بازدید از قلعه مرموز ایران؛ جاهای دیدنی و معرفی روستای آغشت

0

رفته رفته که به روزهای آخر تابستان نزدیک می‌شویم، خنکای دلچسبی با گرمای تابستان ترکیب می‌شود و شرایطی ایده‌آل را برای سفر فراهم می‌کند. در اطراف تهران نیز جاهای دیدنی وجود دارد که در این فصل در متعدل‌ترین حالت خود هستند. روستای آغشت یکی از روستاهای نزدیک و از جاهای دیدنی تهران است که به داشتن طبیعت زیبا، هوای دلچسب و البته قلعه‌ای خاص معروف است. در این مقاله می‌خواهیم با هم سری به روستای آغشت زیبا بزنیم و در کوچه باغ‌های آن قدم زنان حرکت کنیم. با شب همراه باشید.

روستای آغشت کجاست؟

روستای آغشت ( که به اشتباه آقشت نوشته شده ) روستایی کوچک و زیبا در شهرستان ساوجبلاغ استان البرز است. این روستا در نزدیکی روستای برغان قرار دارد و دارای جاذبه‌های طبیعی و آب و هوای معتدلی است که در فصل تابستان افراد را از شهرهای تهران و کرج به خود جذب می‌کند.

ساکنین دائمی آغشت، اهالی قدیمی این منطقه هستند و سایر افراد نیز ساکنین شهرهای اطراف هستند که در این منطقه خوش آب و هوا ویلا دارند و در تعطیلات، اوقات خود را در این منطقه سپری می‌کنند. فاصله آغشت از تهران در حدود ۳ ساعت است و برای تعطیلات آخر هفته یک گزینه مناسب است.

تاریخچه روستای آغشت

آغشت

تاریخچه روستای آغشت با توجه به یافته‌های مختلف به چند هزار سال قبل برمی‌گردد. آثار تاریخی مختلفی که در این روستا هستند گاها به دوره صفویه برمی‌گردند، اما یافته‌های دیگری نشان می‌دهند که اولین ساکنین این منطقه زرتشتیان گبر بودند و دلیل سکونت آن‌ها در این منطقه، فراوانی آب و خاک حاصلخیز آن بوده است.

دلیل نام‌گذاری روستا به این نام، فراوانی آب این منطقه است. آغشت ترکیب آب (آو در گویش محلی) و غشت به معنی انباشته شده و فراوان است و همین نام‌گذاری هم نشان می‌دهد که آب چه نقشی در شکل‌گیری این روستا داشته است.

آب و هوای آغشت

روستای آغشت در یک منطقه کوهستانی قرار دارد؛ بنابراین در فصول سرد، هوای سرد و خشک و در فصول گرم، هوای معتدل و مطلوبی دارد. شاید برای همین باشد که برای سفر در تابستان از بهترین گزینه‌های نزدیک تهران است. روستاهایی مانند کردان، برغان، آغشت و … که همگی فاصله کمی از تهران دارند، برای کسانی که به مسیرهای کوتاه و زیبا علاقه دارند گزینه‌های منتخب سفر هستند.

جهت اجاره ویلا در کردان کلیک کنید.

جاهای دیدنی آغشت؛‌ روستای دنج تابستانه

رودخانه آغشت

در این بخش می‌خواهیم جاهای دیدنی روستای آغشت را با هم بررسی کنیم.

رودخانه آغشت

رودخانه‌ای که از میان روستای آغشت می‌گذرد، شاخه‌ای از رودخانه برغان است. این رودخانه فضایی دلچسب و خنک را در میان روستا ایجاد کرده است که برای پیک نیک و صرف وعده‌ای غذا در کنار خانواده، انتخاب ایده‌آلی است.

آبشار شرشربند (آبشار آغشت)

یکی از آبشارهای زیبای البرز،‌ آبشار شرشربند است که در روستای آغشت قرار دارد. برای رسیدن به این آبشار زیبا بهتر است همراه با تجهیزات کامل کوهنوردی و البته یک راهنمای آشنا به مسیر، پیمایش را شروع کنید. پیاده‌روی و کوهپیمایی تا این آبشار نزدیک به ۲ ساعت از شما زمان می‌گیرد اما زیبایی دلفریب مسیر،‌ این زمان را برای شما کوتاه می‌کند.

پل تاریخی برغان در آغشت

پل برغان

یکی از جاهای دیدنی که در منطقه برغان و نزدیک به آغشت قرار دارد، پل تاریخی برغان است که روی رودخانه برغان قرار دارد. این پل مربوط به دوره صفویه است که در دوران زندیه، قاجار و پهلوی مرمت شده است و امروز به‌عنوان یک مکان تاریخی از آن بازدید می‌شود.

گرمابه و حمام تاریخی آغشت

یکی از جاهای تاریخی آغشت که مهر تاییدی بر تاریخ چند صد تا چندهزارساله این روستا است، گرمابه قدیمی است که در روستای آغشت قرار دارد. این گرمابه که تا سال ۱۳۷۰ فعال بوده است، امروزه بعد از چندین مرمت به یک مکان دیدنی تبدیل شده است و دیگر کاربری قدیمی خود را ندارد.

مسجد جامع روستای آغشت و برغان

روستای آغشت با وجود کوچک بودن،‌ دارای دو مسجد است که یکی از آن‌ها مسجد جامع آغشت است. این مسجد در مرکز روستا قرار دارد و محل گردهمایی بزرگان روستا و برگزاری مراسمات دینی مختلف است.

قلعه آغشت مرموز !

قلعه آغشت

یکی از خاص‌ترین جاذبه‌های آغشت، قلعه‌ای است که به سبک معماری اروپایی قرون وسطا ساخته شده است و به قلعه هاگوارتز ایران معروف است (‌اگر به سری فیلم یا کتاب‌های هری پاتر علاقه داشته باشید، اینجا قطعا بهشت شماست!). اما باید بدانید که قلعه آغشت با وجود داشتن این سبک معماری خاص، تاریخچه خاصی ندارد و تنها ملک شخصی یک فرد با ذوق است. معماری با فرم قلعه، با پنجره‌های زیاد و البته کاملا متقارن، این ملک را نسبت به سایر املاک منطقه متفاوت کرده است.

این ملک شخصی، که ورود به آن نیز ممنوع است، متعلق به فردی ساکن تهران است. قلعه آغشت با نظارت مهندسین معماری و ایده مالک ساخته شده است و چندین سال است که به همین شکل رها شده و تنها می‌توانید از بیرون قلعه آن را ببینید و با آن عکسی بیاندازید. البته مجددا یادآور می‌شویم که به هیچ‌وجه سعی نکنید وارد قلعه شوید چراکه ملک شخصی است و ورود غیرمجاز به آن پیگرد قانونی دارد.

چطور به آغشت برسیم؟

برای رسیدن به آغشت از تهران سه مسیر وجود دارد. در مسیر اول، شما باید در جاده کرج قزوین، از خروجی کردان خارج شوید و در مسیر جاده به سمت برغان قرار بگیرید. سپس بعد از عبور از کردان و قبل از برغان، با کمک راهنما وارد جاده آغشت شوید.

مسیر دوم از سمت جاده چالوس، پس از روستای وینه باید وارد جاده آتشگاه شوید. سپس از آتشگاه به برغان و سپس به آغشت برسید.

مسیر سوم نیز از داخل شهر کرج، به سمت گوهردشت و آتشگاه و سپس به برغان و آغشت می‌رسید.

تجربه یک اقامت خنک تابستانی در روستای آغشت

اقامت در برغان و کردان

اگر در نهایت تصمیم گرفتید که این آخر هفته سری به روستای زیبای آغشت بزنید، بهتر است که برای یک اقامت شبانه هم برنامه‌ریزی کنید. یکی از خاص‌ترین حس‌های سفر به آغشت، خواب شبانه در هوای خنک و مطلوب این منطقه است؛ حالا تصور کنید که یک ویلا با آلاچیق، تراس و امکانات کامل داشته باشید. همه این‌ها با شب کاملا ممکن است.

برای اقامت شبانه در منطقه آغشت، می‌توانید به اجاره ویلا و سوئیت در کردان یا سایر روستاهای نزدیک آغشت فکر کنید و با ورود به سایت شب و جستجوی این مقاصد، تمام ویلاهای موجود را ببینید و مناسب‌ترین گزینه را رزرو کنید.

سوالات متداول

روستای آغشت کجاست؟

آغشت در شهرستان ساوجبلاغ استان البرز، نزدیک به روستای برغان و کردان قرار دارد.

از تهران تا آغشت چقدر فاصله است؟

از تهران تا آغشت نزدیک به ۳ ساعت فاصله است.

قلعه آغشت متعلق به چه دوره‌ای است؟

قلعه آغشت یک ملک مسکونی است که به تازگی ساخته شده است. این ملک قدمت تاریخی ندارد و تنها معماری خاص آن است که برای مسافران و گردشگران جذاب است.

بهترین فصل سفر به آغشت چه زمانی است؟

فصل بهار و تابستان به دلیل داشتن هوای معتدل و فصل پاییز به دلیل رنگارنگ شدن فضای روستا بهترین‌ فصل‌های سفر به آغشت هستند. در زمستان سرمای هوا و بارش‌های متعدد، روستا را از برف سفیدپوش می‌کند.

نظرتان را ثبت کنید

ایمیل شما با ثبت نظر نمایش داده نمی‌شود

*

بنر نصب اپلیکیشن شب