چند راهکار ساده برای تبادل خانه!

0

اگر اهل تماشای فیلم و آثار سینمای هالیوود باشید، احتملآ فیلم “ Holiday – تعطیلات” را دیده‌اید یا دست کم اسم آن به گوشتان خورده است. در این فیلم، کمرون دیاز بازیگر نقش اول، از زندگی پرمشغله خود در لس آنجلس خسته شده و تصمیم می‌گیرد عمارتش را با یک غریبه ناشناس مبادله کند. کیت وینسلت طرف دیگر ماجراست که در نقش غریبه ظاهر می‌شود و در یک کلبه جمع و جور در انگلستان مشغول زندگیست. بعد از اینکه هر دو طرف، تعطیلات سال نو را در خانه دیگری سپری می‌کنند، به محل جدید خود علاقه خاصی پیدا کرده و زندگی در کشوری خارجی را نه به عنوان یک گردشگر، بلکه به عنوان فردی بومی تجربه می‌نمایند.

این فیلم جذاب، بسیاری از مردم را با ایده تعویض و مبادله خانه (سواپ) آشنا کرد. ایده‌ای که بر اساس آن می‌توانید خانه‌ خود را برای یک یا دو هفته با شخص دیگری مبادله کنید. در حقیقت به جای اقامت در یک هتل ناشناخته، شما در خانه افراد دیگری می‌مانید و آنها هم در خانه شما. ( توضیح مترجم: اصطلاح سواپ یا House swap به توافقی موقت گفته می‌شود که بر اساس آن دو فرد یا خانواده برای مدتی مشخص خانه‌های خود را با یکدیگر مبادله می‌نمایند) در حال حاضر میلیون‌ها نفر در سراسر جهان هر سال خانه‌های خود را با یکدیگر مبادله می‌کنند. برای افرادی که بودجه مشخصی برای تعطیلات خود تعیین کرده‌اند یا به دنبال صرفه جویی در هزینه‌هایشان هستند، تبادل خانه یکی از بهترین راه‌ها در تجربه مکانی جدید است.?️

تبادل خانه دقیقآ چطور اتفاق می‌افتد؟

house swap

تبادل خانه برای دو نفر معمولا به طور همزمان و در یک بازه مشخص اتفاق می‌افتد. تصور کنید در تهران مشغول زندگی هستید و می‌خواهید برای یک هفته از شهر شیراز دیدن کنید. اول از همه، باید کسی را در شیراز پیدا کنید که بخواهد به تهران سفر کند. بعد از آن هر دوی شما باید یک زمان مشخص را تعیین کرده و به طور همزمان راهی سفر شوید. و در نتیجه در زمانی مشخص تعطیلات خود را در خانه یکدیگر بگذرانید. این کار می‌تواند جایگزین اجاره ویلا در شیراز باشد.

با این حال اگر برای کار یا تعطیلات راهی مقصد دیگری هستید، همچنان می‌توانید خانه خود را به طرف توافقتان بسپارید و در زمان‌های دیگری در خانه آن‌ها اقامت کنید.?

تبادل خانه و میزبانی

اما برخی از وبسایت‌های مبادله خانگی به شما امکان می‌دهند همچنان که در خانه خود هستید، فضایتان را به تبادل بگذارید و میزبان شوید! اصطلاحی که در دنیای گردشگری با عنوان “تبادل مهمان نوازی hospitality exchange” شناخته می‌شود. در صورتی این اتفاق می‌افتد که زمان شما با فرد مقابل مطابقت نداشته باشد. یا اینکه عاشق میزبانی باشید و دوست داشته باشید با آدمهای جدید و متفاوت آشنا شوید.

میزبانی در این شرایط بسیار ساده است: در خانه می‌مانید در حالی که طرف مقابل شما، در مدت زمانی مشخص کنارتان اقامت خواهد داشت. بعد از آن شما هم می‌توانید در زمانی دیگر به خانه آنها رفته و آنجا اقامت کنید. مبادله خانه در حالی که در فضای خود حضور دارید، به شما این امکان را می‌دهد تا طرف دیگرِ این توافق را بهتر بشناسید و با آنها روابط دوستانه برقرار کنید.

مزایای تبادل خانه
home swap

تبادل خانه مزایای بسیاری دارد و یک تجربه کاملآ منحصر به فرد است. تجربه‌ای که به راحتی و از طریق روش‌های اقامتی سنتی قابل مشاهده نیست:

هزینه پایین

وقتی خانه‌ خود را مبادله می‌کنید، هیچ هزینه‌ای برای اقامت پرداخت نخواهید کرد. تنها هزینه مربوط به تبادل خانه، حق عضویت در وبسایت‌های آنلاین است (خدماتی ضروری که برای پیدا کردن طرف مقابل تبادل انجام می‌شود). این هزینه‌ها معمولاً  بسیار کمتر از هزینه اقامت در هتل می‌باشد. از آنجایی که میانگین قیمت یک شب اقامت در هتل معمولآ از 1 میلیون تومان بیشتر خواهد شد، معمولآ مردم این روش را گزینه‌ای ایده‌ال می‌دانند.

یکی دیگر از هزینه‌های سفر که می‌تواند گزاف باشد، غذا خوردن بیرون از خانه است. با این حال در این روش از آنجایی که یک آشپزخانه کامل برای پخت و پز خواهید داشت، نیازی ندارید تا هر سه وعده غذایی را بیرون از خانه میل کنید. ضمن اینکه خرید خواربار فروشی محلی را هم تجربه خواهید کرد و با تفاوت‌های جالب در منطقه و شهرهای مختلف آشنا می‌شوید.

فراموش نکنید که شما و طرف مقابل حتی می‌توانید در کنار خانه، با تبادل خودرو هم موافقت کنید و هزینه اجاره خودرو یا رفت و آمدتان را حذف نمایید.?

زندگی مانند یک شهروند بومی

اقامت در خانه یک فرد عادی معمولآ راحت‌تر از ماندن در هتل است. در خانه‌ها اغلب فیلم‌هایی برای تماشا، کتاب‌هایی برای خواندن و شاید حتی اسباب‌بازی‌هایی برای بازی کودکان وجود داشته باشد. بعضی از خانه‌ها حتی امکانات بیشتری مثل استخر یا سالن بدنسازی دارند و می‌توانند حسابی شما را سرگرم نگه دارند. به یاد داشته باشید وقتی خانه خود را با فرد دیگری مبادله می‌کنید، در یک خانه واقعی اقامت خواهید داشت و نه در یک هتل غیرشخصی.

به کمک مبادله خانه همچنین درک بهتری از فرهنگ آن شهر و منطقه بدست می‌آورید زیرا به جای هتل در یک محله مشغول زندگی هستید. زندگی در میان “مردم بومی” می‌تواند چشم اندازی از تجربیات عمیق برایتان فراهم کند که در حالت عادی با آن مواجه نخواهید شد.?️

استفاده از دیگر اقامتگاه‌ها

اگر خانه یا اقامتگاه دیگری برای روزهای تعطیل دارید، تبادل خانه برای شما بسیار راحت‌تر خواهد بود. می‌توانید در زمان‌های بیشتری از فضای دیگرتان استفاده کنید و خانه خود را در دسترس طیف وسیع‌تری از افراد با نیازهای مختلف مسافرتی قرار دهید.

تجربه‌های شگفت انگیز

تبادل خانه همیشه شامل اقامت در “آپارتمان‌ها یا ساختمان‌های ویلایی” نمی‌شود. بسیاری از مردم خانه‌هایشان را عوض می‌کنند تا در ون‌های تفریحی یا ماشین‌های گردشگری بتوانند در یک منطقه متفاوت گشت بزنند. این در حالی است که تعداد زیادی از گزینه‌های اقامتی منحصربه‌فرد، یا بسیار گران هستند و یا به راحتی در دسترس افراد قرار ندارند.

 

معایب تبادل خانه
تبادل خانه

مانند هر موضوع دیگری، مبادله خانه هم معایب خودش را دارد. در ادامه به این موارد اشاره می‌کنیم:

غریبه هایی که در خانه شما زندگی می‌کنند

برخی افراد از این که یک شخصِ کاملآ غریبه را در خانه خود بپذیرند احساس خوبی ندارند. به همین دلیل است که باید یک لیست جامع از امکانات و خدمات خانه تهیه کرد. این لیست به شما کمک می‌کند تا نگاهی دقیق به جزئیات خانه‌های موجود بیندازید، و البته دیگران هم با جزئیات خانه شما آشنا شوند.

همچنین می‌توانید چندین بار از طریق تلفن و یا ایمیل با صاحبان خانه‌های دیگر صحبت کنید؛ و بعد تنها زمانی که احساس راحتی کردید با مبادله خانه موافقت نمایید.

به هرحال به دلیل اینکه دو طرف توافق در مناطق مختلفی زندگی می‌کنند، تعامل آنها به وضوح محدود خواهد بود. ممکن است احساس کنید که نمی‌توانید اطلاعات کافی برای ارزیابی اقامتگاه دلخواه خود داشته باشید. یا شخصی که قرار است در خانه شما بماند را به خوبی نمی‌شناسید. به همین دلیل است که بسیاری از افراد هنگام تبادل خانه برای اولین بار، از شیوه مبادله مهمان نوازی استفاده می‌کنند.

خسارت احتمالی به اموال خانه

یکی دیگر از معایب تبادل اقامتگاه، نگرانی برای اشیا با ارزش یا آسیب دیدگی لوازم خانه است. این موضوع دلیل دیگری است تا از یک لیست جامع برای نوشتن امکانات و جزئیات خانه استفاده کنید. معتبرترین وبسایت‌ها گزارش داده‌اند که به کمک این لیست، هرگز از هیچ کاربری به دلیل سرقت یا خرابکاری شکایتی دریافت نکرده‌اند.

در مجموع به نظر می‌رسد که مبادله‌کنندگان خانه، افرادی با ملاحظه و آگاه هستند. آنها احتمالاً با خانه و دارایی شما به همان اندازه با احترام رفتار خواهند کرد که با خانه خود رفتار میکنند. فراموش نکنید که شما هم در خانه آنها اقامت خواهید داشت و آنها هم احتمالاً نگران همان چیزهایی می‌شوند که شما به آن فکر می‌کنید! با این حال نسبت به بیمه لوازم خانه و شیوه پوشش دهی آن مطمئن شوید.

اتلاف وقت

شروع “تبادل خانه” فرایندی زمان بر است. شما نمی‌توانید و نمی‌خواهید که فقط در تاریخ‌های مورد نظرتان رزرو را انجام دهید. پس فراموش نکنید که حتمآ باید افرادی را که با آنها مبادله می‌کنید به خوبی بشناسید. البته که طرف مقابل شما هم باید نسبت به شما شناخت کافی داشته باشد.

بیشتر وبسایت‌های گردشگری در این زمینه توصیه می‌کنند که جستجوی خود را حداقل چهار تا شش ماه قبل از رفتن به تعطیلات آغاز کنید. بهتر است که درباره مکان و تاریخ اقامت کمی انعطاف به خرج دهید.?️

نحوه شروع تبادل خانه

مبادله خانه

تبادل خانه فرآیند دشواری نیست و تنها به کمی تلاش احتیاج دارد. می‌توانید برای شروع، مراحل زیر را در پیش بگیرید:

تهیه یک لیست جامع

قدم بعدی شما این است که یک لیست از جزئیات خانه خود جمع آوری نمایید. برای این منظور تعداد زیادی عکس و همچنین توضیح کاملی از موقعیت مکانی و امکانات خانه تهیه کنید. در مورد محله و منطقه خود صحبت کنید و به مردم بگویید که چه جذابیت‌هایی برای اقامت در آنجا وجود دارد.

همچنین بنویسید که چند نفر در این اقامت همراه شما خواهند بود و آیا با کودکان سفر می‌کنید یا نه. تمام این اطلاعات برای این است که مطمئن شوید این تبادل برای هر دو طرف مناسب خواهد بود. مثلآ اگر فرزندان خردسالی دارید و در خانه‌ای پر از آثار هنری و ارزشمند اقامت کرده‌اید، یا باید وسایل مهم را جابه جا کنید و یا تمام روزهای تعطیلتان را با نگرانی در مورد شکسته شدن لوازم خانه توسط فرزندانتان بگذرانید.

اگر حیوان خانگی دارید، درباره آن بنویسید. ممکن است برخی از مهمانان نسبت به آنها آلرژی یا حساسیت‌های خاصی داشته باشند. شاید برخی دیگر از اینکه در غیاب شما بتوانند از حیوانات خانگی‌تان مراقبت کنند خوشحال شوند. در این لیست همچنین بنویسید که آیا سیگار می‌کشید یا نه و دیگران اجازه دارند که در خانه شما سیگار بکشند؟

پیدا کردن شخص مناسب

بعد از تکمیل لیست و قرار دادن خانه در وبسایت، نوبت به پیدا کردن شخص مناسب برای تبادل است. این فرآیند ممکن است کمی زمان‌بر باشد. با این حال اگر خانه شما در منطقه مناسبی قرار دارد، پیدا کردن فرد مورد نظرتان کمتر از آنچه که فکر کنید طول خواهد کشید.

با این حال همچنان باید فرد یا خانواده‌ای را که می‌خواهید با او مبادله کنید، به خوبی بشناسید. با نگاه دقیق به تصاویری که ارائه شده شروع کنید و بپرسید که آیا مراجعانی پیش از شما در این خانه‌ها اقامت داشته‌اند یا نه.?

موارد مهم هنگام تبادل خانه

از آنجا که موارد زیادی برای در نظر گرفتن هنگام تبادل خانه وجود دارد، ممکن است برخی از نکات و جزئیات به فراموشی سپرده شوند:

تهیه راهنمای خانگی

این موضوع بسیار مهم است مخصوصآ اگر طرف مبادله قرار است از کشوری دیگر در خانه شما اقامت کند. در این راهنما دستورالعمل‌هایی را در مورد نحوه استفاده از لوازم خانگی مثل ماشین ظرفشویی، ماشین لباسشویی و خشک‌کن بگذارید. اگر دسترسی به اینترنت را فراهم می‌کنید، مطمئن شوید که مهمانان شما راه اتصال به آن را می‌دانند.

یک کار خوب دیگر این است که مسیر نزدیک‌ترین رستوران‌ها و خواربارفروشی‌ها را چاپ کنید و در صورت بروز هرگونه مشکل، اطلاعات مناسب را برای تماس با افراد محلی ارائه دهید. در این صورت مهمانان شما اضطراب کمتری از سفر تجربه می‌کنند و قدردانتان خواهند بود.

هزینه تلفن

به نحوه رسیدگی به هزینه‌های تلفن فکر کنید. در حالی که بسیاری از مسافران کارت تلفن یا تلفن همراه را با خود می‌آورند، دقیقاً آنچه را که درباره استفاده از تلفن خانه انتظار دارید در توافق نامه مشخص نمایید.

محلی که در آن سکونت دارید

اگر در یک منطقه یا شهری محبوب مانند شیراز، اصفهان یا تبریز زندگی می‌کنید، درخواست‌ها و سوالات بیشتری نسبت به زمانی که در یک شهر کوچک یا خارج از شهر هستید، دریافت خواهید کرد. با این حال، دلایل زیادی وجود دارد که مردم مایل به تبادل خانه هستند. شاید فرار از شهری شلوغ و پناه بردن به آرامش روستایی کوچک، دقیقاً همان چیزی باشد که یک خانواده به دنبال آن می‌گردند. در حالی که خانواده دیگری به تاریخ  یا جغریافیای خاص مرتبط با منطقه شما علاقه‌مند است.

موضوع این است که شما هیچوقت نسبت به علایق و تصمیمات دیگران پی نخواهید برد. پس حتی اگر در شهری بزرگ و شناخته شده زندگی نمی‌کنید، شانس خود را برای شرکت در تبادل خانه از دست ندهید.?

 

کلام پایانی
تبادل خانه

مهم این است که پس از نخستین توافق‌ها برای تبادل خانه، تا انتهای قرارداد و مراحل نهایی آن پیش بروید. یادتان باشد اگر تصمیم به لغو مبادله گرفتید، طرف دیگر توافق را هم در بیراهه رها می‌کنید.

درست است که این فرآیند می‌تواند طولانی‌تر از برنامه‌ریزی برای تعطیلات سنتی باشد، اما تبادل خانه معمولآ راهی فوق‌العاده برای دیدن و تجربه مکانی جدید است. تبادل خانه همچنین هزینه کمتری دارد و بیشتر از یک هتل شما را در فرهنگ محلی غرق می‌کند. اگر این روش به شیوه‌ای که در ذهنتان دارید نزدیک است، پس حتمآ تلاش برای انجام آن ارزشش را خواهد داشت.

 

 

نظرتان را ثبت کنید

ایمیل شما با ثبت نظر نمایش داده نمی‌شود

*

بنر نصب اپلیکیشن شب