آثار باستانی و جاذبه‌های تاریخی کیش

0

جزیره زیبای کیش یکی از تاریخی‌ترین و دیدنی‌ترین مناطق ایران است که به دلیل وجود آثار باستانی بسیار زیادی که دارد، شهرتی گسترده پیدا کرده و هر ساله گردشگرانی که علاقه‌مند به دیدن مکان‌های تاریخی و البته تفریحی هستند، از سرتاسر ایران و حتی جهان برای بازدید جاذبه‌های مختلف آن به این جزیره سفر می‌کنند. در این مقاله قصد داریم به معرفی آثار تاریخی کیش و جاذبه‌های آن بپردازیم و شما را با مکان‌های مختلف کیش آشنا کنیم  تا از آنها بازدید کرده و لذت ببرید. کیش برخلاف تصورات، علاوه بر مراکز تفریحی زیاد خود دارای جاذبه های تاریخی باستانی متعددی نیز می باشد. ?

شهر زیرزمینی کاریز

شهر زیر زمینی کاریز کیش

شهر زیرزمینی کاریز یکی از قدیمی‌ترین آثار تاریخی کیش به شمار می‌آید که حدود 2500 سال قدمت دارد. مساحت این بنا حدود 10 هزار مترمربع تخمین زده شده است که یکی از زیباترین مکان‌های گردشگری در کیش محسوب می‌شود.

در گذشته این مکان قنات آب بوده و واژه کاریز در گویش قدیمی به معنای قنات است. از این رو و به دلیل گذشته‌ی این شهر، اسم آن را کاریز گذاشته‌اند. این شهر نسبت به زمین حدود 16 متر عمق دارد و سقف آن نیز پر شده از صدف و مرجان‌های دریایی که زیبایی دوچندانی را به این جاذبه گردشگری تاریخی کیش افزوده‌اند.

در این جاذبه خاص، غرفه‌های بسیار زیادی را برای به نمایش گذاشتن آثار این شهر در نظر گرفته اند که شما در صورت سفر به کیش می‌توانید از رستوران‌ها، موزه‌ها، صنایع‌دستی و گالری‌های هنری آن دیدن فرمایید و سفری به‌یادماندنی را برای خود و همراهانتان بسازید.

آب انبار دوقلو کیش

آب انبار دو قلو کیش

در گذشته از آب انبارها برای ذخیره آب در کیش و سایر نقاط ایران استفاده می‌کردند. آب انبار دوقلوی کیش در سال 1372 خورشیدی در جهت ذخیره کردن آب‌های سطحی بنا شد. ? در این آب انبار دو گنبد و پنج بادگیر بنا شده که وظیفه بادگیرها خنک نگه‌داشتن فضای داخلی آب انبار است. آب انبار دو قلوی کیش به عنوان یکی از آثار تاریخی کیش در مجاورت شهر باستانی حریره و مجموعه درخت سبز ساخته شده که گردشگران می‌توانند بعد از بازدید از آن‌ها، از آب انار دوقلو کیش نیز بازدید نمایند.

از جذاب‌ترین عناصر این آب انبار، می‌توان به معماری فوق‌العاده زیبا و باستانی آن اشاره کرد. این سبک از معماری برای گردشگران بسیار جذاب و دیدنی بوده و نشان‌دهنده آن است که در گذشته برای ذخیره آب آشامیدنی مجبور به ساخت آب انبار بوده‌اند.

کشتی یونانی

کشتی یونانی کیش

در روز 4 مرداد سال 1345، کشتی بزرگی به ساحل خلیج‌فارس آمد و برای همیشه در آن ماندگار شد. کشتی یونانی به نام کشتی کولاف در یک روز مه‌آلود در غرب جزیره به گل نشست و علی رغم تلاش 80 روزه برای خارج کردن آن، این کشتی به‌گل‌نشسته هرگز بیرون نیامد.

کشتی یونانی به خلیج‌فارس آمد تا تبدیل به نمادی از آثار تاریخی کیش شود. از مردمان آن زمان به گوش رسیده است که سربازان یونانی بعد از به گل نشستن این کشتی و ترک آن، شروع به آتش زدن کشتی کولاف کردند و شاهد سوختن آن بودند که گویی می‌توان این روایت را تایید کرد؛ چرا که هیچ عنصر غیر فولادی در بدنه و عرشه آن باقی نمانده است.?

غروب دل‌انگیز ساحل کشتی یونانی به عنوان یکی از جاذبه های تاریخی کیش می‌تواند تبدیل به فراموش‌نشدنی‌ترین لحظه سفر شما به این جزیره شود و حتی تماشای این کشتی در شب می‌تواند جذابیت خاص خود را داشته باشد؛ بنابراین توصیه می‌شود در زمان سفر به کیش، لذت دیدن این منظره را از دست ندهید.

درخت سبز کهن؛ یکی از جاذبه های تاریخی کیش

درخت سبز کهن کیش

درخت سبز، کهن‌سال‌ترین درخت لور یا انجیر در جزیره کیش است که چیزی بین 500 تا 600 سال عمر دارد. ابتدا تنها تنه اصلی این درخت وجود داشته، ولی با رشد درخت، شاخه‌های آن به سمت زمین آویزان می‌شوند و بعد از مدتی در زمین فرو می‌روند که در ادامه خود به تنه درخت تبدیل می‌شوند ? این روند آن‌قدر ادامه پیدا می‌کند تا یک درخت با چندین ساقه به‌هم‌پیچیده در داخل زمین به وجود آید. مردمان جزیره معتقد هستند که این درخت انرژی خوبی دارد و به‌قصد برآورده شدن نیازشان پارچه‌هایی را به آن می‌بندند.

شهر باستانی حریره

شهر حریره کیش

شهر حریره در علم باستان‌شناسی، یکی از زیباترین آثار تاریخی کیش به شمار می‌رود. این شهر قدمتی 800 ساله دارد که در دل غار و کوه‌های مختلف ساخته شده است. وسعت بقایای این شهر قدیمی در حدود 120 هکتار تخمین زده شده و از نظر موقعیت مکانی در بخش شمالی جزیره قرار دارد که متعلق به دوره ساسانیان و اوایل دوره اسلامی است. در این شهر اشیاء قدیمی بسیار زیادی نظیر سکه‌های تاریخی، ظروف مسی، سنگ‌قبر و یک ارابه توپ کشف‌شده که عملیات برای کشفیات بیشتر در این مکان در حال انجام است.

کلبه هور کیش

کلبه هور کیش

یکی دیگر از آثار تاریخی کیش، کلبه هور نام دارد. دماغه‌ای که در غربی‌ترین نقطه کیش قرار دارد، آن بخش را به یکی از زیباترین مکان‌های گردشگری تاریخی کیش تبدیل کرده است. عمده مشهوریت کلبه هور به خاطر طبیعت وحشی و زیبای آن است که در اکثر مواقع سال با برخورد موج‌های بزرگ با صخره‌های سنگی بسیار زیبا و جذاب است.

از دیگر جذابیت‌های کلبه هور ? می‌توان به لنج به‌گل‌نشسته آن اشاره کرد که در حدود 10 سال گذشته به‌گل‌نشسته و جلوه خاصی به ساحل این منطقه داده است. آب شوری که به وسیله باد از اعماق زمین به بالا کشیده می‌شود با بهره‌گیری از انرژی خورشیدی، شیرین و قابل شرب خواهد شد و بومیان زیادی در این ساحل به ماهیگیری مشغول می‌شوند.

مکان‌های تفریحی جزیره کیش

علاوه بر مکان‌های تاریخی، اماکن تفریحی کیش نیز متعدد است که در ادامه چند نمونه از آن‌ها را برای شما معرفی می‌کنیم تا با آن‌ها آشنا شوید.

شاتل سواری

شاتل سواری جزو هیجان‌انگیزترین تفریحات آبی در کیش محسوب می‌شود. این تفریح به گونه‌ای است که یک تیوپ بادی بزرگ که برای 4 نفر ظرفیت دارد به وسیله یک تیوپ بادی کشیده می‌شود و افرادی که روی تیوپ قرار دارند باید خودشان را نگهدارند که در آب سقوط نکنند. ? شما می‌توانید با سفارش دادن تصویربرداری، از این لحظه مهیج عکس و فیلم یادگاری نیز ثبت کنید.

جاذبه های کیش

غواصی در کیش

شنا کردن در اعماق زیبای آب‌های خلیج‌فارس همیشه یکی از پر استقبال ترین و خاطره‌انگیزترین تفریحات برای گردشگران جزیره کیش بوده است. در گذشته غواصی فقط معطوف به قشر خاصی از جامعه بود، اما امروزه با حدود نیم ساعت آموزش، مردم عادی نیز می‌توانند غواصی کنند.

توصیه می‌شود در صورت سفر به کیش از پوشش مرجانی ساحل شرقی کیش هم دیدن فرمایید. از دیگر جاذبه‌های تفریحی کیش می‌توان به اسکی روی آب، بیگ بال، جنگ‌های شبانه، اسکله تفریحی، اجاره ماشین، کشتی‌های تفریحی و … اشاره کرد که هر کدام هیجان و شرایط مخصوص به خود را دارند و شما می‌توانید بر اساس سلیقه خود یکی از آن‌ها را انتخاب کنید و از سفر خود لذت ببرید. با اقامت و اجاره خانه در کیش، میتوانید سفر به یادماندنی و اقتصادی داشته باشید.

نظرتان را ثبت کنید

ایمیل شما با ثبت نظر نمایش داده نمی‌شود

*

بنر نصب اپلیکیشن شب