ساوجبلاغ کرج کجاست؟ ییلاق محبوب اهالی تهران و کرج

0

اگر می‌خواهید تمامی زیبایی‌های استان البرز و یکی از زیباترین مناطق نزدیک تهران را ببینید، باید به ساوجبلاغ کرج بروید. این روستای سابق که در حال حاضر تبدیل به یک شهرستان مستقل شده، روستاهای زیبایی مثل برغان، کردان، کوهسار، ورده، ولیان و … را در خود جای داده است. اگر به هر گوشه‌ای از آن نگاه کنید، یک روستا، اثر تاریخی، رودخانه، چشمه، آبشار یا دشتی زیبا می‌بینید.

اگر می‌خواهید با این سرزمین چهارفصل و زیبا آشنا شوید و گوشه‌گوشه آن را کشف کنید، در این مقاله همراه ما باشید. در ادامه به غیر از معرفی دیدنی‌های ساوجبلاغ، شما را با بهترین مسیر دسترسی، تاریخچه و بخش‌های مختلف آن نیز آشنا می‌کنیم.

برای اجاره ویلا و سوئیت در کرج کلیک کنید

معرفی ساوجبلاغ کرج

معرفی ساوجبلاغ کرج
این منطقه زیبا به دلیل وجود تنوع جغرافیایی و جاذبه‌های طبیعی متعدد شهرت دارد.

ساوجبلاغ کرج یکی از شهرستان‌های استان البرز است. این شهرستان از شرق به کمال شهر و کرج، از غرب به نظرآباد و آبیک، از شمال به طالقان و از جنوب به ماهدشت و اشتهارد محدود می‌شود. این منطقه زیبا به دلیل وجود تنوع جغرافیایی و جاذبه‌های طبیعی متعدد شهرت دارد و شهر هشتگرد مرکز آن است.

عبور بزرگراه تهران قزوین از میانه این منطقه، منجر به رشد و رونق گردشگری آن شده و بیشتر از همه روی روستاهایی مثل کردان و کوهسار تأثیر گذاشته است؛ به‌نحوی‌که بسیاری از پایتخت‌نشینان مرفه در این مناطق ویلا دارند و آخر هفته‌ها را در این مناطق می‌گذرانند.

بخوانید از: گشت و گذار جذاب پاییزی در روستای امامه

روستای ساوجبلاغ کجاست؟

امروزه دیگر ساوجبلاغ کرج روستا نیست و سابقه تبدیل شدن آن به یک شهرستان مستقل، به سال 1368 برمی‌گردد. با این حال چند روستای ساوجبلاغ دیگر در ایران وجود دارد که شهرت هیچ‌کدام به پای هم‌نام کرجی‌شان نمی‌رسد:

  • ساوجبلاغ اردبیل
  • ساوجبلاغ بوئین‌زهرا (استان قزوین)
  • ساوجبلاغ میانه (استان آذربایجان شرقی)

همچنین ساوجبلاغ نماد قدیم شهر مهاباد هم بوده است.

بخوانید از: معرفی و سیر تا پیاز ۱۸ تا از روستاهای اطراف تهران 

راه‌های دسترسی به ساوجبلاغ

مسیر دسترسی به ساوجبلاغ کرج
بهترین مسیر دسترسی به این منطقه، از اتوبات تهران-قزوین می‌گذرد.

دسترسی به این منطقه از کرج و تهران بسیار آسان است. برای دسترسی از تهران با خودروی شخصی، باید وارد اتوبان شیخ فضل‌الله غرب شوید که در انتها به آزادراه تهران کرج و بعد اتوبان تهران قزوین ختم می‌شود. بعد از رد کردن پل فردیس، کرج، پل حصارک و کمال شهر، وارد شهرستان ساوجبلاغ می‌شوید. در سمت راست جاده، به کردان، برغان و کوهسار و در سمت چپ به چهارباغ، سهیلیه، قوهه و … دسترسی خواهید داشت.

با استفاده از مترو و اتوبوس هم می‌توانید ابتدا خودتان را به کرج برسانید و بعد از این شهر سوار تاکسی‌ها یا اتوبوس‌هایی شوید که به یکی از مناطق یا روستاهای ساوجبلاغ می‌روند.

بخوانید از: معرفی روستای آهار، زیباترین روستای تهران! 

فاصله تهران تا ساوجبلاغ چقدر است؟

فاصله مرکز شهر تهران تا ساوجبلاغ 63 کیلومتر است که طی کردن آن با خودروی شخصی حدود یک ساعت طول می‌کشد. البته مدت زمان پیمودن این مسیر به ترافیک آزادراه تهران کرج و منطقه‌ای که می‌خواهید از آن بازدید کنید هم بستگی دارد. مثلاً دسترسی به برغان در حالت عادی یک ساعت و 10 دقیقه طول می‌کشد.

فاصله کرج تا ساوجبلاغ هم 32 کیلومتر است که پیمودن این مسیر در حالت عادی نیم ساعت زمان می‌برد.

تاریخچه ساوجبلاغ کرج

تاریخچه ساوجبلاغ کرج
کاروانسرای روستای ینگی امام، یکی از آثار تاریخی مهم ساوجبلاغ

درست است که از تبدیل شدن ساوجبلاغ به شهرستان چند دهه بیشتر نمی‌گذرد؛ اما این منطقه قدمتی 7000 ساله دارد و اشیای کشف شده از تپه‌های باستانی آن این ادعا را ثابت می‌کند. در روستاهایی مثل بانو صحرا، آتشگاه، کردان، سنقرآباد، ینگی امام و … می‌توانید آثار تاریخی مربوط به دوره‌های مختلف را مشاهده کنید. بنا به گفته اهالی سنقرآباد، درخت چنار موجود در امامزاده بی‌بی سکینه این روستا نزدیک به 2500 سال قدمت دارد.

از آنجایی که اقوام آذری از قدیم در این منطقه سکونت داشته‌اند، نام ساوجبلاغ در زبان ترکی ریشه دارد و به معنای سرزمین چشمه‌های آب سرد است. بیشتر تاریخ این منطقه با تاریخ تشیع گره خورده و وجود امامزاده‌های متعدد در آن، از ریشه‌دار بودن علاقه مردم ساوجبلاغ به مذهب تشیع حکایت دارد.

بخوانید از: سفری یک روزه به جاذبه‌های شگفت انگیز اطراف تهران 

نقشه و معرفی بخش‌های مختلف ساوجبلاغ

نقشه ساوجبلاغ کرج
شهر هشتگرد، مرکز شهرستان ساوجبلاغ است.

به‌جرئت می‌توان گفت که کمتر منطقه‌ای با تنوع زیستی ساوجبلاغ کرج در اطراف تهران و حتی کل کشور وجود دارد. این شهرستان از نظر تقسیمات کشوری به 2 بخش مرکزی (به مرکزیت هشتگرد) و چندار (به مرکزیت کوهسار) تقسیم می‌شود. در این 2 بخش نزدیک به 77 روستای کوچک و بزرگ پیدا می‌شود که هر کدام از آن زیبایی‌های خاص خود را دارند. برخی از آن‌ها به دلیل قدمت، طبیعت یا آثار تاریخی خود شهرت بیشتری پیدا کرده‌اند.

از نظر تنوع اقلیم، می‌توانیم ساوجبلاغ را به 3 منطقه کوهستانی، کوهپایه‌ای (هر دو در شمال شهرستان) و دشت (بخش مرکزی و جنوبی) تقسیم کنیم. آب‌وهوای خنک و دلپذیر و البته طبیعت زیبا، جاذبه اصلی بخش کوهستانی ساوجبلاغ است و در دشت‌های آن هم باغ‌های سرسبز و چشمه‌های پر آب پیدا می‌شود.

این تنوع زیستی ساوجبلاغ را به منطقه‌ای چهارفصل تبدیل کرده است.

بخوانید از: تنگه واشی یا ساواشی کجاست؟ 

جاذبه‌های اطراف ساوجبلاغ

جاذبه‌هایی که در این بخش معرفی می‌کنیم، تنها بخشی از جاهای دیدنی ساوجبلاغ کرج را تشکیل می‌دهند؛ چون پرداختن به تمامی روستاها و جاذبه‌های طبیعی ساوجبلاغ از حوصله این مقاله خارج است.

روستای برغان

روستای برغان
این روستا فقط 13 کیلومتر با کرج فاصله دارد و بافت قدیمی آن دیدنی است.

همه ما روستای برغان را به خاطر گوجه‌برغانی یا همان گوجه‌سبزهایش می‌شناسیم. این روستا به جز باغ‌های آلو و گوجه‌سبز، رودخانه پر آبی دارد که تفرجگاه اصلی اهالی کرج در بهار و تابستان محسوب می‌شود. این روستا فقط 13 کیلومتر با کرج فاصله دارد و بافت قدیمی آن دیدنی است. حسینیه برغان، قلعه ایلخانی، زیارتگاه چهل‌دختر و چنار کهن مسجد جامع برغان، از دیگر دیدنی‌های این روستا محسوب می‌شوند.

برای آشنایی بیشتر با این روستا، می‌توانید مقاله «روستای برغان کجاست؟» را بخوانید.

کردان

روستای کردان
قدمت برج مقبره کردان به هزار سال پیش می‌رسد.

کردان مشهورترین و اصلی‌ترین جاذبه سهیلیه کرج است که همه ما در سال‌های اخیر آن را با ویلاهای لاکچری و مجهزش می‌شناسیم. آب‌وهوای مطبوع این روستا و قرارداشتن آن در منطقه‌ای کوهپایه‌ای، آن را به یکی از تفرجگاه‌های اصلی اهالی تهران و کرج تبدیل کرده و ییلاق اصلی مردم این 2 شهر محسوب می‌شود.

رودخانه کردان، برج مقبره، روستا و آبشار ولیان و … از جمله دیدنی‌های کردان محسوب می‌شوند. قدمت برج مقبره کردان به هزار سال پیش می‌رسد و محل آرمیدن شاهزاده حسین است. هنگام بازدید از این برج، از سایه دلپذیر درختان کهنسال توت و چنار امامزاده هم بهره‌مند خواهید شد.

بخوانید از: پرسه در کوچه باغ های روستای برگ جهان 

روستای اغشت

روستای اغشت
این قلعه چندان قدیمی نیست و فرد خوش‌ذوقی که به معماری گوتیک علاقه داشته، آن را ساخته است.

روستای اغشت یکی از زیباترین روستاهای ساوجبلاغ کرج است. این روستا فاصله کمی تا کردان و برغان دارد و در آن می‌توانید از آبشار اغشت (شرشر بند) هم بازدید کنید. یکی از جذاب‌ترین جاهای دیدنی روستای آغشت، قلعه مرموزی است که با نام قلعه اغشت شهرت دارد و مشابه قلعه‌های قرون‌وسطایی ساخته شده است. البته این قلعه چندان قدیمی نیست و فرد خوش‌ذوقی که به معماری گوتیک و البته فیلم‌هایی مثل هری پاتر علاقه داشته، آن را ساخته است.

به جز این قلعه، در روستای اغشت می‌توانید از رودخانه اغشت، پل تاریخی رود برغان (متعلق به دوران صفویه)، گرمابه و مسجد تاریخی اغشت هم بازدید کنید.

باغ پرندگان کمال شهر

باغ پرندگان ساوجبلاغ کرج
در این باغ می‌توانید انواع پرندگان زینتی مثل طاووس، پرندگان شکاری، آبزی، مرغ و کبوتر را مشاهده کنید.

باغ پرندگان ساوجبلاغ در شهر چهارباغ و در منطقه‌ای با نام کمال شهر واقع شده و از معدود جاهای دیدنی ساوجبلاغ کرج است که در جنوب اتوبان تهران قزوین قرار دارد. در این باغ می‌توانید انواع پرندگان زینتی مثل طاووس، پرندگان شکاری، آبزی، مرغ و کبوتر را مشاهده کنید که برخی از آن‌ها از جمله گونه‌های کمیاب محسوب می‌شوند. این مجموعه از 8 صبح تا 5 عصر فعالیت می‌کند و 20 کیلومتر تا مرکز شهر کرج فاصله دارد.

بخوانید از: راهنمای سفر یک روزه به طالقان؛ سرزمین روستاهای نقلی زیبا

روستای آتشگاه

روستای آتشگاه کرج
نام آتشگاه از تل مهدیخانی گرفته شده که در شمال روستا قرار دارد و به گفته افراد محلی قبلاً آتشکده زرتشتیان بوده است.

آتشگاه یکی از مرتفع‌ترین روستاهای کرج است که فاصله کمی تا برغان دارد. کرجی‌ها در فصول گرم برای فرار از هوای خنک به آن پناه می‌برند و در فصول سرد هم برای برف‌بازی و اسکی به این روستای زیبا می‌روند. این روستا هم مثل برغان باغ‌های میوه زیبا و متعدد دارد. نام آتشگاه از تل مهدیخانی گرفته شده که در شمال روستا قرار دارد و به گفته افراد محلی قبلاً آتشکده زرتشتیان بوده است.

قله دو برادر، امامزاده پیرپیران و بام آتشگاه از دیگر جاهای دیدنی این روستای زیبا محسوب می‌شوند.

بخوانید از: راهنمای جامع سفر به فشم تهران؛ جایی که پایتخت نفس می‌کشد 

روستای ورده

روستای ورده
پاییز یکی از بهترین زمان‌ها برای بازدید از روستای ورده محسوب می‌شود.

ورده هم یکی از مرتفع‌ترین روستاهای کرج و ساوجبلاغ است که هم از کردان و هم از برغان می‌توانید به آن دسترسی داشته باشید. طبیعت زیبا و چشم‌نواز این روستا موجب شهرت آن شده و علاوه بر این، چند اثر تاریخی مثل حمام تاریخی، آسیاب و 2 امامزاده با نام‌های عبدالقهار و بی‌بی سکینه دارد.

ورده آب‌وهوای دلپذیری دارد و پاییز یکی از بهترین زمان‌ها برای بازدید از آن محسوب می‌شود؛ چون کوچه‌باغ‌های ورده در این فصل نارنجی‌پوش می‌شوند و قدم زدن در آن‌ها هوش از سرتان می‌برد.

بخوانید از: راهنمای کامل سفر به روستای رینه، روستای سبز دماوند

اقامت در ساوجبلاغ با شب

در این مقاله به معرفی ساوجبلاغ کرج، مسیر دسترسی و بهترین جاهای دیدنی آن پرداختیم و گشتی در کوچه‌باغ‌های روستاهای سرسبز و زیبای آن زدیم. اگر می‌خواهید از طبیعت زیبای این منطقه و آب‌وهوای دلپذیر آن لذت ببرید، توصیه می‌کنیم وارد صفحه اجاره ویلا و سوئیت در ساوجبلاغ شوید و یکی از اقامتگاه‌های باکیفیت شب در این منطقه را رزرو کنید.

سؤالات متداول درباره ساوجبلاغ کرج

ساوجبلاغ کجاست؟

این شهرستان از توابع استان البرز است و در غرب شهر کرج قرار دارد.

فاصله تهران تا ساوجبلاغ چقدر است؟

فاصله این منطقه تا تهران حدود 63 کیلومتر است که پیمودن آن حدود یک ساعت طول می‌کشد.

معنی ساوجبلاغ چیست؟

ساوجبلاغ در ترکی آذری به معنای سرزمین چشمه‌های آب سرد است.

نظرتان را ثبت کنید

ایمیل شما با ثبت نظر نمایش داده نمی‌شود

*