کامل‌ترین راهنمای جاذبه‌ها و جاهای دیدنی کرج

0

برای بیشتر عشق سفرها، گشت و گذار در ایران تنها به سر زدن از شهرهای شمالی و عکاسی در سواحل قشم و کیش خلاصه نمی‌شود. گاهی بهترین مقاصد سفر، شهرهایی هستند که با وجود داشتن جاذبه‌های فراوان تاریخی و طبیعی، کمتر کسی درباره دیدنی‌های آن‌ها صحبت می‌کند.

کرج از جمله این شهرهاست که در مسیر بسیاری از سفرهای گردشگران قرار دارد؛ اما شاید آنطور که باید، مورد توجه قرار نگرفته است. به همین بهانه تصمیم گرفتیم تا در این مطلب با شما از جاهای دیدنی کرج صحبت کنیم و کمی بیشتر به معرفی جاذبه‌های این شهر همجوار با پایتخت بپردازیم. کرج، این کلانشهر زیبا، دیدنی‌های بسیار زیادی را در خود جای داده‌ است. دیدنی‌هایی که در بسیاری از موارد، کم‌تر مورد توجه قرار گرفته‌­اند. کرج دارای مردمی از فرهنگ‌های مختلف است و قومیت‌های زیادی در آن سکونت دارند. در این مقاله قصد داریم برخی از مهم‌ترین جاهای دیدنی کرج را معرفی کنیم.

تاریخچه شهر کرج

جاهای دیدنی کرج

بهتر است که پیش از سر زدن به جاهای دیدنی کرج، کمی هم درباره تاریخ و پیشینه این شهر صحبت کنیم. شهر کرج در 36 کیلومتری غرب تهران واقع شده است. این شهر بعد از پایتخت، به عنوان دومین شهر مهاجرپذیر ایران شناخته می‌شود. گرچه کرج در گذشته‌های نه چندان دور، منطقه‌ای ییلاقی و خوش آب و هوا بود و به شکل شهری تازه تاسیس شناخته می‌شد، اما به گواه مورخان، پیشینه باستانی و تاریخ کهن آن، به سال‌های بسیار قبل باز می‌گردد.

بررسی‌های به عمل آمده از آثار به جامانده در کرج و اطراف آن، نشان می‌دهند که این شهر از حدود 6 هزار سال پیش، محل زندگی اقوام و انسان‌های گوناگون بوده است. کرج همچنین در گذشته به عنوان مسیری برای ارتباط بین استان تهران و کشورهای ترکیه و آذربایجان شناخته می‌شده است.

در زمان صفویان و دوران پادشاهی شاه طهماسب، قزوین به عنوان پایتخت برگزیده شد و با احداث مسیرهای متعدد و کاروان‌سراها، اهمیت کرج و راه‌های ارتباطی آن بیشتر از گذشته افزایش یافت. در زمان قاجاریان و در سال 1210، تهران نقش پایتخت را برعهده گرفت و شهر کرج به دلیل نزدیکی به تهران، روز به روز آبادتر از گذشته شد.

در زمان پهلوی، کارخانجات و موسسات فراوانی در کرج تاسیس گشت و پس از پیروزی انقلاب اسلامی، این شهر تا جایی پیشرفت کرد که مهاجران فراوانی از نقاط مختلف کشور برای زندگی، راهی کرج شدند. در حال حاضر ترکیب جمعیتی کرج شامل هموطنان کرد، لر، فارس، عرب، شمالی‌ها و جنوبی‌ها می‌شود.

جالب است که بدانید نام کرج از اصطلاح کراج گرفته شده که به معنی خبررسانی با روشن کردن آتش است.

برای اجاره روزانه خانه در تهران کلیک کنید.

جاهای دیدنی کرج در بهار

کرج از جمله شهرهایی است که بهار آن، خوش آب و هوا و دل انگیز است. طبیعت و بسیاری دیگر از جاهای دیدنی کرج در این فصل جلوه دیگری پیدا می‌کنند و سر زدن به آن‌ها، می‌توانند بدون اغراق یک ماجراجویی هیجان انگیز باشند.

جاده چالوس

جاده چالوس یکی از مسیرهای شناخته‌ شده و جذاب برای تمامی ایرانیان است. بسیاری از افراد حداقل یک بار از این مسیر پر پیچ و خم و زیبا عبور کرده‌اند. این جاده را به‌ حق می‌توان یکی از دیدنی‌ترین جاده‌ها در ایران به شمار آورد، بنابراین می‌توانید در تمامی ایام سال به آن سر بزنید. بخشی از زیبایی‌ها و هیجان سفر، در لذت بردن از چشم اندازهای مسیر آن خلاصه می‌شود. جاده چالوس از جمله این مسیرهاست که برای بیشتر مسافران خاطرات فراوانی را تداعی می‌کند. این جاده یکی از راه‌های اتصالی به شمال شناخته می‌شود و شهر کرج را به شهر چالوس متصل می‌نماید.

در کنار درختان و جنگل‌ها و دره‌های نفسگیر و دیدنی این جاده، چندین تونل کوچک و بزرگ نیز در مسیر چالوس وجود دارند که مسافران را از دل کوه به سمت شهرهای شمالی هدایت می‌‌کنند.

جاده‌ چالوس یا جاده 59 برای نخستین بار در سال ۱۳۱۲ به بهره‌برداری رسید و به مرور و در طول سالیان مختلف مورد مرمت، بازسازی و تغییر قرار گرفت. این جاده نزدیک به 160 کیلومتر طول دارد و به عنوان یکی از مهم‌ترین قطب‌های گردشگری و جاهای دیدنی کرج شناخته می‌شود.

پارک چمران کرج

گل لاله

برای افرادی که علاقه دارند یکی از بزرگ‌ترین پارک‌های کرج را بشناسند و از آن بازدید کنند، پارک چمران یکی از مناسب‌ترین گزینه‌ها است. این پارک یکی از زیباترین پارک‌ها در شهر کرج به شمار می‌رود که وسعت بسیار بالایی هم دارد. حضور درختان بی‌شمار این مکان را به یکی از لذت‌بخش‌ترین جاهای دیدنی کرج تبدیل کرده‌ است.

یکی از ویژگی‌های این پارک، عبور رودخانه کرج از میانه آن است. بنابراین مشاهده آن برای افرادی که به تماشای آب علاقه دارند بسیار لذت‌بخش و رؤیایی است. در صورتی‌ که به بازدید از این پارک علاقه دارید باید میدان امام حسین کرج را پشت سر بگذارید و به این منطقه‌ دیدنی وارد شوید.

یکی از بزرگ‌ترین و زیباترین پارک‌های کرج، پارک چمران است که به دلیل طبیعت بی‌نظیرش، هر ساله گردشگران فراوانی را به خود جذب می‌نماید. این پارک نزدیک به 40 هکتار مساحت دارد و به دلیل داشتن گیاهان و درختان فراوان، تا حد زیادی به خنک ماندن شهر کمک می‌کند.

با شروع فصل بهار، باغ گل‌های پارک چمران با شکوفه‌های رنگارنگ گل‌های لاله دیده می‌شود. تعداد گل‌ها و شکوفه‌های این پارک به قدری زیاد است که در سال‌های اخیر، برای بازدید علاقه‌مندان جشنواره‌هایی از جمله جشنواره لاله‌ها در آن برگزار شده است.

علاوه بر باغ گل‌ها، در پارک چمران بخش‌های مختلفی مانند بوستان بانوان، شهربازی، پارک ترافیک، ساختمان فرهنگی و بوستان جنگلی وجود دارد. این پارک در نزدیکی ایستگاه مترو کرج، بلوار چمران و بالاتر از میدان امام حسین قرار گرفته است و جشنواره لاله‌های آن معمولا از ۱۵ فروردین تا ۲۵ اردیبهشت برگزار می‌شود.

پارک چمران کرج، مکانی بسیار مناسب برای تفریح و ورزش کردن است. در این پارک، امکانات رفاهی متنوعی نیز برای گردشگران و مسافران در نظر گرفته‌ شده است. در بسیاری از مواقع نمایشگاه‌های مربوط به گل و گیاه و یا جشنواره لاله ها در این بوستان بزرگ و زیبا برگزار می‌گردد. علاوه‌ بر رودخانه کرج، پیست دوچرخه‌سواری و اسکیت، پینت بال، شهر بازی، فرش گل، سینما چهاربعدی، باغ پرندگان، باغ‌ وحش، باغ گل‌ها و… از جمله دیدنی‌های جالب‌ توجه در پارک چمران کرج هستند.

این مجموعه دارای پارک بانوان، کافی‌شاپ و رستوران و عکاس‌خانه‌ سنتی نیز است. بنابراین بازدید از آن، می‌تواند لحظاتی بسیار شاد و لذت‌ بخش را برای شما فراهم کند.

برای اجاره روزانه خانه در کرج کلیک کنید.

کاخ سلیمانیه کرج

اگر به دیدن بناهای تاریخی و خانه‌های قدیمی علاقه‌مندید، مطمئنا سر زدن به کاخ سلیمانیه کرج شما را به وجد خواهد آورد. این مجموعه یکی از بناهای به جا مانده از دوران قاجار است، که در محدوده بلوار امام‌زاده حسن، خیابان شهید کیان‌پور قرار دارد.

در این خانه تاریخی، عمارت‌های متنوعی از جمله عمارت گلشن، ساختمان کلاه فرنگی، حرمسرای فتحعليشاه، ساختمان اندرونی، ساختمان بیرونی، برج بلند فراش آباد، عمارت در قرمز، باغ انگوری، باغ فراش آباد، باغشاه اول، باغشاه دوم، کاخ مظفری و باغ فردوس دیده می‌شود.

کاخ سلیمانیه به دستور فتحعلی خان قاجار و در بین سال‌های ۱۲۲۵ تا ۱۲۲۷برای اقامت‌های تابستانی بنا شده بود. در حال حاضر بخش‌های فراوانی از این کاخ تخریب شده و تنها عمارت‌های محدودی از آن برای بازدید وجود دارد.

باغ پرندگان کرج

باغ پرندگان کرج

باغ پرندگان یکی دیگر از جاهای دیدنی کرج است. به این باغ زیبا، به باغ پرندگان چهار باغ نیز گفته می‌شود. در این باغ می‌توانید انواع مختلفی از گونه‌های پرندگان را مشاهده کنید. در حال حاضر باغ پرندگان چهارباغ در کرج به‌ عنوان نخستین باغ پرندگان ایران و خاورمیانه به شمار می‌رود.

یکی از محبوب‌ترین جاهای دیدنی کرج به ویژه برای آن‌هایی که به طبیعت و حیات وحش علاقه‌مندند، باغ پرندگان است. باغی که حدود 10 هزار متر مربع مساحت دارد و در آن بیش از ۲۵۰۰ گونه‌ از پرندگان 65 کشور جهان نگهداری می‌شوند.

این باغ در سال ۱۳۸۹ و با هدف نمایش گونه‌های مختلف پرندگان نادر دنیا احداث شد و از آن زمان تا امروز، به یکی از پاتوق‌های اصلی گردشگران و به ویژه خانواده‌هایی که فرزندان کوچکی دارند، تبدیل شده است.

باغ پرندگان هر روز از شنبه تا پنجشنبه از ساعت ۹ صبح تا ۲۰ پذیرای علاقه‌مندان است، با این حال این مجموعه در روزهای تعطیل رسمی، دایر نخواهد بود. باغ پرندگان در مسیر اتوبان کرج به قزوین، خروجی کردان، بعد از جاده قدیم، شهر چهار باغ و نبش خیابان گلستان پنجم قرار دارد.

مجموعه بین المللی تنیس کرج

منطقه جهانشهر کرج، یکی از محله‌های قدیمی و پردار و درخت این شهر است که در گذشته به دلیل داشتن باغ‌های فراوان، با نام “باغشهر” شناخته می‌شد. با گذشت زمان بخش‌هایی از طبیعت بکر و کم نظیر این محله به دلیل ساخت و سازها از بین رفته است. با این حال هنوز برخی از باغ‌های جهانشهر بر قوت خود باقی هستند و به فضای سبز عمومی تبدیل شده‌اند.

یکی از این باغ‌ها، باغ فاتح است که در حال حاضر تحت نظارت سازمان شهرداری اداره می‌شود و در آن امکانات متعددی از جمله یک پارک تنیس جامع احداث شده است. مجموعه بین المللی تنیس باغ فاتح به عنوان یکی از بهترین زمین‌های تنیس در استان البرز شناخته می‌شود. در این مجموعه ۹ زمین تمرین و یک زمین مسابقه وجود دارد و برای تماشاگران نیز ظرفیت ۱۲۰۰ نفره در نظر گرفته شده است.

مساحت زمین تنیس باغ فاتح ۱۶ هزار متر مربع بوده و در آن بخش‌های دیگری مانند فروشگاه ورزشی، رستوران، جایگاه ویژه مقامات و اتاق داوران، کمیته برگزاری مسابقات، استراحتگاه موقت ورزشکاران، جایگاه ویژه خبرنگاران، محوطه فضای سبز و پیست سلامت ساخته شده است.

این زمین تنیس در بلوار جمهوری محله جهانشهر قرار دارد و از ساعت 8 صبح تا 9 شب پذیرای علاقه‌مندان خواهد بود.

بخوانید از: بهترین رستوران های کرج

باغ فاتح؛ از جاهای دیدنی کرج

یکی دیگر از جاهای دیدنی کرج، باغ فاتح است که به آن باغ تنیس نیز گفته می‌شود. باغ شهر، دیگر عنوانی است که به این منطقه اختصاص داده شده‌ است. چرا که این باغ یکی از سرسبزترین نقاط کرج به شمار می‌رود‌. از نظر تاریخی گفته می‌شود که باغ فاتح، توسط فردی به نام محمدصادق فاتح که اصالتاً یزدی بوده، بنیان‌ گذاری شده‌ است. برای بازدید از باغ فاتح باید به منطقه‌ جهان شهر کرج بروید.

باغ فاتح کرج

کاروانسرای شاه عباسی کرج

سر زدن به کاروانسرای شاه عباسی کرج، بدون اغراق به سفر در ماشین زمان می‌ماند. کاروانسرایی که در دوران صفویان ساخته شد و به عنوان محلی برای استراحت کاروان‌ها و اسب‌هایشان به کار می‌رفت.

جالب است که بدانید پادشاهان صفوی مانند بسیاری دیگر از پادشاهان تاریخ، در مسیرهای پرتردد، کاروانسراهای متعددی را احداث می‌کردند. از آنجا که کرج در یکی از شاهراه‌های مسیر ابریشم قرار داشت، شاه سلیمان صفوی دستور داد تا در حوالی این شهر یک کاروانسرای کامل و جامع برای مسافران ساخته شود.

تمام این کاروانسرا با سنگ، آجر و کاه‌گل ساخته شده است و نزدیک به 3 هزار متر مربع مساحت دارد. در این کاروانسرا همچنین 21 حجره یا اتاق نیز دیده می‌شود. در ابتدای دوران قاجار از این مجموعه به عنوان قلعه‌ نظامی استفاده می‌شد و مدتی بعد نیز، اتاق‌ها یا حجره‌های آن به محلی برای درس خواندن دانش آموزان تبدیل گشت. در حال حاضر بخش‌هایی از این کاروانسرا به شکل موزه صنایع دستی، رستوران سنتی و سفره‌خانه تغییر کاربری داده است.

این بنای تاریخی در جنوب شرقی میدان شاه عباسی کرج قرار دارد و بازدید از آن از 8 صبح تا 11 شب امکان پذیر خواهد بود.

روستای آتشگاه کرج

یکی از ییلاق‌های باصفای استان البرز و جاهای دیدنی کرج، روستای آتشگاه است که به راحتی در لیست جاهای دیدنی کرج قرار می‌گیرد. این روستای نسبتا کوهستانی در 20 کیلومتری شمال غربی کرج و 10 کیلومتری محله گوهردشت قرار دارد و به دلیل طبیعت متفاوتش، به یکی از پاتوق‌های موتورسواران و علاقه‌مندان به آفرود شناخته می‌شود.

بهار در این روستا، با شکوفه‌های درختان گیلاس، گردو، زردآلو و توت سفید به چشم می‌آید. طبیعت بکر، خانه‌های کوچک روستایی، زمین‌های پربار کشاورزی و چراگاه‌های سرسبز، از آتشگاه بهشتی ساخته‌اند که نظیرش را در کمتر جایی دیده‌اید. این روستای تاریخی در 55 کیلومتری تهران واقع شده است و از بلوار امام خمینی کرج قابل دسترسی خواهد بود.

پارک ایران کوچک کرج

اگر دوست دارید تنها در چند ساعت، به جاذبه‌های دیدنی ایران سفر کنید و با تنوع اقوام و فرهنگ‌های مختلف کشور آشنا شوید، کافی است تا سری به پارک ایران کوچک بزنید و از آثار هنرمندانی که در این مجموعه قرار دارد، غرق در لذت شوید. پارک ایران کوچک از جمله جاهای دیدنی کرج است که در ضلع جنوب شرقی میدان جمهوری و در بلوار ماهان شرقی کسری قرار دارد.

در این پارک ماکت‌ها، سازه‌ها و خانه‌هایی به سبک معماری ایل بختیاری، ترکمن‌ها و اقوام خوزستانی، گیلانی، خراسانی، اصفهانی و آذربایجانی دیده می‌شود. علاوه بر این، بخشی از بافت روستای ابیانه و آب‌انبار یزد نیز به شکل سنتی در این مجموعه احداث شده است.

این پارک نزدیک به 7 هکتار مساحت دارد و توسط دوازده گروه هنری از هنرمندان همان شهرها ساخته شده است. بازدید از این مجموعه شنبه‌ها و چهارشنبه‌ها از ساعت 4 بعد از ظهر تا ۹ شب و سایر روزهای هفته از ساعت ۱۰ صبح تا ۹ شب امکان‌پذیر خواهد بود.

بخوانید از: جاهای دیدنی تهران

جاهای دیدنی کرج در تابستان

خوشبختانه کرج به دلیل قرار گرفتن در ارتفاعات البرز، از آن دسته شهرهایی است که در تابستان هم آب و هوای مناسبی دارد. در ادامه برخی از جاهای دیدنی کرج در این فصل را به شما معرفی می‌کنیم.

روستای شهرستانک

روستای شهرستانک

یکی دیگر از مکان‌های دیدنی کرج روستای شهرستانک است. این روستا در ناحیه شمالی کوه توچال واقع شده‌ است و یک روستای قدیمی و تاریخی به شمار می‌رود. بسیاری از افراد بر این باورند که قدمت این روستا به قرن ششم هجری قمری می‌رسد.

روستای شهرستانک کرج، مکان‌های بی‌شمار جذابی را نیز در خود جای داده‌ است که بازدید از آن‌ها لذت فراوانی برای شما به‌ همراه خواهد داشت. از جمله دیدنی‌های جالب‌ توجه در روستای شهرستانک کرج می‌توان به قلعه دختر اشاره کرد که به آن قلعه دزد بند نیز گفته می‌شود. تپه شنستون، یکی دیگر از دیدنی‌های جالب‌ توجه در این منطقه از کشور است.

خانه احمد شاملو

مگر می‌شود به دنیای شعر و شاعری علاقه داشت و سری به محل زندگی شاعر معاصر، احمد شاملو نزد! خانه احمد شاملو که در دهکده فردیس کرج قرار دارد، اکنون به شکل موزه‌ای کوچک در آمده است و در آن اسناد، آثار و اشیای به ‌جا مانده از این شاعر فقید نگهداری می‌شود. در حال حاضر این خانه تحت عنوان “بنياد الف بامداد” فعالیت می‌کند.

بازه زمانی بازدید از خانه احمد شاملو از ساعت 9 صبح تا 4 عصر است. با این حال بهتر است که پیش از سر زدن به این مکان، با مسئولان آن درباره باز بودن این مجموعه هماهنگی‌های لازم را انجام دهید.

آبشار آدران و آبشار هفت چشمه

هیچ چیز به اندازه طبیعت گردی و لذت بردن از خنکای آبشارهای مرتفع، در تابستان لذت‌بخش نیست. خوشبختانه در حوالی کرج، 2 آبشار دیدنی در نزدیکی یکدیگر قرار گرفته‌اند که با نام آبشار آدران و آبشار هفت چشمه شناخته می‌شوند.

این دو آبشار در نزدیکی روستای ارنگه قرار دارند و از جمله جذابیت‌های گردشگری استان البرز به حساب می‌آیند. در حوالی این دو آبشار، طبیعت بکر و کم نظیری از درختان و گیاهان دارویی وجود دارد که البته چیدن آن‌ها ممنوع است. همچنین در فصل تابستان در کنار آبشار آدران، یخچال‌هایی از برف‌های آب نشده و رودخانه‌های پرخروش دیده می‌شوند.

این دو آبشار در 19 کیلومتری جاده چالوس و در حوالی روستای ارنگه قرار دارند.

دریاچه سد امیرکبیر (سد کرج)

سد کرج

همیشه بازدید از سازه‌های عظیم انسانی، شگفت انگیز و جالب است؛ خواه این سازه‌ها به تاریخی کهن تعلق داشته باشند و خواه از هنر هنرمندان معاصر سرچشمه گرفته‌ باشند.

سد کرج نمونه این سازه‌های معاصر است که در 25 کیلومتری جاده کرج چالوس قرار دارد. این سد بر روی رودخانه کرج ساخته شده است و در اطراف آن جاذبه‌های طبیعی فراوانی به چشم می‌خورد. جالب است که بدانید دریاچه این سد، آب مصرفی ساکنان کرج و برخی از مناطق تهران را تامین می‌کند. گرچه در کنار ذخیره آب، از این مجموعه برای تولید برق نیز استفاده می‌شود.

به دلیل قرار گرفتن سد کرج در ارتفاعات، بهترین زمان سر زدن به آن اواخر بهار و تابستان است. گرچه می‌توان در فصل‌های پاییز و زمستان نیز از این مجموعه دیدن کرد اما ممکن است سوز هوا و بادهای بی‌وقفه و سرمای متفاوت این منطقه، کمی اذیت کننده باشد.

برای افرادی که علاقه دارند به یک محل تفریحی و در عین‌ حال ورزشی در شهر کرج سر بزنند، بازدید از دریاچه سد امیر کبیر یا سد کرج بسیار جالب‌ توجه است. این سد در فاصله سال‌های ۱۳۳۷ تا ۱۳۴۲ هجری شمسی ساخته‌ شده است. در حال حاضر، در این منطقه دیدنی، پرورش ماهی نیز صورت می‌گیرد. بنابراین در صورتی که به این مکان از شهر کرج سفر کنید، دیدنی‌های لذت‌ بخش بسیاری را مشاهده خواهید کرد.

بخوانید از: بازارهای گل در تهران

آبشار چاران کرج

یکی دیگر از جاهای دیدنی کرج، آبشار چاران است که به دلیل شکل پلکانی و پوشش سبز رنگ روخانه‌های اطرافش، شهرت فراوانی دارد. این آبشار در نزدیکی روستایی به همین نام قرار گرفته است و ارتفاع آن به حدود 10 متر می‌رسد. آب این آبشار از رودخانه پرخروشی که در مسیرهای اطراف جاری است، سرچشمه می‌گیرد.

آبشار چاران در نزدیکی سد امیرکبیر و در ابتدای مسیر روستای خور واقع شده و برای رسیدن به آن باید نزدیک به 1 ساعت پیاده‌روی کرد. گرچه سرسبزی درختان سر به فلک کشیده اطراف، طی کردن این مسیر را برایتان به یک لذت فراموش نشدنی تبدیل خواهد کرد.

آبشار چاران در 8 کیلومتری شرق جاده کرج به چالوس و 27 کیلومتری شمال شرق کرج قرار دارد و آب و هوای آن در فصل تابستان بسیار خنک و معتدل است.

آبشار سپهسالار کرج

آبشاری را تصور کنید که از میان دره‌ها و کوه‌های نزدیک به یکدیگر سرازیر شده است. خوشبختانه چنین تصوری در دنیای واقعیت نیز وجود دارد و با نام آبشار سپهسالار شناخته می‌شود. این آبشار زیبا که در کیلومتر 45 جاده کرج چالوس واقع شده است، از میان صخره‌های پر پیچ و خم کوهستانی جاری می‌گردد.

برای رسیدن به این طبیعت بکر و کم نظیر، باید مسیری یک ساعته را از پل خواب در منطقه آسارا پیاده‌روی کنید. البته که این مسیر به تنهایی یک سفر و طبیعت‌گردی جانانه به حساب می‌آید؛ زیرا در اطراف آن، تا چشم کار می‌کند چمنزارها و باغ‌های سرسبز و انبوه دیده خواهد شد.

پل‌ دختر ( شاه عباسی – سلیمانیه)

در کرج یادگارهای فراوانی از دوران صفویان به جا مانده است. یکی از این یادگاری‌ها، پل شاه عباسی است که گرچه در هیاهوی این شهر بزرگ به سختی دیده می‌شود، اما همچنان معماری با صلابتش، از روزهای گذشته حکایت می‌کند.

این پل که با نام‌های پل دختر کرج و پل سلیمانیه نیز شناخته می‌شود، روی رودخانه‌ کرج ساخته شده است. بنای امروزی آن در زمان صفویان و بر روی باقی‌ مانده‌‌های پلی قدیمی که از دوره‌ سلجوقی به ‌جا مانده بود، ساخته شد. با این حال پل شاه عباسی بارها در سال‌های اخیر نیز مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت.

این بنای تاریخی نزدیک به ۶۱ متر طول و بیش از ۷ متر پهنا دارد و پس از خروج از اتوبان تهران کرج و با عبور از میدان حافظ بر روی رودخانه کرج قابل بازدید است.

پل‌ دختر کرج که با عنوان پل سلیمانیه نیز معروف شده یکی دیگر از جاهای دیدنی کرج است. به این پل، پل شاه‌ عباسی نیز گفته می‌شود. قدمت پل شاه‌ عباسی به زمان سلجوقیان بازمی‌گردد. در زمان صفویان نیز این پل بازسازی شد و اکنون یکی از دیدنی‌ترین مناطق شهر کرج به شمار می‌رود. این پل در گذشته، ری و قزوین را به یکدیگر متصل می‌ساخته‌ است و بر روی رودخانه کرج به‌ وجود آمده است. برای بازدید از این پل، باید به ورودی شهر کرج و نزدیکی‌های میدان حافظ بروید تا بتوانید این سازه را مشاهده کنید.

جاهای دیدنی کرج در پاییز

طبیعت کرج و اطراف آن در روزهای پاییزی هم جذاب و دل انگیز است. در ادامه به برخی از دیدنی‌های پاییزی این شهر سر می‌زنیم.

قلعه آغشت کرج

جاهای دیدنی کرج

متفاوت‌ترین جاذبه گردشگری کرج، قلعه آغشت است که بسیاری را به یاد فیلم‌ها و انیمیشن‌های تاریخی و ترسناک می‌اندازد. این قلعه عجیب و متفاوت، در روستایی به نام آغشت ساخته شده است و در 26 کیلومتری کرج قرار دارد.

این قلعه در سال‌های اخیر و با الهام از سبک‌های معماری رنسانس یونان و روم باستان ساخته شده است و قدمت تاریخی ندارد. به شما توصیه می‌کنیم که برای دیدن این بنای متفاوت، روزهای پاییزی را انتخاب کنید؛ زیرا فضای روستا و باغ‌های اطراف قلعه در این زمان بسیار زیبا و تماشایی می‌شوند.

روستای برغان کرج

در دامنه‌های جنوبی رشته‌کوه‌های البرز، روستایی سرسبز وجود دارد که آن را با نام برغان می‌شناسند. این روستا در مسیر کرج به سمت کردان قرار گرفته است و با درختان کهنسال و تاریخی، رودخانه‌های پر آب و باغ‌ها و مزارع سرسبز شناخته می‌شود.

نام این روستا همچنین با سوغاتی معروفش یعنی آلو نیز در هم آمیخته است. آلوی برغان که مردم محلی روستا به آن گوجه برغان هم می‌گویند، از ترکیب آلوی محلی و آلوی بخارا به دست می‌آید. طعم و مزه آلوی برغان با محصولات مشابه متفاوت است و به همین دلیل، از آن برای تولید خوشمزه‌ترین لواشک‌ها و ترشی‌ها استفاده می‌شود.

در روستای برغان، سه اثر تاریخی ثبت‌ شده نیز وجود دارد که شامل حسینیه اعظم برغان، پل‌ صفویه و درخت چنار داخل محوطه مسجد می‌شوند. در روزهای پاییزی، درختان و باغ‌های این روستا به رنگ‌های طلایی و قرمز در می‌آیند و جلوه دیگری به این خطه می‌بخشند.

روستای برغان در ۱۳ کیلومتری کرج واقع شده است و محل مناسبی برای پیکنیک، کمپینگ، عکاسی، سوارکاری، باغ‌گردی و میوه‌چینی به حساب می‌آید.

آق تپه کرج؛ یکی از بهترین جاهای دیدنی کرج

در قسمت‌هایی از محله مهرشهر کرج، یک تپه باستانی قرار دارد که مورخان قدمت آن را به هزاره‌های سوم و چهارم پیش از میلاد نسبت می‌دهند. در محدوده این تپه همچنین آثار باستانی کهنی از جمله ظروف و کوزه‌های سفالی کشف شده است.

گرچه بسیاری از بخش‌های تاریخی این محدوده تخریب شده و از آن چیزی باقی نمانده است، با این حال همچنان می‌توان بخش‌هایی از ردپای تاریخ را در این منطقه پیدا کرد. تپه باستانی و کهن آق تپه در محدوده غربی کرج و در نزدیکی مرکز خرید مهرشهر قرار دارد.

جاهای دیدنی کرج در زمستان

خوشبختانه شهر کرج در روزهای سرد زمستانی نیز، جاذبه‌های متنوعی برای گشتن و چرخیدن دارد. برخی از جاهای دیدنی کرج در زمستان را با هم مرور می‌کنیم:

مرکز خرید مهستان کرج

اگر گشت و گذارتان در کرج رو به اتمام بود و هوس کردید تا سری هم به یکی از مراکز خرید این شهر بزنید، می‌توانید مرکز خرید مهستان را انتخاب کنید. این فروشگاه بزرگ از 413 واحد تجاری تشکیل شده است و با داشتن رستوران‌های گردان و بوفه غذاهای بین‌الملل، پاتوق مناسبی برای خانواده‌ها به حساب می‌آید.

در معماری این مجموعه عناصری از بازارهای کهن ایرانی و مراکز خرید مدرن دیده می‌شود. مرکز خرید مهستان در خیابان مطهری و بلوار نبوت قرار داد و از ساعت 10 صبح تا 11 شب پذیرای علاقه‌مندان است.

آبشار خور کرج

احتمالا سر زدن به آبشاری پر از آب آن هم در فصل زمستان کمی عجیب و متفاوت باشد! اما اگر از آبشار خور در کرج دیدن کنید، حتما به جذابیت آن در روزهای سرد و یخبندان پی می‌برید. آبشار خور در حوالی روستایی به همین نام و در 17 کیلومتری جاده چالوس قرار گرفته است.

این آبشار دو طبقه،  60 متر ارتفاع دارد و از صخره‌های مرتفع کوه‌های البرز جاری می‌شود. در فصل زمستان، آب‌های جاری شده از آبشار یخ می‌زنند و دیواره‌ای عظیم از برف و یخچال را بوجود می‌آورند. بسیاری از یخ‌نوردان در این زمان راهی آبشار می‌شوند تا با کمک تجهیزات حرفه‌ای، یک ورزش هیجان انگیز را تجربه کنند.

فراموش نکنید که اگر قصد دارید در زمستان از این محدوده دیدن کنید، حتما با لوازم و امکانات مخصوص راهی شوید. ضمن اینکه آبشار در فاصله 30 دقیقه‌ای از روستای خور قرار دارد، پس باید برای یک پیاده‌روی کوتاه آماده باشید.

پیست اسکی دیزین

پیست اسکی دیزین

بدون اغراق زمستانی‌ترین جاذبه شهر کرج، پیست اسکی دیزین است. این پیست در ارتفاعات رشته کوه‌های البرز و در فاصله ۷۰ کیلومتری شمال کرج قرار دارد. پیست دیزین یکی از حرفه‌ای‌ترین و بزرگ‌ترین پیست‌های اسکی ایران و خاورمیانه شناخته می‌شود و هر زمستان، میزبان اسکی بازان و دوست‌داران تفریحات زمستانی است.

این پیست به دلیل آب و هوای تمیز و مناظر کوهستانی می‌تواند حتی برای افرادی که اهل اسکی نیستند تماشایی و جذاب باشد. این مجموعه در 74 کیلومتری کرج و در دهکده توریستی دیزین قرار دارد.

با حضور در شهر کرج، جاده چالوس و جاده دیزین، می‌توانید به سمت پیست بین‌المللی اسکی دیزین حرکت کنید و از این جاذبه بسیار تماشایی بازدید کنید. پیست اسکی دیزین در واقع یکی از بهترین جاذبه‌ها و جاهای دیدنی کرج محسوب می‌شود.

در صورتی که به تفریحات زمستانی علاقه دارید می‌توانید برنامه سفر خود به این منطقه را تدارک ببینید. این منطقه، آب و هوایی کوهستانی و بسیار پاک دارد و لذا بسیاری از گردشگران این مکان دیدنی در کرج را برای تفریحات سالم دوستانه و خانوادگی خود انتخاب می‌کنند.

پیست اسکی دیزین در حقیقت نخستین پیست اسکی در کشور ایران محسوب می‌شود که فدراسیون جهانی اسکی نیز آن را مورد تایید قرار داده و لذا بسیاری از مسابقات رسمی اسکی در این ناحیه برگزار می‌گردد.

کاخ مروارید (کاخ شمس)
کاخ شمس کرج

یکی دیگر از مکان‌های دیدنی کرج، کاخ مروارید است که به آن کاخ شمس نیز گفته می‌شود.  این کاخ در زمان پهلوی به شمس تعلق داشت. وی این منطقه را به دلیل آب و هوای بسیار مناسب و به دلیل بیماری آسم، برای سکونت خود انتخاب کرد.

کاخ مروارید از جاهای دیدنی تاریخی کرج است که آن را با نام کاخ شمس نیز می‌شناسند. این کاخ معماری مدرن و متفاوتی دارد و در طول سال‌های 1345 تا 1347 به دستور خدیجه پهلوی، دختر دوم رضا شاه ساخته شده است. به دلیل طراحی بنای ساختمان که به شکل سفره ماهی و مروارید‌هایی داخل قفس دیده می‌شود؛ به این سازه کاخ مروارید می‌گویند.

این بنا 2500 متر مساحت دارد و از اتاق‌ها و سالن‌های زیبا و منحصر به فردی مانند سالن پذیرایی، سالن بیلیارد، اتاق صدف، استخر، سالن پرندگان، سینما، آب‌نما، اتاق خواب و اتاق استراحت تشکیل شده است. کاخ مروارید در انتهای بلوار ارم مهرشهر قرار دارد و در حال حاضر بنای آن خالی و متروکه است.

کاخ مروارید در کرج، دارای مساحتی در حدود ۲۵۰۰ متر مربع است. سازه اصلی این بنا، شکل سفره‌ ماهی دارد و ضلع‌های شمالی و محوطه بیرونی این کاخ، مانند باله‌های یک سفره‌ ماهی طراحی شده‌اند. تالار پذیرایی، سالن سینما، آب‌ نما، استخر و… بخشی از دیدنی‌های جالب‌ توجه در این کاخ به شمار می‌روند.

پارک جنگلی جهان‌ نما

یکی دیگر از مکان‌های دیدنی کرج، پارک جنگلی جهان‌ نما است. این پارک جنگلی، از جمله بزرگ‌ترین پارک‌ها در این شهر به شمار می‌رود. در صورتی‌ که به پارک جنگلی جهان‌ نما وارد شوید گونه‌های مختلفی از گیاهان متعدد را مشاهده خواهید کرد. علاوه‌ بر مشاهده این گیاهان، می‌توانید از دریاچه‌ بسیار زیبا و جزیره مصنوعی آن نیز بازدید نمایید.

پارک جنگلی جهان‌ نما کرج، ۱۴۰۰ هکتار مساحت دارد. در صورتی‌ که به شهر کرج وارد شوید در حد فاصل آزاد راه تهران و کرج و بزرگراه شهید همت، به این پارک زیبا دسترسی خواهید داشت. قدمت این پارک به بیش‌ از نیم‌ قرن می‌رسد. بنابراین حضور در آن می‌تواند برای شما، بسیار لذت‌بخش و جالب‌ توجه باشد.

جاهای دیدنی کرج در شب

برخی از جاهای دیدنی کرج در شب جذابیت بیشتری دارند. یکی از این جاذبه‌ها، بام کرج است که به عنوان یکی از پاتوق‌های جوانان و طبیعت دوستان شهر شناخته می‌شود.

بام کرج

بام کرج، فضایی دلنشین و دوستانه دارد و مکان مناسبی برای دیدن شهر از ارتفاعات است. این تپه نسبتا مرتفع در انتهای خیابان طالقانی قرار گرفته است و در کنار استراحت و تفریح، محل جذابی برای کوهنوردی، سنگ‌نوردی و پیاده‌روی به حساب می‌آید.

در صورت صاف و تمیز بودن هوا، می‌توان از نقاط مرتفع بام، به شهر کرج و خانه‌های روشن آن نگاهی متفاوت انداخت. به ویژه در شب که چراغ خانه‌ها و خودروها، مانند ستارگان دنباله‌دار در تاریکی شهر می‌درخشند. در بخش‌هایی از این بام کافه‌ها و رستوران‌های کوچکی نیز ساخته شده‌اند که خستگی را از تن ورزشکاران و گردشگران به در می‌کنند. از این جاذبه کرج هم حتما دیدن کنید

جاهای دیدنی اطراف کرج

در حوالی شهر کرج، جاذبه‌های طبیعی و تاریخی کم نظیری وجود دارند که می‌توانند ایده خوبی برای یک گشت و گذار نیمروزی باشند. در ادامه برخی از جاهای دیدنی اطراف کرج را به شما معرفی می‌کنیم:

کاروانسرای ینگی امام هشتگرد

کاروانسرای ینگی امام، یکی دیگر از کاروانسراهای ساخته شده در دوران صفویان است که در شهر هشتگرد و نزدیکی کرج قرار دارد. مساحت این سازه آجری 2700 متر مربع بوده و از بخش‌هایی مانند ورودی، صحن، ایوان، حجره، اصطبل (شترخانه) و حیاط تشکیل شده است. در پشت حجره‌های مجموعه نیز دالان‌هایی برای چهارپایان و اقامت اسب‌ها دیده می‌شود.

این بنا در دوران قاجاریان به نیروی انتظامی تعلق داشت و در آن زمان آسیب‌های مختصری به سازه بنا وارد شد. در حال حاضر دیوارها، گنبدها، هشتی و حجره‌های بخش شمالی کاروانسرا در دست مرمت قرار دارند و به همین دلیل، بازدید گردشگران عادی از سازه این مجموعه امکان پذیر نیست.

کاروانسرای ینگی در شهرستان ساوجبلاغ، شهر هشتگرد، روستای ینگی امام واقع شده است.

دهکده آبی پارس کرج

یکی از تفریحات تابستانی در اطراف کرج، مجموعه استخرهای سرپوشیده آبی پارس است که از سال 1389 تاسیس شده و به عنوان بزرگترین پارک آبی خاورمیانه شناخته می‌شود. این دهکده آبی، مساحتی بالغ بر 14 هزار متر مربع دارد و در کنار حوضچه‌های استخر، امکانات تفریحی دیگری در آن ساخته شده است. سونا خشک و سونا بخار، جکوزی، اتاق برف و مرکز خرید از جمله این امکانات به حساب می‌آیند که از جمله جاهای دیدنی کرج است.

دهکده آبی پارس با استفاده از تکنولوژی روز دنیا و با بهترین مواد اولیه احداث شده و ظرفیت پذیرش همزمان 2 هزار نفر را دارد. این مجموعه در کیلومتر 22 جاده کرج، خروجی گرمدره، خیابان شهدا واقع شده است.

منطقه ییلاقی کردان

کمتر کسی است که نام کردان را به عنوان بهترین منطقه ییلاقی اطراف کرج و تهران نشنیده باشد. این منطقه سرشار از ویلاهای لوکس و استخردار با امکانات کامل است که میتواند روزها شما را از بازگشت به مبدا منع کند. برای مشاهده لیست کامل منازل این منطقه خوش آب و هوا و اجاره ویلا کردان روی لینک کلیک کنید.

پناهگاه صخره ای سرهه

در دل کوه‌های روستای برغان، پناهگاه‌های متعددی به شکل غارهای کوچک و بزرگ دیده می‌شوند. مورخان و پژوهشگران باستان شناسی، قدمت این پناهگاه‌های صخره‌ای را به دوران نوسنگی نسبت می‌دهند. این غارهای شگفت انگیز شامل هفت پناهگاه صخره‌ای هستند که در ۱۹ کیلومتری کرج و در ضلع شرقی روستای توریستی برغان قرار دارند.

پناهگاه‌های صخره‌ای سرهه توسط یکی از دانش‌آموختگان ارشد باستان‌شناسی شناسایی ‌شده و با همکاری معاونت میراث فرهنگی اداره استان البرز به ثبت رسیده‌اند.

آبشار نشترود کرج

بدون اغراق یکی از زیباترین جاهای دیدنی کرج، آبشار نشترود است. این طبیعت بکر و سرسبز در ضلع غربی روستایی به همین نام و در ۳۵ کیلومتری کرج قرار دارد. این آبشار با داشتن ارتفاعی نزدیک به 110 متر، به عنوان یکی از مرتفع‌ترین آبشارهای ایران شناخته می‌شود.

آب آبشار از برف‌های رشته کوه البرز و قله کهار سرچشمه می‌گیرد. در اطراف این طبیعت بکر آبشارهای دیگری نیز جاری می‌شوند اما هیچکدام از آن‌ها به اندازه نشترود مرتفع نیستند.

بهترین فصل گشت و گذار و طبیعت گردی در آبشار نشترود، بهار و تابستان است.

خانه دکتر مصدق

خانه دکتر مصدق از جاهای دیدنی کرج

هیچ چیز به اندازه سر زدن به خانه‌های مشاهیر تاریخی، جذاب و هیجان انگیز نیست؛ به ویژه اگر این خانه‌ها، به تاثیرگذارترین شخصیت‌های سیاسی تعلق داشته باشند. خانه دکتر مصدق از جمله جاهای دیدنی کرج به حساب می‌آید که در روستای احمدآباد و در بخش مرکزی شهرستان نظرآباد واقع شده است. این خانه هیچ معماری منحصر به فرد و تجملاتی ندارد و در حقیقت، تنها به شکل یک عمارت ساده و دلنشین دیده می‌شود. با این حال فضای تاریخی و حیاط و اتاق زیر شیروانی این خانه، گویای روزهای حصر و تاریخی پرحادثه و پر تلاطم است.

دکتر مصدق بعد از کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ به تحمل چهار سال حبس محکوم شد و بعد از ۱۰ سال حصر خانگی در همین عمارت، از دنیا رفت. با وجود وصیت وی مبنی بر به خاک سپردن او در کنار کشته شدگان 30 تیر، پیکر او در حیاط همین خانه به خاک سپرده شده است.

برج تهمینه کرج

برای علاقه‌مندان به معماری و تاریخ، برج تهمینه کرج یک گزینه هیجان انگیز است. زمان ساخت این برج سنگی را به دوران تیموریان نسبت می‌دهند. مورخان همچنین اعتقاد دارند که این برج مدفن یکی از قلعه‌بانان یا اعضای خاندان حکام محلی شناخته می‌شده است.

این بنای تاریخی، سازه‌ای هشت ضلعی با گنبدی مخروطی است که با ملات ساروج، گچ و سنگ ساخته شده است. برج تهمینه در کیلومتر ۶۰ جاده کرج چالوس و در حوالی روستای میدانک قرار دارد.

امامزاده طاهر کرج

یکی از زیارتگاه‌ها و جاهای دیدنی کرج، امامزاده طاهر است که به دلیل دفن چهره‌های سرشناس و معروف در آن، شهرت فراوانی دارد. بنای این امام‌زاده در زمان صفویان ساخته شده است و در آن سازه‌هایی همچون حرم، صحن، پارک و فضای سبز، پارک کودک، پارکینگ خودرو، آرامستان و وضوخانه دیده می‌شود.

در این زیارتگاه افراد صاحب‌نامی همچون غلامحسین بنان، هوشنگ گلشیری، جلال ذوالفنون، بابک معصومی، احمد شاملو، دلکش، نعمت الله آزموده، مازیار و پوران به خاک سپرده شده‌اند.

امامزاده ام کبری و ام صغری

امامزاده ام کبری و ام صغری، یکی دیگر از مکان‌های زیارتی اطراف کرج است که در شهر اشتهارد قرار دارد. قدمت این بقعه متبرک را به زمان صفویان نسبت می‌دهند. این مجموعه همچنین به دلیل بنای تاریخی‌اش، به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

امامزاده ام کبری و ام صغری با گنبدهای گرد، ایوان‌های بزرگ، طاق‌های زیبا، سنگ نوشته‌های تاریخی و حیاطی بزرگ و دلنشین دیده می‌شود. علاوه بر سازه‌های تاریخی، گلزار شهدای جنگ تحمیلی یکی دیگر از بخش‌های این مجموعه است که در روزهای آخر هفته‌، با حضور خانواده‌های شهید حال و هوای دیگری به خود می‌گیرد.

امامزاده ام کبری و ام صغری در شهر اشتهارد، بلوار آیت‌الله خامنه‌ای، بلوار آیت‌ الله طالقانی، میدان امام خمینی واقع شده است.

کرج، شهر تاریخ و طبیعت

کرج یکی از شهرهای بزرگ ایران است که در آن جمعیت مهاجر فراوانی مشغول زندگی‌اند. با وجود داشتن چهره‌ای صنعتی، این شهر مکان‌های تاریخی و طبیعت بکری نیز دارد و می‌تواند به عنوان یک مقصد جذاب گردشگری شناخته شود. به شما توصیه می‌کنیم تا در سفرهای آینده خود، سر زدن به جاهای دیدنی کرج را از دست ندهید و با اجاره ویلا یا آپارتمان مبله در کرج اقامت در خانه‌ها و سوئیت‌های این شهر، بیشتر از همیشه این خطه تاریخی و مردم مهمان‌نوازش را بشناسید.

سوالات متداول

جاهای دیدنی کرج شامل چه مناطقی می‌شوند؟

برخلاف تصور، کرج دارای جاذبه های بسیار گوناگونی است. قلعه آغشت، روستای برغان و تپه باستانی آق تپه ، اماکن تاریخی، پیست های اسکی، آبشارهای متعدد، کاخ شمس و … که در متن به تفصیل به آنها اشاره شد از این دست می باشند.

کاخ مروارید کرج به چه زمانی تعلق دارد؟

کاخ مروارید کرج در طول سال‌های 1345 تا 1347 . به دستور خدیجه پهلوی، دختر دوم رضا شاه ساخته شده است.

جشنواره لاله‌های کرج در کجا و چه تاریخی برگزار می‌شود؟

جشنواره لاله‌ها در پارک چمران کرج و از ۱۵ فروردین تا ۲۵ اردیبهشت ماه برگزار می‌شود.

 

 

نظرتان را ثبت کنید

ایمیل شما با ثبت نظر نمایش داده نمی‌شود

*

بنر نصب اپلیکیشن شب