روستای برغان کجاست و چه جاذبه‌هایی دارد؟

0

برای بسیاری از پایتخت نشینان، آخر هفته‌ها و تعطیلات، به معنای بستن چمدان و زدن به دل جاده‌های شمال است. غافل از اینکه در حوالی تهران، روستاهای خوش آب و هوایی نیز وجود دارند که فضای سبزشان با طبیعت شمال برابری می‌کند! روستاهایی که در مسیرشان هم خبری از ترافیک‌های چند ساعته و خسته کننده نیست.

روستای برغان، یکی از این ییلاق‌های سرسبز و دیدنی اطراف تهران است که با داشتن درختان میوه، مزارع سرسبز، رودهای پر آب و جاذبه‌های تاریخی منحصر به فرد، می‌تواند به راحتی در لیست محبوب‌ترین مقاصد سفری‌تان قرار بگیرد.

در ادامه این مطلب با شما سری به روستای برغان می‌زنیم و از نقاط تفریحی و گردشگری آن برایتان صحبت می‌کنیم.

معرفی روستای برغان

در دامنه‌های جنوبی کوهستان البرز، روستایی سرسبز و زیبا به نام برغان وجود دارد که مقصدی ایده‌ال برای گردش یک‌روزه ساکنان پایتخت و کرج شناخته می‌شود. این روستا در شمال غربی کرج و در نزدیکی شهرهای ساوجبلاغ و هشتگرد واقع شده و فاصله آن تا مرکز شهر کرج ۲۱ کیلومتر است.

گرچه تاریخ پیدایش برغان ( روستای برقان غلط است؛ صحیح آن برغان بوده که به برغون هم معروف است ) هنوز به درستی مشخص نشده است، با این حال درختان چنار بسیار تنومند و کهنسال این روستا، خبر از قدمتی کهن و حتی هزار ساله می‌دهند. در برغان همچنین خانه‌ها و بناهای تاریخی وجود دارند که ساخت آن‌ها به دوران قاجار باز می‌گردد.

آب و هوای روستای برغان

آب و هوای روستای برغان

روستای برغان در فصل‌های بهار و تابستان، آب و هوای معتدلی دارد. پوشش گیاهی متنوع و وجود درختان کهنسال و پربار در برغان، آب و هوای این منطقه را تحت‌ تاثیر خود قرار داده و باعث شده است تا گشت و گذار در آن، جذاب و منحصر به فرد باشد.

با این حال پاییز و زمستان این روستا مانند بسیاری دیگر از شهرهای ییلاقی، سرد است و گاهی اوقات بارش برف، خانه‌های قدیمی برغان را در برمی‌گیرد. به همین دلیل بهترین زمان سفر به برغان و لذت بردن از طبیعت و زیبایی‌های این روستای دیدنی، بهار و تابستان خواهد بود.

جهت اجاره ویلا کردان کلیک کنید.

جاهای دیدنی و گردشگری روستای برغان

روستای برغان علاوه بر طبیعت بکر و چشم نوازش، جاذبه‌های بی‌نظیر دیگری نیز دارد که نباید از آنها غافل شد. به جز قلعه آغشت در روستای آغشت نزدیک برغان، برخی از جاهای دیدنی برغان به شرح زیر هستند:

رودخانه برغان، جریان زلال آب روستا

برغان در میان دو رود سنج و شاهرود قرار گرفته است که از جمله دلایل مهم توسعه این روستا به شمار می‌روند. با این حال در دلِ روستا نیز رودخانه‌ای زیبا جریان دارد که آب گرم آن در تابستان‌ها، فرصت خوبی برای شنا و آبتنی مسافران فراهم می‌کند.

علاوه بر این، طبیعت سرسبز اطراف رودخانه و وجود مناظر چشم نواز و زیبا باعث شده است تا گردشگران و مسافران از این محل برای پیک نیک و گذران اوقات فراغت خود استفاده نمایند.

میدان برغان، قلب روستا

میدان برغان که در بخش مرکزی روستا واقع شده است، یکی از مناطق مهم برای تجمعات مردم محلی شناخته می‌شود. سایر اهالی محل از این میدان قدیمی، برای برگزاری مراسم مذهبی و حتی تصمیم‌گیری برای امور روستا استفاده می‌کنند. علاوه بر این حسینه مهم روستا نیز در این میدان واقع شده که در ایام عزاداری، در آن تعزیه‌های بزرگ و دیدنی برپا می‌شود.

پل قدیمی برغان، یادگار تاریخ

پل قدیمی تاریخی برغان

یکی از قدیمی‌ترین آثار تاریخی به جا مانده در برغان، پل قدیمی این روستا است که به گفته مورخان، ساخت آن به زمان صفویان باز می‌گردد. این پل با شیوه معماری و مصالح به‌کار رفته متفاوت، مورد توجه گردشگران فراوانی قرار گرفته است و توانسته است در سال ۱۳۸۲ نام خود را در آثار ملی کشور به ثبت برساند.

چگونه به روستای برغان سفر کنیم؟

خوشبختانه مسیرهای دسترسی به برغان، بسیار سرراست و واضح است. نخستین راه برای سفر به این روستای ییلاقی، از تهران آغاز می‌شود. باید در این مسیر، از پایتخت وارد آزادراه تهران – کرج و سپس کرج – قزوین شده تا به کردان برسید. سپس در کیلومتر ۲۰ اتوبان، وارد جاده کردان برغان شوید. بعد از گذشتن از روستاهای چلنگدار، سیاهکران، علاقبند، تالیان و امین‌آباد، به برغان خواهید رسید.

برای ساکنان کرج اما مسیر نزدیکتری وجود دارد. در این راه باید از رجایی‌شهر و گوهردشت کرج وارد جاده باغستان – آتشگاه شوید و سپس با استفاده از تابلوهای راهنما به ‌سمت برغان حرکت کنید. فراموش نکنید که این جاده پرپیچ‌ و خم و کوهستانی است و از میان رشته‌کوه‌های البرز می‌گذرد. بعد از گذشتن از آتشگاه، به یک دوراهی خواهید رسید. مسیر سمت چپ را پیش بگیرید تا بعد از حدود ۱۰ کیلومتر، خود را در ابتدای این روستا بیابید.

جهت اجاره روزانه خانه در تهران کلیک کنید.

حمل و نقل عمومی در روستای برغان

متداول‌ترین راه‌های رفت و آمد به کمک وسایل نقلیه عمومی در برغان، استفاده از اتوبوس و تاکسی است. از آنجا که این روستا بسیار کوچک است و مسیرهای رفت و آمد در آن قدیمی و ناهموار هستند، اتوبوس‌ها و تاکسی‌ها غالبا از مسیر کرج به خیابان‌های اصلی برغان رفت و آمد می‌کنند.

محل های اقامت در روستای برغان

خوشبختانه برای اقامت در روستای برغان، گزینه‌های متفاوتی وجود دارد. یکی از این گزینه‌ها اجاره ویلا و کلبه‌های محلی روستاست. با توجه به طبیعت زیبا و بکر این روستا، پیدا کردن و اجاره ویلا در این منطقه می‌تواند تجربه‌ای منحصر به فرد را برایتان فراهم کند.

علاوه بر اجاره ویلا، اقامتگاه‌های بومگردی‌ نیز در این منطقه وجود دارند که می‌توانند شما را با مردم محلی و شرایط زندگی آن‌ها آشنا کنند. اقامتگاه‌های بوم گردی معمولاً خانه‌هایی محلی با معماری قدیمی هستند که با هزینه‌ای نسبتاً اقتصادی به شما اجاره داده می‌شوند، خانه‌هایی که در آن‌ها غذاهای بومی نیز سرو می‌گردد.

با این حال نباید فراموش کرد که قیمت اقامتگاه‌ها در روستای برغان بسیار به فصل سفر و خدمات آن‌ها بستگی دارد. در فصول پر گردشگر این روستا مانند پاییز و بهار، بیشتر خانه‌ها و اقامتگاه‌ها با حجم عظیمی از مسافران روبه‌رو می‌شوند و ممکن است در این زمان پیدا کردن اقامتگاهی مناسب با بودجه و سلیقه شما، کمی سخت و دشوار باشد. بنابراین باید به سرعت نسبت به رزرو آنلاین محل اقامت مد نظر خود اقدام نمایید.

شما همچنین می‌توانید با مراجعه به وبسایت شب، از اقامتگاه‌ها، ویلا و خانه‌های بومی برغان دیدن کنید و از تخفیف‌های ارائه شده برای رزرو آن‌ها استفاده نمایید. همچنین می‌توانید در صورت هرگونه سوال با تیم پشتیبانی شب تماس گرفته و سوالات و خواسته‌های خود را با ما در میان بگذارید.

غذاهای محلی روستای برغان

رستوران و غذا برغان

از جمله هیجان انگیزترین تفریحات برغان، چشیدن غذاهای محلی و خوش عطر و طعم این روستاست. برخی از محبوب‌ترین و در عین حال مقوی‌ترین غذاهای برغان، شامل دیزی محلی، آش کشک، آش جو، مغز نان، لواسیرک‌ نان، دوبندی‌نان، فسنجان و انواع کباب می‌شوند.آش برغان نیز از معروف‌ترین غذاهای این روستا به حساب می‌‎آید که مزه کردن آن بر هر مسافر و گردشگری واجب است!

تفریحات روستای برغان

گرچه در برغان امکانات مدرنی برای تفریح مسافران وجود ندارد، با این حال می‌توان به سادگی و با صرف کمترین هزینه، بهترین لحظات را در این روستا رقم زد. چیدن میوه‌های تازه از میان شاخ و برگ درختان، بازار گردی، پیک نیک، عکاسی، پیاده‌روی، کوهنوردی، صخره نوردی و دوچرخه سواری برخی از جذاب‌ترین تفریحات برغان هستند که خاطره سفر به این روستا را برایتان جاودان خواهند کرد.

رستوران های برغان

در برغان رستوران‌ها، باغ‌ها و کافه‌های بسیاری وجود دارند که در آن‌ها انواع غذا و خوراک سنتی روستا سرو می‌شود. مشهورترین رستوران‌ها و کافه‌های روستای برغان شامل باغ رستوران دو آسیاب، باغ رستوران باران، باغ رستوران نگین، باغ خانوادگی آبشار، رستوران سنتی تاراز، رستوران بهشت پنهان، بستنی فروشی گل و بلبل، بستنی سنتی مشتی ماشالله، کافه نخل برغان، ترمو کافه و آشکده عرفان می‌شوند.

مراکز خرید و بازارها در روستای برغان

خوراکی برغان

در برغان یک بازار اصلی برای خرید کالاها و اجناس مختلف وجود دارد که با نام بازار سنتی برغان شناخته می‌شود. جالب است که بدانید این بازار، یکی از قدیمی‌ترین بازارهای استان البرز است و ساخت آن به دوره قاجار برمی‌گردد.

این بازار در گذشته، ۱۵۰ مغازه یا حجره داشت و در آن قهوه‌خانه، خیاطی، خراطی، رنگرزی پارچه، نعل‌بندی، پنبه‌زنی (حلاجی)، شیرینی‌پزی، نانوایی، گیوه‌دوزی، خواربار فروشی و عطاری، کالاها و خدمات خود را به مردم و به یکدیگر ارائه می‌کردند.

بازار برغان همچنین در دوران قاجار محلی برای تجارت محصولات کشاورزی و پنبه بود. امروز اما در این بازار مهم‌ترین محصولات روستا مانند گوجه‌سبز، آلوی برغان، آلوچه و میوه‌های تابستانی به فروش می‌رسد.

جشنواره ها و مراسم آیینی و فرهنگی روستای برغان

مردم روستای برغان مانند دیگر نقاط ایران، آداب و رسوم مخصوص به خود را دارند و هر یک از این مراسم را به شیوه منحصر به فردی برگزار می‌کنند. برخی از مهم‌ترین مراسم روستای برغان به شرح زیر هستند:

چهارشنبه سوری در روستای برغان

اهالی برغان اعتقاد دارند که در شب چهارشنبه‌سوری، مختار قصد کودتا داشته و بر بالای پشت بام‌ها آتش روشن می‌کرده است. کودتایی که سرانجامش، به نابودی ابن‌زیاد و کشته شدن وی منجر می‌شود. مردم برغان نیز برای شادمانی از کشته‌شدن قاتلان امام حسین (ع) روی پشت‌بام‌ها آتش روشن می‌کنند و به شادی و پایکوبی می‌پردازند.

بخوانید از: جاهای دیدنی تهران

تعزیه‌خوانی در محرم روستای برغان

یکی از آیین‌های باشکوه برغان، تعزیه‌خوانی در محرم است که در حسینیه اعظم یا تکیه برمله در میدان اصلی شهر برگزار می‌شود. تعزیه خوانی در این روستا قدمت دور و درازی دارد و هر سال با زیباترین و هنرمندانه‌ترین نقش‌آفرینی مردم روستا برپا می‌گردد.

سرتراشون در عروسی روستای برغان

در برغان هفت شب پیش از عروسی، اعضای خانواده و بستگان به دور یکدیگر جمع می‌شوند و با انجام مراسم خاص و به‌صورت نمایشی، موی سر داماد را اصلاح می‌کنند تا برای جشن عروسی‌اش آماده گردد.

سوغاتی های روستای برغان

روستای برغان در میان طبیعت و باغ‌های متعددی واقع شده است و به همین دلیل، بخشی از سوغاتی‌هایش شامل میوه‌های تازه و خوش عطر می‌شوند. آلو، آلوچه، توت و گردوهای پوست نازک برخی از مهم‌ترین سوغات این روستا هستند که در رده باکیفیت‌ترین محصولات کشور نیز قرار می‌گیرند.

ناگفته نماند که در برغان علاوه بر میوه‌های خوشمزه، خوراکی‌های لذیذی مانند لواشک، سماق، عسل، بستنی دست ساز گله، لبنیات محلی و… نیز وجود دارند که در تمام مغازه‌های کوچک و بزرگ روستا عرضه می‌شوند.

در برغان همچنین الک‌سازی به عنوان یکی از هنرهای مردمان روستا شناخته می‌شود و الک، می‌تواند به عنوان صنایع دستی روستا و سوغاتی خریداری شود.

کلام آخر، برغان، پناهگاهی در شلوغی شهر

برغان، این روستای خوش آب‌وهوا و سرسبز، با داشتن طبیعتی بکر و باغ‌های سراسر میوه، مقصد مناسبی برای استراحتی کوتاه و گردشی یک روزه به شمار می‌رود. سوغات بی‌نظیر و غذاهای سنتی خوشمزه برغان باعث شده است تا این روستا به یکی از جاذبه‌های گردشگری پرطرفدار تبدیل شود.

خوشبختانه در روستای برغان، خانه‌ها و اقامتگاه‌های بوم گردی کوچک و بزرگی وجود دارند که به گرمی میزبان مسافران خواهند بود. می‌توانید برای اجاره ویلا، اقامتگاه و رزرو آپارتمان در برغان از سایت شب نیز کمک بگیرید.

سوالات متداول:

چه زمانی بهترین فصل سفر به روستای برغان است؟ 

بهار و تابستان بهترین فصل‌ها برای سفر به روستای برغان هستند.

برغان چه سوغاتی‌هایی دارد؟

آلو، بستنی، لواشک، آلوچه، گردو و لبنیات محلی از جمله سوغاتی‌های خوشمزه برغان به شمار می‌روند. در این روستا همچنین الک‌سازی به عنوان یکی از هنرهای برغان شناخته می‌شود و الک، می‌تواند به عنوان سوغاتی و صنایع دستی خریداری شود.

روستای برغان چه جاهای دیدنی دارد؟

پل قدیمی روستا، رودخانه برغان، حسینیه برغان، درختان هزار ساله و میدان اصلی روستا برخی از جاهای دیدنی برغان به حساب می‌آیند.

نظرتان را ثبت کنید

ایمیل شما با ثبت نظر نمایش داده نمی‌شود

*

بنر نصب اپلیکیشن شب