از زعفران تا زرشک؛ لیستی از بهترین سوغات مشهد

0

سوغاتی یکی از آداب و رسوم ایرانیان از گذشته تا به امروز بوده که توسط مسافران و گردشگران خریداری می‌شود و در هنگام بازگشت از سفر به عنوان هدیه تقدیم عزیزانشان می‌کنند. این سوغاتی ها به نسبت منطقه جغرافیایی هر شهر متفاوت می‌‎باشد که این سوغاتی‌ها شامل صنایع دستی یا مواد غذایی است.
استان خراسان رضوی به ویژه شهر مشهد سالانه پذیرای مسافران و گردشگران زیادی از سراسر ایران است که سوغاتی‌های ویژه و منحصر به فرد این شهر هدیه‌ی ارزشمندی برای دوستان و نزدیکانتان می‌باشد.
ما در این مقاله برخی از سوغاتی‌های مشهد را بررسی می‌کنیم؛ با ما همراه باشید.

جهت اجاره سوئیت در مشهد کلیک کنید.

ترشی مشهدی؛ طعم متفاوتی از ترشی

سوغات مشهد ترشی مشهدی

یکی از سوغات مشهد ترشی مشهدی است که با استفاده از رب گوجه و گوجه‌ فرنگی تهیه می‌شود. این ترشی یکی از مکمل‌های غذای اصیل خراسان است. رنگ و طعم این ترشی با سایر ترشی‌ها بسیار متفاوت است و از این چاشنی می‌توان در کنار دیگر غذاهای ایرانی استفاده کرد.

زعفران طلای سرخ

سوغات مشهد زعفران

زعفران؛ سوغات مشهد گیاه بومی و ارزشمند ایران است که از خواص و مزایای بسیار زیادی برخوردار است. طعم و رنگ عالی زعفران سبب شده تا این گیاه ارزشمند در صنایع مختلف غذایی، دارویی و شیمیایی قابل استفاده باشد. زعفران قائنات به دلیل اصالت و مراحل عالی کشت بهترین زعفران جهان محسوب می‌شود و یکی از ارزشمندترین سوغاتی‌های مشهد همین طلای سرخ رنگ؛ زعفران است.

سنگ فیروزه، سوغات آرامبخش مشهد

از دل دشت‌‌های نیشابور سنگ زینتی و قدیمی فیروزه استخراج می‌شود. معدن اصلی فیروزه نیشابور قدمتی 4000 ساله دارد و یکی از باکیفیت‌ترین فیروزه‌های ایران متعلق به همین معدن است. تشکیل فیروزه در دل زمین فرآیندی پیچیده و زمان‌بری دارد و به همین دلیل است که این سنگ زینتی بسیار ارزشمند می‌باشد.
سنگ فیروزه نماد آرامش است و یکی دیگر از سوغاتی ‌های ارزشمند مشهد فیروزه نیشابور است که در جهان یکی از شناخته شده‌ ترین سنگ‌های زینتی است.

تسبیح سوغات مشهد

سوغات مشهد تسبیح

تسبیح از گذشته تا به امروز به عنوان نمادی از عبادت شمرده می‌شده، محبوبیت تسبیح ازدوران قدیم پابرجاست و بین مردان و زنان مسلمان جایگاه خوبی دارد. انواع تسبیح در بازار مشهد و حجره‌های سنتی و قدیمی این بازار پیدا می‌شود و تسبیح‌هایی از جنس سنگ فیروزه، عقیق و تسبیح شاه مقصود از محبوبیت بیشتری در این بین برخوردارند. تسبیح یکی از اجزای جدا نشدنی سوغات مشهد محسوب می‌شود.

گلیم و قالی، یادگار عشایر خراسان

گلیم سنتی سوغات مشهد

صنعت بافت قالی و گلیم از قدیمی‌ترین و با اصالت‌ترین صنایع دستی مشهد محسوب می‌شوند. مشهد یکی از مراکز بافت گلیم و قالی در کشورمان است که در آن گلیم با الیاف مرغوب به همراه ذوق و سلیقه ای بی مانند بافته می شود و بسیاری از طرح‌های این گلیم‌ها از طبیعت و سنتهای قدیمی الهام گرفته شده است.یکی دیگر از سوغاتی‌های ارزشمند مشهد گلیم و قالی است که حاصل تلاش عشایر زحمتکش منطقه خراسان است.
عشایر منطقه خراسان از این گلیم ها در چادرهای عشایری استفاده می‌کنند.

دیگ سنگی، سوغاتی از دل کوه
دیگ سنگی سوغات مشهد

دیگ سنگی مشهدی یا دیزی سنگی یکی دیگر از صنایع دستی مشهد محسوب می‌شود. این دیگ های سنگی به شکل ظروف متفاوتی ساخته می‌شوند و به جای ظروف تفلون یا چدن قابل استفاده می‌باشد که آنها را بر روی شعله‌ی مستقیم گاز هم می‌توان قرار داد.
این ظروف سنگی از دل طبیعت ساخته می‌شود و حاصل تلاش کارگران زحمتکشی است که با تراش‌های ظریف و با دقت‌شان طرح‌های زیبایی می‌سازند.

شاخه نبات مشهدی

سوغات مشهد نبات

استان خراسان رضوی بزرگترین تولید کننده نبات در ایران محسوب می‌شود که نبات زعفرانی یکی از قدیمی‌ترین محصولات و سوغاتی‌های مشهد است.
در حجره‌های قدیمی و سنتی بازارهای مشهد بهترین نبات‌ها موجود است و علاوه بر نبات زعفرانی، نبات‌های گیاهی و میوه‌ای نیز در مشهد تولید می‌شود که باعث شده این خوراکی خوشمزه برای همه سلیقه ها مناسب باشد.

آجیل و خشکبار مشهدیسوغات مشهد آجیل

یکی دیگر از سوغاتی‌های مشهد آجیل، خشکبار و میوه‌های خشک است که از زمان‌های قدیم جایگاه ویژه‌ای در دورهمی‌ها و مهمانی‌ها داشته و این خوردنی‌های جذاب دارای مواد مغذی زیادی است. آجیل و خشکباری که در حجره‌های بازار مشهد عرضه می‌شود انواع مختلفی دارد که هر کدامشان دارای طعم و مزه‌ای متفاوت هستند.

ادویه هفت قلم مشهد

سوغات مشهد ادویه

دیگر سوغاتی‌ مشهد ادویه‌ جذاب و رنگارنگ هفت قلم است. این ادویه یکی از چاشنی‌های محبوب خانم‌های خانه دار مشهدی می‌باشد. ادویه هفت قلم به طرز شگفت‌آوری طعم غذا را بهتر می‌کند. این ادویه ازترکیب فلفل قرمز، زردچوبه، فلفل سیاه، دارچین، سماق، زنجبیل و گلپر تکشیل شده است و بیشترین استفاده از این ادویه در خورشت‌های ایرانی یا آبگوشت است.

درختچه‌ای به نام زرشک

سوغات مشهد زرشکاستان‌های خراسان جنوبی و رضوی از بزرگ‌ترین تولید کنندگان زرشک در کشور محسوب می‌شوند. این سوغاتی مشهد از درختچه‌ی زرشک تولید می‌شود که ریشه و ساقه‌های این درختچه خواص درمانی زیادی دارد.
در بازار مشهد دو نوع زرشک وچود دارد، زرشک دانه اناری و زرشک پفکی که طعم هر کدام متفاوت با دیگری می‌باشد.

نظرتان را ثبت کنید

ایمیل شما با ثبت نظر نمایش داده نمی‌شود

*

بنر نصب اپلیکیشن شب