معرفی آبشار آب پری؛ جوش‌ و خروش دل‌انگیز

0

برای این که آهسته و پیوسته رفتن را به زیبایی یاد بگیرید، می‌توانید سری به آبشار آب پری بزنید که در نزدیکی شهر نور قرار دارد. این آبشار خلاق به جای آن که مستقیماً از یک ارتفاع بلند به پایین بریزد، آرام‌آرام از بین صخره‌ها عبور می‌کند و با ناز و عشوه پایین می‌آید. البته به نظر می‌رسد این حرکت آهسته و پیوسته را فقط برای زیباتر شدن خود انجام نمی‌دهد و دوست دارد بهترین موسیقی ممکن را هم برایمان بنوازد.

این آبشار صخره‌ای زیبا که در دل جنگل‌های گلندرود رویان قرار گرفته، انگار از دل نقاشی‌ها بیرون آمده است؛ البته با این تفاوت که رنگ سبز بهار و تابستان طبیعت آن در هیچ پالت رنگی پیدا نمی‌شود.

در این مقاله این آبشار را به‌صورت کامل معرفی می‌کنیم و به بهترین مسیر دسترسی، بهترین فصل سفر و جاهای دیدنی اطراف آن می‌پردازیم.

برای اجاره ویلا و سوئیت در نور کلیک کنید

آبشار آب پری کجاست؟

آبشار آب پری یکی از جاهای دیدنی نور و رویان است که به دلیل زیبایی منحصر به فردش، در فهرست زیباترین آبشارهای مازندران و ایران هم قرار دارد. برای دیدن این آبشار باید خودتان را به 13 کیلومتری جنوب رویان برسانید. این آبشار در کنار جاده رویان به بلده و در نزدیکی جنگل‌های رویان و اشپل قرار گرفته و پیدا کردن آن بسیار راحت است.

آبشار آب پری نور محصول رانش زمین است؛ یعنی این اتفاق باعث شده چند سنگ از کوه جدا شوند و در شیب دامنه آن قرار بگیرند. آبی که از قله کوه به پایین سرازیر می‌شود، از میان این سنگ‌ها می‌گذرد و آبشار آب پری را ایجاد می‌کند. خزه‌ای بودن سنگ‌های مسیر آبشار و جنگل‌های سرسبز گلندرود که در مجاورت آبشار قرار دارند، زیبایی آن را دوچندان می‌کنند.

در مورد نحوه نام‌گذاری این آبشار هم تئوری‌های مختلفی وجود دارد. برخی گمان می‌کنند که در گذشته پس از تاریکی هوا جن و پری‌ها در جنگل اطراف آبشار گشت‌وگذار می‌کرده‌اند و به همین دلیل این نام را روی آن قرار داده‌اند. در تئوری منطقی‌تر، نام آبشار از تماشای پریدن آب روی سنگ‌ها گرفته شده است.

بهترین مسیر دسترسی به آبشار آب پری

بهترین مسیر دسترسی به آبشار آب پری
بهترین مسیر دسترسی به این آبشار با خودروی شخصی، از شهر رویان می‌گذرد.

این آبشار از جمله جاهای دیدنی مازندران است که دسترسی نسبتاً راحتی دارد. بهترین مسیر دسترسی به این آبشار با خودروی شخصی، از شهر رویان می‌گذرد که در 50 کیلومتری شرق چالوس و 40 کیلومتری غرب محمودآباد قرار دارد. بعد از رسیدن به رویان، باید خودتان را به بازار اصلی این شهر برسانید و وارد خیابان روبروی آن یعنی خیابان شهدا شوید. این خیابان به جاده بلده-رویان ختم می‌شود.

بعد از گذشتن از روستاهای حسین‌آباد، علم ده، تاشکوه و سرودشت به جنگل‌های رویان می‌رسید. کمی بعد از این جنگل‌ها و نرسیده به گلندرود، آبشار آب پری را در سمت چپ جاده خواهید دید. طی کردن مسیر آبشار از رویان، حدود نیم ساعت طول می‌کشد.

فاصله آمل تا آبشار آب پری

اگر بخواهید از جاده هراز به سمت آبشار آب پری بروید، مسیرتان از شهر آمل می‌گذرد. فاصله آمل تا این آبشار حدود 62 کیلومتر است که طی کردن آن با خودروی شخصی حدود یک ساعت و نیم زمان می‌برد.

فاصله نوشهر تا آبشار آب پری

فاصله شهر توریستی و زیبای نوشهر تا این آبشار حدود 56 کیلومتر است و از نظر زمانی نیز فاصله آن‌ها حدود یک ساعت است.

فاصله محمودآباد تا آبشار آب پری

محمودآباد تا این آبشار 43 کیلومتر فاصله دارد و پیمودن این مسیر حدود یک ساعت طول می‌کشد.

فاصله تهران تا آبشار آب پری

فاصله پایتخت تا این آبشار نزدیک به 200 کیلومتر است و اگر آزادراه تهران شمال را به عنوان مسیر اصلی خود انتخاب کنید، حدود 4 ساعت در راه خواهید بود.

بخوانید از: معرفی و آشنایی با شهر زیبای محمود آباد 

بهترین زمان سفر به آبشار آب پری

بهترین زمان سفر به آبشار آب پری
دمای این آبشار حدود 10 درجه خنک‌تر از رویان است.

زمانی که به نزدیکی جنگل‌های رویان و مخصوصاً آبشار آب پری می‌رسید، متوجه می‌شوید که دما هوا خنک‌تر می‌شود. دمای این آبشار حدود 10 درجه خنک‌تر از رویان است و به همین دلیل بهترین زمان سفر به آن بهار و تابستان است. در این فصول آب‌وهوای این آبشار بر خلاف شهرهایی مثل رویان و نور خنک و مطبوع است و وقتی به آنجا می‌رسید، دیگر خبری از هوای شرجی نیست.

البته اگر حال و هوای شاعرانه پاییز را دوست دارید و از دیدن برگ‌های هزار رنگ لذت می‌برید، توصیه می‌کنیم که حتماً در فصل پاییز سری به این آبشار بزنید. می‌توانید از دکه‌های اطراف آش و چای گرم هم بخرید و از خوردن آن کنار هوای خنک آبشار لذت ببرید.

بخوانید از: معرفی جاهای دیدنی محمود آباد؛ همسایه جنگلی دریای خزر 

تفریحات آبشار آب پری

تفریحات آبشار آب پری
طعم آشی که دز نزدیکی آبشار آب پری می‌خورید را هرگز فراموش نمی‌کنید.

نشستن کنار آبشار و مهمان کردن چشم‌ها به پیچ‌وخم زیبای آبشار و گوش سپردن به صدای دل‌انگیز آب، بزرگ‌ترین تفریحی است که می‌توانید در کنار این آبشار تجربه کنید. اگر گوشی هوشمند یا دوربین همراهتان باشد هم بعید است برای عکس گرفتن وسوسه نشوید؛ البته حواستان باشد که زمان را از دست ندهید و از دیدن زیبایی‌های آبشار با چشم غیرمسلح غافل نشوید.

در کنار آبشار فضای مناسبی برای کمپینگ هم وجود دارد و اگر دوست دارید شب را در دل طبیعت بگذرانید و با موسیقی آب بخوابید، می‌توانید این تفریح را هم تجربه کنید. برای ماجراجویی بیشتر، می‌توانید به دل جنگل‌های رویان یا پارک جنگلی کشپل بزنید. دومی در پشت آبشار قرار دارد و اگر فرصت کافی داشته باشید، فضای زیادی برای ماجراجویی در آن وجود دارد.

شکم‌گردی در دکه‌های اطراف آبشار هم می تواند تفریحی خاطره‌انگیز باشد؛ چون احتمالا طعم آشی که آنجا می‌خورید را هرگز فراموش نمی‌کنید.

بخوانید از: راهنمای اجاره ویلا در محمود آباد 

امکانات آبشار آب پری نور

امکانات رفاهی آبشار آب پری
دکه‌های آش‌فروشی، از بهترین امکانات اطراف آبشار

همان‌طور که گفتیم، این آبشار دسترسی مناسبی دارد و به همین دلیل امکانات مناسبی در اطراف آن پیدا می‌شود تا تجربه‌ای به‌یادماندنی از بازدید خود داشته باشید. در ادامه به مهم‌ترین امکانات اطراف این آبشار اشاره می‌کنیم:

  • دکه‌های فروش آش، نان محلی، چای و …
  • آلاچیق‌های پارک جنگلی کشپل
  • سرویس بهداشتی
  • آب آشامیدنی
  • وسایل بازی کودکان

برای اجاره ویلا و سوئیت در محمودآباد کلیک کنید

جاهای دیدنی اطراف آبشار آب پری

شهر رویان یکی از دیدنی‌ترین شهرهای شمال است که ساحل آن یکی از زیباترین سواحل شمال محسوب می‌شود. به جز این شهر کوچک و زیبا، می‌توانید سری به جاذبه‌های زیر هم بزنید که فاصله کمی تا آبشار آب پری دارند:

دریاچه الیمالات

دریاچه الیمالات نور
ن این دریاچه از شهر نور می‌گذرد که فاصله کمی با رویان دارد.

دریاچه الیمالات در شرق پارک جنگلی اشپل قرار دارد و اگر به مسیر آشنا باشید، می‌توانید از طریق جنگل خودتان را به این دریاچه برسانید. مسیر ایمن این دریاچه از شهر نور می‌گذرد که فاصله کمی با رویان دارد. دریاچه الیمالات از زیباترین دریاچه‌های کشور است که آب‌وهوای مطبوعی دارد و در دل انبوه پارک جنگلی کشپل محصور شده است. در کنار این دریاچه می‌توانید کمپ کنید و از تماشای طبیعت و قایق‌سواری روی دریاچه لذت ببرید.

خانه نیما یوشیج

خانه نیما یوشیج در یوش
حیف است که تا نور و رویان بروید و سری به خانه نیما یوشیج (پدر شعر نو فارسی) نزنید.

اگر به شعر و ادب فارسی علاقه‌مند باشید، حیف است که تا نور و رویان بروید و سری به خانه نیما یوشیج (پدر شعر نو فارسی) نزنید. این خانه تاریخی در شهر یوش قرار دارد و برای رسیدن به آن، باید مسیر دسترسی به آبشار آب پری را رو به جنوب ادامه بدهید. بعد از رد کردن گلندرود، وازک، کلچ و زرین‌کمر، به بلده و بعد به یوش می‌رسید.

خانه نیما به سبک سنتی ساخته شده و در داخل آن می‌توانید از عکس‌ها و وسایل متعلق به پدر شعر نو فارسی بازدید کنید.

بخوانید از: پاییز یوش و شاعرانه هایش، گشتی در زادگاه نیما یوشیج

کاخ تمیشان

کاخ تمیشان نور
این کاخ به اشرف، خواهر دوقلوی شاه تعلق داشته است.

کاخ تمیشان یکی از زیباترین و مجلل‌ترین کاخ‌های دوران پهلوی است که در نزدیکی شهر نور و ساحل این شهر قرار دارد. این کاخ به اشرف، خواهر دوقلوی شاه تعلق داشته و طراحی مدرن و منحصربه‌فردی دارد. در حال حاضر کاخ تمیشان به فعالیت‌های علمی‌پژوهشی اختصاص داده شده و بازدید از داخل آن امکان‌پذیر نیست. با این حال می‌توانید از قدم زدن در محوطه زیبای آن لذت ببرید و از کنار فنس‌ها این کاخ مدور و خاص را تماشا کنید.

آبشار حرام او

آبشار حرام او نور
این آبشار با نام آبشار خزه‌ای هم شناخته می‌شود.

آبشار حرام او یکی دیگر از آبشارهای زیبای نور و رویان است که در فاصله کمی از آبشار آب پری قرار دارد. برای رسیدن به آبشار حرام او، باید بیشتر از شهر نور فاصله بگیرید و در جاده رویان به بلده 30 کیلومتر رانندگی کنید. این آبشار با نام آبشار خزه‌ای هم شناخته می‌شود و با وجود داشتن جریان آب ضعیف‌تر، گل سنگ‌های دیدنی و زیبایی دارد و از آب‌وهوای خنک آن هم لذت خواهید برد.

نکات بازدید از آبشار آب پری

برای این که سفرتان به این آبشار به‌یادماندنی شود و از بازدید خود لذت بیشتری ببرید، حتماً نکات زیر را رعایت کنید:

  • حتماً لباس و کفش مناسب بردارید؛ مخصوصاً اگر می‌خواهید در کنار آبشار کمپ کنید، حتماً لباس گرم همراه خود داشته باشید.
  • در پارک جنگلی کشپل و جنگل‌های رویان از مسیرهای مشخص شده تردد کنید و بدون همراهی راهنمای محلی وارد مسیرهای ناشناخته نشوید.
  • تا جای ممکن از روشن کردن آتش خودداری کنید و اگر خواستید این کار را انجام دهید، از درختان فاصله بگیرید و هنگام رفتن حتماً آتش را کامل خاموش کنید.
  • حتماً عینک‌آفتابی، کرم ضدآفتاب، کرم دفع حشرات، کلاه، چراغ‌قوه و آب‌معدنی همراه خود ببرید.

اقامت در نزدیکی آبشار آب پری با شب

در این مقاله در مورد آبشار آب پری نور صحبت کردیم و به شما گفتیم بهترین زمان سفر، جاهای دیدنی اطراف و مسیر دسترسی به این آبشار چیست. برای دسترسی بهتر به این آبشار و جاهای دیدنی اطراف آن، توصیه می‌کنیم وارد صفحه اجاره ویلا و سوئیت در نور شوید و یکی از اقامتگاه‌های باکیفیت شب در این شهر را رزرو کنید.

سؤالات متداول درباره آبشار آب پری

آبشار آب پری کجاست؟

این آبشار در استان مازندران و 13 کیلومتری جنوب شهر رویان قرار دارد.

فاصله آبشار آب پری تا چالوس چقدر است؟

این آبشار تا چالوس 66 کیلومتر فاصله دارد که پیمودن آن حدود یک ساعت و ربع طول می‌کشد.

بهترین فصل بازدید از آبشار آب پری چه زمانی است؟

برای بازدید از این آبشار بهتر است فصل بهار و تابستان را انتخاب کنید.

نظرتان را ثبت کنید

ایمیل شما با ثبت نظر نمایش داده نمی‌شود

*