ایزدشهر کجاست؟ | راهنمای سفر به شهر ایزدشهر

0

فرقی نمی‌کند که تابستان و آفتابی گرم باشد یا زمستان و سرمای سوزناک! سفر به شهر ایزدشهر همیشه پرطرفدار بوده است. این شهر ساحلی پر جنب و جوش از جمله مناطق سرسبز شمال شناخته می‌شود که در بخش مرکزی شهرستان نور و در کنار دریای خزر قرار گرفته است. اما دقیقا ایزدشهر کجاست؟

تاریخچه ایزدشهر و معرفی آن

شهر ایزدشهر

شهر ایزدشهر در ۷ کیلومتری شرق نور و ۸ کیلومتری غرب محمودآباد قرار دارد. جمعیت این شهر در آخرین سرشماری‌ها حدود 7500 نفر برآورد شده است که نزدیک به هزار نفر از آن‌ را افراد غیر بومی تشکیل می‌دهند. مردم شهر ایزدشهر به زبان فارسی – طبری و گویش کجوری صحبت می‌کنند.

تاریخ شهر ایزدشهر به زمان قاجاریان بر می‌گردد؛ زمانی که این محدوده را با نام “ایزده” می‌شناختند. در زمان حکومت ناصرالدین شاه، ایزده از نظر شهری گسترش یافت و وسعت آن تا جایی پیش رفت که این شاه قاجار، اداره آن را به یکی از کارمندان جز خود به نام “میرزا عبدالله نامی” سپرد. 

با گذشت زمان و مهاجرت مردم به این منطقه خوش آب و هوا، ایزده به یکی از شهرهای محبوب مسافران تبدیل شد. بعد از پیروزی انقلاب و در سال 1384، با تجمیع 3 روستای ایزده بازارسر، ایزده سراج محله و امیر آباد، ایزدشهر به عنوان یکی از شهرهای بزرگ شمال به ثبت رسید.

جهت مشاهده و اجاره ویلا شمال کلیک کنید.

آب و هوای شهر ایزدشهر برای سفر

آب و هوای شهر ایزدشهر مانند بسیاری دیگر از مناطق شمالی، معتدل و مرطوب است. در تابستان هوای ایزدشهر گرم و شرجی می‌شود و رطوبت دریا به اوج خود می‌رسد. در زمستان اما دیگر خبری از هوای دم کرده نیست و سوز سرما بیشتر از هر چیز اندام را به لرزه می‌اندازد.

با این حال در بهار و پاییز، هوا بسیار معتدل است و نسیم خنک دریا از کوچه پس کوچه‌های شهر عبور کرده و عطر گل‌های بهار نارنج را پراکنده می‌کند. اگر به دنبال بهترین زمان سفر به ایزدشهر هستید و می‌خواهید در کنار آسمانی تمیز و پاک، از هوایی به اصطلاح ملس لذت ببرید، ما به شما سفر در پاییز و بهار را پیشنهاد می‌کنیم!

جهت مشاهده و اجاره ویلا ایزدشهر کلیک کنید.

جاهای دیدنی و گردشگری ایزدشهر

خوشبختانه شهر ایزدشهر آنقدر در دل خود دیدنی‌های فراوانی را جا داده است که اگر به عنوان یک گردشگر وارد آن شوید، تا چندین روز فرصت سر خاراندن هم نخواهید داشت. در کنار طبیعت بکر و بی‌نظیر این منطقه، تعداد زیادی از مکان‌های تاریخی نیز وجود دارند که سر زدن به آن‌ها در سفر به ایزدشهر، بدون شک شما را به وجد می‌آورد.

شاید سوال کنید که جاهای دیدنی ایزدشهر کجاست؟ در ادامه به معرفی برخی از جاهای دیدنی و گردشگری شهر می‌پردازیم:

حمام‌های قدیمی میرزا آقا خانی

بسیاری از مورخان اعتقاد دارند که ساخت حمام‌های عمومی از دوره قاجار آغاز شد. حمام‌هایی که در کنار مهیا کردن مکانی برای پاکیزگی و نظافت، به محلی برای ملاقات مردم و صحبت‌های روزانه آن‌ها تبدیل شده بودند. حمام‌های قدیمی میرزا آقا خانی از جمله این حمام‌ها بودند که به دستور صدر اعظم ناصرالدین شاه، میرزا آقاخان نوری، ساخته شدند.

اما داستان ساخته شدن این حمام‌ها نیز در نوع خود جالب است: میرزا آقاخان نوری در یکی از سفرهایش به ایزده یا همان ایزدشهر، متوجه می‌شود که مردم با سطل و ریسمان، از داخل چاه‌های عمیق، آب سرد را بیرون می‌آورند و از آن برای استحمام خود استفاده می‌کنند. این شیوه شستشو هم سخت بود و هم مردم شهر را دچار بیماری‌های مختلفی می‌کرد.

به دستور صدر اعظم ناصرالدین شاه، این حمام عمومی ساخته شد تا مردم شهر در مکانی سرپوشیده و با آب گرم، استحمام کنند. در حال حاضر بنای این مجموعه به عنوان یکی از نقاط تاریخی شهر ایزدشهر شناخته می‌شود و دیدن سازه متفاوت آن از جمله سرگرمی‌های علاقه‌مندان تاریخ و معماری است. 

بخوانید از: تفریحات شمال

بنای امامزاده قاسم

 از جمله اماکن زیارتی شهر ایزدشهر، بنای امام‌زاده قاسم است که با گنبد طلایی‌اش شناخته می‌شود. امام‌زاده قاسم تنها زیارتگاه ایزدشهر است که هر سال بسیاری از مسافران و گردشگران را برای زیارت به این مکان متبرکه فرا می‌خواند. این امام‌زاده در خیابان ایزده بالا، خیابان گلستان شانزدهم قرار دارد و از محوطه بیرونی آن به عنوان آرامستان عمومی استفاده می‌شود.

جاده جنگلی ایزدشهر به چمستان

یکی از زیباترین و بکرترین جاده‌های شمال ایران، جاده جنگلی ایزدشهر به چمستان است که از دیدنی‌های سرسبز و خوش آب و هوای ایزدشهر به حساب می‌آید. این جاده نسبت به روستاها و مناطق ایزدشهر، در ارتفاع بالاتری از سطح دریا قرار دارد و از میان جنگل‌های پر درخت عبور می‌کند.

با این حال در سال‌های اخیر به دلیل توجه به این منطقه، ویلاها، اقامتگاه‌ها و خانه‌های متعددی در این محدوده ساخته شده است و به صورت روزانه به گردشگران اجاره داده می‌شود. برای گذر کردن از این جاده بهشتی، کافی است تا جاده خروجی ایزدشهر به چمستان را پیش بگیرید. همچنین می‌توانید در کنار گردش در این جاده زیبا، از جاذبه‌های چمستان نیز دیدن کنید.

آب بندانهای ایزدشهر و امیر آباد

آب بندان‌ها، همان سدهای خاکی یا دریاچه‌های کوچکی هستند که به‌صورت طبیعی و یا به‌طور مصنوعی و با هدف کشاورزی ساخته می‌شوند. در شهر ایزدشهر، آب بندان‌های متعددی وجود دارد که در فصول سرد سال، پاتوق پرندگان مهاجری مانند غازهای وحشی و مرغابی‌هاست.

یکی از معروف‌ترین آب بندان‌های ایزدشهر، آب بندان روستای امیر آباد است که به عنوان یکی از مناطق پرطرفدار گردشگری شناخته می‌شود.

پارک جنگلی ایزدشهر

اگر به دنبال تفریح و یا استراحت در طبیعتی بکر می‌گردید، می‌توانید لحظاتی خوش را در پارک جنگلی شهر ایزدشهر تجربه کنید. فراموش نکنید که این پارک به طور مصنوعی ساخته نشده است! در حقیقت پارک جنگلی ایزدشهر همان جنگل‌های اطراف شهر هستند که به دلیل ساخت امکانات رفاهی مانند آلاچیق، آب آشامیدنی و زمین بازی در آنها، به عنوان یک مجموعه و پارک گردشگری معرفی می‌شوند.

در پارک جنگلی ایزدشهر بیش از 50 گونه درخت قدیمی وجود دارد که رنگ‌های طلایی و قرمز آن‌ها در پاییز، این پارک را به یکی از زیباترین جنگل‎های کشور تبدیل می‌کند. اين پارك جنگلى بين محمودآباد و نور قرار گرفته و مسیر آن به طور کامل آسفالت شده است.

برای مشاهده و اجاره ویلا نور کلیک کنید.

نحوه سفر به ایزدشهر

فاصله شهر ایزدشهر با تهران چیزی حدود 220 کیلومتر است و سفر به آن نزدیک به 4 ساعت طول می‌کشد. برای رسیدن به ایزدشهر 2 مسیر اصلی وجود دارد:

مسیر جاده چالوس به ایزدشهر

نزدیک ترین مسیر به ایزدشهر کجاست؟ نخستین راه که کوتاه‌ترین مسیر برای رسیدن به ایزدشهر شناخته می‌شود، حرکت در مسیر جاده چالوس است. این مسیر از جاده چالوس شروع شده و به جاده نوشهر و محمودآباد منتهی می‌شود. این راه بدون ترافیک ۳ ساعت و ۲۶ دقيقه طول می‌کشد و در آن یک عوارضی هم وجود دارد.

مسیر جاده هراز به ایزدشهر

این مسیر بدون احتساب ترافیک، ۳ ساعت و ۵۷ دقیقه طول می‌کشد و ۲۳۸ كيلومتر است. بعد از گذشتن از آزاد راه تهران- پردیس، باید وارد کنار گذر جاده بومهن شده و مسیر جاده هراز را پیش بگیرید. بعد از گذشتن از شهر آمل و وارد شدن به جاده نوشهر به محمودآباد، به شهر ایزدشهر خواهید رسید.

محل های اقامت در ایزدشهر

خوشبختانه در شهر ایزدشهر، محل‌های اقامت فراوانی وجود دارد. در این منطقه هتل‌ها، شهرک‌ها، اقامتگاه‌ها، خانه‌ها و ویلاهای متعددی ساخته شده و برای هر سلیقه و بودجه‌ای امکانات مناسبی مهیاست. شهرک‌های ایزدشهر، آکام شهر و پزشکان از جمله شهرک‌های لوکس و شناخته شده این منطقه هستند که در آنها ویلاهای عادی و لوکس برای اجاره وجود دارد.

اما اگر دوست دارید تا بدون دغدغه چند روزی از سفر در این شهر ساحلی لذت ببرید، می‌توانید به یکی از صدها اقامتگاه و ویلای محبوب شهر ایزدشهر که در سایت شب موجود است سر بزنید.

غذاهای محلی ایزدشهر

غذاهای محلی شهر ایزدشهر، شامل غذاهای بومی مازندرانی می‌شوند که معمولا با سبزی‌های محلی طبخ شده و سرو می‌گردند. بعضی از غذاهای محلی و پرطرفدار ایزدشهر به شرح زیر هستند:

اسپناساک

اسپناساک نام خورشتی است که با سبزی اسفناج درست می‌شود. در این خورشت علاوه بر اسفناج، سبزیجات و صیفی‌جات دیگری مانند برگ سیر، پیاز، هویج و سبزی‌های محلی نیز وجود دارد. این غذا معمولا با گوشت گاو یا گوسفند طبخ می‌گردد؛ با این حال در برخی از نقاط استان مازندران آن را با تخم مرغ نیز درست می‌کنند.

بخوانید از: راهنمای سفر به رامسر

مرغ شکم پر ایزدشهر

گرچه مرغ شکم پر در بسیاری از شهرهای ایران طبخ می‌شود، اما شیوه پخت آن در ایزدشهر و دیگر شهرهای مازندران متفاوت است. ترکیبات به کار رفته در مرغ شکم پر مازندرانی شامل مرغ، گردو، آلو، قیسی، زعفران، زرشک، آب لیمو یا آب نارنج، پیاز سرخ شده، شکر، نمک، فلفل و سبزی‌هایی مانند جعفری، گشنیز، نعنا و ترخون می‌شوند.

بیج بیج

بیج بیج یک غذای ساده شمالی و ایزدشهری است که تنها با گوشت چرخ کرده، پیاز، کمی گوجه فرنگی، سیب زمینی و ادویه‌های دلخواه درست می‌شود. می‌توانید این غذای لذیذ و دلپذیر را با برنج یا نان، نوش جان کنید.

بخوانید از: تفریح در نور

مراکز خرید و بازارهای ایزدشهر

در شهر ایزدشهر مراکز خرید و بازارهای متنوعی وجود دارد که علاوه بر فروش مایحتاج اولیه، سوغاتی‌های متنوع و محلی را به مسافران عرضه می‌کند. اما پاساژها و بازارهای شهر ایزدشهر کجاست؟

مرکز خرید دی‌دی ایزدشهر

دی دی سنتر یک مرکز خرید و موزه گالری است که از چند کافه، رستوران و مغازه‌های متنوع تشکیل شده است. این مجموعه طراحی بسیار مدرن و جذابی دارد و از قسمت ورودی تا پارکینگ آن با مجموعه‌ای از مجسمه‌ها، تابلوها و سازه‌های هنری دیده می‌شود. 

آدرس مرکز خرید دی دی سنتر ایزدشهر: مازندران، ایزدشهر، جاده نوشهر-محمودآباد، بالاتر از بانک ملت

مرکز خرید اکسین

یکی از بزرگ‌ترین شعبه‌های مجموعه اکسین در نزدیکی ایزدشهر و 2 کیلومتری آمل قرار دارد. در این مجموعه برندهای مختلفی مانند ال سي وايكيكي، پيرگاردين، ايكيا و جين وست به فروش محصولات خود می‌پردازند. در این مرکز خرید نیز یک فودکورت وسیع برای مسافران و گردشگران فراهم شده است.

آدرس مرکز خرید اکسین ایزدشهر: مازندران، ایزدشهر، جاده نوشهر به محمودآباد

مجتمع تجاری سیمرغ ایزدشهر

مجتمع رفاهی و گردشگری سیمرغ، یکی دیگر از مراکز خرید شهر ایزدشهر شناخته می‌شود که در ۲ کیلومتری محمودآباد واقع شده است. در این مجموعه امکانات و خدماتی مانند فود کورت، هایپر مارکت، رستوران، بوتیک‌ها و نمایندگی برندهای پوشاک وجود دارد. 

آدرس مرکز خرید سیمرغ ایزدشهر: مازندران، ایزدشهر، جاده مازندران-سیاهکلرود

بازار سنتی محمود آباد

یکی از بازارهای سنتی و معروف اطراف ایزدشهر، بازار محمودآباد است که مانند دیگر بازارهای سنتی شمال، با محصولات رنگارنگ، بوی زیتون، ترشی و عطر برنج و سبزیجات معطر شناخته می‌شود. در این مجموعه همچنین یک بازار ماهی فروشان نیز قرار دارد که در آن ماهی‌های تازه صید شده با کیفیت خوب عرضه می‌شوند.

آدرس بازار سنتی محمود آباد: مازندران، ایزدشهر، محمودآباد، بلوار امام خمینی، خیابان معلم

جشنواره ها و مراسم آیینی و فرهنگی در شهر ایزدشهر

هر سال با شروع مناسبت‌های مختلف در تقویم ایرانی، جشنواره‌های متنوعی نیز در ایزدشهر برگزار می‌شود. یکی از این جشنواره‌ها، جشن آیینی و فرهنگی چله شو یا همان شب چله است که در آن هنرمندان بومی با اجرای شعر خوانی محلی، نواختن موسیقی سنتی و اجرای نمایش طنز، این روز را در کنار مردم به شادی می‌گذارنند.

در ایزدشهر همچنین جشنواره‌های بومی با توجه به طبیعت و تغییرات فصل برگزار می‌شود که با سفر به شهر ایزدشهر میتوانید آنها را مشاهده کنید. در این جشنواره‌‌ها، هموطنان ایزدشهری ضمن اجرای موسیقی محلی مازندرانی و انجام بازی‌های سنتی، از غرفه‌های محصولات خود نیز رونمایی می‌کنند. برگزاری نمایشگاه‌های صنایع دستی مانند لاک تراشی، فرش بافی و کیف دوزی سنتی از دیگر برنامه‌های فرهنگی این شهر ساحلی شناخته می‌شود.

سوغاتی های ایزدشهر

 

مانند دیگر شهرهای شمالی، در ایزدشهر نیز سوغاتی‌های هیجان انگیزی برای خرید مسافران وجود دارد. اگر برای تهیه سوغاتی در شهر ایزدشهر به دنبال خوراکی‌های خوشمزه می‌گردید، می‌توانید با تهیه انواع ترشی، زیتون پرورده محلی، کلوچه و ماهی یک خرید جانانه را انجام دهید.

صنایع دستی مانند حصیر بافی، قلاب بافی و گلیم بافی از دیگر سوغاتی‌های ایزدشهر به حساب می‌آیند که به اشکال مختلف در مغازه‌های کوچک و بزرگ شهر قابل تهیه هستند.

بخوانید از: جاهای دیدنی رامسر

اطلاعات شهری مورد نیاز در شهر ایزدشهر

کد پیش شماره تلفن ایزدشهر 122 است که شامل محدوده نور نیز می‌شود. در ایزدشهر باند فرودگاه و مسیر هواپیما وجود ندارد؛ با این حال مسافران می‌توانند با استفاده از ترمینال محمودآباد راهی شهرهای اطراف شوند. ترمینال پایانه محمودآباد در بلوار امام خمینی این شهر واقع شده است و می‌توان از طریق شماره تلفن 01144740300 با این مجموعه تماس گرفت.

شهرها و روستاهای اطراف شهر

در نزدیکی ایزدشهر، شهرهای توریستی و شناخته شده متنوعی وجود دارد، گرچه محمودآباد و نور از جمله محبوب‌ترین مناطق اطراف این شهر شناخته می‌شوند.

محمودآباد

در امتداد شرقی ایزدشهر، شهر محمودآباد واقع شده است. اقتصاد این شهرستان ساحلی و خوش آب و هوا، بر پایه گردشگری، ماهیگیری و کشاورزی استوار است. این شهر با ایزدشهر 8 کیلومتر فاصله دارد.

نور 

شهر نور در قسمت غربی ایزد شهر قرار دارد و یکی از مناطق گردشگری و جذاب شمال به حساب می‌آید. این شهر از شمال به دریای خزر و از جنوب به کوه‌های پردرخت البرز منتهی می‌شود. فاصله این شهر تا ایزدشهر 7 کیلومتر است.

کلام آخر؛ ایزدشهر بهشت مسافران

دیدنی‌های شهر ایزدشهر به یک مقاله خلاصه نمی‌شود. این شهر ساحلی در کنار جاذبه‌های طبیعی و تاریخی، امکانات تفریحی فراوانی را نیز برای گردشگران مختلف فراهم کرده است. فراموش نکنید که می‌توانید برای سفری جذاب و دلپذیر به ایزدشهر و اجاره روزانه خانه و اقامتگاه خود به سایت شب مراجعه نمایید.

 

پرسش‌های متداول

صنایع دستی شهر ایزدشهر شامل چه چیزهایی می‌شوند؟

صنایع دستی ایزدشهر شامل حصیربافی، قلاب بافی و گلیم بافی هستند که به اشکال مختلف در مغازه‌های کوچک و بزرگ شهر به فروش می‌رسند.

برای سفر از تهران به شهر ایزدشهر چه مسیرهایی وجود دارد؟ 

برای سفر از تهران به ایزدشهر می‌توان از مسیر جاده چالوس و یا از مسیر جاده هراز استفاده کرد.

بهترین زمان سفر به شهر ایزدشهر چه فصلی است؟ و دیدنی های آن کدام است؟

پاییز و بهار بهترین فصل‌ها برای سفر به ایزدشهر شناخته می‌شوند. شما میتوانید علاوه بر طبیعت بی نظیر و بازار های شهر ایزدشهر، از جاذبه های تاریخی آن که در مقاله به تفصیل اشاره شد دیدن کنید.

نظرتان را ثبت کنید

ایمیل شما با ثبت نظر نمایش داده نمی‌شود

*

بنر نصب اپلیکیشن شب