سد لتیان، تفریحگاهی خوش آب و هوا برای گردش چند ساعته

0

قدیم‌ترها، یعنی همان روزهایی که خبری از این همه پارک و بوستان و جاهای تفریحی نبود، سد لتیان یکی از پاتوق‌های جذاب تهرانی‌ها شناخته میشد. طبیعت بکر اطراف سد و دریاچه لیتان آنقدر دیدنی و خوش آب و هوا بود که پایتخت‌نشینان را هر آخر هفته به این حوالی دعوت می‌کرد.

درست است که از زمان پاتوق بودن سد لتیان سالهای زیادی گذشته، اما هنوز هم طبیعت اطرافش جذاب و دیدنی است و یک گزینه ایده‌ال برای گردش کوتاه چند ساعته به حساب می‌آید. مخصوصا در این روزهای آخر مرداد که دیگر گرمای هوا رو به خنکی شهریور رفته و گشت گذار در طبیعت مزه دیگری دارد.

اگر هوس کرده‌اید که به طبیعت اطراف سد و دریاچه لتیان سر بزنید اما اطلاعات چندانی درباره این محدوده ندارید، ادامه این مطلب را بخوانید و خودتان را برای تفریح در یکی از نقاط دیدنی اطراف پایتخت آماده کنید.

برای اجاره ویلا در اطراف تهران کلیک کنید

معرفی سد لتیان

سد لتیان
سد لتیان با ارتفاع ۱۰۷ متر، پهنای ۴۵۰ متر و عمق ۹۹ متر، یکی از بزرگ‌ترین سدهای تهران به شمار می‌آید.

سد لتیان با ارتفاع ۱۰۷ متر، پهنای ۴۵۰ متر و عمق ۹۹ متر، یکی از بزرگ‌ترین سدهای تهران به شمار می‌آید. این سد همچنین یکی از منابع اصلی تامین آب آشامیدنی شرق پایتخت است و بیش از ۲۹۰ میلیون متر مکعب از آب منطقه تهرانپارس را تامین می‌کند.

البته که از آب سد برای کشاورزی در دشت‌های ورامین و تولید برق نیز استفاده می‌شود. بد نیست که بدانید بخشی از آب این سد، از سد لار گرفته شده که به وسیله یک تونل انتقالی به دریاچه لتیان منتقل می‌گردد.

سد لتیان کجاست؟

سد لتیان
سد لتیان از رودخانه جاجرود، که یکی از مهم‌‌ترین رودخانه‌های اطراف تهران است، تغذیه می‌شود.

سد لتیان در جنوب شهر لواسان و در دره‌ای میان کوه بندک و جاجرود ساخته شده است. سدی که در ۳۵ کیلومتری شمال شرقی تهران واقع شده و با جاجرود هم ۵ کلیومتر فاصله دارد. این سد از رودخانه جاجرود، که یکی از مهم‌‌ترین رودخانه‌های اطراف تهران است، تغذیه می‌شود.

جالب است که بدانید رودخانه جاجرود یکی از مسیرهای مهم آبی پایتخت است که از روستای دربندسر سرچشمه گرفته و بعد از گذشتن از فشم، میگون، دماوند و آهار، در پشت دیواره‌های سد جاری می‌شود. جریان آب زلال و فضای سبز اطراف رود، همیشه مکانی برای پیک نیک و استراحت پایتخت نشینان و مردم بومی این حوالی بوده است.

برای اجاره ویلا و سوئیت در لواسان کلیک نمایید

مسیرهای دسترسی به سد لتیان

برای رسیدن به سد لیتان می‌توانید از دو مسیر سرراست استفاده کنید:

مسیر اول

دریاچه لتیان
یکی از راه‌های دسترسی به سد لتیان استفاده از مسیر اتوبان شهید بابایی است.

در مسیر اول باید وارد اتوبان شهید بابایی تهران شوید. این اتوبان در شرق تهران قرار دارد. در این مسیر به سمت لواسان حرکت کرده و بعد از گذشتن از «لواسان بزرگ»، مسیر سمت راست که به سمت جنوب شرق می‌رود را ادامه دهید. بعد از کمی رانندگی، به منطقه سد و دریاچه لتیان خواهید رسید.

مسیر دوم

دسترسی به سد لتیان
اگر ساکن محله تهرانپارس هستید، می‌توانید خود را از طریق خیابان دماوند به سد لتیان برسانید.

اگر به محله تهرانپارس که در شرق پایتخت واقع شده نزدیک‌ترید، بهتر است که با این مسیر راهی سد شوید. ابتدا خودتان را به سمت خیابان یا همان جاده دماوند برسانید. به سمت شرق و مسیر جاجرود حرکت کرده و بعد از رسیدن به پل جاجرود، مسیر جاده شمالی را در پیش بگیرید. این مسیر در موازات رودخانه جاجرود قرار دارد. بعد از پنج کیلومتر رانندگی، ورودی سد را مشاهده خواهید کرد.

تاریخچه سد لتیان

تاریخچه سد لتیان
سد لتیان یک سد نسبتا قدیمی است که از زمان ساختش تا امروز، چیزی حدود ۶۰ سال می‌گذرد.

اجازه دهید تا سوار ماشین زمان شویم، کمی به گذشته برگردیم و تاریخ نسبتا پرماجرای سد لتیان را مرور کنیم. لتیان یک سد نسبتا قدیمی است که از زمان ساختش تا امروز، چیزی حدود ۶۰ سال می‌گذرد. مطالعات اولیه برای ساخت این سد از سال ۱۳۳۸ آغاز و در سال ۱۳۴۲ کلنگ احداث آن به زمین خورد. پس از گذشت چهار سال، در سال ۱۳۴۶ لیتان با شکل و شمایل امروزی به بهره‌برداری رسید و نام «سد فرحناز» روی آن گذاشته شد.

در طول سالیان مختلف، عملیات متعددی برای تکمیل بخش‌های حاشیه‌ای سد در دستور کار قرار گرفت. فعالیت‌های مختلفی نیز برای نگهداری از سد و جلوگیری از ریزش کوه‌های اطراف انجام شد که از مهم‌ترین آنها می‌توان به عملیات «خرید اراضی اطراف سد و انتقال ساکنان» و «حصارکشی دور دریاچه» اشاره کرد.

بخوانید از: جاهای دیدنی لواسان

دلیل نامگذاری سد لتیان

سد لتیان
لتیان نام یکی از روستاهای نزدیک به دیواره سد بود که با ساخت این مجموعه، به طور کامل به زیر آب رفت.

لتیان یکی از روستاهای نزدیک به دیواره سد بود که با ساخت این مجموعه، به طور کامل به زیر آب رفت. ساکنان روستای لتیان با بالا آمدن آب، به ناچار خانه‌های خود را به دولت فروخته و به مناطق اطراف مهاجرت کردند. پس از انقلاب این سد که با نام سد فرحناز شناخته می‌شد، به نام سد لتیان تغییر اسم داد و از آن زمان تا امروز به همین نام خوانده می‌شود.

ماهیگیری در سد لتیان

ماهیگیری در سد لتیان
یکی از خوبی‌های سد لتیان این است که می‌توانید در دریاچه آن ماهیگیری کنید.

یکی از خوبی‌های سد لتیان این است که می‌توانید در دریاچه آن ماهیگیری کنید. اغلب ماهی‌های دریاچه لتیان شامل کپور کراس، اسلک، ماهی سفید رودخانه‌ای و ماهی زردپر می‌شوند. البته که برخی از ماهیگیران در محدوده‌های دریاچه توانسته‌اند ماهی قزل آلا نیز شکار کنند. با این حال در سال‌های اخیر تعداد این ماهی در دریاچه لتیان به شدت کاهش یافته است.

اگر به ماهیگیری در سد و دریاچه لتیان علاقه‌مندید، به شما توصیه می‌کنیم که ساعات اولیه روز و بعد از ظهر را به این تفریح هیجان انگیز اختصاص دهید.

جهت مشاهده و اجاره ویلا و سوئیت در جاجرود کلیک کنید

تفریحات سد لتیان

درست است که سد لتیان به خودی خود دیدنی و تماشایی است، اما در این حوالی تفریحات منحصر به فردی هم وجود دارد که می‌توانید هنگام بازدید از سد به انجام آنها مشغول شوید:

اسکی روی آب و قایق‌سواری در دریاچه لتیان

قایق‌سواری در دریاچه لتیان
در کنار دریاچه دو ایستگاه قایق سواری و اسکی روی آب استقرار یافته است.

دریاچه پشت سد لتیان، بهترین محلی برای قایق سواری و اسکی روی آب است. بد نیست که بدانید در کنار دریاچه دو ایستگاه قایق سواری و اسکی روی آب استقرار یافته که برای مدت زمانی مشخص، قایق و سایر وسایل تفریحی خود را به علاقه‌مندان کرایه می‌دهند.

پیک نیک و طبیعت‌گردی

پیک نیک و طبیعت‌گردی در سد اتیان
شما می‌توانید در طبیعت اطراف سد، برای پیک نیکِ چند ساعته مستقر شده و در کنار خانواده اوقات خوشی را سپری کنید.

یکی از دلایل محبوبیت سد لتیان در بین گردشگران، فضای سبزی است که در اطراف این محدوده وجود دارد. شما می‌توانید در طبیعت اطراف سد، برای پیک نیکِ چند ساعته مستقر شده و در کنار خانواده اوقات خوشی را سپری کنید. فراموش نکنید که در حوالی طبیعت سد لتیان امکانات مختلفی مثل آلاچیق، منقل، صندلی، سرویس بهداشتی و کافی شاپ تعبیه شده است که خیال شما را بابت همه چیز راحت می‌کند.

بخوانید از: بهترین رستورانهای لواسان

عکاسی

اگر به عکاسی از طبیعت بکر، دیدنی و متفاوت اطراف تهران علاقه‌مندید، همراه داشتن دوربین خود را در سر زدن به سد لیتان فراموش نکنید. خوشبختانه در اطراف این سد و رودخانه جاجرود، فضاهای جذابی برای ثبت تصاویر منحصر به فرد از طبیعت دریاچه لتیان وجود دارد.

اقامت در اطراف سد لتیان

اطراف سد لتیان
به دلیل وجود جانوران وحشی مثل گراز، بهتر است که کمپ زدن طولانی مدت و اقامت شبانه در اینجا را فراموش کنید.

به دلیل وجود جانوران وحشی همچون گراز در حوالی سد لتیان، به شما پیشنهاد می‌کنیم که بیخیال کمپ زدن طولانی مدت و اقامت شبانه در طبیعت این حوالی شوید. به جای آن بهتر است که به سراغ خانه‌ها و اقامتگاه‌های روستاهای حاشیه‌ای سد مانند «روستای نیکنام ده» بروید و یا از اقامتگاه‌های بومگردی که در این حوالی وجود دارند استفاده کنید.

بخوانید از: گشتی در دنیای مجسمه ها، غارموزه وزیری

کاخ شاه در سد لتیان

یکی از دیدنی‌های اطراف سد، کاخی شکوهمند و مجلل است که ساخت آن به دوران پهلوی برمی‌گردد. ورود به این کاخ که به دلیل نزدیکی‌اش به سد لتیان با نام کاخ لتیان نیز شناخته می‌شود، برای افراد عادی امکان پذیر نیست و تنها می‌توان از فاصله‌ای مشخص بنا و ساختمان منحصر به فرد آن را مشاهده کرد.

پارک جنگلی سد لتیان

در نزدیکی سد و دریاچه لتیان، دو پارک جنگلی سرسبز و پردرخت وجود دارد که می‌توانید برای طبیعت گردی و پیک نیک از آنها استفاده کنید:

پارک جنگلی تلو

پارک جنگلی تلو
تلو یکی از بزرگترین پارک‌های جنگلی در محدوده لواسان است.

تلو یکی از بزرگترین پارک‌های جنگلی در محدوده لواسان است که آن را با نام پارک غزال نیز می‌شناسند. این پارک بیش از ۱۰ میلیون مترمربع مساحت دارد و طبیعتش با انبوهی از درختان سرو، بادام کوهی، عرعر، ارغوان، کاج، پسته وحشی، زبان گنجشک، چنار، نارون و سنجد پوشیده شده است.

بخش عظیمی از این پارک توسط آب دریاچه لتیان و به روش قطره‌ای آبیاری می‌شود. بد نیست بدانید در طبیعت این حوالی حیوانات متعددی از جمله روباه، کبک، شغال و خرگوش زندگی می‌کنند.

پارک جنگلی لتیان

پارک جنگلی لتیان
پارک جنگلی لتیان در بخش جنوبی سد واقع شده است و تا بزرگراه شهید بابایی امتداد میابد.

پارک لتیان یکی دیگر از پارک‌های جنگلی سرسبز و باصفای نزدیک به سد لتیان است که در میان گردشگران محبوبیت بسیاری دارد. در این پارک جنگلی امکانات مختلفی مانند آلاچیق‌های دارای منقل، بوفه، سفره‌‌خانه سنتی، کافی‌شاپ، نمازخانه، نیمکت برای استراحت و سرویس بهداشتی جهت رفاه حال مراجعان تعبیه شده است.

پارک جنگلی لتیان بیش از هزار هکتار وسعت دارد، در بخش جنوبی سد واقع شده است و تا بزرگراه شهید بابایی امتداد میابد.

دریاچه لتیان

دریاچه لتیان
دریاچه سد لتیان یک دریاچه مصنوعی است.

دریاچه لتیان در اغلب اوقات سال پر آب است و بخش عظیمی از آب آشامیدنی محدوده شرق تهران را تامین می‌کند. از آنجا که این دریاچه به دلیل ساخت دیواره‌های سد روی رودخانه جاجرود بوجود آمده است، به نوعی یک دریاچه مصنوعی به حساب می‌آید.

مکان‌های تفریحی سد لتیان

اگر وقت اضافه دارید و دوست دارید بعد از سد لتیان از دیدنی‌های اطرافش هم بازدید کنید، بد نیست که سر زدن به مکان‌های زیر را در نظر بگیرید:

آبشار و روستای کمرد

آبشار و روستای کمرد
کَمَرد روستایی خوش آب و هوا و کوهستانی است که در نزدیکی سد لتیان واقع شده است.

کَمَرد روستایی خوش آب و هوا و کوهستانی است که در نزدیکی سد و دریاچه لتیان و در ۲۵ کیلومتری پایتخت واقع شده است. روستایی با کوچه باغ‌های قدیمی، خانه‌های آجری ساده و باغ‌هایی پر درخت که زیبایی‌اشان با کلمات توصیه نمی‌شود. به دلیل آب و هوای خنک و مطبوع کمرد، بسیاری سر زدن به این روستا را به روزهای گرم تابستان موکول می‌کنند.

در نزدیکی این روستا یک آبشار پر آب و مرتفع هم وجود دارد که از جمله زیباترین جاذبه‌های طبیعی این منطقه شناخته می‌شود. البته این روستا به جز آبشار دیدنی‌اش، جاذبه‌های دیگری هم برای علاقه‌مندان طبیعت گردی دارد. غار چهل دختر، امام‌زاده طیب‌ابن‌طاهر و امام‌زاده دوبرادران از دیگر دیدنی‌های تاریخی و طبیعی این روستا به حساب می‌آیند.

پارک ساحلی

به موازات سد و در بخش شمال غربی دریاچه، یک پارک ساحلی به چشم می‌خورد که محل خوبی برای استراحت و تفریح است. در این پارک امکانات رفاهی مختلفی نیز برای گردشگران فراهم شده است.

آب و هوای سد لتیان و بهترین زمان برای بازدید

سد لتیان
بهترین زمان سر زدن به سد لتیان بهار و تابستان است.

سد لتیان در منطقه‌ای مرتفع و نسبتا سرد واقع شده و آب و هوایش تا حد زیادی کوهستانی است. گرچه طبیعت اطراف سد در هر زمانی از سال زیباست، اما اگر می‌خواهید در هوایی مطبوع و ملایم و بدون احاطه شدن در برف و باران از این منطقه دیدن کنید، بهتر است که فصل‌های بهار و تابستان را برای این منظور انتخاب نمایید.

فراموش نکنید که آب دریاچه لیتان در بهار به بالاترین میزان خود یعنی 99 متر می‌رسد و فضایی جذاب از طبیعت را پیش چشم‌هایتان پدید می‌آورد.

نکات مهم پیش از سر زدن به سد و دریاچه لتیان

به شما توصیه می‌کنیم که در زمان سر زدن به سد و دریاچه لتیان، توجه به نکات زیر را در نظر بگیرید:

  • امکان بازدید و ورود به سازه سد برای افراد عادی وجود ندارد و سر زدن به آن تنها با هماهنگی قبلی امکان پذیر است.
  • ساعت کاری پارک‌های جنگلی لتیان و تلو از ۶ صبح تا ۷ شب است. فراموش نکنید که امکان اقامت در این پارک‌ها وجود ندارد.
  • گردشگران نمی‌توانند با خودرو به محدوده اصلی سد وارد شوند.
  • آبتنی و شنا کردن در دریاچه سد ممنوع است. دریاچه پشت سد به دلیل باتلاقی بودن می‌تواند حتی برای شناگران ماهر و غریق نجات‌ها نیز خطر آفرین باشد.

سخن نهایی

سد و دریاچه لتیان
آبتنی و شنا کردن در دریاچه سد لتیان ممنوع است.

در این روزهای گرم تابستان، هیچ چیز به اندازه سر زدن به سد لتیان و لذت بردن از آب و هوای خنکش، جذاب و دلچسب نیست. این منطقه ییلاقی تهران هنوز هم با طبیعت بکر و مناظر شگفت انگیزش، یکی از بهترین پیشنهادات برای گردشی کوتاه و چند ساعته به حساب می‌آید.

اگر دوست دارید بیشتر از چند ساعت در حوالی این سد اقامت کنید و چند روزی را در طبیعت اطراف این حوالی بگذارنید، می‌توانید برای اجازه ویلا، اقامتگاه، خانه و هرگونه گزینه اقامتی روی سایت شب حساب ویژه‌ای باز کنید.

سوالات متداول

سد لتیان کجاست؟

سد لتیان در جنوب شهر لواسان و در دره‌ای میان کوه بندک و جاجرود ساخته شده است. این سد در ۳۵ کیلومتری شمال شرقی تهران واقع شده و با جاجرود هم ۵ کلیومتر فاصله دارد.

چه تفریحاتی در دریاچه سد لتیان وجود دارد؟

پیک‌نیک، ماهی‌گیری، قایق‌سواری و اسکی روی آب از جمله تفریحات رایج در سد و دریاچه لتیان به حساب می‌آیند.

آیا امکان بازدید از سد وجود دارد؟

امکان بازدید و ورود به سازه سد برای افراد عادی وجود ندارد و سر زدن به آن تنها با هماهنگی قبلی امکان پذیر است.

نظرتان را ثبت کنید

ایمیل شما با ثبت نظر نمایش داده نمی‌شود

*