چالیدره مشهد + معرفی تفریحات هیجان انگیز و امکانات گردشگری

0

چالیدره یکی از جاذبه‌های دیدنی استان خراسان رضوی است که در حوالی مشهد و شهر طرقبه قرار دارد. این مجموعه به دلیل داشتن آب و هوای خنک و امکانات متنوع، در سال‌های اخیر به یکی از پربازدیدترین تفریحگاه‌های طرقبه تبدیل شده است. در این مطلب با شما سری به چالیدره مشهد می‌زنیم و از این جاذبه پر هیجان طرقبه دیدن می‌کنیم

چالیدره کجاست؟

چالیدره مشهد

درست است که بسیاری مشهد را با حرم اما رضا (ع) می‌شناسند، اما در این شهر زیارتی، امکانات تفریحی متعددی نیز برای خوشگذرانی مسافران و گردشگران وجود دارد. یکی از این امکانات، منطقه گردشگری و تفریحی چالیدره مشهد است که در ۳۰ کیلومتری غرب این شهر واقع شده و مساحت آن به چیزی حدود ۱۶۰ هکتار میرسد. سفر به چالیدره از مشهد حدود ۴۵ دقیقه طول می‌کشد و دسترسی به آن از طریق خودروی شخصی و وسایل نقلیه عمومی امکان پذیر است.

چالیدره مشهد هر روز صبح از ساعت ۹ تا ۲۴ بامداد، از گردشگران و مسافران علاقه‌مند پذیرایی می‌کند. فراموش نکنید که گشت و گذار در این مجموعه و تجربه تمام امکانات آن، به حداقل یک روز کامل احتیاج دارد.

وب‌سایت چالیدره مشهد

www.chalidarreh.com

تلفن چالیدره مشهد

۳۱۴۲۴ ۰۵۱

آدرس مجموعه گردشگری چالیدره مشهد

استان خراسان رضوی، طرقبه، کیلومتر دو جاده نغندر.

جهت مشاهده و اجاره ویلا کلیک کنید.

مسیر دسترسی به چالیدره

از آنجا که چالیدره یکی از نقاط پرطرفدار در مشهد و طرقبه شناخته می‌شود، راه‌های دسترسی متعددی برای رسیدن به آن وجود دارد:

نخستین و بهترین راه سفر به چالیدره، استفاده از خودروی شخصی است. در این روش کافی است تا خود را از شهر مشهد به میدان آزادی برسانید و سپس وارد اتوبان وکیل آباد شوید. مسیر را تا انتها به‌ سمت غرب بروید تا به یک میدان بزرگ برسید. وارد خروجی سوم میدان یعنی «بلوار امام رضا» شده و سپس کمربندی «امام خمینی طرقبه» را پیش بگیرید. در میدان شهر طرقبه وارد جاده نغندر شوید تا پس از طی سه کیلومتر، به چالیدره برسید.

سفر به چالیدره مشهد با اتوبوس

اگر قصد دارید با اتوبوس عازم چالیدره شوید، پیش از هر چیز باید خود را به ترمینال وکیل آباد مشهد یا ترمینال طرقبه برسانید. در طرقبه، خط اتوبوس ۱۱۱ را سوار شوید تا به ایستگاه مسجد برسید. فراموش نکنید که از ایستگاه مسجد تا ورودی چالیدره باید چیزی حدود  ۲ کیلومتر را پیاده‌روی کنید.

ایستگاه اتوبوس پایانه آزادی مشهد در محله آزادشهر و در بلوار امامت واقع شده است.

سفر به چالیدره مشهد با مترو

مترو مشهد مسیر مستقیمی به چالیدره ندارد. با این حال شما می‌توانید از یک روش ترکیبی (مترو-تاکسی-اتوبوس) برای رسیدن به چالیدره استفاده کنید. برای این منظور می‌توانید وارد خط ۱ مترو مشهد شده و بعد از پیاده شدن در ایستگاه وکیل آباد، ادامه مسیر را با تاکسی یا اتوبوس طی کنید.

اگر تصمیم دارید مستقیم از حرم امام رضا (ع) عازم چالیدره شوید، باید به ایستگاه مترو بسیج که نزیک‌ترین ایستگاه مترو به حرم مطهر هست مراجعه کنید. به خاطر داشته باشید که هزینه سفر به چالیدره با مترو تنها چیزی حدود ۱۵۰۰ تومان هزینه برایتان در بر خواهد داشت.

مسافت سفر به چالیدره مشهد با مترو، در نیمه اول و نیمه دوم سال به دلیل ترافیک شهروندان، متفاوت است. با این حال استفاده از این روش معمولا بیشتر یک ساعت طول نخواهد کشید.

سفر به چالیدره مشهد با تاکسی‌

شما همچنین می‌توانید برای سفر به چالیدره از تاکسی‌های برون شهری و تاکسی‌های اینترنتی استفاده کنید. ایستگاه تاکسی برون شهری مشهد در محله سجاد و در خیابان بزرگمهر جنوبی چهارم، خیابان آزادی واقع شده است.

جهت اجاره سوئیت مشهد کلیک کنید.

تاریخچه چالیدره

چالیدره نسبت به تفریحگاه‌های قدیمی طرقبه، یک مجموعه‌ گردشگری تازه احداث است. ساخت این جاذبه دیدنی مشهد از سال ۱۳۷۶ آغاز شد. زمانی که شهرداری طرقبه و شرکت آب خراسان تصمیم گرفتند تا بر روی رودخانه جاغرق یک سد محکم و استوار بسازند. سدی که به مردم روستاهای اطراف در تامین آب کشاورزی کمک می‌کرد.

ساخت این سد خاکی چیزی حدود ۵ سال طول کشید. بعد از ساخت سد؛ به تدریج دریاچه‌ای در ارتفاعات کوه‌های اطراف شکل گرفت. دریاچه‌ای که به دلیل محیط مساعدش برای تفریح و استراحت، توجه بسیاری از مسئولان شهری را به خود جلب کرد. بدین ترتیب ساخت مجموعه گردشگری چالیدره به کمک شهرداری طرقبه و استاندار خراسان رضوی آغاز شد و این پروژه با هزینه‌ای قابل توجه کلید خورد.

در طی سال‌های گذشته، مجموعه گردشگری چالیدره مشهد گسترش یافت و امکانات تفریحی متعددی در آن ساخته شد. بد نیست که بدانید احداث فاز دوم این تفریحگاه نیز در یکی دو سال گذشته به اتمام رسید. در حال حاضر چالیدره یکی از جاذبه‌های محبوب مشهد و طرقبه است و هر سال مسافران بسیاری برای دیدن و لذت بردن از تفریحات آن، راهی این منطقه کوهستانی می‌شوند.

برای مشاهده و اجاره ویلا استخردار کلیک کنید

تفریحات چالیدره

در چالیدره مشهد، تفریحات هیجان انگیز متعددی مانند زیپ‌ لاین، بانجی جامپینگ، تله کابین و تله سیژ برقرار است. تفریحاتی که قیمت مناسب و مقرون به صرفه‌ای دارند و حسابی آدرنالین خونتان را بالا میبرند. در این منطقه همچنین یک دریاچه تفریحی نسبتا وسیع وجود دارد که در آن بسیاری از افراد به قایق‌سواری، غواصی یا ماهی‌گیری می‌پردازند.

خوب است که بدانید ورود با چالیدره هزینه‌ای ندارد و شما می‌توانید به‌صورت رایگان وارد این تفریحگاه شوید. البته اگر با ماشین شخصی خود عازم چالیدره مشهد شده‌اید، باید هزینه‌ای محدود برای پارک خودرو خود بپردازید. همچنین استفاده از  تله سیژ و ترن کوهستان نیز ملزم به تهیه بلیط و پرداخت پول است.

در ادامه برخی از بهترین تفریحات چالیدره مشهد را به شما معرفی می‌کنیم:

ماهیگیری در چالیدره مشهد

یکی از محبوب‌ترین فعالیت‌های تفریحی در چالیدره مشهد، ماهیگیری است. جالب است که بدانید در دریاچه این منطقه گونه‌های مختلف و متنوعی از آبزیان زندگی می‌کنند که شکار کردنشان زیرنظر مسئولان این مجموعه، مشکلی ندارد. خوشبختانه برای انجام این فعالیت آرامش بخش و مفرح، امکانات کافی تعبیه شده است و شما می‌توانید در ساعات مختلف روز، از انجام این ورزش لذت ببرید.

به خاطر داشته باشید که هزینه اجاره تجهیزات ماهیگیری در طول روز و شب متفاوت است. شما همچنین برای انجام این فعالیت باید در کلوپ چالیدره عضویت سالانه داشته باشید.

غواصی در چالیدره مشهد

برای تمام علاقه‌مندان به دنیای زیر آب و تماشای زندگی آبزیان، غواصی در چالیدره مشهد یک پیشنهاد منحصر به فرد و جذاب است. تصور شنا کردن در میان دریاچه عمیق چالیدره و دیدن گیاهان و جانوران دریایی، فرصتی است که به این راحتی‌ها نصیب هرکسی نمی‌شود.

اما قسمت هیجان انگیز ماجرا این است که در این مجموعه، مربیان حرفه‌ای در کمترین زمان به شما آموزش‌های لازم را ارائه می‌دهند و حتی اگر غواصی بلد نباشید، می‌توانید به راحتی از این تفریح متفاوت لذت ببرید.

بخوانید از: جاهای دیدنی مشهد

قایق سواری در چالیدره مشهد

بگذارید تا خیالتان را راحت کنیم! در دریاچه چالیدره مشهد، انواع و اقسام قایق‌ها برای حرکت و پدال زدن در میان آب خنک و هیجان انگیزش وجود دارد! از قایق‌های پارویی ساده گرفته تا قایق‌های پدالی و کابین دار! حتی اگر حوصله پدال زدن هم نداشته باشید، می‌توانید سوار قایق‌های موتوری شوید که در گوشه دریاچه جا خوش کرده اند.

هزینه قایق سواری در چالیدره مشهد

مدل پدالی ۷۵ هزار تومان و مدل موتوری ۸۵ هزار تومان

لنج سواری در چالیدره مشهد

بعد از قایق‌سواری، حرکت با لنج روی آب‌های دریاچه حس و حال دیگری دارد. اصلا یکی از محبوب‌ترین تفریحات چالیدره مشهد، همین لنج سواری است که شما را در فضایی سرپوشیده و امن به میان آب می‌برد. خوشبختانه لنج‌های چالیدره مشهد سرپوشیده هستند و شما را در برابر بارندگی‌های فصلی یا تابش نور مستقیم آفتاب در امان نگه می‌دارند.

بخوانید از: سوغات مشهد

امکانات رفاهی و تفریحی چالیدره مشهد

علاوه بر امکانات طبیعی که در چالیدره برای خوش گذرانی مسافران وجود دارد، تفریحات متنوع دیگری نیز توسط مسئولان شهری و شرکت‌های خصوصی در این مجموعه احداث شده است. برخی از مهم‌ترین این امکانات به شرح زیر هستند:

ترن کوهستان در چالیدره مشهد

همانطور که به شما گفتیم، چالیدره در میان ارتفاعات قرار گرفته است و به همین دلیل رسیدن به آن یا از طریق مسیر پلکانی و یا به کمک ترن کوهستانی میسر می‌شود. ترن کوهستان، قطاری کم سرعت و جذاب است که سرِ فرصت، گردشگران را از سربالایی کوه بالا می‌برد و به دریاچه چالیدره می‌رساند.

این وسیله تفریحی گزینه‌ای ایده‌ال برای کودکان، میان‌سالان و تمام افرادی است که توان بالا آمدن از شیب زیاد کوهستان را ندارند. از آنجا که در طول سواری با این وسیله، مناظر جذابی از ارتفاعات را مشاهده خواهید کرد، به شما پیشنهاد می‌کنیم که حتما دوربین عکاسی خود را به همراه داشته باشید تا تصاویری جذاب و هیجان انگیز را ثبت کنید.

هزینه ترن کوهستان در چالیدره مشهد

رفت و برگشت ۴۰۰ هزار تومان

تله‌سیژ در چالیدره مشهد

تله‌سیژ گزینه هیجان انگیز و جذاب دیگری است که گردشگران چالیدره را به بالای ارتفاعات این مجموعه می‌برد. تله سیژ‌های چالیدره دو نفره هستند و مسیری نفسگیر بر فراز دریاچه آبی و دره سرسبز این منطقه را طی می‌کنند.

هزینه تله سیژ در چالیدره مشهد

۱۳۰ هزار تومان

ماساژ ماهی در چالیدره مشهد

بد نیست که بعد از کمی تفریح و گشت و گذار در چالیدره، سری هم به مرکز ماساژ این مجموعه بزنید و پاهایتان را برای استراحتی متفاوت، به ماهی‌هایش بسپارید! ماساژ ماهی از جمله امکانات معروف و جالب چالیدره مشهد است که امتحان کردنش می‌تواند تجربه منحصر به فرد و متفاوتی باشد.

در این مرکز حوضچه‌های کوچکی از ماهی‌های «گارای قرمز» یا «دکتر فیش» وجود دارد. کار این ماهی‌ها این است که به دور پاهای شما بگردند و با مکیدن پوست و ترشح آنزیمی خاص، سلول‌های مرده آن را برطرف کنند. البته نیازی به نگرانی نیست زیرا چرخیدن ماهی‌ها به دور پای شما تنها حس قلقلک ملایم و کوچکی را در شما زنده میکند.

خدمات موجود در این مرکز از نظر بهداشت و پزشکان تایید شده است و مشتریان می‌توانند ضمن هماهنگی با مسئولان چالیدره، از ماساژ ماهی‌های این مجموعه استفاده نمایند.

هزینه ماساژ ماهی در چالیدره مشهد

فاز ۱ قیمت ۱۵۰ هزار تومان و فاز ۲ قیمت ۹۰ هزار تومان

بخوانید از: بهترین رستوران های مشهد

بانجی جامپینگ در چالیدره مشهد

بانجی جامپینگ احتیاجی به معرفی ندارد. تفریحی هیجان انگیز و پرطرفداری که آدرنالین خونتان را بالا می‌برد و حسابی شما را به هیجان می‌اندازد. خوشبختانه در مجموعه چالیدره مشهد، انجام بانجی جامپینگ با رعایت کامل موارد ایمنی امکان پذیر است.

نباید فراموش کرد که امکان این تجربه نفسگیر و منحصربه‌فرد برای کودکان و افرادی که به مشکلات قلبی و تنفسی مبتلا هستند، وجود ندارد. قیمت بلیط بانجی جامپینگ چالیدره ۱۴۰۲ هم ۵۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان است. این قیمت شامل آموزش توسط مربی و کلیه تجهیزات ایمنی میشود که در اختیار مراجعه کننده قرار می گیرد.

زیپ لاین در چالیدره مشهد

پرواز در میان تپه‌های چالیدره و تماشای ارتفاعات، رویای هیجان انگیزی است که به راحتی با زیپ لاین این مجموعه میسر خواهد شد. زیپ لاین چالیدره، مسیری از ابتدای کوه تا سطح زمین را طی می‌کند و جذاب‌ترین چشم اندازها و مناظر طبیعت اطراف را به شما نشان می‌دهد.

هزینه زیپ لاین چالیدره مشهد

مسیر کوتاهتر ۱۲۰ هزار تومان و مسیر طولانی ۲۵۰ هزار تومان

سافاری در چالیدره مشهد

سافاری یکی دیگر از تفریحات جدید و جذاب چالیدره مشهد است که مسیر هیجان انگیزی را برای گشت و گذار در تپه‌های کوتاه و بلند طرقبه پیش رویتان می‌گذارد. در سافاری چالیدره، شما سوار یک خودروی چهار چرخ و مجهز می‌شوید و با راندن در محوطه کوهستانی این مجموعه، از طبیعت منحصر به فرد آن دیدن می‌کنید.

خوشبختانه این تفریح جذاب و ناب چالیدره با همراهی رانندگان مجرب و حرفه‌ای و ماشین‌های پرقدرت آفرود انجام می‌شود. محل سافاری چالیدره همچنین در محوطه کوهستانی است که پشت سد قرار گرفته و با جاده‌های خاکی به چشم می آید.

قیمت سافاری چالیدره مشهد

نفری ۵۰۰ هزار تومان

کارتینگ در چالیدره مشهد

برای عاشقان سرعت و هیجان، کارتینگ چالیدره یک پیشنهاد ویژه و ایده‌ال است. خوشبختانه در مجموعه چالیدره، امکان کارتینگ به‌صورت گروهی به همراه خانواده یا دوستان فراهم شده و علاقه‌مندان این تفریح هیجان انگیز می‌توانند در فضایی مفرح از رانندگی در پیچ و خم‌های کوچک پیست لذت ببرند.

خوشبختانه تمام ماشین‌های کارتینگ چالیدره به روز هستند و ایمنی بالایی دارند. میزان مجاز استفاده از کارتینگ چالیدره مشهد، ۵ دور است و کل مسیر زیرنظر دوربینهای حفاظتی قرار دارد. علاوه بر این مراجعه کنندگان باید هنگام رانندگی، دستورات ایمنی ماموران حاضر در محوطه را رعایت نمایند.

هزینه کارتینگ چالیدره مشهد

۲۲۰ هزار تومان

بخوانید از: جاهای دیدنی مشهد

باگی سواری در چالیدره مشهد

پیش از پرداختن به این تفریح چالیدره، بهتر است که کمی هم شما را با «باگی» یا موتورهای چهارچرخ بیابانگرد آشنا کنیم.

باگی یک وسیله نقلیه موتوری با چرخ‌های بزرگ و لاستیک‌های عریض است که بدون کابین طراحی شده و برای رانندگی در سواحل، بیابان‌ها و تپه‌های شنی استفاده میشود. بسیاری باگی را ترکیبی از ماشین و موتور می‌دانند.

در چالیدره مشهد این وسیله نقلیه هیجان انگیز برای تفریحی جانانه و فراموش نشدنی مهیا شده و علاقه‌مندان می‌توانند به تنهایی و یا به همراه دوستان، از رانندگی متفاوت با این ماشین‌ها لذت ببرند.

هزینه باگی چالیدره مشهد

نفری ۴۰۰ هزار تومان

موتور ATV در چالیدره مشهد

موتور ATV از جمله وسایل نقلیه تفریحی پرطرفدار در میان جوانان شناخته می‌شود. یک رانندگی پرهیجان که بدون شک شما را به یاد فیلم‌های اکشن و ماجراجویی می‌اندازد.

خبر خوب این است که در چالیدره مشهد، پیست خاکی بزرگ و منحصر به فردی به طول سه کیلومتر برای رانندگی با این موتورها وجود دارد که امکان انجام این تفریح را برای علاقه‌مندان به خوبی فراهم میکند. استفاده از موتور ATV برای تمام افراد و خانواده‌ها امکان پذیر بوده و مراجعه‌کنندگان می‌توانند در فضایی دوستانه از سواری با این وسیله لذت ببرند.

خوشبختانه پایداری این موتور بسیار بالا است و امکان چپ شدن یا بروز حادثه با آن بسیار نادر خواهد بود. فراموش نکنید که برای سواری با موتور ATV چالیدره مشهد باید از کلاه ایمنی استفاده نمایید.

هزینه موتور ATV چالیدره مشهد

۲۲۰ هزار تومان

زورب بال در چالیدره مشهد

اگر به تجربه کردن تفریحات جدید علاقه دارید و می‌خواهید در فضایی متفاوت از همراهی با دوستان خود لذت ببرید، پیشنهاد ما به شما امتحان کردن زورب بال چالیدره مشهد است!

زورب بال یک توپ دولایه پلاستیکی بسیار بزرگ است که فضایی جداگانه برای وارد شدن فرد به داخل خود دارد! بعد از اینکه وارد این توپ شدید، باید سعی کنید تا تعادل خود را حفظ کرده و آن را به حرکت در بیاورید. بد نیست که بدانید در چالیدره مشهد، بسیاری از افراد بعد از وارد شدن به زورب بال با یکدیگر مسابقه می‌گذارند و سعی می‌کنند تا با هیجان انگیزتر کردن فضا، لحظات خنده آور و مفرحی را برای یکدیگر ایجاد نمایند.

کشتی شناور چالیدره مشهد

بعد از تجربه تفریحات هیجان انگیز چالیدره، بد نیست که کمی هم استراحت کنید و خستگی را در کنار دریاچه از تن به در نمایید. در حوالی دریاچه چالیدره مشهد، کشتی شناور در آبی را خواهید دید که لنگرش را در خشکی انداخته و به مراجعان خوشامد می‌گوید.

این کشتی شناور در حقیقت از دو طبقه رستوران و کافی شاپ تشکیل شده و محلی مناسب برای استراحت و نوشیدن چای و تازه کردن گلو است. خوشبختانه منوی رستوران کشتی چالیدره متنوع بوده و شما می‌توانید علاوه بر امتحان کردن انواع غذا و نوشیدنی، از اجرای موسیقی سنتی و زنده‌ای که در آن برگزار می‌شود، لذت ببرید.

این کشتی ۲۰۰ نفر ظرفیت دارد و هزینه آن بسته به خدمات متفاوت خواهد بود. فراموش نکنید که برای ورود به این جاذبه تفریحی باید نسبت به خرید بلیط اقدام نمایید.

عکاس‌خانه سنتی در چالیدره مشهد

اگر دوربین مناسب همراه خود نیاورده‌اید و وقت نکرده‌اید تا از چالیدره مشهد، تصاویر منحصر به فرد و یادگاری تهیه کنید، اشکالی ندارد. خوشبختانه عکاسخانه چالیدره یک فضای جالب و بامزه برای ثبت متفاوت‌ترین عکس‌ها فراهم کرده است. در این عکاس خانه سنتی، چیدمان‌هایی از خانه‌های مردم خراسان دیده می‌شود و شما می‌توانید با پوشیدن لباس‌های محلی و رنگارنگ، در آن‌ها عکس بیندازید.

مطمئن باشید که پوشیدن لباس‌های محلی خراسانی با طرح‌های سوزن دوزی، و گرفتن ژست و عکس در خانه‌های دکوری این مجموعه، بهترین خاطره را در ذهنتان ثبت خواهند کرد.

پارک بازی کودکان چالیدره مشهد

خیالتان از بابت بچه‌ها و کودکانتان راحت باشد! امکانات تفریحی چالیدره تنها مختص افراد بزرگسال نیست و کودکان هم می‌توانند در پارک بازی این مجموعه حسابی خوش بگذرانند. در این پارک انواع وسایل مختلف با بهترین کیفیت و استاندارد و ایمنی بالا وجود دارند تا بتوانند ساعاتی مفرح برای کودکان فراهم نمایند.

تونل وحشت چالیدره مشهد

تونل وحشت چالیدره یکی از بهترین و هیجان انگیزترین امکانات تفریحی این مجموعه است که محبوبیت فراوانی در میان گردشگران و مسافران دارد. این تونل وحشت امکانات جالب و متفاوتی برای تجربه کردن لحظات ترسناک فراهم کرده است تا جایی که بسیاری طراحی آن را مطابق با استانداردهای جهانی می‌دانند.

هزینه تونل وحشت چالیدره

۱۲۰ هزار تومان

جهت مشاهده و اجاره بوم گردی کلیک کنید.

رستوران های چالیدره

خوشبختانه در چالیدره مشهد، رستوران‌ها و کافه‌های متنوعی وجود دارند که با غذاهای گرم و خوشمزه و انواع دسرهای هیجان انگیز، از مسافران و مراجعه کنندگان پذیرایی می‌کنند. در ادامه رستوران‌ها‌ی چالیدره را به شما معرفی می‌کنیم:

رستوران چالی ۲

استراحت در کنار دریاچه چالیدره و نوش جان کردن غذاهای خوشمزه ایرانی، تنها بخشی از جذابیت‌های رستوران چالی ۲ به حساب می‌آید. این مجموعه که نیمی از آن بر روی آب دریاچه قرار گرفته است، یکی از محبوب‌ترین رستوران‌های چالیدره شناخته می‌شود و در آن انواع غذاهای ایرانی مانند کباب و دیزی سرو می‌گردد.

از آنجا که رستوران چالی ۲ دیوارهای شیشه‌ای متعددی دارد، می‌توانید هنگام میل کردن غذا از تماشای طبیعت بکر و دیدنی چالیدره هم لذت ببرید.

برج گردان چالیدره مشهد

برج گردان چالیدره یک رستوران هیجان انگیز است که غذاهایش را در ارتفاع ۴۰ متری از سطح زمین سرو می‌کند. بسیاری این مجموعه را اولین رستوران و کافی‌شاپ گردان ایران معرفی می‌کنند و اعتقاد دارند که مناظر و چشم انداز بی‌نظیر این رستوران در هیچ کجای دیگر پیدا نمی‌شود.

بد نیست که بدانید برخی از مراجعان خوش ذوق از این رستوران برای برگزار کردن مراسم تولد، سالگرد ازدواج و سایر جشنهای مهم استفاده می‌نمایند.

لمکده چالیدره مشهد 

همانطور که از نامش پیداست، در محدوده لمکده همه چیز برای استراحتی جانانه و در کردن خستگی وجود دارد. لمکده‌های چالیدره، فضایی دلنشین برای صرف عصرانه و استراحت نیمروز هستند و مکان‌هایی ایده‌ال برای امتحان کردن چای و نوشیدنی‌های گرم و خوش عطر به شمار می‌روند. ورود به این مجموعه هزینه‌ای ندارد گرچه شما باید برای هر سفارش مبلغ متفاوتی بپردازید.

بهترین زمان بازدید از چالیدره

چالیدره مشهد در منطقه‌ای کوهستانی واقع شده و به همین دلیل آب و هوایش در  بهار و تابستان، خنک و مطبوع است. اصلا به دلیل همین هوای خنک و دلپذیر است که بسیاری از گردشگران، اواسط تابستان را برای لذت بردن از تفریحات این مجموعه انتخاب می‌کنند.

در تابستان چالیدره، گرما به ندرت به بیش از ۳۲ درجه خواهد رسید. اغلب ورزش‌ها در این زمان باز هستند و برگزار می‌شوند. در حقیقت بهترین زمان سفر به چالیدره مشهد، نیمه اول سال خواهد بود.

با آغاز فصل پاییز، بارش باران و وزش بادهای سرد در چالیدره شروع می‌شود و هوا گرمای مطبوعش را از دست می‌دهد. دمای هوا در روزهای پاییزی چالیدره، بین ۱۳ تا ۲۵ درجه سانتی گراد و در شب ها، بین ۴ تا منفی ۴ درجه سانتی گراد خواهد بود.

برف و بوران سنگین نیز از اواخر پاییز و زمستان بر سطح کوه‌های چالیدره دیده می‌شوند و یخبندان و سرمای شدید عرصه را بر گرما دوستان تنگ می‌کند. دمای هوا در زمستان چالیدره به زیر صفر درجه سانتی گراد در شبها می‌رسد و روزهای زمستانی آن نیز درجه حرارتی بین ۲ تا ۷ درجه سانتی گراد دارد.

با این حال اگر کسی به چنین هوایی علاقه‌مند است، همچنان می‌تواند در نیمه دوم سال راهی چالیدره شده و از امکانات تفریحی آن استفاده نماید. نباید فراموش کرد که در فصول سرد سال، برخی از تفریحات آبی این مجموعه در دسترس نخواهند بود.

بخوانید از: راهنمای سفر به مشهد

نکات مهم در سفر به چالیدره مشهد

هنگام سر زدن به چالیدره مشهد، حواستان به چند نکته ساده اما مهم باشد:

  • در نظر داشته باشید که برخی از تفریحات این مجموعه، فصلی هستند و ممکن است در برخی از مواقع سال بسته باشند. شما می‌توانید برای اطمینان یافتن از باز بودن امکانات تفریحی، با مسئولان چالیدره تماس بگیرید.
  • اگر بخواهید با پای پیاده از پله‌ها به چالیدره بروید، نیازی به پرداخت هزینه ندارید.
  • به جز پای پیاده، گزینه‌های ورود به چالیدره، «ترن کوهستان» و «تله سیژ» این مجموعه است که باید بلیط آنها را از باجه مورد نظر در ابتدای ورودی تهیه نمایید.
  • اگر دوست ندارید به دره و ارتفاعات چالیدره بروید، می‌توانید در همان ورودی اطراق کرده و از وسایل بازی استفاده کنید. برای خرید بلیط وسایل بازی باید از کیوسک‌های مستقر در محل بلیط تهیه نمایید.
  • در چالیدره امکان اطراق کردن، نشستن و پیک نیک به همراه خانواده امکان پذیر است.
  • در این مجموعه آلاچیق‌ها و نیمکت‌هایی نیز برای نشستن و رفع خستگی وجود دارد. فراموش نکنید که مسیر پیاده‌روی در اینجا کمی طولانی است و ممکن است برای سالمندان یا بچه‌ها خسته کننده باشد.
  • مجموعه چالیدره این امکان را فراهم کرده است تا بتوانید با پرداخت هزینه‌ای مشخص، تفریحات را به صورت پکیج خریداری کرده و از آنها استفاده نمایید.
  • هر یک از تفریحات چالیدره به بخش‌های مختلف خصوصی تعلق دارد. به همین دلیل هزینه تفریحات متغیر است و اعلام هزینه دقیق، امکان پذیر نخواهد بود.
  • یکی از بزرگترین تفریحات در چالیدره مشهد، عکاسی و ثبت تصاویر هیجان انگیز است. پس همراه داشتن دوربین خود را فراموش نکنید!
  • در سفر به چالیدره مشهد مراقب محیط زیست باشید و پوست میوه، ته سیگار، پلاستیک و بطری آب معدنی خود را روی زمین نریزید. همچنین از روشن کردن آتش در این محل خودداری نمایید.

جاهای دیدنی اطراف چالیدره

چرخیدن در چالیدره مشهد به تنهایی یک ماجراجویی ناب است که می‌تواند یک صبح تا شب را به خودش اختصاص دهد. با این حال به شما توصیه می‌کنیم که اگر زمان کافی دارید، سر زدن به جاذبه‌های نزدیک به چالیدره را از دست ندهید:

طرقبه، ییلاق خوش آب و هوای خراسان

طرقبه یکی از بهترین و معروف‌ترین جاذبه‌های تفریحی و گردشگری نزدیک به چالیدره است که با داشتن امکانات متعدد، نه تنها توجه مسافران بلکه بسیاری از اهالی مشهد را برای گشت و گذار به خود جلب می‌کند. در طرقبه مشهد ییلاقات متعدد و روستاهای گردشگری بسیاری وجود دارند که در فصول گرم سال، با آب و هوایی خنک از گردشگران پذیرایی می‌کنند.

آب و هوای مطبوع این شهر باعث شده است تا محصولات کشاورزی با تنوع فراوان در مزارع آن به ثمر برسند. در طرقبه همچنین رستوران‌ها و کافه‌های هیجان انگیز و معروفی نیز وجود دارد که در آن‌ها بهترین و خوشمزه‌ترین غذاها و دسرها سرو می‌شود.

فاصله طرقبه از چالیدره

۶ کیلومتر (۱۴ دقیقه)

آرامگاه فردوسی، شکوه و افتخار کهن

آرامگاه فردوسی یکی از مشهورترین جاهای دیدنی مشهد و چالیدره است که به عنوان یکی از مهم‌ترین و جذاب‌ترین آثار ملی ایران نیز شناخته می‌‍شود. این مجموعه همچنین آرامگاه ابدی مشاهیر صاحب نامی همچون مهدی اخوان ثالث و استاد شجریان است. در آرامگاه فردوسی موزه و فروشگاه‌های متعددی برای خرید سوغاتی قرار دارد.

فاصله آرامگاه فردوسی از چالیدره

۴۰ کیلومتر (۴۵ دقیقه)

دره و روستای جاغرق، تفریحگاه تاریخی

یکی از زیباترین و بکرترین دیدنی‌های اطراف چالیدره، دره جاغرق است که در ۷ کیومتری طرقبه واقع شده و آب و هوای مطبوعی دارد. این دره یکی از مناطق بسیار قدیمی طرقبه و استان خراسان شناخته می‌شود. بسیاری از مورخان اعتقاد دارند که این منطقه پیش از اسلام نیز مسکونی بوده است.

درختان کهنسال قدیمی، رودخانه‌های فصلی، قنات، چشمه و آبشار از دیگر ویژگی‌های طبیعی دره جاغرق به حساب می‌آیند. در حوالی این منطقه گورستانی نیز وجود دارد که به ثبت ملی رسیده است و قدمت آن را به دوران تیموریان نسبت می‌دهند.

فاصله روستای جاغرق از چالیدره

۷ کیلومتر (۱۷ دقیقه)

روستای کنگ، روستای پلکانی خراسان

روستای پلکانی کنگ در طرقبه مشهد از جمله جاذبه‌های دیدنی و تاریخی اطراف چالیدره است که به دلیل معماری متفاوتش، در دسته روستاهای متفاوت و جذاب کشور قرار می‌گیرد. بد نیست که بدانید در روستای کنگ مانند ماسوله، پشت بام خانه پایینی به عنوان حیاط خانه بالایی استفاده می‌شود.

به دلیل تاریخی بودن این روستا و فضای بکر و کوهستانی‌اش، ورود به آن با ماشین هزینه کوچکی را در پی دارد. بسیاری از خانه‌های این روستا خالی از سکنه هستند! خانه‌هایی که دیوارهایشان، از گذشته‌های دور حکایت می‌کنند. روستای کنگ همچنین با داشتن باغستان‌های پر درخت و آبشاری پر آب، طبیعت جذابی برای گشت و گذار فراهم کرده است.

فاصله روستای کنگ از چالیدره

۸ کیلومتر (۱۸ دقیقه)

برای مشاهده و اجاره کلبه کلیک کنید.

کلام آخر، چالیدره تفریحگاه هیجان انگیز مشهد

در این مطلب با شما سری به چالیدره مشهد زدیم و از این تفریحگاه جذاب خراسان رضوی بازدید کردیم. چالیدره برای تمام افرادی که به دنبال هیجان و گذراندن اقواتی خوش هستند، مکانی ایده‌ال و منحصر به فرد است. خوشبختانه نزدیک بودن چالیدره به مشهد و طرقبه باعث شده است تا بسیاری از مراجعه کنندگان این مرکز تفریحی بتوانند از امکانات اقامتی در این دو شهر استفاده نمایند.

در مشهد، طرقبه و در نزدیکی این پارک تفریحی، خانه‌ها و اقامتگاه‌های بوم‌گردی کوچک و بزرگی وجود دارند که به گرمی میزبان مسافران خواهند بود. فراموش نکنید که می‌توانید برای اجاره ویلا، اقامتگاه و رزرو آپارتمان در طرقبه و مشهد از سایت شب نیز کمک بگیرید.

 

سوالات متداول درباره چالیدره مشهد

 

چالیدره مشهد کجاست؟

منطقه تفریحی و گردشگری چالیدره در ۳۰ کیلومتری غرب شهر مشهد و در میان کوهها و ییلاق‌های طرقبه قرار دارد.

چالیدره از چه ساعت تا چه ساعتی باز است؟

مجموعه گردشگری چالیدره مشهد از ساعت ۹ صبح تا ۲۴ بامداد باز است.

بهترین زمان بازدید از چالیدره طرقبه چه زمانی است؟

با توجه به اینکه در منطقه کوهستانی قرار گرفته است، بهار و تابستان بهترین زمان برای بازدید از مجموعه چالیدره مشهد خواهد بود.

نظرتان را ثبت کنید

ایمیل شما با ثبت نظر نمایش داده نمی‌شود

*

بنر نصب اپلیکیشن شب