همه چیز درباره منطقه خوش آب و هوای کردان

0

زندگی شهری امروزه تاثیر زیادی در زندگی هر فردی گذاشته است و به همین دلیل بسیاری از افراد جامعه درگیر بیماری های روحی و جسمی شده اند.  خوب است که گاهی اوقات برای تازگی روح و روان و استراحت جسم، از این روزمرگی شهر نشینی جدا شده و سری به طبیعت بکر روستا زده و در آغوش طبیعت اوقات خوشی را سپری کنیم . امروز با شب همراه باشید تا به سراغ یکی از روستاهای خوش و آب و هوا در اطراف تهران برویم.

«کردان» نام این منطقه زیبا و خوش آب و هوا است. شهر کردان در 25 کیلومتری کرج و 65 کیلومتری غرب تهران قرار گرفته است. این منطقه قبل از جنگ تحمیلی برای مردم پایتخت ناشناخته بود. اما با شروع جنگ وقتی که مردم رو به حاشیه نشینی آوردند کردان را برای اتراق برگزیدند.

جمعیت کردان هم اکنون 4500 نفر است. از جاذبه های مهم روستا می توان از شاهزاده حسین و بی بی شهربانو نام برد. بنای امامزاده یا شاهزاده حسین با پلانی مدور که دارای 34 کنگره به ارتفاع شش متر بر روی بدنه و گنبد دوپوش از نوع عرقچین با شیوه آجر سنتی به صورت معمولی و رگ چین می باشد و از این نظر جزء بناهای زیبا و استثنائی محسوب می گردد که در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

آب و هوای کردان

روستای کردان به سبب موقعیت خاص جغرافیایی، استقرار صنایع مهم و وجود جاذبه‌های بسیار زیبا و برجسته طبیعی، تاریخی، گردشگری، مذهبی، مجاورت با اتوبان تهران-قزوین و همسایگی با مراکز جمعیتی نظیر کلان شهر کرج از یک سو و برخورداری از آب و هوای مطلوب و طبیعت بسیار زیبای کوهستانی از سوی دیگر، ضمن پذیرائی از تعداد قابل‌توجه گردشگر، از استعداد مهاجرپذیری بالائی برخوردار است.

رودخانه کردان

در کردان یک شهر ورزشی مجهز با امکانات شنا، والیبال، فوتبال، بسکتبال، سوارکاری و… وجود دارد و می‌توانید در سفر به این منطقه روزی پر از هیجان و تحرک را تجربه کنید. کردان یک رودخانه هم به همین نام دارد که از ارتفاعات کهار بزرگ سرچشمه می‌گیرد.

این رودخانه از شمال شرقی به جنوب غربی جاری است و در مسیر خود از شهرستان ساوجبلاغ و نظرآباد عبور کرده و در اطراف روستای نجم‌آباد وارد رودخانه شور می‌شود. در این روستا همچنین می توانید یک یادگار تاریخی هم ببینید که به برج مقبره کردان معروف است و در فاصله ۸۰۰ متری روستای کردان و در شمال غربی شهرستان ساوجبلاغ استان البرز قرار دارد.

رودخانه کرداننمای این برج آجری است و پلانی خورشیدی شکل و مدور دارد و بر روی سکویی دایره مانند به قطر ۸ متر بنا شده است. این برج گنبدی هم دارد و باستان شناسان آن را به دوره سلجوقیان مربوط می‌دانند. عده‌ای هم می گویند این بنا مقبره امامزاده حسین (ع) -از نوادگان امام سجاد (ع)- است و به همین دلیل خیلی‌ها برای زیارت به آن‌جا می‌روند.

پل قدیمی بانو صحرای كردان، که در دو كیلومتری شمال غرب این روستا قرار دارد یکی دیگر از آثار باستانی کردان است که در دوره صفویه ساخته شده و تنها دو پایه و بخشی از تاق‌های آن باقی مانده است. برای دیدن این پل باید از مسیر روستای ولیان بگذرید. پل كردان دارای یک دهانه اصلی و بزرگ و یک دهانه فرعی و كوچک است و با سنگ و آجر و ملات آهكی ساخته شده است.

و اما برای دسترسی به روستای سرسبز کردان با این تعداد جاذبه های طبیعی و تاریخی، باید ابتدا خود را به کرج رسانده و از آنجا مسیر آزادراه قزوین را ادامه دهید. پس از سپری کردن کمتر از ۲۰ کیلومتر، با تابلوی خروجی کردان مواجه می شوید و پس از خروج و وارد شدن به جاده ای روستایی، تنها با طی کردن چند کیلومتر خود را در قلب یکی از بهشت های موجود بر روی زمین خواهید یافت.

نظرتان را ثبت کنید

ایمیل شما با ثبت نظر نمایش داده نمی‌شود

*

بنر نصب اپلیکیشن شب