۰ تا ۱۰۰ راهنمای سفر به فیلبند؛ پرسه زدن در میان ابرها

0

احتمالا یکی از پرتکرارترین خواب‌ها و رویاهای کودکی‌مان، این تصویر ناب و منحصر به فرد است: قدم زدن بر روی ابرها و تماشای طبیعتی بکر، از بالاترین کوه‌ها و ارتفاعات! این تصویر جذاب و هیجان انگیز گرچه در رویای بسیاری از ما وجود دارد، اما می‌تواند در عالم واقعیت نیز قابل تجربه باشد. تجربه‌ای که به راحتی و با سفر به فیلبند و ارتفاعاتش، به یکی از لذت‌بخش‌ترین اتفاقات زندگی‌مان تبدیل خواهد شد.

پس بیایید تا کوله‌هایمان را ببندیم، راهی استان مازندران شویم و ساعاتی در میان طبیعت فیلبند و لحظات تکرار نشدنی‌اش به گشت و گذار بپردازیم. در این راهنمای سفر به فیلبند با شما از دیدنی‌های این روستا صحبت می‌کنیم و غرق در شگفتی‌های بی‌نظیر آن خواهیم شد.

معرفی فیلبند، بام مازندران

راهنمای سفر به فیلبند

فیلبند یکی از روستاهای زیبای شهرستان بابل است که در ارتفاعات دهستان خوشرود قرار دارد. این روستا به دلیل موقعیت جغرافیایی خاص، قرار گرفتن در ارتفاعات کوهپایه‌‎ای و چشم اندازهای منحصر به فرد به مراتع و روستاهای اطراف، از جمله پرطرفدارترین مقاصد گردشگران به حساب می‌آید.

روستای فیلبند با ارتفاع ۲,۳۰۰ متری از سطح دریا، بلندترین روستای شرقی استان مازندران است و به همین دلیل با نام «بام شرقی مازندران» نیز شناخته می‌شود. این روستا در ۸۶ کیلومتری بابل و ۵۶ کیلومتری آمل قرار گرفته و دسترسی به آن از طریق یک جاده پرپیچ و خم و کوهستانی میسر خواهد بود.

اما آنچه بیشتر از همه فیلبند را خاص و متفاوت کرده است، گردش ابرهاست که در نیمی از سال بر سطح روستا جاری می‌شود. توده‌های ابر در برخی از روزهای سال از میان پاهای اهالی روستا و گردشگران می‌گذرند و رویای قدم زدن بر روی ابرها را زنده می‌کنند. فیلبند همچنین بهترین مکان برای پیاده‌روی‌های طولانی مدت در طبیعت است و فرصتی کم‌نظیر برای تمام افرادی است که دوست دارند به نظاره بکرترین و تماشایی‌ترین مناظر شمال بنشینند.

جهت اجاره ویلا در شمال کلیک کنید.

آب و هوای فیلبند

فیلبند به دلیل قرار گرفتن در ارتفاعات آب و هوای خنکی دارد؛ تا جایی که در پاییز و زمستان به علت سرمای شدید، اهالی آن به دیگر مناطق اطراف کوچ می‌کنند و روستا خالی از سکنه می‌شود. بنابراین نباید فراموش کرد که سفر به فیلبند در این دو فصل می‌تواند کمی خطرناک و غیرقابل پیش‌بینی باشد.

اما بهار در فیلبند با بارش‌های باران و وزش نسیم‌های گاه و بیگاه همراه است و طبیعت در زیباترین و دیدنی‌ترین حالت خود قرار می‌گیرد. در چنین شرایطی است که اقیانوس ابرها بر فراز روستا جاری شده و مناظری خلق می‌شوند که نمی‌توان به راحتی آن‌ها را در غالب واژه‌ها توصیف کرد.

در تابستان هوای فیلبند گرم‌تر می‌شود و اهالی روستا و مسافران بیشتر از گذشته در آن رفت و آمد می‌کنند. با این حال امکان تماشای اقیانوس ابرها در این فصل سال کمتر از بهار خواهد بود. به دلیل آب و هوای متغیر این منطقه، به شما پیشنهاد می‌کنیم که پیش از سفر به فیلبند حتما از وضعیت جاده هراز و جاده فیلبند مطلع شوید و اطمینان یابید که در این دو مسیر بارندگی‌های شدید وجود ندارد.

جاهای دیدنی و گردشگری شهر فیلبند

فیلبند به دلیل نزدیکی به تهران، به یکی از پرگردشگرترین روستاهای شمال ایران تبدیل شده است. علاوه بر اقامت در فیلبند که خود تجربه‌ای ناب و منحصر به فرد است، دیدنی‌های دیگری نیز در اطراف این روستا وجود دارند که سر زدن به آن‌ها خالی از لطف نیست.

در ادامه راهنمای سفر به فیلبند به برخی از زیباترین جاذبه‌های طبیعی این خطه منحصر به فرد اشاره می‌کنیم.

جنگل سنگچال، یک طبیعت‌گردی جانانه

اگر هوس کردید تا در زمان سفر به فیلبند، از طبیعتی ناب و تماشایی دیدن کنید، سر زدن به جنگل سنگچال را در اولویت‌هایتان بگذارید. این جنگل که مجموعه‌ای از درختان سر به فلک کشیده در میان ارتفاعات است، در ۷ کیلومتری فیلبند قرار دارد و یکی از مقاصد پرطرفدار گردشگران شناخته می‌شود. تصاویر ناب و تماشایی از طبیعت و کوهپایه‌های مازندران در این جنگل، بیشتر از هر مکان دیگری شما را شگفت زده خواهد کرد.

جنگل سنگچال در جاده هراز، فرعی روستای فیلبند یا سنگ چال واقع شده است.

چشمه لار فیلبند، غنی از آب‌های معدنی

یکی از جذابیت‌های فیلبند، جوشش چشمه‌هایی است که در گوشه و کنار روستا دیده می‌شوند. یکی از معروف‌ترین این چشمه‌ها، چشمه لار است که افراد ساکن روستا از آب آن برای آشامیدن استفاده می‌کنند. البته که آب این چشمه معدنی است و خواص درمانی متفاوتی برای دردهای استخوانی و کلیوی دارد.

امامزاده یحیی فیلبند، بلند بالاتر از هر بلند بالایی

یکی از زیباترین بناهای ساخته شده در روستای فیلبند، بنای امامزاده یحیی است که در ورودی روستا و بر روی تپه‌ای مرتفع قرار گرفته است. در کنار مراسم مذهبی و دینی که مردم روستا در این امام‌زاده برگزار می‌کنند، چشم انداز مشرف به بنای این مجموعه نیز به طرز شگفت انگیزی نفسگیر و جذاب است و تماشای آن به تمام گردشگران و طبیعت دوستان به شدت پیشنهاد می‌شود.

قله حصین بن،کوهنوردی در فیلبند

قله حصین بن یکی از مقاصد پرطرفدار در میان کوهنوردان و علاقه‌مندان این رشته ورزشی به حساب می‌آید. از آنجا که فیلبند در مسیر این قله قرار گرفته است، بسیاری از کوهنوردان عازمِ آن، برای اقامت و استراحت راهی روستا می‌شوند. نباید فراموش کرد که مسیر صعود به این قله بسیار سخت است و نیاز به مهارت و تجهیزات مناسب کوهنوردی دارد.

چگونه به فیلبند سفر کنیم؟

بهترین و متداول‌ترین مسیر دسترسی و سفر به فیلبند از طریق جاده هراز میسر می‌شود. فاصله این روستا از تهران ۱۷۰ کیلومتر است و سفر به آن چیزی حدود ۴ ساعت به طول می‌انجامد. البته نباید فراموش کرد که مسافت تهران تا ابتدای جاده فیلبند ۱۴۰ کیلومتر بوده و باقی راه، مسیری یک ساعته است که در جاده پرپیچ و خم منتهی به روستا طی می‌شود.

بد نیست که بدانید فیلبند از جنوب با ییلاق “ونه بن”، از شرق با روستای “شیخ موسی” و از شمال غرب با روستای “سنگچال” همسایه است.

سفر به فیلبند همچنین با استفاده از خودروی شخصی و یا خودروهای آفرود تورهای گروهی امکان پذیر است. با این حال به خاطر داشته باشید که جاده دسترسی به فیلبند جاده همواره و ساده‌ای نیست و اگر قصد سفر به فیلبند با ماشین شخصی را دارید، بهتر است که آن را پیش از سفر به‌صورت تخصصی سرویس کنید.

همچنین توصیه می‌کنیم که در شش ماه دوم سال، در این جاده با ماشین‌های معمولی حضور نداشته باشید و اجازه دهید تا خودروهای سنگین تورهای حرفه‌ای، رفت و آمد شما را بر عهده بگیرند. بهتر است در این دو فصل به تنهایی و با یک ماشین سفر نکنید تا اگر مشکلی برایتان پیش آمد، بتوانید از کسی کمک بگیرید.

بخوانید از: جاهای دیدنی شمال

حمل و نقل عمومی در فیلبند

فیلبند از جمله روستاهای کوهستانی استان مازندران است که مانند بسیاری دیگر از روستاهای کشور، افراد در آن با پای پیاده رفت و آمد می‌کنند! بنابراین نباید انتظار داشته باشید که در این روستا خبری از وسایل حمل و نقل عمومی باشد. در حقیقت اگر می‌خواهید به مناطق بکر و زیبای فیلبند دسترسی پیدا کنید، باید ماشین را رها کرده و با پای پیاده در میان مراتع سرسبز و دشت‌های مرتفع آن قدم بزنید.

ترجیحا به همراه خود لوازم پیاده‌روی حرفه‌ای داشته باشید تا بتوانید به راحتی از مسیرهای سخت و ناهموار عبور نمایید. سفر به فیلبند می‌تواند برای افرادی که دچار محدودیت‌های حرکتی هستند، انتخاب مناسبی نباشد.

محل های اقامت در فیلبند

جذاب‌ترین گزینه برای اقامت در روستای فیلبند، ماندن در کلبه‌های چوبی این منطقه است. گذراندن شبی در خانه‌های قدیمی روستا به همراه تماشای ستاره‌های آسمان و گوش دادن به نوای آرامش بخش طبیعت، تنها بخشی از جذابیت‌های اقامت در کلبه‌های چوبی فیلبند به حساب می‌آیند.

تمامی خانه‌ها و کلبه‌های فیلبند مجهز به آب لوله‌کشی و برق هستند و مشکلی در این زمینه وجود ندارد. آب روستا نیز از چشمه‌های موجود در این منطقه تامین می‌گردد. با این حال نباید فراموش کرد که امکان رزرو و پیدا کردن اقامتگاه‌های فیلبند در فصل‌های پرگردشگر، می‌تواند کمی سخت و چالش برانگیز باشد.

البته اگر اهل کمپینگ باشید، می‌توانید با داشتن چادرهای مسافرتی و برپا کردن آن در گوشه‌ای از روستا، اقامتگاه کوچک خودتان را آماده کنید! به شما توصیه می‌کنیم تا با مراجعه به وبسایت شب، از اقامتگاه‌ها و کلبه‌های چوبی فیلبند دیدن کنید و از تخفیف‌های ارائه شده برای رزرو آن‌ها استفاده نمایید.

جهت مشاهده و اجاره کلبه کلیک کنید.

رستوران ها و غذاهای محلی شهر فیلبند

در روستای فیلبند و طبیعت اطراف آن، هیچ رستوران، کافی شاپ و مجموعه‌های غذاخوری وجود ندارد. به همین دلیل باید پیش از سفر به فیلبند به فکر فراهم کردن غذا باشید و مواد خوراکی دلخواهتان را همراه خود بیاورید. برخی از اهالی فیلبند و خانم‌های روستایی باسلیقه که خانه‌های خود را به مسافران اجاره می‌دهند، برای گردشگران نیز غذاهای محلی تهیه می‌کنند که می‌توانید با کمی پرس و جو آن‌ها را پیدا کنید و غذاهای خوشمزه‌شان را نوش جان نمایید.

خورشت مرغ ترش، اردک با اناردون و نازخاتون از جمله غذاهای خوشمزه و لذیذ این ناحیه هستند که مزه خوش عطر و طعمشان تا مدت‌ها زیر دندان‌هایتان باقی خواهد ماند. اگر دوست دارید غذای خود را از رستوران یا غذاخوری‌ها تهیه کنید، باید وارد جاده هراز شوید و از رستوران‌های بین‌راهی سفارش غذا دهید که با توجه به طولانی بودن مسیر، کار چندان عاقلانه‌ای به نظر نمی‌رسد.

هزینه های سفر به فیلبند

هزینه‌های سفر به فیلبند کاملا به شیوه رفت و آمد، وعده‌های غذایی، مدت اقامت و نوع اقامتگاه بستگی دارد. نباید فراموش کرد که قیمت خانه‌های محلی و کلبه‌های چوبی این روستا با توجه به امکانات رفاهی که دارند، تعیین می‌گردند. ضمن اینکه به دلیل هوای مطبوع فیلبند در بهار و تابستان، سفر به آن در این دو فصل کمی گران‌تر از دیگر مواقع سال است.

با این حال سفر به فیلبند، ماجراجویی گران قیمت و لوکسی نیست و می‌تواند با کمی بودجه بندی و برنامه‌ریزی هزینه‌ها، سفری ارزان و خاطره انگیز را تجربه کرد.

بخوانید از: جاهای دیدنی رامسر

مراکز خرید و بازارها در شهر فیلبند

در مسیر روستای فیلبند و ابتدای روستای سنگ‌چال، فروشگاه‌هایی وجود دارند که محصولات محلی، صنایع دستی و سوغاتی‌های خاص و منحصر به فرد این منطقه را به مسافران و گردشگران عرضه می‌کنند. ضمن اینکه می‌توانید پیش از عزیمت به روستا و یا در راه بازگشت، از مراکز خرید بین شهری همچون مرکز خرید مازندران، مرکز خرید رامسر، ایران کتان و پاساژ بزرگ بابل دیدن کنید و اقلام و کالاهای مورد نیازتان را خریداری نمایید.

جشنواره ها و مراسم آیینی و فرهنگی شهر فیلبند

در استان مازندران و روستای فیلبند، مراسم‌ و آیین‌های بومی و کهن بسیاری وجود دارد. از آنجا که مردم فیلبند نیمی از سال را در این روستا می‌گذرانند، می‌توانید در برخی از روزها شاهد برگزاری این آیین‌ها که نسل به نسل در میان مردم چرخیده‌اند، باشید.

نوروزخوانی، پختن آش در چهارشنبه آخر سال و شال انگلنی برخی از مهم‌ترین و دیدنی‌ترین مراسم مردم مازندران و خطه فیلبند به حساب می‌آیند که از روزگاران گذشته در این ناحیه رواج داشته‌اند.

سوغاتی های فیلبند

بخشی از لذت سفر در خرید سوغاتی‌ها و صنایع دستی زیبا و ارزشمند خلاصه می‌شود. در فیلبند و به‌طور کلی خطه مازندران، دست سازه‌ها و کالاهای متنوعی برای خرید سوغاتی وجود دارند که چمدان‌ها را با عطر و بوی شمال پر می‌کنند.

چوقا (نوعی بافته ابریشمی)، شمد، گلیم و جاجیم، قالی‌های دست‌بافته‌ مخصوص کوهستان، صنایع چوبی مانند پیکره‌های حیوانات و تابلوهای تزئینی و بافته‌های کاموایی، از جمله محبوب‌ترین و زیباترین سوغات فیلبند و مازندران به شمار می‌روند.

اما اگر دوست دارید کمی هم از خوراکی‌های خوشمزه و لذیذ فیلبند به عنوان سوغات به خانه خود ببرید، ما به شما پیشنهاد می‌کنیم که تهیه شیرینی و نان محلی، مرباهای تازه، ترشیجات، عسل کوهی، گیاهان دارویی، ازگیل و انار جنگلی را در اول لیست خریدهایتان بگذارید.

کلام آخر، فیلبند ییلاق مازندران

در راهنمای سفر به فیلبند، با شما از این روستای بکر و دیدنی صحبت کردیم و برخی از مهم‌ترین نکات آن را مطرح نمودیم. اگر قصد سفر به روستای زیبای فیلبند را دارید، حتما پیش از عزیمت، شرایط آب و هوایی این منطقه را بررسی کنید و با امکانات لازم و تجهیزات مناسب راهی آن شوید.

فراموش نکنید که در فیلبند خبری از هتل‌ها و اقامتگاه‌های لوکس نیست و بهترین گزینه، استفاده از خانه‌های روستایی خواهد بود. می‌توانید برای رزور و اقامتگاه و خانه‌های روستایی در فیلبند از سایت شب نیز کمک بگیرید.

سوالات متداول:

در راهنمای سفر به فیلبند، بهترین فصل سر زدن به این روستا چه زمانی است؟

بهترین فصل سفر به فیلبند بهار و تابستان است.

در فیلبند چه مکان‌های دیدنی وجود دارد؟

چشمه لار، جنگل سنگچال، امام‌زاده یحیی و قله حصین بن از جمله جاذبه‌های روستای فیلبند به حساب می‌آیند.

سوغات فیلبند چیست؟

چوقا (بافته ابریشمی)، شمد، گلیم و جاجیم، قالی‌های دست‌بافته‌ مخصوص کوهستان، صنایع چوبی مانند پیکره‌های حیوانات و تابلوهای تزئینی و بافته‌های کاموایی، از جمله محبوب‌ترین و زیباترین سوغات فیلبند و مازندران به شمار می‌روند. شیرینی و نان محلی، مرباهای تازه، ترشیجات، عسل کوهی، گیاهان دارویی، ازگیل و انار جنگلی برخی دیگر از خوراکی‌های خوشمزه فیلبند هستند.

 

نظرتان را ثبت کنید

ایمیل شما با ثبت نظر نمایش داده نمی‌شود

*

بنر نصب اپلیکیشن شب