پلتفرم های رزرو آنلاین ویلا در دوران کرونا چه کردند؟

0

شیوع ویروس کرونا تقریبا هیچ کسب و کاری را بدون تاثیر نگذاشته است. در این میان بیزینس های مرتبط به رستورانها، تالار ها، باشگاه، آرایشگاه و شرکت هایی که خدمات سفر و گردشگری ارائه میکنند، بیشترین تاثیر را از این پاندمی پذیرفتند. شرکتهای رزرو آنلاین ویلا و سوییت مانند سایت شب که قدیمی ترین پلتفرم خدمات اقامتگاه در ایران است، با کاهش شدید درخواست سفر از سوی مسافران مواجه شدند؛ اما هر یک برای عبور از این بحران برنامه های خاصی تدارک دیدند:

درخواست سفر در دوران کرونا چه تغییری کرد؟

خدمت رزرو آنلاین ویلا یک حلقه‌ی مهم در خود دارد و آن میزبان هر اقامتگاه است. با همه گیری کرونا منبع درامد هر میزبان از اجاره ویلای خود به طور قابل توجهی کاهش یافت اما همچنان اجاره ویلا استقبال بیشتری از استفاده هتلها را از سمت مردم جذب کرده است. این کاهش مسافر چند علت دارد: اول انکه رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری های اجتماعی در میان مردم بسیار قوت گرفته و آنها برای حفظ سلامت جامعه، سفرهای خود را کاهش داده اند. دوم آنکه به بهداشت مقصد سفر خود اعتماد ندارند؛ که البته سایت شب با تمهیداتی این اطمینان را برای مسافرین حاصل کرده است. در سایت شب، بخشی با عنوان اقامتگاه های ضدعفونی شده وجود دارد که میزبانان پیش از ورود هر مسافر، تمام اقامتگاه را کاملا ضدعفونی میکنند و برای استفاده مهمانان دستگاه های ضدعفونی کننده قرار میدهند. همین امر به اقبال مردم به سمت اجاره اقامتگاه و منزل بسیار کمک کرد و سایت شب را کاملا متمایز ساخت. اما دلیل سوم بسته شدن راه های تردد میان استان ها بود که باعث شد تعداد سفرهای برون شهری به حداقل برسد ولی همچنان سفر با هواپیما، اتوبوس و قطار در حال انجام بود. در بحبوحه لغو سفرهای مردم به دلیل محدودیت های کرونایی، سایت شب برای همراهی با مسافران تمام جریمه های کنسلی را بخشید.

اما از طرفی گمانه زنی های انجام شده بود که ویروس کرونا باعث خواهد شد اجاره های بلند مدت ویلا، افزایش چشمگیری داشته باشند که همین امر نیز اتفاق افتاد: بسیاری از مسافرین برای گذراندن دوران قرنطینه خود در شهری دیگر با فضایی دلنشین، یا در ویلاهای خود اقامت کردند و یا از سایت شب اجاره های طولانی مدت درخواست کردند. به این ترتیب مدل عرضه و تقاضا برای اجاره اقامتگاه دستخوش تغییرات شد و تنها سایت شب بود که با انعطاف پذیری بالا موفق شد فرایندهای خود را به‌روز نگه دارد. سایر پلتفرمهای ارائه ویلا و سوییت در ایران با کاهش شدید درخواست موفق رزرو مواجه شدند تا جاییکه این عدد به 20 درصد حالت قبل نزول کرد.

سفر در کرونا

راهکار کسب و کارهای اجاره ویلا در دوران کرونا چه بود؟

یکی از ابتدایی ترین راهکارها و استراتژی ها در زمان بحران، کاهش هزینه تبلیغات شرکت ها است. اما بر خلاف انتظارات شرکت های ارائه خدمات سفر، نه تنها هزینه تبلیغات خود را کاهش ندادند بلکه به سمت تبلیغات محیطی و استفاده از بیلبوردها رفتند. چند نکته در این کار نهفته است:

درست است که هدف اصلی این اقدام، ثبت شدن در ذهن مخاطبان بوده است تا در زمان بعد از کرونا از این خدمات استفاده کنند اما باید دید پس از اتمام این پاندمی آیا واقعا این تبلیغات اثر گذار بوده است یا خیر. از طرفی این آشنا پنداری زمانی جواب مناسب میدهد که در طول دوران تبلیغات حداقل یکبار برای استفاده از این خدمات اقدام صورت گیرد. در صورتیکه عدم استقبال عموم مردم از سفر و همچنین خدمت نامناسب شرکتها، این فرصت سوزی را رقم زد.

اما دسته دیگری از کسب و کارها این فرصت را غنیمت شمردند تا به بهبود فرایندها و اصلاح زیرساخت ها بپردازند تا برای دوران پساکرونا، محصول کاملتری ارائه کنند و رضایت مشتریان را افزایش دهند.

نکته ی قابل توجه، عدم کاهش میزان سفرها در برخی شهرهای کشور بود؛ شهرهایی مثل کیش و قشم که سفر به آنها عموما از طریق هوایی انجام میگیرد و حتی شهرهایی مثل رامسر دارای حجم بالای مسافرین بودند و همچنین ویلا در رشت هم حجم بالایی از درخواست را شامل میشد. جدا از آن، شهر تهران و اقامتگاه های اطراف تهران مثل کردان، مورد توجه بسیاری از مسافران قرار گرفته بود و حجم زیادی از درخواست های سفر را شامل میشد. این مسائل مورد توجه بسیاری از تحلیل گران قرار گرفت و سوالات بسیاری را در ذهن روانشناسان و جامعه شناسان ایجاد کرد.

شرکت ها در کرونا

سخن آخر

مشخص است که صنعت گردشگری میتواند وضعیت معیشتی و اقتصادی مردمان آن منطقه را تحت تاثیر قرار دهد و بهبود قابل توجهی در آن ایجاد کند؛ اما از طرفی حفظ سلامتی یکی از اولویت های اصلی جامعه است. ایجاد تعادل در این نامساوی یکی از مهمترین وظایف مدیران کسب و کارها در بحران کروناست که همین موضوع برند پیروز را در بازار تعیین خواهد کرد. با توجه به تغییر مدل خرید و رفتار مردم با اقبال به سمت کسب و کارهای اینترنتی، به نظر میاید که دوران پساکرونا دوران متفاوت و جذابی باشد. در این دوران کسب و کارها انعطاف خود را به چالش کشیده اند و تغییرات بنیادینی در شرکت ها و همچنین در بازارهای مختلف به وقوع خواهد پیوست.

 

نظرتان را ثبت کنید

ایمیل شما با ثبت نظر نمایش داده نمی‌شود

*

بنر نصب اپلیکیشن شب