سفری یک روزه به جاذبه‌های شگفت انگیز اطراف تهران

0

بیشتر افراد، تهران را شهری شلوغ، پرترافیک، پر سروصدا و البته آلوده می‌شناسند. شهری که در آن، زمان به سرعت می‌گذرد و هفته‌ها یکی پس از دیگری و به چشم برهم زدنی تمام می‌شوند. گرچه بسیاری از پایتخت نشینان، مشغله فراوان را دلیل خانه ماندن و سفر نرفتن می‌دانند، اما در اطراف تهران خودمان هم گزینه‌های هیجان انگیزی برای گشت و گذار وجود دارد.

خبر خوب این است که در حوالی پایتخت، روستاهای سرسبز، جنگل‌های خوش آب و هوا و دشت‌های وسیعی دیده می‌شوند که می‌توانند مقاصدی ایده‌ال برای سفری کوتاه و ارزان باشند. در ادامه به برخی از بهترین جاذبه‌های اطراف تهران سر می‌زنیم و با شما از این مقاصد دیدنی و شگفت انگیز صحبت می‌کنیم.

روستاهای اطراف تهران

روستاهای اطراف تهران

فضای سبز در تهران، کم و محدود نیست اما زندگی شهری و دغدغه‌هایش فرصت کوتاهی برای لذت بردن از آن‌ها باقی می‌گذارد. در چنین شرایطی است که بسیاری از پایتخت‌نشینان، برای رفع خستگی و اندکی آرامش راهی روستاهای اطراف تهران می‌شوند تا با رانندگی در مسیری کوتاه، از طبیعت بکر و هوای پاک این مناطق استفاده کنند.

خوشبختانه در اطراف تهران روستاهای آباد و مناطق ییلاقی فراوانی وجود دارند که با آب و هوای کوهستانی و معتدل، باغ‌های میوه و کوه‌ها و آبشارها، فضایی خاطره‌انگیز برای سفری کوتاه و دلنشین مهیا می‌کنند:

روستاهای وردیج و واریش، سفری متفاوت و هیجان انگیز

روستاهای وردیج و واریش، از جمله مناطق خوش آب و هوا در اطراف تهران هستند که به دلیل داشتن طبیعتی بکر و فضایی متفاوت، گردشگران بسیاری را در طول سال به خود جذب می‌کنند. این دو روستا در نزدیکی یکدیگر قرار گرفته‌اند و بافت و آب و هوایی کوهستانی دارند. به همین دلیل هوا در این منطقه خنک و ملایم است و تابستان‌ها، بهترین فصل سفر به این دو روستا خواهد بود.

وردیج و واریش در غرب تهران و در ۲۰ کیلومتری پایتخت قرار دارند. وردیج یکی از بزرگترین روستاهای اطراف تهران است که رودخانه‌های پرآبی دارد و در بهار و تابستان، مطبوع و خنک است. بخش زیادی از مردم وردیج از این روستا مهاجرت کرده‌اند و بخشی دیگر با ساخت خانه‌های ویلایی، ییلاقی متفاوت برای استراحت و زندگی دست و پا کرده‌اند.

آب و هوای وردیج در بهار و تابستان خنک و در شش ماه دوم سال سرد و خشک است؛ به همین دلیل است که بسیاری از اهالی روستا در نیمه دوم سال به نقاط گرمتر نقل مکان میکنند. این روستا همچنین با داشتن انبوهی از درختان سیب، شاتوت و خرمالو، تابستان‌هایی خوش عطر و رنگ را برای ساکنانش به ارمغان می‌آورد.

یکی از جاذبه‌های شگفت انگیز وردیج، صورت‌ها و قیافه‌هایی است که در میان دامنه کوه‌های اطرافش دیده می‌شوند. پدیده‌ای شگفت انگیز که بسیاری به آن کوه «ارواح سنگی» می‌گویند! سنگ‌هایی که به صورت کاملا طبیعی به شکل و قیافه یک موجود زنده به چشم می‌آیند و تصاویری از حیوانات یا صورت انسان در ذهن تداعی می‌کنند. این قیافه‌های سنگی در اثر گذر زمان و با باد و باران و فرسایش‌های هزاران ساله به‌وجود آمده‌اند و در مسیر جاده‌ای که از روستا می‌گذرد، واقع شده‌اند.

در قسمت شمالی وردیج، روستای واریش قرار دارد که نسبت به وردیج، سرسبزتر و خنک‌تر است و در آن تا چشم کار می‌کند، باغ‌های آلبالو، گیلاس، گردو و توت دیده می‌شوند. چشمه واریش و امامزاده بی بی زرین قمر از جمله دیدنی‌های جذاب روستای واریش به حساب می‌آیند که سر زدن به آن‌ها در روزهای گرم و بلند تابستانی به شدت پیشنهاد می‌شود.

آدرس روستاهای واریش و وردیج: تهران، بخش کن و سولقان، روستای وردیج و واریش

جهت مشاهده و اجاره روزانه خانه در تهران کلیک کنید.

روستای برغان، سرزمین آلوهای خوشمزه

در دامنه‌های جنوبی کوهستان البرز، روستایی سرسبز و زیبا به نام برغان وجود دارد که مقصدی ایده‌ال برای گردش یک‌روزه  ساکنان پایتخت و کرج شناخته می‌شود. این روستا در شمال غربی کرج و در نزدیکی شهر ساوجبلاغ و هشتگرد واقع شده و فاصله آن تا مرکز شهر کرج ۲۱ کیلومتر است.

قدمت برغان هنوز به درستی مشخص نشده است، با این حال رختان چنار بسیار تنومند و کهنسال این روستا خبر از قدمتی هزارساله می‌دهند. در برغان همچنین خانه‌ها و بناهای تاریخی وجود دارند که ساخت آن‌ها به دوران قاجار باز می‌گردد. برغان علاوه بر طبیعت زیبا و آثار تاریخی، به آلوچه‌هایش هم حسابی معروف است که شهرت جهانی دارند.

روستای برغان در فصل‌های بهار و تابستان، آب و هوای معتدلی دارد. پوشش گیاهی متنوع و وجود درختان کهنسال و پربار در برغان، آب و هوای این منطقه را تحت‌ تاثیر خود قرار داده و باعث شده است تا گشت و گذار در آن، جذاب و منحصر به فرد باشد.

با این حال پاییز و زمستان این روستا مانند بسیاری دیگر از شهرهای ییلاقی، سرد است و گاهی اوقات بارش برف، خانه‌های قدیمی برغان را در برمی‌گیرد. به همین دلیل بهترین زمان سفر به برغان و لذت بردن از طبیعت و زیبایی‌های این روستای دیدنی، بهار و تابستان خواهد بود.

آلو، بستنی، لواشک، آلوچه، گردو و لبنیات محلی از جمله سوغاتی‌های خوشمزه برغان به شمار می‌روند. در این روستا همچنین الک‌سازی به عنوان یکی از هنرهای باارزش شناخته می‌شود و الک، می‌تواند به عنوان سوغاتی از صنایع دستی خریداری شود. پل قدیمی، رودخانه روستا، حسینیه برغان، درختان هزارساله و میدان برغان نیز برخی از جاهای دیدنی این روستا به حساب می‌آیند.

آدرس روستای برغان: استان البرز، شهرستان ساوجبلاغ، منطقه چندار، دهستان برغان، روستای برغان

بخوانید از: جاهای دیدنی تهران

روستای کردان، تفریحی کوتاه در حوالی پایتخت

کردان یکی از روستاهای شهرستان ساوجبلاغ است که در استان البرز قرار دارد. این روستا در فاصله ۲۵ کیلومتری کرج و  ۶۵ کیلومتری شمال غرب تهران واقع شده و فاصله آن با هشتگرد ۱۵ کیلومتر است. مردم کردان اغلب به کشاورزی، مرغداری، بافندگی، ریسندگی و کار در کارخانه‌های اطراف کرج مشغولند. این منطقه تابستان‌های بسیار خنکی دارد و در آن خبری از شلوغی و گرمای تهران نیست.

در روستای کردان زمین‌های حاصلخیزی از باغ‌های زردآلو، آلبالو، گیلاس، گردو و توت وجود دارد که چیدنشان در فصل تابستان، هیجان انگیز و دیدنی است. یکی از دلایل سرسبزی و حاصلخیزی این زمین‌ها به دلیل رودخانه‌های ارتفاعات است که از شمال روستا جاری می‌شود و باغ‌های کردان را سیراب می‌کند.

کردان در سال‌های اخیر به دلیل آب و هوای بکر و دیدنی‌های فراوانش، به یکی از نقاط محبوب گردشگران تبدیل شده است، تا جایی که در گوشه و کنار آن ویلاهای گران قیمت و لوکس به چشم می‌خورند.

این روستای خوش‌ آب‌ و هوا در تمام فصول سال جذاب و دیدنی است؛ اما اگر بهار و تابستان را برای گشت و گذار در کردان انتخاب کنید، می‌توانید علاوه بر پیاده‌روی در کوچه باغ‌های سرسبز و خنک، از تفریحاتی مانند کوهنوردی و پاراگلایدرسواری هم لذت ببرید.

آدرس روستای کردان: ۲۰ کیلومتری آزادراه کرج- قزوین، خروجی روستای کردان

برای مشاهده و اجاره ویلا کردان کلیک نمایید

روستای خور، سرزمین آبشارهای یخ زده

روستاهای اطراف تهران

برای تمام افرادی که به آب و هوای خنک علاقه‌مندند و دوست دارند تابستانی دور از گرما را تجربه کنند، روستای خور مقصدی ایده‌ال است! روستای خور از جمله مناطق بکر اطراف تهران است که در ابتدای جاده چالوس و ۱۸ کیلومتری کرج واقع شده و طبیعتی بکر و منحصر به فرد دارد. این روستا بیش از هر چیز با باغ‌های پرمیوه، دشت‌های سرسبز، آبشارهای مرتفع و چشمه‌های آب کوچک و بزرگ شناخته می‌شود.

روستای خور علاوه بر طبیعتی بکر، آثار باستانی و تاریخی متعددی را نیز در دل خود جا داده است. بد نیست که بدانید در این منطقه ییلاقی، درخت چنار ۸۰۰ ساله‌ای وجود دارد که بر تاریخی بودن این روستا تاکید می‌کند. «امامزاده سلیمان (ع)»، «امامزاده برچشمه یا زبیده خاتون»، «برج و باروی قلعه خور» و «دره دو چنار» از دیگر دیدنی‌های منحصر به فرد روستای خور به شمار می‌روند.

یکی از جذابیت‌ها و نقاط قوت روستای خور، آب و هوای بی‌نظیر آن است. این ناحیه ییلاقی به دلیل قرار گرفتن در دامنه غربی گندم چال و ارتفاعات البرز مرکزی، آب و هوای معتدل و خنکی دارد. تا جایی که در تابستان‌ها، روستای خور به جای هوایی گرم و جانسوز، با نسیمی خنک و کوهستانی از مسافرانش پذیرایی می‌کند.

اما پرطرفدارترین جاذبه دیدنی خور، آبشار این روستا بوده که در فاصله ۲ کیلومتری از آن واقع شده است. آبشاری مرتفع که نزدیک به ۵۰ متر طول دارد و آب خود را از برف‌های زمستانی ارتفاعات رشته کوه البرز تامین می‌کند. جالب است که بدانید اهالی روستا برای جلوگیری از هدررفت آب آبشار، در نزدیکی آن کانال کوچکی احداث کرده‌اند تا آب جاری شده به سمت روستا هدایت شود. در میان این مسیر، دریچه‌هایی برای تغییر جریان آب به سمت باغ‌های سیب ترش، گوجه‌سبز، زردآلو و گیلاس نیز تعبیه شده است.

آب آبشار خور، به‌صورت صخره‌ای و عمود بر زمین جاری می‌شود. در روزهای سرد سال، آب آبشار یخ می‌زند و مناظری دیدنی و شگفت انگیز را خلق می‌کند که نمونه‌اش به سختی در طبیعت دیده خواهد شد. در حقیقت این آبشار در زمستان، به یکی از زیباترین چشم اندازهای روستا تبدیل می‌گردد! تا جایی که گردشگران بسیاری برای تماشای آن، مسیر ۴۵ دقیقه‌ای روستا تا آبشار را در میان برف و یخ طی می‌کنند.

نباید فراموش کنید که برای سر زدن به این آبشار در هر فصلی به ویژه زمستان، باید تجهیزات لازم و کفش مناسب همراه خود داشته باشید.

آدرس روستای خور: ابتدای جاده چالوس، ۱۸ کیلومتری کرج، خروجی روستای خور

بخوانید از: راهنمای سفر به تهران

روستای طالقان، زیباترین ییلاق البرز

طالقان از جمله قدیمی‌ترین روستاهای اطراف تهران است که در استان البرز قرار گرفته و با داشتن طبیعتی بکر و ناب، در دسته مقاصد پرطرفدار و جذاب در میان مسافران قرار می‌گیرد. این روستا نزدیک به ۱۲۰ کیلومتر از پایتخت فاصله دارد و با جاذبه‌های طبیعی مختلف مانند دریاچه، کوه‌ها، دشت‌های زیبا و بناهای تاریخی، بهترین مکان برای گشت و گذار در فصل بهار خواهد بود.

در این محدوده همچنین بیش از ۸۲ روستای ییلاقی دیگر وجود دارند که در حاشیه رودخانه شاهرود و دامنه رشته کوه‌های البرز واقع شده‌اند. روستاهایی که طبیعتی روح نواز و دیدنی دارند و با رسیدن فصل بهار، به مناطقی منحصر به فرد برای استراحت، عکاسی و کوهنوردی تبدیل می‌شوند. جالب است که بدانید بسیاری از مورخان قدمت این خطه سرسبز را به بیش از هزار سال پیش نسبت می‌دهند.

«بقعه امامزاده میرسعید» در حسنجون، «بقعه امامزادگان موسی و سلیم» در آسفاران، «حمام شهرک»، «حمام تاریخی میر»، «درخت هزارساله» در فشندک و «روستای باریکان» از جمله بهترین مناطق دیدنی اطراف روستای طالقان به حساب می‌آیند. طالقان همچنین دارای آبشارهای مختلف و چشمه‌های طبیعی فراوانی است که در گرمای تابستان، محلی ایده‌ال برای یک آبتنی جانانه خواهند بود.

آدرس روستای طالقان: کیلومتر ۱۳۰ جاده تهران – قزوین، بعد از منطقه آبیک، طالقان

بخوانید از: تماشای 360 درجه تهران از بام تهران

روستای رویایی آهار، ایده‌ال برای دوچرخه سواری

روستای آهار در نزدیکی رشته کوه‌های البرز قرار دارد و یکی از جذابیتش‌هایش، ارتفاعات و طبیعت بی‌نظیری است که در هر فصلی از سال با مجموعه‌ای از رنگ‌های ناب به چشم می‌آید. چنین موضوعی باعث شده است تا آهار در فصول مختلف سال، به پاتوقی هیجان انگیز برای کوهنوردان و طبیعت‌دوستان تبدیل شود.

در آهار همچنین باغ‌های میوه فراوانی مانند باغ آلبالو و باغ گیلاس وجود دارند که در پاییز، با انبوهی از رنگ‌های زرد و قرمز و نارنجی به چشم می‌آیند. این روستای ییلاقی جولانگاه رودخانه‌های کوچک و پرآبی است که از میان ارتفاعات و کوه‌های اطراف سرچشمه می‌گیرند و در کوچه‌های قدیمی‌اش جاری می‌شوند.

در کنار طبیعت ناب و بکر آهار، دیدنی‌های تاریخی فراوانی نیز در این روستا وجود دارد. «امامزاده طاهر و زاهد»، «آتشگاه قصران» و «روستای ده تنگه»، برخی از جاذبه‌های تاریخی و باستانی این منطقه به شمار می‌روند که سر زدن به آن‌ها به هر مسافر ماجراجویی توصیه می‌شود.

روستای آهار همچنین جاده‌های هموار و وسیعی دارد و منطقه‌ای ایده‌ال برای دوچرخه سواری به حساب می‌آید. جالب است که بدانید این ییلاق خوش آب و هوا به دلیل مناظر دیدنی و چشم اندازهای بی‌نظیرش، به یکی از مکان‌های مورد علاقه عکاسان برای ثبت تصاویر تبدیل شده است.

روستای آهار در ۴۰ کیومتری تهران واقع شده و دسترسی به آن از محدوده قصران شمیرانات امکان پذیر خواهد بود.

آدرس روستای آهار: تهران، بخش رودبار قصران منطقه شمیرانات

لواسان، مهم‌ترین مقصد سفر در اطراف تهران

لواسان درّه‌ای است ییلاقی و خوش آب و هوا که در دامنه‌های جنوبی کوه‌های البرز قرار گرفته و به دلیل چشم‌اندازهای بکرش شهرت فراوانی دارد. طبیعت سرسبز لواسان از دامنه‌های شمالی این شهر آغاز شده و تا ساحل دریاچه سد لتیان ادامه میابد. در چشم‌اندازهای این منطقه می‌توان طبیعت را در چهار فصل سال به زیبایی هرچه بیشتر تماشا کرد.

هوا و طبیعت زیبای لواسان، وجود ویلاهای زیبا و سهولت اجاره ویلا در این منطقه باع شده است تا لواسان به یکی از پرطرفدارترین مناطق ییلاقی اطراف تهران تبدیل شود. این روستا یا شهر کوچک همچنین به دلیل کافه ها و رستورانهای متفاوتش در آخر هفته ها به پاتوقی هیجان انگیز برای جوانان تبدیل میشود.

آدرس روستای لواسان: جاده لشکرک، بلوار امام خمینی

برای مشاهده و اجاره ویلا لواسان کلیک نمایید

روستای کن و سولقان، طبیعت سرسبز غرب تهران

بسیاری از ساکنان غرب تهران، کن و سولقان را برای تفریح آخر هفته خود انتخاب می‌کنند. «کن سولقان» یا به زبان خودمانی، «کن سولقون» در اصل نام دو روستا است که به دلیل نزدیکی‌شان به یکدیگر، به این اسم خوانده می‌شوند.

آب و هوای مناسب، باغ‌های میوه و طبیعت سرسبز باعث شده است تا این منطقه به یکی از پرطرفدارترین جاذبه‌های اطراف تهران تبدیل شود. تا جایی که در قسمت‌های مختلف آن انواع رستوران‌ها و کافه‌های مختلف برای استراحت گردشگران به چشم می‌خورند. «امامزاده داوود» و «غار بیوک» از جمله جاذبه‌های دیدنی روستاهای کن و سولقان به‌شمار می‌روند.

گشت و گذار در منطقه کن سولقان به امکانات و تجهیزات خاصی نیاز ندارد و تنها همراه داشتن کفش مناسب پیاده‌روی برای لذت بردن از طبیعت این محدوده کافی است.

آدرس روستای کن سولقان: تهران، جاده تهران‌ شمال

روستای برگ جهان در لواسان

وقت آن است که به یکی از قدیمی‌ترین روستاهای اطراف تهران سر بزنیم و چند ساعتی را در طبیعت نابش بگذرانیم. برگ جهان از جمله ییلاق‌های دیدنی لواسانات است که در ۴۰ کیلومتری پایتخت قرار دارد. روستایی با درختان گردو، توت، زردآلو، سیب و گیلاس که تابستان‌ها، پربارتر از همیشه دیده می‌شوند.

در سال‌های اخیر باستان شناسان با پیدا کردن آثار قدیمی سفالینه در برگ جهان، این روستای تاریخی را یکی از کهن‌ترین ییلاقات اطراف تهران معرفی کرده‌اند. در این منطقه همچنین غاری قدیمی به نام «زندان خانه لار» وجود دارد که به گفته اهالی قدیمی، در گذشته محل نگه داشتن زندانیان روستا بوده است. «آبشار برگ جهان»، «غار خمیره»، «صخره رسوبی تنگل خانه» و «قلعه دختر» از دیگر جاذبه‌های طبیعی و تاریخی این روستا به حساب می‌آیند.

در روستای برگ جهان مراسم تعزیه مشهوری نیز برگزار می‌شود که محرم هر سال عده زیادی را برای تماشا به سوی خود می‌کشاند. علاقه‌مندان بقعه‌های مذهبی همچنین می‌توانند برای زیارت و بازدید از «آرامگاه امامزاده اسماعیل» و «تکیه سرده برگ جهان» در این روستا دیدن کنند و لحظاتی ناب را در این مکان‌های تاریخی تجربه نمایند.

روستای برگ جهان به دلیل قرار گرفتن در ارتفاعات، آب و هوای خنکی دارد و مانند بسیاری دیگر از روستاهای اطراف تهران، در دو فصل آخر سال و اوایل بهار سرد و پربارش می‌شود.

آدرس روستای برگ جهان: لواسان، ۱۱ کیلومتری روستای افجه، روستای برگ جهان

بخوانید از: جاهای دیدنی کرج

روستای زرین دشت، طبیعتی بکر در فیروزکوه

یکی دیگر از بهترین مقاصد اطراف تهران برای سفر یک روزه، روستای زرین دشت است که در ۱۲۰ کیلومتری شمال شرقی پایتخت و در حوالی فیروزکوه قرار دارد. روستایی که از چهار بخش «مزداران»، «آتشان»، «دهگردان» و «انزها» تشکیل شده و بیشتر از هرچیز با مردمان مهربان و خونگرمش شناخته می‌شود.

اما آنچه زرین دشت را بیشتر از هرچیز خاص و متفاوت کرده است، وجود چشمه‌ها و رودخانه‌های پرآبی است که از میان طبیعت روستا می‌گذرند. «حبله رود» یکی از این رودخانه‌هاست که در طول روز از میان درختان سرسبز جاری می‌شود و منظره‌ای دیدنی را پدید می‌آورد.

چشمه آب معدنی «خُمده» و چشمه «دریابک» نیز از دیگر زیبایی‌های این روستا هستند که می‌توانند گرمای تابستان را در چشم بر هم زدنی به خنکایی دلنشین تبدیل کنند. وجود درختان گیلاس، توت و گردو و آب و هوای بکر و مطبوع باعث شده است تا زرین دشت یکی از بهترین مناطق اطراف تهران برای گشت و گذار باشد.

آدرس روستای زرین دشت: شهرستان فیروزکوه، ۴۰ کیلومتری جنوب غرب شهر فیروزکوه

روستای شهرستانک، استراحتگاه سلطنتی

اگر به دیدن بناهای تاریخی و روستاهای قدیمی علاقه‌مندید، پیشنهاد می‌کنیم که سر زدن به روستای شهرستانک را به وهیچ وجه از دست ندهید. تعداد آثار تاریخی به جا مانده در این روستا آنقدر زیاد است که سر زدن به آن‌ها، مثل یک مسافرت چند روزه لذت بخش خواهد بود.

شهرستانک روستایی تاریخی و خوش آب و هوا در جاده چالوس است که باغ‌های پرمیوه و طبیعتی زیبا دارد. این روستا به جز فضای سبز نابش، کاخی قدیمی و باستانی را در دل خود جا داده که از دوران قاجار به یادگار مانده است. «کاخ ناصری» یا «کاخ شهرستانک» که امروز تنها خرابه‌هایی از آن دیده می‌شود. جالب است که بدانید ناصرالدین شاه با دیدن آب و هوای بی‌نظیر و طبیعت بکر این روستا، دستور داد تا در نقطه‌ای سرسبز از آن، برایش کاخی ییلاقی بسازند. کاخی که در تابستان‌ها، محل تفریح و خوشگذرانی این پادشاه قاجار بود.

علاوه بر کاخ ناصری، در شهرستانک درختی قدیمی و کهنسال در میان دشتی باز و فراخ وجود دارد که آن را با نام «سرو اوروس» معرفی می‌کنند. درختی که قدمت آن به درستی مشخص نیست اما ظاهرش از روزهایی بسیار دور حکایت می‌کند. «کتیبه سنگی شهرستانک» و «قلعه دزدبند» که به عهد ساسانی برمی‌گردد، از دیگر جاذبه‌های تاریخی این روستا به شمار می‌روند.

شهرستانک در مناطق کوهپایه‌ای البرز قرار دارد و به همین دلیل آب و هوای آن در بهار و تابستان، بسیار خنک است. پس اگر میخواهید تا در هوایی مطبوع از این منطقه دیدن کنید، ماه‌های آخر بهار تا اوایل پاییز مناسب‌ترین زمان برای سر زدن به شهرستانک خواهند بود.

آدرس روستای شهرستانک: استان البرز، شهر کرج، جاده چالوس، منطقه آسارا، نرسیده به گچسر

بخوانید از: بهترین رستوران کرج

روستای ناتر، بهشت گمشده

در اطراف تهران و در ۵۰ کیلومتری چالوس، روستای کوهستانی به چشم می‌خورد که به حدی زیبا و بکر است که به آن لقب بهشت پنهان یا گنج پنهان داده‌اند. به عقیده بسیاری، روستای ناتر با داشتن جنگل‌های انوبه و چشمه‌های پرآبف همان بهشت زمینی است که بسیاری به دنبالش می‌گردند.

جالب است که بدانید ناتر در لغت به معنای نگهبان دشت است! دلیل این نام گذاری هم منطقی و منصفانه است! این روستا مانند نگهبان از دشت‌ها و مراتع سرسبز کندیچال و بارینگتون محافظت می‌کند و مانند حصاری به دور این طبیعت سرسبز کشیده شده است.

در روستای ناتر همه چیز برای گذراندن یک روز گرم تابستانی وجود دارد. از چشمه‌های گوارا و خنکی مانند «چشمه لنار»، «چشمه ککی»، «چشمه قلقله» و «چشمه داریو» بگیرید تا آبشارهای مرتفع و قله‌های سربه‌فلک کشیده‌ای مانند «تخت سلیمان» و «کرچم» که پاتوق کوهنوردانند.

در روستای ناتر همچنین زمین‌های وسیعی از یونجه‌زارها، علف‌زارها، جالیزها و باغ‌های گردو، سیب، فندق، بید، صنوبر و تبریزی دیده می‌شوند. رویش گیاهان دارویی در بهار و تابستان این منطقه باعث شده است تا گردشگران بسیاری این روستا را برای گشت و گذار کوتاه انتخاب نمایند. ناتر همچنین به دلیل داشتن چشم‌اندازهای بکر و طبیعت کم ‌نظیر، محلی ایده‌ال برای عکاسان و هنرمندان خواهد بود.

با این حال نباید فراموش کرد که ناتر به دلیل قرار گرفتن در منطقه کوهستانی، آب و هوای بسیار سردی در زمستان‌ها دارد. به همین دلیل بهترین زمان سر زدن به این روستاف بهار و تابستان است. ضمن آنکه در این منطقه هنوز امکانات اقامتی احداث نشده است و گردشگران در صورت علاقه به ماندن، باید از اقامتگاه‌های چالوس یا مرزن آباد استفاده کنند.

آدرس روستای ناتر: ۵۰ کیلومتری جاده چالوس، روستای ناتر

روستای فشم، پناهگاه ساکنان پایتخت

بسیاری فشم را به دلیل ویلاها و رستوران‌ها و کافه‌های بین راهی‌اش می‌شناسند. منطقه‌ای که در آن همه چیز برای یک گردشگری ناب در اطراف تهران مهیا شده است. طبیعت فشم در شرق تهران واقع شده و از سه بخش اوشان، فشم و میگون تشکیل می‌شود؛ به همین دلیل است که بسیاری در زبان خودمانی به این محدوده «اوشون فشم» می‌گویند.

فشم به دلیل آب و هوای معتدل و خنک و طبیعت دیدنی، یکی از پاتوق‌های همیشگی پایتخت نشینان به حساب می‌آید. وجود رستوران‌ها و سفره‌خانه‌های مختلف، باغ‌های میوه، دشت‌ها، آبشار و رودخانه‌های پر آب باعث شده است تا بسیاری برای چند ساعت هم که شده، خود را به این ییلاق پرطرفدار برسانند و از گذراندن وقت در آن لذت ببرند.

در فشم همچنین سه پیست اسکی دیزین، دربند سر و شمشک وجود دارد که زمستان‌ها پذیرای علاقه‌مندان این ورزش هیجان انگیز از ایران و حتی دیگر نقاط دنیا می‌شود.

گرچه فشم روستایی تاریخی است و قدمتش به سال‌های دور برمی‌گردد، اما در سال‌های اخیر این منطقه به دلیل ساخت و سازهای فراوان، بافت قدیمی خود را از دست داده و با انبوهی از ویلاها و خانه‌های مدرن به چشم می‌آید.

آدرس روستای فشم: تهران، اتوبان بابایی، جاده لشگرک، بلوار امام خمینی، فشم

 جهت مشاهده و اجاره کلبه کلیک نمایید

روستا و آبشار آینه ورزان، کوهپیمایی در اطراف تهران

آینه ورزان از توابع آبسرد در شهرستان دماوند، روستایی کهن و تاریخی است که در ۶۰ کیلومتری شرق تهران قرار دارد. گردشگران فراوانی به دلیل آب و هوای خنک این روستا، در فصل بهار و تابستان راهی آینه‌ورزان می‌شوند تا یک جرعه هوای ناب و پاکیزه در ریه‌هایشان وارد کنند.

روستای آینه ورزان بافتی کوهستانی دارد و به دلیل باغ‌های میوه اطرافش، سرسبز و پر درخت دیده می‌شود. پس فراموش نکنید که سر زدن به این روستا برابر است با یک کوهپیمایی متوسط که به کفش مناسب و کوله‌ای سبک نیاز دارد. در حوالی این روستا آبشاری به نام آبشار آینه ورزان نیز جاری می‌شود که اصلی‌ترین جاذبه طبیعی این محل است.

آدرس روستای آینه ورزان: دماوند، بعد از آبسرد، خروجی روستای آینه ورزان

چشمه‌ها و دریاچه‌های اطراف تهران

هیچ چیز به اندازه آب تنی در دریاچه‌های خنک و استراحت در سواحل‌شان، گرمای تابستان را قابل تحمل نمی‌کند. خبر خوب این است که در اطراف تهران، چشمه‌ها، دریاچه‌ها و رودخانه‌های پر آبی وجود دارند که خنکی‌شان، گرمای طاقت فرسا را از بین می‌برد.

بعضی از بهترین دریاچه‌ها و چشمه‌های اطراف تهران به شرح زیر هستند:

تنگه واشی، محبوب ترین تفریحگاه اطراف تهران

یکی از مقاصد سفر یک روزه در اطراف تهران تنگه واشی است که در ۲۰ کیلومتری فیروزکوه قرار دارد. این منطقه بیشتر از هرچیز به دلیل آب و هوای خنک و مطبوعش، محلی ایده‌ال برای سفر در بهار و تابستان به حساب می‌آید.

بد نیست که بدانید کلمه واش، در زبان مازندرانی به معنای «چمن» است و تنگه واشی به معنای تنگه‌ای است که با دشت و چمن دیده می‌شود. این جاذبه محبوب گردشگری در مسیر جاده هراز و در پشت تونل «وانا» قرار دارد. بعد از تنگه واشی، آبشاری دیدنی و جذاب دیده می‌شود که ارتفاعش چیزی حدود ۱۵ متر است و بسیاری بعد از رسیدن به آن‌، از آب خنکش برای یک آبتنی تابستانه استفاده می‎کنند.

برای دسترسی به این آبشار، گردشگران باید از دو تنگه «واشی» و «سا» عبور کنند. در اطراف این پدیده طبیعی، یک اثر تاریخی ناب و دیدنی هم وجود دارد. کتیبه فتحعلی شاه قاجار که نقش شکارگاه با تصویر اسب، نیزه و شکارهایش در آن ترسیم شده است. این کتیبه سنگی ابعادی در حدود ۶ در هفت متر دارد و یکی از سه کتیبه معروف فتحعلی شاه قاجار شناخته می‌شود.

چشمه اعلا، استراحتگاه کوچک دماوند

یکی از مشهورترین چشمه‌های اطراف تهران، چشمه اعلا دماوند است که به دلیل داشتن خاصیت درمانی، محبوبیت فراوانی در میان گردشگران دارد. چشمه اعلا در منطقه ییلاقی دماوند واقع شده و فاصله آن با پایتخت چیزی حدود ۴۵ کیلومتر است.

بسیاری آب این چشمه را برای درمان بیماری‌هایی مانند فشار خون، سنگ کلیه و مشکلات مجاری ادراری مفید می‌دانند. علاوه بر این، در اطراف این طبیعت بکر، باغ‌های سرسبز و پرباری از درختان سیب، گردو، گیلاس، آلبالو، زردآلو و قیسی دیده می‌شوند که چشم اندازی زیبا و منحصر به فرد به این منطقه بخشیده‌اند.

دریاچه تار و هویر، یک کمپینگ لذت بخش

اگر به کمپ زدن در اطراف تپه‌ها و مناطق کمتر سرسبز اطراف تهران علاقه دارید، سفر به دریاچه‌های تار و هویر می‌تواند پیشنهادی ایده‌ال برایتان باشد. این دو دریاچه در فاصله یک کیلومتری از یکدیگر قرار دارند و در مسیر جاده فیروزکوه واقع شده‌اند. مسیر دسترسی به دریاچه‌های تار و هویر تا حدی کوهپایه‌ای است و می‌تواند جذابیت‌های بسیاری برای آفرود دوستان داشته باشد.

آب و هوای اطراف این دریاچه‌ها خنک و کوهستانی بوده و بافت آن تا حدی خشک است. در حقیقت در حوالی این دو دریاچه تنها بوته‌ها و گیاهان محدودی مانند آویشن رشد می‌کنند. با این حال توصیه می‌کنیم که هنگام کمپ زدن از پوشش گیاهی این منطقه برای روشن کردن آتش استفاده نکنید.

تنگه لالون، ییلاق لواسانات

همانطور که از نامش پیداست، این تنگه بیشتر از هر چیز با گل‌های سرخ لاله‌اش شناخه می‌شود. اصلا به همین دلیل است که از قدیم آن را با نام‌های «تنگه لالان» یا «تنگه لالون» معرفی می‌کردند.

تنگه لالون از جمله جاذبه‌های طبیعی اطراف تهران است که در منطقه لواسان و در حوالی روستایی به همین نام قرار دارد. تنگه‌ای که در فاصله‌ ۴۵ کيلومتری شمال تهران و ۱۱ کیلومتری فشم واقع شده و مقصدی ایده‌ال برای سفری یک‌ روزه و طبیعت‌گردی هیجان انگیز است.

پیاده‌روی در طبیعت اطراف تنگه و تماشای چشم‌انداز کوه‌ها و قله‌ها، شنیدن صدای گوش‌نواز پرندگان و لذت بردن از جویبارها تنها بخشی از دیدنی‌های بکر و ناب این منطقه به شمار می‌روند.

دریاچه اوان، طبیعتی به شکل نقاشی

اگر به دنبال منظره‌ای جذاب برای عکاسی می‌گردید و می‌خواهید آخر هفته‌ خود را در محیطی دیدنی سپری کنید، سفر به دریاچه اوان را از دست ندهید. دریاچه‌ای بکر که در فصل بهار و تابستان با مناظری منحصر به فرد از گردشگران پذیرایی می‌کند.

دریاچه اوان از جمله جاذبه‌های دیدنی اطراف تهران است که که با پایتخت چیزی حدود ۲۲۰ کیلومتر فاصله دارد. دسترسی به این طبیعت زیبا از مسیر آزاد راه قزوین امکان پذیر بوده و رانندگی به آن تقریبا ۳ ساعت و نیم طول می‌کشد.

این دریاچه در میان ارتفاعات و دشتی سبز واقع شده و طبیعتش، چشم هر گردشگری را به خود خیره می‌کند. شما می‌توانید علاوه بر قایق‌سواری در دریاچه اوان، از پیاده‌روی در فضای سبز اطراف آن نیز لذت ببرید. در نزدیکی این پهنه آبی، کوهستان‌های مرتفعی نیز وجود دارند که می‌توانند گزینه‌ای جذاب برای یک کوهنوردی هیجان انگیز باشند.

در کنار دریاچه اوان امکان کمپ زدن و استراحت وجود دارد و شما می‌توانید با داشتن وسایل سفر، چادر، زیرانداز و کفش کوه، در این محل شب را به صبح برسانید. اما اگر اهل کمپ نیستید، می‌توانید از خانه‌ها و اقامتگاه‌های کوچک الموت استفاده نمایید.

بخوانید از: بهترین چشمه های آب گرم ایران

جنگل‌های اطراف تهران

افزایش جمعیت در سالهای اخیرِ تهران، باعث شد تا بسیاری از مسئولان شهری، آپارتمان‌ها و آسمان خراش‌های بلند را جایگزین پارک‌ها و فضای سبز پایتخت کنند. گرچه هنوز در تهران فضاهای سبز جذاب و دلنشینی برای استراحت وجود دارد، اما شلوغی شهر باعث شده است تا بسیاری حال و حوصله سر زدن به آن‌ها را نداشته باشند!

اگر دوست دارید در روزهای تعطیل و آخر هفته‌ها راهی جنگل‌ها و فضای سبز اطراف تهران شوید، سر زدن به این مناطق را از دست ندهید:

جنگل الیمستان، پرسه در مه

در کنار دریاچه‌ها و روستاهای دیدنی، گشت و گذار در جنگل‌های سرسبز و خنک، ایده خوبی برای گذراندن یک روز تابستانی در اطراف تهران است. جنگل الیمستان از جمله فضاهای سبز حوالی پیاتخت است که پوشش گیاهی متنوع و فضای سبز بکر و بی‌نظیری دارد. این جنگل در حوالی روستایی به همین نام و ۱۴۰ کیلومتری تهران واقع شده و بهترین فصل گشت و گذار در آن، بهار و تابستان است.

در این جنگل می‌توانید علاوه بر تماشای درختان بی‌شمار و فضای سرسبزش، شاهد دویدن و جست و خیز اسب‌های بازیگوشی باشید که در فضایی مه آلود با رنگ‌های سفید و قهوه‌ای دیده می‌شوند . منظره‌ای که بدون شک بهشت روی زمین را برای شما تداعی خواهد کرد.

در حوالی جنگل رویایی الیمستان، مراتع و روستاهای دیدنی مانند «منطقه بکر قلاردن» و «روستای جنگلی لهاش» وجود دارند که سر زدن به آن‌ها خالی از لطف نیست. با این فراموش نکنید که سفر به این جنگل و اقامت در آن به تجهیزاتی مانند چادر، کفش مناسب کوهنوردی، لباس کافی و کیسه خواب نیاز دارد.

جهت اجاره و مشاهده اقامتگاه بوم گردی کلیک کنید.

جنگل تلو، فضای سبز شرق پایتخت

بگذارید تا با شما از نزدیک‌ترین فضای جنگلی در اطراف تهران صحبت کنیم. طبیعتی سرسبز که شاید آنقدرها هم که باید، شناخته شده نیست. «پارک جنگلی تلو» این جنگل پهناور و وسیع است که شباهت زیادی به پارک جنگلی چیتگر دارد. این مجموعه در امتداد اتوبان شهید بابایی و در کیلومتر ۵ جاده تلو واقع شده و مساحت آن بالغ بر ۹۷۵ هکتار است.

پارک جنگلی تلو در حقیقت یک بوستان بسیار بزرگ است که برای اقامت نیم روزه در آلاچیق‌ها، صرف ناهار خانوادگی، بازی و دوچرخه‌سواری گزینه مناسبی خواهد بود. این پارک از نظر وسعت، رتبه چهارم را در میان دیگر پارک‌های جنگلی اطراف تهران بدست آورده است. بد نیست که بدانید منابع آبی این جنگل، از دریاچه سد لَتیان تامین می‌شود.

پارک جنگلی تلو در دهه پنجاه، به دلیل افزایش جمعیت تهران و آلودگی هوا، به‌صورت مصنوعی توسط مسئولان شهری وقت احداث شد. در حال حاضر امکانات بی‌شمار این مجموعه مانند آلاچیق، زمین بازی کودکان، سرویس‌ بهداشتی، نمازخانه، منقل‌ کباب‌پز، مراکز خدماتی تفریحی و زمین بازی، باعث شده است تا بسیاری از این جنگل برای استراحتی کوتاه استفاده نمایند. با این حال در این پارک جنگلی بوفه و مغازه‌ای وجود ندارد و اگر می‌خواهید زمان طولانی را در آن بگذرانید، باید خوراکی و آب آشامیدنی همراه خود داشته باشید.

جهت مشاهده و اجاره ویلا اطراف تهران کلیک کنید.

جنگل لفور، بکر و دیدنی

پیاده‌روی در میان جنگلی با درختان قدیمی راش و ازگیل و نفس کشیدن در هوایی پاک و تازه، از جمله جذابیت‌های جنگل لفور است! جنگلی که در اطراف تهران و حوالی شهرستان سوادکوه قرار دارد و سفر به آن، با یک رانندگی کوتاه میسر می‌شود.

جنگل لفور بیشتر از هر چیز به دلیل آبشارهای مرتفع و پلکانی‌اش شناخته می‌شود. آبشارهایی که بلندترینشان، چیزی حدود ۴۳ متر ارتفاع دارد. «دره اسکلیم» و «سد لفور» از دیگر دیدنی‌های این جنگل به شمار می‌روند که سر زدن به آن‌ها را به شدت به شما پیشنهاد می‌کنیم.

غارها و ارتفاعات اطراف تهران

شاید معرفی غارهای اطراف تهران برای افرادی که از فضاهای بسته و تاریک می‌ترسند، چندان جذاب و خوشایند نباشد. با این حال سر زدن و جستجو در محیط تاریک و ناشناخته این غارها برای بسیاری از افراد، هیجان انگیز و جذاب است. بد نیست که بدانید در اطراف تهران، چیزی حدود ۶۰ غار کوچک و بزرگ و دیدنی وجود دارد.

در ادامه برخی از جذاب‌ترین غارهای اطراف تهران را به شما معرفی می‌کنیم:

غار رودافشان، غار مرموز دماوند

در حوالی جاده فیروزکوه، غار مرموز و متفاوتی وجود دارد که نامش را «غار رودافشان» گذاشته‌اند. فضایی بکر و جذاب که برای دسترسی به آن، باید چیزی حدود ۴۵ دقیقه‌ در مسیری سراشیبی پیاده‌روی کنید.

این غار از چندین دالان عظیم و ستون‌های آهکی تشکیل شده است و به دلیل محیط منحصر‌به‌فردش، یکی از ویژه‌ترین غارهای کوهستانی خاورمیانه به حساب می‌آید. غاری که دهانه بسیار وسیعی دارد و به دلیل رطوبت بالا، دیواره‌های داخلی‌اش با پوششی از خزه‌های سبز به چشم می‌خورد.

فضای داخلی غار بیشتر شامل سفره‌های آب زیر زمینی می‌شود. آبهایی که در روزگاران دور، در این غار جریان بیشتری داشتند و حالا قندیل‌ها و رسوبات آهکی متفاوتی را برجا گذاشتند. گرچه غار رودافشان ارتفاع زیادی ندارد اما می‌توان به آسانی در آن حرکت کرد و به تماشای سنگواره‌های قدیمی‌اش پرداخت.

تا یادمان نرفته است بگوییم که در فضای داخلی غار، خفاش‌های کوچک و بزرگی زندگی می‌کنند که ممکن است شنیدن صدای پروازشان در لحظه اول، کمی شما را به تعجب بیندازد! اگرچه دسترسی به غار رودافشان برای همه ممکن است، اما بهتر است برای حفظ امنیت و سلامت خود و مراقبت از غار، با هماهنگی راهنماها و مسئولان محلی از این جاذبه طبیعی اطراف تهران دیدن کنید.

پیشروی تا عمق ۳۰۰ یا ۴۰۰ متری غار رودافشان به کمک تجهیزات محدود غار نوردی امکان پذیر خواهد بود.

غار بورنیک، اقامتگاه باستانی

در گذشته‌های دور، نیاکان ما از بیشتر غارها برای زندگی و پناه گرفتن در برابر خطرات استفاده می‌کردند. غارهایی که فضایی خنک و مرطوب داشتند و با وجود تاریکی، محیطی امن به حساب می‌آمدند.

غار بورنیک نمونه‌ای از این غارهای قدیمی است که در گذشته به دلیل نزدیک بودنش به رودخانه، محلی برای پناه و زندگی مردم بومی بوده است. این غار دهانه‌ای به ابعاد ۱۰ در ۱۵ متر و بلندی ۶ متر دارد و در ارتفاع ۱۹۵۰ متری از سطح دریا واقع شده است.

فصای این غار در شش ماه نخست سال که هوا گرم است، بسیار خنک و دل پذير بوده و به همین دلیل می‌تواند محلی مناسب برای گشت و گذاری تابستانه در اطراف تهران باشد. غار بورنیک در ۱۲۰ کیلومتری شرق شهر تهران و ۱۲ کیلومتری جنوب غربی شهر فیروزکوه و ۶ کیلومتری حاشیه جنوبی روستای هرانده قرار دارد.

ارتفاعات شمال قزوین، منطقه باراجین

در ارتفاعات قزوین، فضایی پهناور وجود دارد که گردشگران از آن برای استراحت و گشت و گذار استفاده می‌کنند. ارتفاعات باراجین، زمینی وسیع با مساحت ۱۴۰۰ هکتاری بوده که در بخش مرکزی قزوین و فاصله ۵ کيلومتری از جاده ترانزيتی قزوين – رشت واقع شده است.

این سایت جنگلی از شمال به ارتفاعات پس گوش و ميل، از شرق به روستای شقفی آباد، از غرب به روستای اسماعيل آباد و از جنوب به شهر قزوين منتهی می‌شود. منطقه‌ای که به همت مسئولان شهری، در سال‌های اخیر به محلی برای تفریح و گردش مردم شهر و دیگر مسافران تبدیل شده است.

تله کابين، سينمای تابستانی، پيست‌های دوچرخه سواری، موتورسواری، سوارکاری، زمین بازی کودک، موزه تاريخ طبيعی، آب نما و امکان کمپينگ ارزان از جمله امکاناتی است که در این محدوده برای مسافران تعبیه شده است. این منطقه مرتفع، چشم انداز جذابی به شهر قزوین دارد و به لطف آب و هوای لطیف و کوهستانی و دسترسی آسان، یکی از نقاط محبوب گردشگران در اطراف تهران به حساب می‌آید.

بخوانید از: بهترین رستوران های تهران

دشت های اطراف تهران

خود را دشتی باز و وسیع تصور کنید! دشتی سرسبز که از اطراف با کوه‌ها محاصره شده است و گل‌های رنگارنگ خودرو، در گوشه و کنارش روییده‌اند. و البته نسیمی که از ارتفاعات می‌وزد و خنکی‌اش صورتتان را نوازش می‌کند. چنین تصویری تنها یک رویاپردازی ساده و کوتاه نیست! در اطراف تهران، زیباترین دشت‌ها وجود دارند که می‌توانند از تصوراتتان هم دیدنی‌تر و باشکوه‌تر باشند.

اگر دوست دارید در زمان فراغت، به دشت‌های زیبای اطراف تهران سر بزنید، ادامه این مطلب را به دقت بخوانید:

دشت لار، زیستگاه شقایق های وحشی

«دشت لار» یا پارک ملی لار، یکی از زیباترین دشت‌ها و مناطق اطراف تهران به حساب می‌آید. منطقه‌ای حفاظت شده که در آن تا چشم کار می‌کند، سبزی گیاهان و قرزی لاله‌ها در کنار آسمانی ابی و ابرهای بازیگوش دیده می‌شوند.

دشت لار در حوالی جاده آبعلی به سمت آمل قرار داشته و بیشتر از هر چیز، به خاطر گل‌های شقایق سرخ و زردی که در گوشه و کنارش روییده‌اند، شهرت دارد. به دلیل قرار گرفتن این منطقه در کوهپایه‌های دماوند، تماشای این قله سترگ از میان دشت لار، نفسگیر و فراموش نشدنی است.

دشت لار چیزی حدود ۳۱ هزار هکتار وسعت دارد و زیستگاه جانوری مختلفی مانند پلنگ، روباه، عقاب، افعی، فلامینگو، آهو و خرس قهوه‌ای شناخته می‌شود. در این فضای سبز بکر همچنین گیاهان خوراکی و دارویی متنوعی مانند مریم گلی، گون، زرشک، چای کوهی، بومادران، بابونه، شیرین بیان و کاسنی سر از خاک بیرون آورده‌اند.

به همین دلیل است که دشت لار در سال‌های اخیر به محیطی حفاظت شده تبدیل گردیده و سر زدن به بعضی از بخش‌های آن بدون داشتن مجوزهای لازم امکان پذیر نخواهد بود. «دریاچه سد لار»، «دریاچه دیو آسیاب» و «رودخانه سفیداب» از دیگر جذابیت‌های این ییلاق دیدنی به شمار می‌روند.

دشت گرچال یا دشت هویج، شکارگاه قدیمی

دشت هویج یا گُرچال از دیگر مناطق دیدنی اطراف تهران است که می‌تواند مقصدی ایده‌ال و دلنشین برای استراحتی کوتاه باشد. در گذشته‌های دور از بخش‌های وسیع این دشت برای کاشت هویج استفاده می‌کردند. به همین دلیل است که هنوز مردم قدیمی این منطقه را با نام «دشت هویج» معرفی می‌کنند. البته امروز دیگر خبری از مزارع هویج نیست و این دشت تنها با گیاهان سرسبز و معدود درختان پر برگ دیده می‌شود.

بد نیست بدانید این دشت در زمان شاهان صفوی، شکارگاهی محبوب و پر رونق بوده و پادشاهان این عصر از آن برای استراحت و خوشگذرانی استفاده می‌کردند. دشت گرچال در بالای روستای افجه و در ناحیه گلندوک و لواسان واقع شده و طبیعتی زیبا و آب‌ و هوای دلچسبی دارد. در فصل بهار این دشت آغشته از گل‌های نارنجی خودرو می‌شود و طبیعتی نفسگیر را در مقابل چشمان گردشگران پدید می‌آورد. کوهنوردی و پیاده‌روی از دیگر تفریحات رایج در بهار و تابستان دشت هویج به حساب می‌آیند.

بهترین زمان سفر به جاذبه های اطراف تهران

طبیعت اطراف تهران در هر فصلی از سال زیباست. بهترین زمان سفر به جاذبه‌های اطراف پایتخت، کاملا به سلیقه و روحیه خودتان بستگی دارد. اگر دوست دارید در تابستان گرم تهران به مکان‌های خنک و آرام بروید، بهتر است مناطقی را انتخاب کنید که کوهستانی هستند و آب و هوای خنکی دارند.

اگر به تماشای طبیعت در فصل‌های سرد سال علاقه دارید و یا می‌خواهید تفریحات زمستانی را امتحان کنید، پس باید منتظر بمانید تا پاییز و زمستان بیایند و بار دیگر زمین را با برف، سفیدپوش کنند. اما اگر به‌طور کلی می‌خواهید از آب و هوای مطبوع و ملایم طبیعت لذت ببرید، فصل بهار بهترین انتخاب برای سفر به طبیعت و جاذبه‌های دیدنی اطراف تهران خواهد بود.

بخوانید از: موزه های تهران

کلام آخر، یک گردش جانانه در مناطق دیدنی اطراف تهران

در این مطلب سری به جاذبه‌های دیدنی اطراف تهران زدیم و برخی از بهترین روستاها، دشت‌ها، جنگل‌ها و دریاچه‌های حوالی پایتخت را به شما معرفی کردیم. برای افراد پرمشغله‌ای که فرصت محدودی برای سفر دارند و می‌خواهند با هزینه‌هایی پایین، چند روزی را به استراحت و تفریح بپردازند، دیدنی‌های اطراف تهران بهترین گزینه است! فراموش نکنید که سفر به طبیعت اطراف تهران، در هر فصلی از سال جذاب و به یاد ماندنی خواهد بود.

شما همچنین می‌توانید با مراجعه به وبسایت شب و بررسی اقامتگاه‌های بومگردی، بهترین گزینه‌ها را برای اقامت در اطراف تهران پیدا کنید.

سوالات متداول درباره دیدنی‌های اطراف تهران

آیا در روستای طالقان امکانات اقامتی موجود است؟

بله. گردشگران میتوانند علاوه بر اجاره خانه و ویلا در طالقان، خانه های بومگردی جذابی را برای اقامت در این روستای دیدنی انتخاب کنند.

آیا در روستای آهار فعالیت‌های خاصی مانند پیاده‌روی، کوهنوردی یا ماهیگیری امکان‌پذیر است؟

روستای آهار جاده‌های هموار و وسیعی دارد و منطقه‌ای ایده‌ال برای انجام ورزشهایی مانند دوچرخه سواری و پیاده روی است. وجود کوهها و نقاط مرتفع در این روستا باعث شده است تا بسیاری از کوهنوردان برای انجام این ورزش به آهار مراجعه نمایند.

آیا در روستای لواسان امکانات بهداشتی و پزشکی موجود است؟

بله. بیمارستان مهرآیین و درمانگاه پیامبر اکرم از جمله مهمترین مراکز بهدشاتی و پزشکی این منطقه به شمار میروند.

نظرتان را ثبت کنید

ایمیل شما با ثبت نظر نمایش داده نمی‌شود

*

بنر نصب اپلیکیشن شب