد از والدین دوست دارند تا در صورت ادامه قرنطینه و اختلال در شیوه عادی مدارس، به دورکاری روی بیاورند و با بچه ها به سفر بروند.
  • نسل جوان شرکت کننده در این نظرسنجی باور دارند که می توانند برای کار یا تحصیل از راه دور، به مکانی جدید نقل مکان کنند.

 

به این ترتیب “ادامه دورکاری و سفر برای تغییر مکان” به عنوان روند جدید در رفتار گردشگران معرفی شده است. از ماه ژوئیه تا سپتامبر سال جاری، گردشگران کلمات “جابجایی”، “کار از راه دور” و “تلاش برای پیدا کردن محله جدید” را تا 128 درصد بیشتر از بازه زمانی سال گذشته جستجو کرده اند.

از میان افرادی که از زمان اعلام همه گیری به مکانهای مختلف نقل مکان کرده اند،24 درصد اظهار داشته اند که به حومه شهر رفته اند و 21 درصد به یک منطقه روستایی نقل مکان کرده اند.

بر اساس این نظرسنجی، افرادی که میتوانند در خانه و دور از محل کار فعالیت کنند، بیشتر از بقیه ترجیح داده اند تا به سفرهای طولانی مدت بروند و اقامتگاههایی را انتخاب کنند که در شهرها و روستاهای کوچک قرار دارد و با فضای باز و محیط طبیعی احاطه شده است.

 

2- تعریف مجدد اقامتگاه

پیش بینی میشود در سال جدید سفرهای داخلی طرفداران بیشتری پیدا خواهند کرد. با نگاهی به مقاصد پرطرفدار گردشگری در سپتامبر 2019 و اوایل 2020، شهرهایی مانند پاریس، لندن و رم مقاصد اصلی گردشگران شناخته میشدند.

در سال جدید طیف وسیعی از مقاصد پرطرفدار در داخل کشور و به پارکهای ملی، شهرهای نزدیک به پیست اسکی و شهرهای ساحلی خلاصه میشود. به عبارتی مقاصد سنتی و شهرهای کوچک دوباره طرفداران زیادی پیدا خواهند کرد.

نقاط گردشگری در سال 2021 به خانه و محل زندگی مسافران نزدیکتر خواهد بود. گرچه این موضوع به این معنا نیست که گردشگران در این مقاصد به دنبال ماجراهای جدید و مهیج نیستند. در حقیقت مسافران همچنان میخواهند تا تجربه های منحصر به فردی در سفر داشته باشند.

نظر سنجی پیشین نشان میدهد که فضاهای پرطرفدار در سال آینده شامل اقامتگاههایی است که انرژی و ضایعات کمتری تولید میکنند. اقامتگاه هایی مانند :خانه های درختی، یورت یا خیمه های عشایری، انبارهای سنتی، خانه های بومی در جزیره ها و اقامتگاههای گنبدی از جمله این مکانها هستند.

تغییر جدید رفتار مسافران همچنان نشان میدهد که گردشگران بیشتر از گذشته به دنبال مکانهای دور افتاده و خلوت میگردند،خانه هایی که فضای خصوصی و کنترل شده داشته باشند. پیش بینی ها نشان میدهد که کلبه ها و خانه های چوبی جایگزین ویلاها و خانه های شهری خواهند شد.

 

3- افزایش سفرهای دسته جمعی

سال 2020 میل به ایجاد ارتباطات انسانی را بیشتر از گذشته کرده بود و این موضوع طرز تفکر مردم درباره سفر را هم نشان خواهد داد.

85 درصد از پاسخ دهندگان نظرسنجی ذکر شده دوست دارند در سفرهایشان به افراد خانواده و خویشاوندان نزدیک باشند و خانواده ها به طور فزاینده ای در سایتهای گردشگری به دنبال راهی ایمن برای پیوستن به یکدیگر میگردند. در طول تابستان، تعداد جستجوی مسافران که با تیتر “خانواده” به دنبال اقامتگاه میگشتند بیشتر از سالهای گذشته بود.

خواه این جستجو به معنای نزدیکی به اعضای خانواده باشد و خواه پیوستن مجدد به قرنطینه با گروهی از دوستان، سفر دسته جمعی برای افرادی که میخواهند با دیگران معاشرت کنند و در محیطی امن به سر ببرند، گزینه مناسبی به نظر میرسد.

این نظر سنجی همچنین میگوید که 61 درصد از افراد زیر 50 سال علاقه دارند تا به سفر بروند و 41 درصد از آنها این سفر را برای نزدیکتر شدن به عزیزان خود انتخاب میکنند. مطالعات سایت Airbnb نشان میدهد که بیش از نیمی از سفرهای جستجو شده در سال آینده شامل سه نفر یا بیشتر است و مردم میخواهند با یکدیگر به مسافرت بروند.

اگر افراد قادر به سفر نباشند، می توانند از طریق “برنامه های آنلاین” با عزیزان خود ارتباط برقرار کنند. همچنین روش های منحصر به فردی برای به اشتراک گذاشتن لحظات خاص در خانواده های دور از هم وجود دارد: از تهیه وعده های غذایی معتبر خانگی بگیرید تا بازی های آنلاینی که افراد به مسافرت و شکار مجازی میروند.

 

برنامه ریزی برای آینده

در حالی که ممکن است سفر در سال 2021 با گذشته متفاوت باشد، مسافران در مورد سفرهای آینده رویای خود را در سر می پرورانند.

تحقیقات همچنین نشان می دهد که با وجود نبود اطمینان درباره شرایط سلامت سفر، گردشگران هرچه بیشتر در خانه بمانند، فکر بیرون رفتن به آنها اعتماد به نفس بیشتری میدهد. تا جایی که وقتی از آنها سوال میشود که برنامه ریزی برای سفر در آینده چه احساسی در آنها ایجاد می کند، پاسخ انتخاب شده توسط آنها به همین سادگی است: امیدوارانه!

با وجود محدودیت های سفر،مسافران با جستجوی مقاصد گردشگری نشان داده اند که هنوز برای ماجراجویی بعدی خود نقشه پردازی میکنند. با تمام شدن بیماری کرونا، مراکز پر جنب و جوش فرهنگی، جزایر جنوبی و بخش هایی از طبیعت بکر به نقاط پرطرفدار گردشگری تبدیل میشود.

به این ترتیب صنعت گردشگری و توریسم بار دیگر به عنوان یکی از ارکان مهم صنعتها شناخته خواهد شد، البته با شکل و شیوه ای متفاوت!

منبع :

https://news.airbnb.com/

 

نظرتان را ثبت کنید

ایمیل شما با ثبت نظر نمایش داده نمی‌شود

*

بنر نصب اپلیکیشن شب