سیر تا پیاز سفر به لاهیجان؛ معرفی تمام جاذبه‌های دیدنی

0

مگر می‌شود به استان گیلان سفر کرد و سری به شهر تپه‌های چای، یا همان لاهیجان نزد؟ شهر همیشه سرسبزی که روی دامنه‌های رشته‌ کوه‌های البرز جا خوش کرده است و هوای مطبوعش پاییز و زمستان نمی‌شناسد. برای بسیاری از ایرانیان، سفر به لاهیجان یادآور نوشیدن یک استکانِ کمر باریک چای قند پهلوست که در کنار کلوچه‌های فومن خستگی را از تن به در می‌کند. بیهوده نیست که این شهر را عروس استان گیلان می‌دانند.

در این مطلب سفری کوتاه به شهر لاهیجان می‌کنیم و دل به طبیعت و جاذبه‌های دیدنی‌اش می‌سپاریم.

سفر به لاهیجان و معرفی شهر

سفر به لاهیجان

لاهیجان در قسمت شرقی شهر رشت قرار دارد. این خطه خوش آب و هوا از شمال به دریای خزر و از جنوب به سیاهکل و رودبار منتهی می‌شود. مردم لاهیجان به زبان گیلکی و گویش بیه‌بیش صحبت می‌کنند و روزگار خود را با تولید و کشت چای، برنج، مرکبات، ماهیگیری و کشت پنبه می‌گذرانند. این شهر همچنین نزدیک به 170 هزار نفر جمعیت دارد که بیشتر آن را اقوام گیلکی تشکیل می‌دهند.

لاهیجان در ارتفاع 94 متری از سطح دریا قرار گرفته و مساحت آن نزدیک به ۱۵۰۰ متر مربع است. این شهر همچنین حدود 407 کیلومتر از مساحت استان گیلان را به خود اختصاص داده است. در لاهیجان دو شهر و هفت دهستان نیز وجود دارد که اهالی آن‌ها به فعالیت‌‎هایی مانند کاشت چای و برنج مشغولند. همین زیبایی ها سفر به لاهیجان را دیدنی می‌کند.

جهت مشاهده و اجاره ویلا شمال کلیک کنید.

تاریخچه شهر لاهیجان

بد نیست که پیش از سفر به لاهیجان، به تاریخ پر فراز و نشیب این شهر نگاهی بیندازیم. لاهیجان یکی از قدیمی‌ترین شهرهای استان گیلان است. بسیاری از مورخان بر این باورند که این شهر در گذشته‌های دور، بخشی از مسیر جاده ابریشم به حساب می‌آمده و به همین دلیل، مرکزی برای تجارت ابریشم، چای و پنبه شناخته می‌شده است.  

بر اساس اسناد تاریخی، در اواخر دوره قاجار اولین دانه چای توسط کاشف السلطنه به ایران وارد شد. وی دانه‌های چای و چند ادویه دیگر را به لاهیجان آورد و شیوه کشت چای را به مردم محلی آموزش داد. در زمان رضا شاه پهلوی، متخصصان چینی به ایران وارد شدند تا بتوانند کشت این گیاه خوش عطر و بو را در لاهیجان گسترش دهند.

در نهایت در سال 1310 اولین کارخانه چای در لاهیجان تاسیس شد و این نوشیدنی پای خود را به سفره ایرانیان باز کرد. شهر لاهیجان همچنین در زمان نهضت جنگل به عنوان یکی از مراکز مهم سیاسی شناخته می‌شد. این شهر در جنگ جهانی دوم، مورد حمله روس‌ها قرار گرفت و در تاریخ 7 شهریور 1320 به دست آن‌ها بمباران شد.

در سال‌های پیش از انقلاب، شهرهایی مانند آستانه‌اشرفیه، چابکسر و سیاهکل به عنوان بخش‌هایی از لاهیجان معرفی می‌شدند. در دوران پس از انقلاب این بخش‌ها به شهرستان تبدیل شده و اکنون تنها بخش رودبنه به عنوان شهری از لاهیجان باقی‌ مانده است.

آب و هوا و بهترین زمان سفر به لاهیجان

لاهیجان مانند دیگر شهرهای شمالی ایران، رطوبت بالایی دارد. رطوبت در این شهر به طور میانگین بین ۷۶ تا ۷۹ درصد است، اما ممکن است در برخی از روزهای سال این عدد به ۱۰۰ هم برسد. آب و هوای لاهیجان در تابستان گرم و مرطوب بوده و در زمستان وزش باد در آن شدت میابد. ضمن اینکه زمستان‌ها کوچه‌های این شهر پذیرای بارش برف خواهند بود.

با این حال در فصل بهار و پاییز، هوا معتدل شده و دیگری خبری از سرمای جانسوز و گرمای پریشان کننده نیست. اگر می‌خواهید که در هوای معتدل از زیبایی‌های این شهر لذت ببرید، می‌توانید در روزهای پاییزی یا بهاری چمدان خود را ببندید زیرا این دو فصل بهترین زمان برای سفر به لاهیجان هستند. 

جهت مشاهده و اجاره ویلا لاهیجان کلیک کنید.

جاهای دیدنی و گردشگری شهر لاهیجان

لاهیجان از جمله شهرهای گیلان است که دیدنی‌های فراوانی دارد. از آنجا که در گوشه و کنار این شهر امکانات تفریحی متعددی ساخته شده است، مطمئن باشید که سفر به لاهیجان هیچ‌وقت خسته کننده نخواهد بود. در ادامه به معرفی برخی از جاهای دیدنی و گردشگری لاهیجان می‌پردازیم.

شیطان کوه

یکی از جاذبه‌های طبیعی سفر به لاهیجان، شیطان کوه است که در قلب این شهر قرار دارد. شیطان کوه در حقیقت امتداد کوه‌های البرز بوده که دامنه‌های جنگلی و سرسبز آن در لاهیجان واقع شده است. در اطراف این کوه سرسبز و پردرخت، استخر یا دریاچه کوچکی نیز وجود دارد که در روزهای گذشته، از آبِ آن برای آبیاری مزارع برنج و چای استفاده می‌کردند.

در مسیر پیاده‌روی به سمت ارتفاعات شیطان کوه، یک آبشار مصنوعی نیز ساخته شده است که آب آن از این استخر تامین می‌شود. اما چرا نام این تپه را شیطان کوه گذاشته‌اند؟ عده‌ای دلیل این نام‌گذاری را به داستان‌های قدیمی مربوط می‌دانند. مردم قدیم در گذشته بر این باور بودند که در دل این کوه گنجی پنهان شده است و یک مار بزرگ از آن محافظت می‌کند. اما داستان به اینجا ختم نمی‌شود.

برخی از مادربزرگ‌ها و پدربزرگ‌های لاهیجانی از غاری در دل این کوه صحبت می‌کنند که در آن، صدای باد به طرز وحشتناکی منعکس می‌شده است. مردم قدیم این صداها را صدای شیطان می‌دانستند و به همین دلیل نام این کوه را شیطان کوه گذاشتند. اما شما خیالتان راحت باشد، امروز خبری از غار و زوزه‌های وحشتناک باد در دل این کوه نیست و می‌توانید با خاطری آسوده از ارتفاعات پر درخت آن لذت ببرید.

بخوانید از: تفریحات شمال

بام سبز لاهیجان

مگر می‌شود به لاهیجان رفت و از ارتفاعات و تپه‌های چای آن دیدن نکرد؟ بام سبز لاهیجان از جمله محبوب‌ترین جاذبه‌های گردشگری این شهر است که بدون اغراق بیشتر مسافران، آن را به عنوان اولین جای دیدنی انتخاب می‌کنند. این مکان دیدنی در قسمت بالایی شیطان‌کوه قرار دارد و گردشگران را به وسیله تله کابین به قله تاج خروس می‌رساند. در اطراف این بام یک شهربازی کوچک نیز ساخته شده است که می‌تواند انتخاب مناسبی برای تفریح کودکان باشد.

تله کابین بام لاهیجان که با نام احرار شناخته می‌شود، گردشگران را از دامنه کوه و تپه‌های چای به نوک قله می‌رساند. در قسمت بالایی کوه نیز تعداد فراوانی کافه و رستوران سنتی وجود دارد که پذیرای گردشگران است.

بقعه شیخ زاهد گیلانی

از جمله جاذبه‌های سفر به لاهیجان، بازدید از مکان‌های تاریخی این شهر است. یکی از این مکان‌ها بقعه‌ شیخ زاهد گیلانی است که در میان مزارع برنج و چای و جنگل محصور شده و نمای زیبایی دارد. شیخ زاهد گیلانی از عرفا و دراویش بزرگ تاریخ است که وی را به عنوان یکی از استادان شیخ صفی‌الدین اردبیلی نیز معرفی می‌کنند. این مکان تاریخی در روستای شیخانبر لاهیجان واقع شده است.

پل خشتی پاشاکی

توصیه می‌کنیم که هنگام سفر به لاهیجان، از پل خشتی پاشاکی نیز دیدن کنید. این پل قدیمی در دهستان لفمجان، روستای پاشاکی، بالا محله قرار دارد و قدمت آن به زمان قاجار بر می‌گردد. مردم محلی لاهیجان این پل را با نام پل گامی می‌شناسند، بنابراین اگر هنگام جستجوی پل این نام را از زبان مردم شنیدید، تعجب نکنید.

این پل قدیمی در گذشته برای عبور آب رودخانه کیاجوی از بالای رودخانه دیودره مورد استفاده قرار می‌گرفته است و امروز یک بنای تاریخی جذاب است که در میان درختان سر به فلک کشیده و بوته‌های کوتاه و بلند اطراف دیده می‌شود.

برای مشاهده و اجاره ویلا رشت کلیک کنید

تالاب سوستان

اگر به دیدن مرداب‌ها‌ و نیلوفرهای آبی علاقه دارید، پس حتما هنگام سفر به لاهیجان سر زدن به تالاب سوستان را از دست ندهید! این تالاب در نزدیکی روستای سوستان و در پنج کیلومتری جنوب شرقی لاهیجان واقع شده است. اما نکته جالب این است که حدود 100 سال پیش، مردم قدیم برای تامین آب شالیزارها این تالاب را حفر کرده‌اند. در نتیجه تالاب سوستان می‌تواند به عنوان یک مرداب مصنوعی شناخته شود.

آب این تالاب از طریق باران و رودی که از منطقه کته شال سرچشمه می‌گیرد، تأمین می‌گردد. در این تالاب امکان قایق‌رانی وجود ندارد؛ اما می‌توانید با گذر کردن از اطراف آن، شاهد نیلوفرهای آبی بزرگی باشید که بر سطح تالاب قرار گرفته‌اند.

حمام گلشن

یکی دیگر از یادگار‌های دوران قاجار در لاهیجان، حمام قدیمی است که آن را با نام حمام گلشن می‌شناسند. این حمام بیش از 150 سال قدمت دارد و به دستور حاکم لاهیجان و در زمان فتحعلی شاه ساخته شده است. حمام گلشن در میدان وحدت (چهار پادشاه) و در محله میدان قرار دارد که میتوانید با سفر به لاهیجان از آن دیدن کنید.

موزه تاریخ چای

تنها موزه چای کشور، موزه چای لاهیجان است که نحوه ورود و پیشرفت صنعت چای به ایران را با مدارک، تصاویر و اشیا قدیمی روایت می‌کند. در کنار این موزه، آرامگاه کاشف السلطنه یا پدر چای ایران نیز قرار دارد. در طبقه همکف موزه، مجموعه‌ای از اسناد و مدارک کاشف السلطنه و وسایل مربوط به چای و چای نوشی دیده می‌شود و در طبقه دوم، اشیا و وسایل مردم قدیم برای نمایش جمع آوری شده است.

زیپ لاین لاهیجان

از جمله مهیج‌ترین تفریحات لاهیجان، زیپ لاین شهر است که علاقه‌مندان را در مسیری یک کیلومتری، از بام سبز شهر تا هتل جهانگردی لاهیجان به پرواز در می‌آورد. این زیپ لاین از روی استخر اطراف شیطان کوه رد می‌شود و برای استفاده از آن باید به بالاترین بخش بام سبز مراجعه کرد.

بخوانید از: راهنمای سفر به ماسال

نحوه سفر به لاهیجان

اگر تصمیم دارید سفر به لاهیجان را از تهران آغاز کنید، دو راه برای رسیدن به این شهر پیش رویتان است. اولین راه استفاده از مسیر زمینی است که از اتوبان تهران- کرج آغاز شده و بعد از گذشتن از قزوین، منجیل و رودبار در نهایت به لاهیجان منتهی خواهد شد. فاصله تهران تا لاهیجان 346 کیلومتر است و سفر به لاهیجان حدود 5 یا 6 ساعت طول می‌کشد.

راه دوم استفاده از مسیر هوایی است. شما می‌توانید با پرواز تهران-رشت عازم مرکز گیلان شده و سپس از رشت به طور زمینی به لاهیجان وارد شوید. مدت زمان پرواز به رشت حدود 45 دقیقه طول می‌کشد.

اقامت در لاهیجان

در شهر لاهیجان اقامتگاه‌ها، خانه‌ها و هتل‌های فراوانی وجود دارد. می‌توانید برای اقامتی مطمئن و ایمن با ورود به سایت شب و بررسی گزینه‌های موجود، اقامتگاه‌ مورد نظر خود را بر اساس امکانات، تعداد اتاق، کیفیت و قیمت بررسی کنید. در سفر به لاهیجان و خطه گیلان همچنین میتوانید از ویلاهای لاهیجان، سوئیت ها، آپارتمان ها و یا بهترین اقامتگاه‌های بومگردی گیلان استفاده کنید.

غذاهای محلی لاهیجان

بدون اغراق هیچ غذایی به اندازه غذاهای گیلکی وسوسه برانگیز و جذاب نیست. احتمالآ تا پیش از خواندن این مطلب با برخی از غذاهای این خطه مانند باقالی قاتوق و میرزا قاسمی آشنا بوده‌اید. اما در کنار این غذاهای شناخته شده، غذاهای محلی هیجان انگیزی نیز وجود دارد که هنگام سفر به لاهیجان، مزه کردن آن‌ها از واجبات است!

مرغ و آلو‌‌ی لاهیجان

خورش مرغ و آلو، خورشی مجلسی و مختص مردم لاهیجان است. این غذا با چند نوع رب ترش و شیرین پخته می‌شود و در مجموع طعم ملسی دارد. ترکیبات این خورشت لذیذ لاهیجانی شامل سینه مرغ، پیاز، رب انار، آب نارنج، سیر، آلو و برگه زردآلو می‌شوند.

 شش انداز گیلکی 

خورش شش انداز یکی دیگر از غذاهای محلی گیلان است که هیچ گوشتی در آن وجود ندارد و به همین دلیل می‌تواند ایده‌ای جذاب برای وعده‌های غذایی افراد وگان باشد. این غذا با استفاده از موادی مانند پیاز، بادمجان، گردوی چرخ کرده، رب گوجه فرنگی، رب انار، آب، یخ و ادویه‌های لازم طبخ می‌گردد.

خورشت سبزی فسنجان 

خورش سبزی فسنجان از دیگر غذاهای محلی لاهیجان است که با سبزی‌های معطر شمالی درست می‌شود. این غذا ترکیب مشابهی نسبت به دیگر غذاهای لاهیجان دارد و با مرغ یا اردک، گردو آسیاب شده، رب انار، رب آلوچه، سیر، بادمجان، گوجه و سبزی‌های معطر محلی مانند چوچاق، خالی‌واش، نعناع، گشنیز و تره طبخ می‌گردد.

مراکز خرید و بازارهای لاهیجان

خوشبختانه در لاهیجان، تعداد فراوانی از بازارهای سنتی و مراکز خرید مدرن ساخته شده است. با این حال معمولا بیشتر گردشگران هنگام سفر به لاهیجان از بازار سنتی این شهر دیدن می‌کنند. بازار سنتی لاهیجان یکی از دیدنی‌ترین مناطق شهر است که در آن همه چیز، از سبزی محلی و تخم مرغ گرفته تا ماهی تازه صید شده به فروش می‌رسد.

در کنار این بازار سنتی، مراکزی مانند مرکز خرید ولیعصر، پاساژ جزیره، پاساژ نادری و مرکز خرید ابریشم نیز برای خریدهای عادی شهروندان و مسافران در لاهیجان وجود دارد که سر زدن به آن‌ها خالی از لطف نیست. جزئیات بازارها و مراکز خرید لاهیجان به شرح زیر هستند:

  • مجتمع تجاری و تفریحی پارادایس واقع در خیابان شهید کریمی
  • مرکز خرید نادری واقع در بلوار امام رضا
  • بازار سنتی لاهیجان واقع در میدان چهار پادشاهان
  • پاساژ ولیعصر واقع در خیابان شهدا
  • مرکز خرید ابریشم واقع در خیابان شهدا، جنب بانک سرمایه
  • مرکز خرید جزیره مجنون واقع در خیابان شهدا

جشنواره ها و مراسم آیینی و فرهنگی لاهیجان

هموطنان لاهیجانی مانند دیگر ایرانیان، آداب و رسوم خاصی برای برگزاری مراسم خود دارند. یکی از جالب‌ترین این مراسم‌ها، رسم یاور دهی است. این آیین مختص جوانانی است که قصد ازدواج با یکدیگر را دارند. بر اساس رسم یاور دهی، عروس به خانواده داماد و داماد به خانواده عروس در کارهای کشاورزی مثل کاشت و برداشت کمک می‌کند. این مراسم معمولا با آواز خوانی، ساز زدن و رقص و پایکوبی همراه است.

یکی دیگر از مراسم سنتی لاهیجان که شباهت فراوانی با مناطق دیگر دارد، رسم بار دادن است. در این مراسم، خانواده داماد وسایل ضروری عروس مانند لباس و آینه شمعدان را به همراه شیرینی و میوه تزیین کرده و آن‌ها را در سینی‌های بزرگی قرار می‌دهند. سپس سینی‌ها را روی سر گذاشته و یا به دست می‌گیریند و با آواز و ساز راهی خانه عروس می‌شوند.

سوغاتی های لاهیجان

احتمالا همه شما می‌دانید که معروف‌ترین و شناخته‌ترین سوغات لاهیجان، چای خوش عطر و طعم آن است. خوشبختانه در نقاط مختلف شهر، فروشگاه‌های مخصوصی برای فروش چای وجود دارد و مسافران هنگام سفر به لاهیجان می‌توانند به راحتی این سوغات بی‌مانند را خریداری کنند.

بعد از چای، دومین سوغاتی محبوب لاهیجان کلوچه‌های آن است. یکی از مغازه‌های معتبر در این زمینه فروشگاه کلوچه نوشین است که انواع کلوچه‌ها را در طعم‌های مختلف عرضه می‌کند. انواع ترشی، رب و مربا نیز به عنوان دیگر سوغاتی‌های محبوب لاهیجان و استان گیلان شناخته می‌شوند.

برخی دیگر از مهم‌ترین سوغات‌ شهر لاهیجان به شرح زیر هستند:

  • برنج 
  • ماهی
  • کوکی لاهیجان
  • نان محلی لاهیجان
  • زیتون
  • انواع مربا‌های بهارنارنج، تمشک، شقاقل، بالنگ
  • انواع ترشی‌ها 
  • انواع رب‌ها برای تمام ذائقه‌ها
  • حصیربافی و بامبو بافی
  • سفالگری و سرامیک‌سازی
  • محصولات چوبی

اطلاعات شهری مورد نیاز در سفر به لاهیجان

در شهر لاهیجان یک پایانه اتوبوس‌رانی وجود دارد که مسافران را از این شهر به سایر نقاط ایران می‌رساند. پایانه اتوبوس‌رانی لاهیجان در بزرگراه توحید شرقی واقع شده و شماره تماس آن 01342423115 است. همچنین برای حمل و نقل درون شهری می‌توانید از تاکسی‌های خطی، اتوبوس‌های درون‌شهری و سرویس‌های حمل‌و‌نقل آنلاین کمک بگیرید. 

به خاطر داشته باشید که برای تماس با نزدیکان و یا مراکز و ادارات لاهیجان باید حتما از پیش شماره یا کد این شهر که 013 است استفاده کنید. همچنین در صورت بروز سانحه و بیماری، می‌توانید به درمانگاه‌های شبانه روزی شهر و یا بیمارستان‌های شفا، میلاد و پیروز مراجعه نمایید.

شهرها و روستاهای اطراف شهر لاهیجان

در اطراف شهر لاهیجان، روستاها و مناطق دیدنی و بکری وجود دارد. با این حال دو شهر مهم و نزدیک، رشت و آستارا هستند که معمولا گردشگران بعد از سفر به لاهیجان و دیدن جاذبه‌های آن، عازم آنها می‌شوند.

آستارا یکی از شهرهای ساحلی شمال است که در کنار جاذبه‌های طبیعی مانند آبشار لاتون، تالاب استیل، قلعه شیندان و چشمه‌های آب، به دلیل داشتن بازارهای سنتی و متنوع، پاتوق گردشگران و مسافران شناخته می‌شود.

رشت از دیگر شهرهای نزدیک به لاهیجان است که به عنوان یکی از 5 شهر صنعتی ایران معرفی می‌شود. زیبایی رشت بر هیچکس پوشیده نیست و دیدنی‌های آن به قدری جذاب و متنوع است که می‌تواند گردشگران را سردرگم کند.

کلام آخر؛ لاهیجان شهر تاریخ و طبیعت

گرچه سفر به شهرهای شمالی ایران، جذاب و دل انگیز است اما سفر به لاهیجان رنگ و بوی دیگری دارد. این شهر با عطر و بوی چای دل انگیز و تاریخ گرانبهایش جای ویژه‌ای در قلب مردم این مرز و بوم باز کرده است و هر سال گردشگران و مسافران فراوانی از سایر نقاط ایران راهی این خطه سبز و باصفا می‌شوند. بازدید از این شهر که تلفیقی از تاریخ و طبیعت را در خود جای داده حتما میتواند تجربه شیرینی برای شما به ارمغان بیاورد.

سوالات متداول

سوغاتی محبوب هنگام سفر به لاهیجان چیست؟

محبوب‌ترین سوغاتی لاهیجان چای است که در مغازه‌های مختلف این شهر به فروش می‌رسد. اما سوغات دیگری مانند زیتون و برنج نیز در این شهر یافت می شود. مردم لاهیجان به انجام مشاغلی مانند تولید و کشت چای، برنج، مرکبات، ماهیگیری و کشت پنبه می‌پردازند.

جاهای دیدنی لاهیجان چه نام دارند؟

طبیعت دیدنی، تفریحات آبی و خانه های تاریخی لاهیجان که به تفصیل در متن اشاره شد در کنار بام لاهیجان و شیطان کوه: برخی از مادربزرگ‌ها و پدربزرگ‌های لاهیجانی از غاری در دل این کوه صحبت می‌کنند که در آن، صدای باد به طرز وحشتناکی منعکس می‌شده است. مردم قدیم این صداها را صدای شیطان می‌دانستند و به همین دلیل نام این کوه را شیطان کوه گذاشتند.

بهترین زمان سفر به لاهیجان و نحوه سفر به آن چیست؟

عموما فصل پاییز و بهار بهترین فصل لاهیجان است که نه هوا سرد است و نه شرجی. برای رسیدن به آن هم از طریق جاده قزوین رشت میتوانید مسیر بهتری را تجربه کنید.

نظرتان را ثبت کنید

ایمیل شما با ثبت نظر نمایش داده نمی‌شود

*

بنر نصب اپلیکیشن شب