چطور از آثار باستانی مراقبت کنیم؟

0

چطور از آثار باستانی مراقبت کنیم؟

 

قِدمَت و تمدن هر کشوری با آثار باستانی اش شناخته میشود. فضاهای تاریخی قبل از هرچیز به ما خاطراتی را یادآوری میکنند که در طول سالهای طولانی به وقوع پیوسته اند.

کشور ما ایران مهم ترین آثار باستانی را در دل خود نگه داشته است. نکته مهم این است که بتوانیم با آموزش های لازم، قدمی برای حفظ و نگهداری این مکانها برداریم.

بازدید از موزه ها، عمارتهای تاریخی، کاخ ها و باغ های ملی اصول ثابت و مشخصی دارد. با رعایت این اصول میتوانیم  گنجینه های تاریخی مان را به دست نسل های بعد بسپاریم.

 

اشیاء باستانی را جابه جا نکنید

اشیاء باستانی

ممکن است در محوطه آثار تاریخی چشمتان به اشیا و سنگهای سفالی یا شیشه ای بیفتد که روی زمین افتاده اند. تمام این اشیاِ به ظاهر کوچک و بی اهمیت از زمان و مکانی دور به اینجا رسیده اند. هیچ کدامشان را جا به جا نکنید.

متاسفانه آمارها نشان میدهد که در سالهای اخیر، تعداد آثار تاریخی باقی مانده در اطراف ابینه تاریخی به طرز چشمگیری کاهش یافته است.

برداشتن آثار باستانی غیر قانونی است. برای حفاظت از آنها تنها کافی است هرچه پیدا کرده اید را سر جایش بگذارید.

 

از لمس کردن نقاشی ها و سنگ نوشته ها خودداری کنید

لمس کردن کاشی

لمس و تغییر سنگ نگاشته ها و نقاشی های روی دیوار، اثرات باقی مانده از گذشتگان را نابود میکند و این تجربه را برای بازدید کنندگان آینده از بین می برد.

 

از دیواره ها فاصله بگیرید

 

ساختارهای تاریخی می توانند به راحتی آسیب ببینند. از لمس کردن، تکیه دادن، ایستادن یا بالا رفتن از هر بنای تاریخی -هر چقدر هم که هموار به نظر برسند- خودداری کنید.

 

زباله هایتان را بسته بندی کنید

زباله

ریختن زباله در نزدیکی اماکن تاریخی بی احترامی به فرهنگ های بومی است که این آثار را مقدس میدانند. ضمن اینکه زباله های انسانی و حیوانات خانگی، اکوسیستم چنین مناطقی را نابود خواهد کرد.

هنگام پیاده روی یا کمپینگ در نزدیکی اماکن تاریخی، از کیسه های زباله قابل حمل استفاده کنید.

 

با کودکان از اهمیت مناطق تاریخی صحبت کنید

کودکان

محوطه های باستان شناسي، زمين بازي نيستند. به کودکانتان اهمیت و مراقبت از این اماکن را یادآور شوید.از نزدیک مراقب باشید تا بچه ها به آثار قدیمی آسیب نزنند یا به طور تصادفی مشغول بازی در این مکانها نشوند.

 

اگر حیوان خانگی دارید

حیوان خانگی

اگر حیوان خانگی دارید، از آوردن آنها به مکانهای تاریخی خودداری کنید.

 

کمپ زدن و غذا خوردن ممنوع!

کمپ زدن

اگر تصمیم به کمپ زدن گرفته اید، مکانی دور از آثار باستانی را انتخاب کنید. کمپینگ، آتش و غذا خوردن می تواند به محیط تاریخی آسیب برساند و از طرف دیگر نمای بازدید کنندگان را خراب خواهد کرد.

 

محیط را تغییر ندهید

طبیعتو تغییر نده

بگذارید تا تنها تغییر شما در محیط، رد پایتان باشد. از جابه جایی خاک یا چوب یا جمع کردن عناصر طبیعی در یک نقطه خودداری کنید. اجازه دهید تا طبیعت به همان حالت همیشگی اش باقی بماند.

 

لاستیک های عصا، روشی برای آسیب کمتر

لاستیک های عصا

Rubber tips  یا همان لاستیک های محافظ، در قسمت انتهایی عصا نصب میشوند و کمک میکنند تا اثر ضربه کاهش پیدا کند. با استفاده از این لاستیک ها هنگام پیاده روی، دیگر ضربه و خراشی روی آثار سنگی و ظریفِ سطوح به جا نخواهد ماند.

 

هزینه های بازدید را بپردازید

بلیط بخر

هزینه ای که شما برای بازدید پرداخت میکنید ،نوعی حمایت و پشتیبانی برای نظارت ،اجرا و امکانات رفاهی بهتر خواهد بود.

 

قواعد درست کردن آتش در طبیعت را یاد بگیرید

آتش

حواستان باشد که در چه مناطقی اجازه روشن کردن آتش را دارید. در جایی که روشن کردن آتش مجاز است، از حلقه های کوچک استفاده کنید و یا از ظروف مخصوص این کار بهره بگیرید.

 

از مسیرهای مشخص شده خارج نشوید

آثار باستانی

در مسیرهای موجود بمانید تا از خاک و طبیعت گذشته محافظت شود. پس از قدم گذاشتن بر هر سطح ممنوع، ممکن است آسیبی به محیط وارد کنید که تا سالهای طولانی قابل برگشت نباشد.

 

GPS ها بیش از اندازه اطلاعات میدهند

GPS

نقاط مشخص شده در GPS، معمولآ بازدید کنندگانِ نا آگاه را به سمت محوطه های حساس هدایت می کنند. اگر به صورت آنلاین اطلاعاتی درباره سفرتان منتشر میکنید، تمام منابع مربوط به مکان را حذف کنید.

 

به خاکی نزنید!

جاده خاکی

هنگام رانندگی در شهرها و اماکن تاریخی، تنها از جاده های موجود استفاده کنید. رانندگیِ خارج از جاده می تواند باعث درست شدن مسیرهای جدید شود. مسیرهای جدید هم به تخریب و تغییر قسمتهای آسیب دیده باستان شناسی منجر خواهد شد.

 

از وسایل کوهنوردی استفاده نکنید

وسایل کوهنوردی

به خاطر داشته باشید که نمیتوانید برای دسترسی به اماکن باستان شناسی از وسایل کوهنوردی مثل طناب استفاده کنید.

این یک موضوع غیرقانونی است و باعث ریزش سنگ و آسیبهای دیگر خواهد شد.

 

حواستان به استخوان های قدیمی یا فسیل ها باشد

فسیل

اگر فسیل، استخوان های قدیمی، رد پا و سایر بقایای دیرینه شناسی را دیدید، به آنها دست نزنید و جایشان را تغییر ندهید. بگذارید تا باستان شناسان و دانشمندان درباره آنها تصمیم بگیرند.

فراموش نکنید که آثار تاریخی سرمایه ای جهانی است. اصول مراقبت از این اماکن را با دوستان و بازدیدکنندگان دیگر به اشتراک بگذارید.

 

برگردان از :

https://www.friendsofcedarmesa.org/tips-for-visiting-with-respect/

مترجم :  شبنم بهروز

 

سایت شب؛ رزرو آنلاین ویلا، سوئیت و اقامتگاه

نظرتان را ثبت کنید

ایمیل شما با ثبت نظر نمایش داده نمی‌شود

*

بنر نصب اپلیکیشن شب