پارک پرواز تهران کجاست و چه امکاناتی در آن قرار دارد

0

بسیاری از ما با شنیدن نام تهران، بلافاصله به یاد ترافیک‌های طولانی و دود و دم همیشگی‌اش می‌افتیم. گرچه پایتخت کشورمان اغلب با آلودگی و خیابان‌های پر از ماشین شناخته می‌شود، اما بی‌انصافی است که فضای سبز و پارک‌های دیدنی‌اش را نادیده بگیریم. 

در تهران نزدیک به 2300 پارک و بوستان وجود دارد، یعنی هر تهرانی چیزی حدود 17 متر از سرانه این فضای سبز بهره می‌برد. این بوستان‌ها در نقاط مختلف شهر پراکنده شده‌اند و هرکدام داستان شنیدنی خودشان را دارند. یکی از این بوستان‌های محبوب و شناخته شده، پارک پرواز تهران است که در غرب تهران واقع شده و به دلیل فضای وسیعش، پاتوق دوست‌داران طبیعت به حساب می‌آید.

پارک پرواز تهران، طبیعتی بر فراز شهر

پارک پرواز در تهران

پارک پرواز تهران از جمله بوستان‌های دیدنی پایتخت است که در شمال غرب شهر و منطقه سعادت آباد قرار دارد. این پارک در دامنه‌‎ تپه‌های شمالی تهران گسترده شده است و محل مناسبی برای مشاهده منظره 360 درجه شهر و کوه‌های البرز به حساب می‌آید؛ یک ویژگی مهم که به عنوان تفاوت اصلی این بوستان با دیگر پارک‌ها شناخته می‌شود.

بسیاری از عکاسان به دلیل چشم انداز بی‌نظیر پارک پرواز به شهر و برج میلاد، این بوستان را به عنوان محلی ایده‌ال برای عکاسی معرفی می‌کنند. علاوه بر این وجود امکانات تفریحی متعدد باعث شده است که هر روز خانواده‌ها و جوانان برای ورزش، خلوت‌های دوستانه و یا گذران وقت به این پارک مراجعه نمایند.

برای مشاهده و اجاره روزانه خانه در تهران کلیک کنید

تاریخچه پارک پرواز

منظره پاارک پرواز در تهران

سال‌ها‌ قبل، پیش از آنکه سعادت آباد و دیگر مناطق شمالی به محل زندگی شهروندان تهرانی تبدیل شوند و این چنین شلوغ و متراکم به نظر بیایند، ارتفاعات پایتخت تنها جایی برای کوهنوردی و گردش شناخته می‌شدند. در آن زمان تپه‌های  سرسبز و فضای باز شمال غرب تهران پاتوق عشقِ پروازها بود و آخر هفته‌ها، پاراگلایدر سوارها در این محدوده بر فراز آسمان شهر پرواز می‌کردند.

بعدها و با تغییر منطقه سعادت آباد به بافت شهری، این تپه‌های سرسبز و وسیع نیز دستخوش تغییرات فراوانی شدند. در سال 1387 شهرداری تهران به کمک هنرمندان و معماران شناخته شده، این محدوده شهر را دوباره طراحی و فضاسازی کرد و از آن به شکل یک پارک وسیع رونمایی نمود. این بوستان با الهام از پرواز پاراگلایدر سوارها و چشم انداز وسیع شهر، پارک پرواز نام گرفت. در حال حاضر پارک پرواز تهران 130 هزار متر مربع مساحت دارد و در آن امکانات و جاذبه‌های متنوعی ساخته شده است.

امکانات و جاذبه های تفریحی پارک پرواز تهران

محبوبیت پارک پرواز تهران تنها به دلیل منظره‌های زیبا و طبیعتی دل انگیز نیست. در این بوستان امکانات متنوعی نیز وجود دارد که دلیل رفت و آمد شهروندان به این محدوده است. برخی از امکانات پارک پرواز تهران به شرح زیر هستند:

بام پارک پرواز

چشم انداز پارک پرواز تهران

گرچه بسیاری پارک پرواز را با نام بام پرواز معرفی می‌کنند، اما در حقیقت مرتفع‌ترین بخش این پارک به نام بام پرواز شناخته می‌شود. بعد از طی کردن مسافت 20 دقیقه‌ای از ابتدای بوستان، به راحتی می‌توانید به بالاترین نقطه پارک برسید. در چنین نقطه‌ای، شهر بدون اغراق زیر پاهایتان قرار دارد. این منظره‌ به ویژه در شب دیدنی‌تر خواهد بود، وقتی چراغ‌های خانه‌ها و خیابان‌ها تا دوردست‌ترین نقطه پایتخت هم به شما چشمک می‌زنند. علاوه بر بام پرواز، بام‌های تهران بسیار زیادند، که چشم انداز بی‌نظیری از پایتخت را نشان می‌دهند.

مجموعه فلای لند در پارک پرواز تهران

فلای لند

فلای لند یک مجموعه فود کورت 3 طبقه‌ایست که در کنار پارک پرواز قرار دارد. در این مجموعه تعداد زیادی از رستوران‌های و کافه‌های متنوع به سرو غذا و نوشیدنی مشغولند. اما جذاب‌ترین بخش مجموعه فلای لند تراس بزرگ آن است که رو به منظره شهر واقع شده و نشستن در آن، لذت چشیدن یک استکان چای را برایتان دوچندان خواهد کرد. 

بانجی جامپینگ پارک پرواز تهران

بانجی جامپینگ در پارک پرواز

در ضلع شمال شرقی پارک پرواز، یک مجموعه تفریحی ورزشی به نام «آدرنالین پارک» وجود دارد که به دلیل برگزاری بازی‌ها و ورزش‌های هیجان انگیز، پاتوق افرادی است که دوست دارند سطح آدرنالین بدنشان را چند درجه بالاتر ببرند! یکی از بازی‌های هیجان‌انگیز این مجموعه بانجی جامپینگ است که به کمک دکلی به ارتفاع ۶۰ متر انجام می‌شود. گرچه در بیشتر مواقع، پرش از این دکل تنها از ارتفاع 40 متری امکان پذیر است.

رستوران پارک پرواز تهران

یکی دیگر از امکانات تفریحی پارک پرواز، کافه رستوران پرویز و پونه است که در ورودی غربی پارک قرار دارد. در این کافه رستوران انواع غذاهای سنتی و فست‌فود، نوشیدنی‌های گرم و سرد و کیک‌های خوشمزه سرو می‌شود.

شهربازی پارک پرواز تهران

خوشبختانه کودکان در پارک پرواز تهران تفریحات فراوانی دارند. در شهر بازی این پارک که به صورت روباز و در قسمت مرکزی بوستان واقع شده است، وسایل متعددی برای تفریح کودکان 5 تا 12 ساله دیده می‌شود. این وسایل شامل قطار کودک، سرسره بادی، چرخ و فلک، هلی کوپتر، کشتی صبا و گردونه حیوانات هستند.

سایر امکانات پارک پرواز تهران

تفریحات پارک پرواز تهران

در پارک پرواز تهران برای علاقه‌مندان ورزش نیز امکاناتی مانند زمین بازی و میزهای شطرنج و پینگ پنگ وجود دارد. شیب ملایم در برخی از قسمت‌های پارک، امکان اسکیت سواری برای جوانان و نوجوانان را نیز فراهم می‌کند.

در گوشه و کنار پارک پرواز همچنین مجسمه‌های مفهومی از هنرمندان معاصر دیده می‌شود. بدین ترتیب لذت پیاده‌روی و چرخیدن در این پارک رنگ و بویی متفاوت خواهد داشت. مسجد جامع المهدی، کتابخانه و سینمای پنج بعدی از دیگر امکانات این بوستان سرسبز شناخته می‌شوند.

برنامه های فصلی پارک پرواز

بسته به موقعیت‌های خاص، برنامه‌های فصلی متنوعی در پارک پرواز برقرار می‌‎شود. معمولا در تابستان اتاقک‌های سیار شن بازی، استخر توپ و غرفه ماهیگیری برای کودکان راه اندازی می‌گردد. در زمان برگزاری نمایشگاه‌های کتاب، غرفه‌هایی نیز در پارک دایر می‌شوند که در آن‌ها کتاب‌های متنوع و خواندنی با تخفیف به فروش می‌رسند.

در بعضی از ماه‌های سال در این محدوده بازارچه‌های محلی و کوچک از محصولات صنایع دستی و کالاهای فرهنگی و هنری دیده می‌شود. شهرداری تهران همچنین در شب‌های تابستان جنگ‌های شبانه شاد و متنوعی را در پارک پرواز تهران برگزار می‌نماید. 

مکان های دیدنی اطراف پارک پرواز

جاهای دیدنی پارک پرواز در تهران

علاوه بر چرخیدن در بوستان و لذت بردن از فضای سبز و امکانات متعدد آن، دیدنی‌های دیگری نیز در اطراف پارک پرواز وجود دارند که سر زدن به آنها خالی از لطف نیست. احتمالا اولین چیزی که در بدو ورود به پارک پرواز به چشمتان می‌آید، سازه هتل اسپیناس است که دقیقا در مقابل پارک دیده می‌شود. 

در اطراف پارک پرواز همچنین مجتمع‌های تجاری و فروشگاه‌هایی زنجیره‌ای متنوعی مانند میلاد نور و مرکز خرید پلاتین وجود دارد که چرخیدن در آنها حس و حالتان را عوض خواهد کرد. برج میلاد، پارک فدک شهرک غرب و بوستان گفتگو از دیگر دیدنی‌های اطراف پارک پرواز تهران شناخته می‌شوند.

راه های رفتن به پارک پرواز تهران ( مسیرهای دسترسی )

پارک پرواز تهران در شب

برای رسیدن به پارک پرواز مسیرهای متعددی وجود دارد. اگر با خودروی شخصی عازم این بوستان هستید و از ناحیه جنوبی حرکت می‌کنید، می‌توانید بعد از وارد شدن به بلوار پاک‌نژاد، مسیر خود را به سمت بلوار پیام ادامه دهید تا به قسمت شمالی پارک برسید.

یک مسیر دیگر این است که وارد بزرگراه یادگار امام شمال شده و بعد از رسیدن به فرحزاد، راهتان را به سمت خیابان نیما یوشیج ادامه دهید. بعد از رسیدن به بلوار ایثار، وارد بلوار شقایق شده و در نهایت خیابان گل سرخ را در مسیرتان پیش بگیرید. بدین ترتیب به بخش غربی پارک پرواز خواهید رسید.

اما مسیر دسترسی به پارک پرواز با حمل و نقل عمومی از طریق شهرک غرب و میدان صنعت امکان پذیر است. در هر محله‌ای که هستید، ابتدا خود را به میدان صنعت برسانید. اگر با مترو عازم پارک پرواز می‌شوید، کافی است که در ایستگاه پایانی میدان صنعت پیاده شده و به کمک تاکسی‌های خطی به پارک پرواز برسید.

اگر تصمیمتان برای رفتن به پارک پرواز، استفاده از اتوبوس است می‌توانید در ضلع شمالی میدان صنعت اتوبوس‌های خطی مسیر شهرک بام (شهرک مخابرات) را پیدا کرده و به راحتی عازم بوستان شوید. علاوه بر این، در میدان صنعت و ابتدای بلوار پاک نژاد، تاکسی‌های خطی شهرک برای مسیر پارک پرواز مستقر هستند.

فراموش نکنید که این پارک در طول هفته و به‌طور ۲۴ ساعته باز است. ورود به این بوستان کاملا رایگان بوده و نیازی به تهیه بلیط ندارد.

جمع بندی، چرا برای تفریح پارک پرواز را انتخاب کنیم؟

پارک پرواز از جمله جاذبه‌های طبیعی شهر تهران به حساب می‌‌آید که به دلیل قرار گرفتن در ارتفاعات و داشتن چشم انداز جذاب شهر به عنوان یکی از محبوب‌ترین پارک‌ها شناخته می‌شود. در پارک پرواز همچنین امکانات متعددی مانند کافه و رستوران، کتابخانه، شهربازی روباز، بانجی جامپینگ و زمین بازی در نظر گرفته شده است. اگر به عنوان گردشگر به پایتخت آمده‌اید و قصد ماندن و سر زدن به این پارک را دارید، می‌توانید برای اجاره ویلا از تهران تا اجاره ویلا در شمال از سایت شب کمک بگیرید.

سوالات متداول:

پارک پرواز در کدام منطقه تهران قرار دارد؟

پارک پرواز تهران در شمال غرب پایتخت و در محله سعادت آباد واقع شده است.

در پارک پرواز تهران چه امکاناتی برای کودکان در نظر گرفته شده است؟

در پارک پرواز تهران، یک شهربازی روباز برای کودکان 5 تا 12 ساله در نظر گرفته شده است که در آن امکاناتی مانند قطار کودک، سرسره بادی، چرخ و فلک، هلی کوپتر، کشتی صبا و گردونه حیوانات وجود دارد.

نظرتان را ثبت کنید

ایمیل شما با ثبت نظر نمایش داده نمی‌شود

*

بنر نصب اپلیکیشن شب