7 راه ساده برای کم کردن پلاستیک در سفر

0

بارها از زیاد بودن پلاستیک در سطح زمین شنیده ایم. در فضای مجازی ویدیوهای کوتاه و بلندی وجود دارد که پلاستیکهای رها شده در طبیعت و دریا را نشانمان میدهد. تصویر حیواناتی که در تکه های زباله ها گیر کرده اند یا آنها را بلعیده اند هر روز وایرال میشود و میبینیم که چگونه تکه ای از سیم یا پلاستیک روی بال و منقار پرنده های دریایی گیر کرده است.

به نظر میرسد که با گسترش ویروس کرونا نه تنها از مصرف و دور ریز این پلاستیکها کاسته نشده، بلکه دستکشها و ماسکهای پلاستیکی هم به دیگر زباله های موجود اضافه شده است. هنوز برنامه های تکان دهنده ای از خوردن کیسه های پلاستیکی توسط ماهی ها و دیگر موجودات دریایی در اینترنت وایرال میشود.

این درحالی است که تأثیر آلودگی پلاستیک بر اقیانوس ها بیش از هر زمان دیگری بر ما مشخص شده است. اکنون دانشمندان بر این باورند که اقیانوسها  5،25 تریلیون قطعه از بقایای پلاستیکی را در خود جای داده اند. هر دقیقه بیش از یک کامیون پلاستیک به اقیانوس ها اضافه می شود و سالانه یک میلیون پرنده دریایی و موجودات آبزی به دلیل آلودگی پلاستیک به زیستگاهشان از بین میروند.

البته فقط حیوانات نیستند که از این موضوع رنج می برند. تخمین زده می شود که غذاهای دریایی سالانه با 11 هزار ذره پلاستیک آلوده میشوند.

اگر در خانه باشید کاهش مصرف پلاستیک می تواند موضوع بسیار ساده ای باشد. حمل یک بطری آب قابل استفاده مجدد در سرتاسر دنیا در حال تبدیل شدن به یک امر عادی است ، به طوری که 75٪ از افراد ساکن در اروپا اظهار داشته اند که در یک سال گذشته از بطریهای آب قابل استفاده مجدد استفاده کرده اند.

 

اما کاهش مصرف پلاستیک هنگام مسافرت دشوارتر است. ما برای شما از چند روش ساده درباره کاهش مصرف پلاستیک در زمان سفر صحبت میکنیم

 

بطری آب نخرید

بطری های پلاستیکی یکبار مصرف بیشترین تأثیر را در آلودگی محیط دارند. هنگام مسافرت معمولآ از بطری های پلاستیکی بیشتری استفاده میکنیم چون ممکن است در برخی نقاط آب آشامیدنی سالم وجود نداشته باشد.

اگر به سالم بودن آب در مقصد خود اطمینان دارید، یک بطری چندبار مصرف برای نگهداری آب تهیه کنید. در غیر این صورت می توانید بطری خود را به یک شیشه دارای سیستم فیلتر ارتقا دهید یا قرص های تصفیه به همراه داشته باشید.

یک سیستم تصفیه کوچک و مناسب یک سرمایه گذاری بزرگ در کمک به کره زمین در طولانی مدت است.

 

نه به کیسه های پلاستیکی!

هنگام سفر تمایل دارید لباس های خیس یا کثیف خود را درون کیسه پلاستیکی بیندازید؟ چرا به جای آن از کیسه های خشک، با دوام و ضد آب استفاده نمیکنید؟ یا یک کیف پارچه ای برای خرابکاری های گاه به گاهی که در سفر پیش می آید؟

معمولآ در بازارها و مراکز خرید از کیسه های پلاستیکی برای خریدها استفاده میکنند. اگر به بازار یا مغازه ای بزرگ می روید، یک کیف پارچه ای قابل شستشو همراه داشته باشید که بسته بندی آن کوچک باشد و وسایل مختلفی را در خود جای دهد.

تقریباً هرگز نیازی به پذیرش کیسه پلاستیکی در مغازه ها ندارید! کافی است تا کیف چندبار مصرفتان را همراه داشته باشید و به درخواست فروشنده “نه” بگویید.

در بسیاری از کشورها مثل ترکیه، کیسه های پلاستیکی برای خریداران هزینه دارند. یعنی دیگر بصورت مجانی نمیتوانید خریدهایتان را در کیسه قرار دهید.

کیفهای پارچه ای مقاوم بهترین گزینه برای خرید و سفر هستند. اگر قادر به تهیه این کیفها نبودید، می توانید کیسه های پلاستیکی ضخیم تر و قابل بازیافت را انتخاب کنید که کاربردهای بیشتری داشته باشند.

 

 وسایل غذاخوری شخصی

کارد و چنگال پلاستیکی یکی دیگر از کالاهای بی مصرفی هستند که می توانند در هنگام سفر به راحتی جایگزین شوند. ممکن است وسایل غذاخوری یک بار مصرف هنگام استفاده شکسته شود، بنابراین بهتر است کارد و چنگال فلزی همراه داشته باشید.

برای نوشیدن آب و قهوه میتوانید از لیوان شخصی خود استفاده کنید. بدین ترتیب از لیوان های یکبار مصرف در محل دفن زباله جلوگیری می شود.

نِی های پلاستیکی گرچه فقط 1٪ از آلودگی های اقیانوس را تشکیل می دهند، اما میتوانند به عنوان یکی از وسایل غیرضروری در سفر به حساب بیایند. بسیاری از شرکت ها در حال بازگشت به نی های کاغذی یا ابداع گزینه های جدید قابل تجزیه هستند. البته هنوز در مغازه ها میتوانید نی های چند بار مصرف یا فلزی پیدا کنید.

و در نهایت از مسواکهای یکبار مصرف استفاده نکنید. همان مسواک همیشگی شما بهترین گزینه برای همراه داشتن در سفر است.

 

خرید وسایل بهداشتی ممنوع

هر زمان که در سفر هستید از خرید صابون های مایع، شامپوها و نرم کننده های کوچک و مسافرتی دور شوید. میتوانید از بطری های کوچکی که از قبل دارید استفاده کنید. شامپو و محصولات بهداشتی را در این بطری های چند بار مصرف قرار دهید و محتوای آن را برچسب بزنید.

در غیر این صورت از ظروف شیشه ای و مخصوص سفر استفاده نمایید.

 

نعناع به جای جویدن آدامس!

میدانستید جویدن آدامس اساساً جویدن نوعی پلاستیک است؟

صمغ برخی از آدامسها از یک لاستیک مصنوعی ساخته شده که حاوی پلیمرهای پلی اتیلن است(ماده ای که به عنوان “پایه آدامس” شناخته میشود). این ماده هر ساله صدهزار تن آلودگی پلاستیک ایجاد میکند.

پس به شما توصیه میکنیم که به طور كلی از گرفتن آدامس مخصوصا با بسته بندی های یك بار مصرف خودداری كنید و به جای آن از خلال دندان یا نعناع هایی كه در جعبه های كاغذی یا فلزی بسته بندی شده اند استفاده نمایید. به این صورت رد پای کمرنگ تری در آلودگی از طبیعت برجای خواهید گذاشت.

 

به هدایای “رایگان” نه بگویید

در بسیاری از سفرها ممکن است از سمت غریبه ها هدایای کوچکی بگیرید. اگر با کودکانتان هستید آنها هم ممکن است به گرفتن اسباب بازی های پلاستیکی و رایگان تمایل نشان دهند.

بهتر است که از دریافت این هدایای پلاستیکی خودداری کنید. همچنین میتوانید از کودکانتان بپرسید که آیا واقعا آن اسباب بازی پلاستیکی “رایگان” را دوست دارند؟

منظورمان بیشتر به کیسه های هدیه ای است شرکت های هواپیمایی هنگام سفر به شما تحویل می دهند.مقصد بیشتر این هدایا سطل آشغال است. پس به راحتی نه بگویید و بگذارید هدیه دهندگان دلیل پیام شما را دریافت کنند.

 

گردشگری مسئولانه

اگر قادر به جلوگیری از استفاده پلاستیک در هنگام مسافرت نیستید، حداقل مطمئن شوید که از روشهای درست آن را بازیافت می کنید. شما می توانید به عنوان یک مسافرِ مسئول در انتشار تأثیر پلاستیک های یکبار مصرف بر محیط زیست کمک کنید.

تعداد زیادی برنامه پاکسازی محیطی وجود دارد که می توانید در آنها شرکت کنید. حتی میتوانید زباله هایی را که رها شده اند و هنگام بیرون رفتن از منزل و یا برگشتن به خانه با آنها مواجه میشوید، جمع آوری نمایید.

اگر می خواهید به پاکسازی اقیانوس ها و نظارت بر صخره های مرجانی کمک کنید، پیوستن به یک پروژه حفاظت از دریا را در نظر بگیرید. حتی میتوانید به همراه دوستان  خودتان پایه گذار چنین پروژه هایی باشید.

فراموش نکنید که امروز هر شهروند جدا از نهادهای مختلف، میتواند سهم بزرگی در کاهش آلودگی های مربوط به پلاستیک داشته باشد. فقط باید به یاد داشته باشیم که زندگی ما در این سیاره بدون مسئولیت نیست.

منبع :

https://worldexpeditions.com/Blog/

نظرتان را ثبت کنید

ایمیل شما با ثبت نظر نمایش داده نمی‌شود

*

بنر نصب اپلیکیشن شب