شرایط سفر در نوروز 1400

3

بعد از گذشت بیش از یک‌ سال از شیوع گسترده ویروس کرونا، حالا مدتی است که سفر رفتن از برنامه زندگی بعضی خانواده ها حذف شده و طبیعتا در این مدت، فشارهای روانی مختلفی متوجه همه‌ی ما بوده. طبق آمار، در سالی که گذشت افسردگی بین افراد به شدت افزایش داشته و بیماری های روحی، دامن گیر خیلی از خانواده ها شده. از طرف دیگر، حرف های ضد و نقیضی از بسته شدن برخی جاده ها در تعطیلات نوروز 1400 به گوش میرسد. اما آیا میتوان سفری امن داشت؟

پاسخ این سوال کاملا به خود افراد بستگی دارد. اگر بتوان شرایطی را فراهم کرد که همین جمع کوچک خانواده که در یک منزل با هم زندگی میکنند، به اقامتگاهی امن و ضدعفونی شده سفر کنند، خرید های خود را از شهر مبدا تهیه کنند، از مراکز تجمع شهر مقصد بازدید نکنند، از مراجعه به رستوران ها خودداری کنند و به طور خلاصه ارتباط زیادی با محیط بیرونی و مردمان شهر مقصد نداشته باشند، میتوان هم روحیه‌ی از دست رفته را بازیابی کرد و هم سفری بدون کرونا را تجربه کرد.

تعطیلات 1400 را میتوان مغتنم شمرد و به شهرهای کم جمعیت، امن و البته کم خطر سفر کرد. بدین ترتیب هم با غول افسردگی خواهیم جنگید، هم با حفظ پروتکل ها مراقب سلامتی خود هستیم و هم مناطق جدیدی از ایران بزرگ را تجربه خواهیم کرد. “شب” در همه جای ایران اقامتگاه های ضدعفونی شده در اختیار مسافران میگذارد. حتی اگر به دستور دولت، جاده های مواصلاتی مقصد و یا آن شهر بسته شوند، “شب” تمام مبلغ رزرو را بصورت کامل با ترکیبی از وجه نقد و اعتبار سایت شب به شما عودت خواهد داد.

رنگ‌بندی کرونایی استانهای ایران در ایام نوروز 1400

با توجه به اینکه در ایام نوروز 1400، برخی استان های ایران دارای ممنوعیت ورود می‌باشند، میتوان برای سفرهای نوروزی برنامه ریزی متفاوتی کرد!

به گفته رحمانی فضلی به نقل از خبرگزاری مهر؛ بدین ترتیب سفر با رعایت پروتکل های بهداشتی به اکثر شهرهای ایران در نوروز 1400 مجاز است و همچنین عبور از شهرهای قرمز و نارنجی نیز بلامانع است و تنها اجازه توقف در آنها وجود ندارد…

  • شهرهای قرمز رنگی که بر روی نقشه مشخص شده اند، تنها با مجوز تردد اجازه ورود خواهند داشت و درصورتیکه تمایل دارید به این شهرها مراجعه کنید، پیشنهاد های جایگزین ما، شهرهای دیدنی استان کردستان، کهگیلویه و بویر احمد و همچنین چهارمحال و بختیاری است. همه جای ایران زیبا را باید گشت. لازم به ذکر است در استانهای قرمز رنگ، لزوما تمام شهرها به رنگ قرمز نیستند.
  • شهرهای نارنجی رنگ که بر روی نقشه مشخص شده اند نیز در ایام نوروز دارای محدودیت ورود پلاک های غیربومی می باشند که تنها شدت بیماری در آنها کمتر از شهرهای قرمز رنگ کروناییست. برای دریافت مجوز تردد هم از طریق فرمانداری شهر مربوطه میتوانید اقدام نمایید.
  • شهرهای زرد و آبی نیز مشکلی برای تردد و عبور ندارند و بیماری در آنها به شیوع و همه گیری شدید نرسیده است. شما میتوانید از طریق صفحه اقامتگاه های پیشنهادی نوروز ، به بهترین انتخاب مقصد برای سفر در عید 1400 دسترسی ساده داشته باشید.

اما برای این نوع سفر کردن در نوروز 1400،  چه مواردی را باید مدنظر داشته باشیم؟

سفر در نوروز

برای سفر در این شرایط لازم است پیش، حین و پس از مسافرت، نکاتی را مدنظر داشته باشیم. نکاتی مثل وسیله نقلیه مناسب برای سفر، چک لیست بهداشتی و … که بخشی از مهمترین آنها را با هم مرور میکنیم:

سفر با چه وسیله نقلیه‌ای بهتر است؟

اصولا در چنین شرایطی توصیه میشود که چه سفرهای درون شهری و چه سفرهای برون شهری با وسیله نقلیه شخصی انجام شود. استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی مثل هواپیما، اتوبوس یا قطار، تمرکز جمعیت و حضور در مراکز عمومی را شامل شده و ریسک ابتلا را افزایش میدهد. واضح است که اولویت با سفرهای کم جمعیت تر است؛ عموما همان افرادی که در خانه کنار هم هستند، میتوانند با وسیله شخصی که از نظافت آن اطمینان دارند به منزلی دیگر در شهر مقصد سفر کنند تا ریسک انتقال کرونا به حداقل برسد. البته این درصورتی است که از شهر مبدا تمام خرید ها انجام شود و یا با استفاده از اپلیکیشن های تحویل غذا، حضور در رستوران ها و مراکز عمومی را کاهش دهیم.

بررسی وضعیت شهر مقصد و مسیرهای مواصلاتی

پیش از هر سفر (به خصوص در این ایام) لازم است تا از وضعیت کرونایی شهر مقصد اطلاع کامل داشته باشیم تا هم بتوانیم تردد در مسیرهای مواصلاتی آن را ارزیابی کنیم و هم از گزند ویروس کرونا در امان باشیم. پس از تصمیم نهایی در ارتباط با شهر مقصد، با بررسی آب و هوای و البته وضعیت جاده های منتهی به آن، با آمادگی کامل وارد جاده شویم. لازم به ذکر است که بهترین پیشنهاد های سفر در صفحه اقامتگاه های نوروزی سایت شب، قابل مشاهده‌اند.

رعایت نکات ایمنی پیش از آغاز سفر

با توجه به تعطیلی های بلندمدت و البته لزوم رعایت نکات ایمنی، لازم است تا در هنگام خروج از منزل به دو نکته توجه شود. برای تامین امنیت داخلی منزل، پیش از خروج فلکه اصلی گاز را بسته و فیوز اصلی برق را خاموش کنید تا از وقایع غیرمنتظره پیشگیری شود و با خیالی آسوده به سفر بروید. اما لازم است تا از بسته بودن تمام پنجره ها و راه های ورودی “بخصوص قفل بودن درب اصلی” اطمینان حاصل کنید تا امنیت منزل در قبال اتفاقات خارجی هم تامین شود. واضح است که باید پیش از سفر حتما از سلامت وسیله نقلیه خود نیز مطمئن شوید تا در جاده به مشکلی برخورد نکنید.

چک لیست لازم برای سفر

چک لیست سفر

به همراه داشتن چک لیست کاملی پیش از سفر میتواند به بهبود کیفیت سفر و البته آسودگی خیال مسافران، کمک شایانی کند. به خصوص در چنین شرایطی که به همراه داشتن موارد بهداشتی از ملزومات یک سفر است. این چک لیست بسته به مقصد و نوع سفر میتواند شامل موارد زیر باشد:

  • اسناد و مدارک ( کارت ملی، شناسنامه، پاسپورت، گواهی نامه و … )
  • پول ، کارت اعتباری و سایر موارد بانکی مالی
  • لوازم بهداشتی و سلامتی سفر (ماسک، دستکش، ضدعفونی کننده، شامپو، صابون، نخ دندان، مسواک و خمیرداندان، تقویت کننده، جعبه کمک های اولیه شامل بتادین و چسب زخم و بانداژ و … )
  • لباسهای راحتی و بیرونی برای سفر و لباس زیر، حوله و مایو، دمپایی و جوراب و کمربند
  • اقلام ضروری و همیشگی (تلفن همراه، شارژر و پاور بانک، هدفون و هندزفری، لپتاپ و دوربین به همراه شارژر، عینک و کلاه، عطر و اسپری، چتر، …)
  • غذا، چای و تنقلات و …

و البته هر آن چیزی که احساس میکنید باید متناسب با سفرتان، به همراه داشته باشید.

سفری امن و به دور از بیماری برای شما آرزو میکنیم. امیدواریم این تعطیلات منجر رشد روحی همگان نیز شود. سایت شب، همراه و پشتیبان همیشگی شما در سفر خواهد بود.

3 پاسخ
  1. سعید نظر داده:

    خیلی منون از راهنمایی

  2. دل آرا نظر داده:

    تشكر و عالي

  3. میرحمزه نظر داده:

    بسیارعالی فرهنگ خدمات رسانی به سایرهموطنان ومشاوره وراهنمایی دادن به آنها درهمه عرصه های زندگی ازاعمال خداپسندانه وموردرضایت الله جل جلاله میباشد درود برسایت شب واپراتور باحال شاتل موبایل ولی یادمان نرود محبتمان را نثارهمه اقشاروطن عزیزمان ایران نماییم چراکه قشرعظیمی ازهموطنان زیر خط فقر زندگی میکنند وآرزویشون این است که شب گرسنه نخوابند وسقفی بالای سرشان باشد پیش به سوی عدالت جهانی

نظرتان را ثبت کنید

ایمیل شما با ثبت نظر نمایش داده نمی‌شود

*

بنر نصب اپلیکیشن شب