معرفی 13 تا از بهترین ییلاقات همدان برای طبیعت گردی در تابستان

0

اگر قرار است که در این روزهای گرم تابستان، راهی همدان شوید و در نقاط کمتر شناخته شده این استان وقت بگذرانید، ما به شما طبیعت گردی در ییلاقات همدان را پیشنهاد می‌کنیم!

برخلاف آنچه که همه فکر می‌کنند، در این استان به جز آثار باستانی منحصر به فردی همچون مقبره بوعلی سینا و غار علیصدر، جاذبه‌های طبیعی بکر و خوش آب و هوای بسیاری هم وجود دارد که می‌توانند بهترین مقاصد در این گرمای تابستان باشند. پس اگر دوست دارید با مناطق ییلاقی در همدان بیشتر آشنا شوید، ادامه این مطلب را با دقت بخوانید.

برای مشاهده و اجاره ویلا و سوئیت در همدان کلیک کنید

ییلاقات همدان

ییلاقات همدان
بهترین و مناسب ترین زمان سفر به همدان، اواخر اردیبهشت ماه تا اوایل مهر ماه است!

همدان استانی چهار فصل است و بهارهایی خنک و دل انگیز، تابستان‌هایی معتدل، پاییزهایی برگ ریزان و زمستان‌های سرد و خشکی دارد. با این وجود بهترین و مناسب ترین زمان سفر به این استان، اواخر اردیبهشت تا اوایل مهر ماه است! چرا که در این زمان دشت‌ها، مراتع و سایر ییلاقات همدان در سرسبزترین و خوش آب و هواترین حالت خود قرار می‌گیرند.

در ادامه به برخی از محبوب‌ترین مناطق ییلاقی در همدان اشاره می‌کنیم:

دشت میشان

دشت میشان
دشت میشان یکی از مقاصد اصلی عشایر است.

به شما قول می‌دهیم که در دشت میشان، یکی از زیباترین و بکرترین مناظر طبیعی عمرتان را خواهید دید. دشتی سرسبز، با چشمه‌ها و رودخانه‌های پر آب، هوایی خنک و سکوتی که این روزها حسابی کمیاب است. دشت میشان همچنین یکی از مقاصد اصلی عشایر است و اگر راهی آن شوید ممکن است چادرهای رنگارنگی را ببینید که در گوشه و کنار دشت برپا شده‌اند.

برای رسیدن به دشت میشان دو مسیر اصلی پیش رویتان است! کوه نوردی و تله کابین. اگر تصمیمتان این است که با کوهنوردی به این دشت دیدنی و سرسبز بروید، فراموش نکنید که مسیر نسبتا سنگینی را در پیش دارید و باید کفش و وسایل مخصوص کوهنوردی به همراه داشته باشید.

 

آدرس: همدان، جاده گنجنامه، میدان گنجنامه

بخوانید از: راهنمای سفر به همدان

سراب گیان

مناطق ییلاقی در همدان
اغلب مردم محلی همدان در روزهای تعطیل و آخر هفته سراب گیان را برای استراحت انتخاب می‌کنند.

سراب گیان از آن دسته طبیعت‌هایی است که به خاطر آب و هوای خنک و مناظر شگفت انگیزش، بدون شک در لیست بهترین مناطق ییلاقی در همدان قرار می‌گیرد. یک منطقه خوش آب و هوا که مثل تابلوی نقاشی، با درختان سر به فلک کشیده، کوه‌های استوار و دشت‌های وسیع به چشم می‌آید. بیخود نیست که اغلب مردم محلی همدان در روزهای تعطیل و آخر هفته اینجا را برای استراحت انتخاب می‌کنند.

بد نیست که بدانید بخشی از طبیعت سراب گیان را جنگل‌های قدیم زاگرس تشکیل می‌دهند. در حوالی اینجا همچنین تپه‌ای باستانی قرار دارد که فرصت خوبی برای تاریخ گردی خواهد بود.

گرچه طبیعت سراب گیان در اغلب روزهای سال زیبا و دیدنی است، اما هوای خنک و دلنشین اینجا بهترین فرصت برای افرادی است که از گرمای تابستان فراری‌اند و می‌خواهند در گرم‌ترین روزهای سال، به منطقه‌ای بهاری و ییلاقی پناه ببرند.

آدرس: همدان، ۱۸ کیلومتری جنوب غربی نهاوند

گنجنامه

گنجنامه
گنجنامه یکی از محبوب‌ترین و شناخته شده‌ترین ییلاقات همدان است.

حالا که تا دشت میشان آمده‌اید، کمی مسیرتان را کج کنید و سری هم به دهکده توریستی گنجنامه بزنید. گنجنامه یکی از محبوب‌ترین و شناخته شده‌ترین ییلاقات همدان است که در آن همه چیز برای یک گشت و گذار جانانه مهیا شده است! مثلا در اینجا امکانات تفریحی متعددی مثل سکوی پرش بانجی‌ جامپینگ، کابل پرواز تیرول، دیوار سنگ‌نوردی، پیست سورتمه، تعادل هوایی (رنجر)، سالن بولینگ، پینت بال، غار آکواریوم، تله‌کابین، سورتمه ریلی و یک شهربازی کوچک وجود دارد و خانواده‌ها به همراه فرزندانشان می‌توانند اوقات خوشی را سپری کنند.

از طرف دیگر در حوالی این دهکده توریستی، آثار تاریخی مختلفی هم از کتیبه‌ها و سنگ‌نبشته‌های باستانی قرار گرفته‌ که به شدت ارزش بازدید و سر زدن دارند. در نهایت مسافران می‌توانند بعد از تفریحی هیجان انگیز و کمی تاریخ گردی، با مراجعه به کافی‌شاپ و رستوران‌های متنوع اینجا دلی از عزا در بیاورند و خاطره‌ای خوشمزه در ذهن خود ثبت کنند.

آدرس: ۵ کیلومتری جنوب غربی همدان، انتهای دره عباس‌آباد، ضلع شرقی میدان گنجنامه

برای مشاهده و رزرو ویلا و سوئیت در نهاوند کلیک نمایید

علی آباد دمق

علی آباد دمق
سوغات اصلی روستای علی آباد دمق گردو است.

در دل باغ‌های پر دار و درخت گردو، روستایی سرسبز و دیدنی وجود دارد که آن را با نام علی آباد دمق می‌شناسند. روستایی که در دامنه رشته کوه‌های الوند قرار گرفته و با داشتن دو رودخانه فصلی و آب و هوایی معتدل، یکی از بهترین ییلاقات همدان برای استراحت و گشت و گذار است.

بد نیست که بدانید این روستا به جز طبیعت سبز و دیدنی، پیشینه تاریخی بسیار دور و درازی هم دارد! مورخان به کمک سنگ قبرهای بسیار قدیمی که در حوالی روستا پیدا شده‌اند، قدمت اینجا را به چند هزار سال قبل نسبت می‌دهند. در حوالی روستای علی آباد دمق همچنین دشت‌ها و مناطق سرسبز بسیاری وجود دارند که بهترین گزینه برای پیک نیک یا کمپ مسافران خواهند بود.

آدرس: همدان، ملایر، روستای علی آباد دمق

حیدره

حیدره
روستای حیدره هنوز بافت قدیمی و سنتی‌اش را حفظ کرده و با همان خانه‌های کوچک، قدیمی و دست نخورده به چشم می‌آید.

حیدره از آن دسته روستاهایی است که هنوز بافت قدیمی و سنتی‌اش را حفظ کرده و با همان خانه‌های کوچک، مغازه‌های محلی قدیمی و کوچه‌های دست نخورده به چشم می‌آید. روستایی که در اطرافش آثار تاریخی و قنات‌های چند هزار ساله وجود دارد و به دلیل باغ‌های سرسبز اطرافش، محصولات کشاورزی متعددی را به شهرهای دیگر صادر می‌کند.

از آنجا که حیدره در میان دشت‌ها و تپه‌های نسبتا مرتفع قرار گرفته است، می‌توانید علاوه بر کمپ زدن و طبیعت گردی در این روستا، شاهد مناظر شگفت انگیزی از شهر همدان هم باشید.

آدرس: ۳۵ کیلومتری همدان

بخوانید از: جاهای دیدنی همدان

تالاب آبشینه

تالاب آبشینه
تالاب آبشینه از بهار تا اوایل مهر، میزبان پرندگان رو به انقراض مهاجر می‌شود.

یکی دیگر از ییلاقات همدان که سر زدن به آن را در این فصل به شدت پیشنهاد می‌کنیم، تالاب آبشینه است! تالابی که از بهار تا اوایل مهر، میزبان پرندگان رو به انقراضی مثل پلیکان، درنا، فلامینگو، چوب پا، نوک خنجری، حواصیل و پرستو دریایی می‌شود. با گشت و گذار در اطراف این منطقه ییلاقی، می‌توانید شاهد زندگی، پرواز و بازیگوشی‌های پرندگان مهاجر کوچک و بزرگ باشید که اغلبشان از سرزمین‌های دوردست به اینجا آمده‌اند.

تالاب آبشینه چیزی حدود ۸۵ هکتار مساحت دارد و به دلیل آب و هوای مطبوع و خاک حاصلخیزش، زیستگاه گونه‌های گیاهی متنوعی نیز به حساب می‌آید. با کمی دقت در گل‌ها و گیاهان اینجا می‌توانید شاهد گونه‌های زیبایی از آفتابگردان، نعنا، چتریان، شب‌بو، گاو زبان، گندمیان و فرفیون باشید که در نزدیکی تالاب روییده‌اند.

آدرس: کیلومتر ۵ جاده‌ همدان به ملایر

بخوانید از:‌ کردخورد، تالابی که در پاییز جان می گیرد

دره مرادبیک

دره مرادبیک
دره مرادبیک در مسیری خلوت و بدون تردد قرار گرفته و به همین دلیل فضای بکر و دست نخورده‌ای دارد.

دره مرادبیک از دیگر مناطق ییلاقی در همدان است که طبیعتش چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌کند. این دره در مسیری خلوت و بدون تردد قرار گرفته و به همین دلیل فضای بکر و دست نخورده‌ای دارد. دره‌ای که پوشیده از درختان سبز، کوهپایه‌های برفی، دشت‌های وسیع و باغ‌های میوه است و در آن چشمه‌ها و رودخانه‌های زلال و گوارا از میان کوه جاری می‌شوند.

آدرس: جنوب شهر همدان

آبشار اللو

آبشار اللو
اغلب کشاورزان آبشار اللو را پر از خیر و برکت می‌دانند.

اگر از علاقه‌مندان به طبیعت گردی در اطراف آبشارهای خنک و پر آب هستید، آبشار اللو یک انتخاب جذاب و منحصر به فرد است! آبشاری که از دره‌ای سرسبز در ۲ کیلومتری شهرستان سرکان جاری می‌شود و در مسیرش باغ‌ها، زمین‌ها و درختان متعددی را سیراب می‌کند. به همین دلیل است که اغلب کشاورزان این آبشار را پر از خیر و برکت می‌دانند.

قرار گرفتن آبشار در میان طبیعتی سبز و آب و هوایی خنک، باعث شده است تا نه تنها مسافران، بلکه مردم محلی هم از این محل به عنوان پناهگاهی برای فرار از گرمای تابستان استفاده کنند.

آدرس: همدان، سرکان

بخوانید از: جاذبه‌های گردشگری ملایر، از تپه نوشیجان تا پارک سیفیه 

روستای ورکانه

روستای ورکانه
خانه‌های روستای ورکانه در همان نگاه اول شما را به یاد دهکده‌های رنسانسی اروپایی می‌اندازد.

اجازه دهید تا شما را با یکی از متفاوت‌ترین و زیباترین ییلاقات همدان آشنا کنیم! روستایی دیدنی و جذاب که نظیرش را در کمتر جایی دیده‌اید! منظورمان روستای ورکانه است که تمام خانه‌هایش با سنگ‌های منظم قهوه‌ای ساخته شده و در همان نگاه اول شما را به یاد دهکده‌های رنسانسی اروپایی می‌اندازد.

ورکانه، یک روستای قدیمی ۴۰۰ ساله است که به دلیل شکل و شمایل متفاوتش شهرت و محبوبیت فراوانی در میان علاقه‌مندان به بناهای خاص دارد. روستایی که به دلیل توریستی بودنش با نام نگین همدان نیز شناخته می‌شود. مردم این روستا اغلب به زبان‌‏های ترکی، فارسی و کردی صحبت می‌کنند و بیشتر به شغل کشاورزی و باغداری می‌پردازند.

در روستای ورکانه موسیقی محلی در میان مردم بسیار پرطرفدار است و اغلب اهالی اینجا در مراسم مختلف خود با موسیقی عاشیقی ترکی، اشعار باباطاهر عریان را می‌خوانند. این روستا همچنین یک اصطبل تاریخی و یک مسجد قدیمی دارد که در نزد مردم بومی ده بسیار محترم و ارزشمند است.

آدرس: استان همدان، ۲۰ کیلومتری جنوب شرقی شهر همدان

بخوانید از:‌استر و مردخای ، یکی از مهم‌ترین زیارتگاه‌های یهودیان

زیستگاه حیات وحش و ارتفاعات بقراطی

زیستگاه حیات وحش و ارتفاعات بقراطی
این زیستگاه محل زندگی حیوانات مختلفی از جمله قوچ، میش وحشی، گرگ، روباه، شغال، خرگوش و کفتار به حساب می‌آید.

آب و هوای این دشت پهناور آنقدر خوب و خنک است که در حوالی‌اش انواع گونه‌های گیاهی و جانوری مختلف زندگی می‌کنند. زیستگاه حیات وحش و ارتفاعات بقراطی یکی دیگر از ییلاقات همدان است که در  ۳۵ کیلومتری شهر رزن واقع شده و محل زندگی حیوانات مختلفی از جمله قوچ، میش وحشی، گرگ، روباه، شغال، خرگوش و کفتار به حساب می‌آید.

به دلیل رشد گیاهان درمانی و دارویی در قسمت‌هایی از این منطقه، بسیاری از مسافران و گردشگران در فصل بهار و تابستان به این زیستگاه سفر می‌کنند تا بتوانند به اندازه سهم یک سال خود از این طبیعت برداشت کنند.

آدرس: همدان، رزن‎، روستای بابا نظر

سراب گاماسیاب

سراب گاماسیاب
سراب گاماسیاب بزرگترین چشمه ایران است که در میان طبیعتی سبز و جنگلی پر درخت قرار گرفته است.

برخلاف اسمی که روی اینجا گذاشته‌اند، در گاماسیاب خبری از بیابان و برهوت و خشکی نیست! اتفاقا در اینجا چیزی که بیشتر از همه به چشم می‌آید، درختان سبز و رودخانه‌ای خروشان است که هیچ شباهتی با سراب ندارد!

سراب گاماسیاب بزرگترین چشمه ایران است که در میان طبیعتی سبز و جنگلی پر درخت قرار گرفته و به دلیل آب و هوای مطبوعش، یکی از بهترین ییلاقات همدان شناخته می‌شود. در این محدوده جنگلی، جریان آب چشمه به کمک کانال‌های انتقال آب و چشمه‌های کوچک فرعی به سایر نقاط اطراف منتقل می‌شود. اصلا به همین دلیل است که در حوالی این منطقه، فضایی سبز و منحصر به فرد برای کمپینگ، چادر زدن و حتی استراحت چند ساعته مسافران مهیا شده است.

آدرس: همدان، نهاوند، ۲۰ کیلومتری جنوب شهرستان نهاوند به سمت نورآباد

بخوانید از:‌ معرفی سورتمه گنجنامه همدان؛ سریع‌ترین سورتمه ریلی کشور 

آبشار دوزخ دره

آبشار دوزخ دره
آبشار دوزخ دره

به اسمش نگاه نکنید! طبیعت اینجا آنقدر سبز و دیدنی است که بیشتر شبیه بهشت است تا دوزخ! مخصوصا آبشار پر آبش که آنقدر این حوالی را خنک و خوش آب و هوا کرده که بسیاری این محدوده را یکی از بهترین مناطق ییلاقی در همدان می‌دانند.

دوزخ دره منطقه‌ای کوهستانی و جنگلی است که از دره‌های صخره‌ای و رشته کوه‌های کوچک و بزرگ تشکیل شده و مسافران بسیاری را در تابستان به خود دعوت می‌کند. از میان این صخره‌های پر شیب، آبشاری ۱۵ متری جاری می‌شود که در میان اهالی اینجا بسیار معروف است. آبشاری که بعد از جاری شدن، درختان و گیاهان اطراف را سیراب کرده و بعد به شکل رودخانه‌ای کوچک مسیر خود را در طبیعت ادامه می‌دهد.

خوشبختانه در حوالی آبشار دوزخ دره، دشت‌های کوچک و بزرگ و مناطق نسبتا همواری برای اطراق مسافران وجود دارد و گردشگران می‌توانند بعد از چرخیدن در طبیعت، چند ساعتی در خنکای اینجا استراحت کنند.

آدرس: همدان، جاده جدید مریانج، امامزاده کوه، آبشار دوزخ دره

منطقه شکار ممنوع تجرک

منطقه شکار ممنوع تجرک
منطقه شکار ممنوع تجرک در تابستان‌ها آب و هوای بسیار خنک و مطبوعی دارد.

منطقه شکار ممنوع تجرک به لحاظ اقلیمی، در محدوده نیمه خشک، سرد و کوهستانی قرار گرفته و به همین دلیل در تابستان‌ها آب و هوای بسیار خنک و مطبوعی دارد. شهرت این منطقه بیشتر از هر چیز به چشمه‌هایی است که طبیعت اینجا را به خوبی سیراب می‌کنند و باعث شده‌اند تا گیاهان کمیاب و حتی نایابی در این حوالی برویند.

البته که این چشمه‌ها آبشخور حیواناتی مثل گرگ، روباه، شغال، خرگوش، عقاب طلائی، قرقی، جغد و شاه بوف هستند و نقش بزرگی در زنده نگه داشتن این زیستگاه جانوری ایفا می‌نمایند. فراموش نکنید که بخش‌هایی از این منطقه قابل بازدید و کمپ نیست و باید در صورت دریافت مجوز از آن دیدن کرد.

آدرس: شمال شرقی استان همدان، شرق شهر فامنين

کلام آخر، تابستانی خنک در ییلاقات همدان

تابستانی خنک در ییلاقات همدان
تابستانی خنک در ییلاقات همدان

درست است که همدان را با آثار تاریخی و باستانی می‌شناسند، اما در این استان نمونه‌های دیدنی و بکری از ییلاقات خنک و خوش آب و هوا هم وجود دارد که برای طبیعت دوستان یک فرصت جذاب و هیجان انگیز است. مخصوصا در این روزها که گرمای هوا به اوج خود رسیده و چاره‌ای به جز ماندن در خانه یا سفر به مکان‌های خنک نمانده است.

اگر تصمیم دارید به این استان سفر کنید و چند روزی را در ییلاقات همدان بگذرانید، می‌توانید برای رزرو خانه، اقامتگاه بومگردی و سایر امکانات اقامتی از سایت شب هم کمک بگیرید.

سوالات متداول

بهترین ییلاقات همدان شامل چه مکان‌هایی می‌شوند؟

گنجنامه، دشت میشان و سراب گیان برخی از بهترین ییلاقات همدان به شمار می‌روند.

بهترین فصل سفر به همدان چه زمانی است؟

بهترین و مناسب ترین زمان سفر به استان همدان اواخر اردیبهشت ماه تا اوایل مهر ماه است!

نظرتان را ثبت کنید

ایمیل شما با ثبت نظر نمایش داده نمی‌شود

*