رشد بی سابقه سهام Airbnb در نخستین روزهای عرضه اولیه

0

شرکت خدمات گردشگری Airbnb پس از کش و قوس های فراوان در هفته های گذشته سهام خود را به صورت عرضه اولیه وارد بازار بورس کرد. این موضوع در حالی اتفاق افتاد که در چند روز نخست عرضه اولیه، سهام این شرکت با رشد بی سابقه ای مواجه شد.

 

مدل تجاری Airbnb

مدل تجاری Airbnb مبتنی بر کمک به مسافران برای رزرو آنلاین محل اقامت است. این شرکت به عنوان یک واسطه بین مسافر و صاحب ملک عمل می کند یعنی به مالکان اجازه می دهد تا فضای خود را برای اجاره مشخص کرده و آنها را به مسافران معرفی کنند. Airbnb همچنین پرداخت ها را مدیریت می کند، به عنوان یک واسطه در پرونده شکایات مشتریان عمل می کند و نقدهای میزبانان و مسافران را گردآوری کرده و ثبت می نماید.

مکانهای اقامتی ذکر شده توسط Airbnb از خانه های خصوصی تشکیل میشود و به اتاق های هتل و حتی اقامتگاه های منحصر به فرد مانند خانه های درختی منتهی میشود. بیش از 7 میلیون مورد در 220 کشور و منطقه وجود دارد که مسافران میتوانند از طریق این مجموعه پیدا کنند.

علاوه بر محل اقامت، این تجارت همچنین رزرو رستوران و تجربیات آنها را ارائه می دهد. قدرت مدل تجاری Airbnb در قیمت گذاری رقابتی، تجربه کاربریِ بی نظیر و حضور گسترده جهانی آن نهفته است.

 

استقبال از عرضه اولیه Airbnb

عرضه سهام شرکت Airbnb یک رویداد عظیم در وال استریت بود، تا جایی که این اتفاق باعث شد بیش از 36 بانک برای عمومی کردن سهام این شرکت درگیر شوند.

پیش از این سرمایه گذاران با صبر و حوصله منتظر فرصت سرمایه گذاری در یک شرکت تازه تاسیس بودند که برندی جهانی باشد و بتواند برخلاف دیگر استارتاپهای فناوری، به سود مشخصی دست پیدا کند.

در ابتدا عرضه عمومی سهام این شرکت با وجود گسترش بیماری کرونا، قرنطینه های بسیاری از شهرها و کشورهای جهان و سرد شدن صنعت گردشگری کمی عجیب به نظر می رسید.اما بازگشت موفقیت آمیز Airbnb  در 3 ماهه سوم سال نشان داد که این مجموعه ارزش خرید در بازارهای سهام را از آنِ خود کرده است.

رشد اخیر عرضه اولیه سهام این شرکت که با خبر نتایج مثبت واکسنهای بیماری کرونا همزمان شده است، باعث شده تا بازارهای جهانی و سرمایه گذاران نگاه مثبتی به این استارتاپ گردشگری بیندازند.

معمولآ شرکت های نوپا برای جمع آوری بودجه اضافی که به تأمین رشد مجموعه شان منجر میشود، عرضه سهام عمومی را انتخاب می کنند. اما Airbnb در موقعیت حسادت برانگیزی قرار گرفته است چون بیش از 4 میلیارد دلار پول نقد در ترازنامه خود دارد و به دلیل برخی رخدادهای مالی در آوریل سال گذشته، توانسته است  2 میلیارد دلار دیگر را از طریق 2 بدهی جداگانه اضافه کند.

 

سهام Airbnb به 100 میلیارد دلار خواهد رسید

برایان چسکی، بنیانگذار و رئیس شرکت Airbnb ،در هفته های گذشته در برنامه زنده تلویزیون، پس از اینکه گفته شد سهام شرکتش قرار است با 139 دلار معاملات خود را آغاز کند، غافلگیر شد. این موضوع به این دلیل رخ داد که عرضه اولیه سهام این شرکت تنها با 68 دلار قیمت گذاری شده بود.

ارزش سهام چسکی در Airbnb اکنون حدود 11 میلیارد دلار است. وقتی “امیلی چانگ”، خبرنگار بلومبرگ از او پرسید که قیمت سهام این شرکت قرار است تا کجا برود، با واکنش متفاوت و متعجب این مدیرِ 39 ساله مواجه شد. واکنشی که از غافلگیری و خوشحالی وی خبر میداد.

در سال 2010 سهام این شرکتِ نوپای گردشگری تا رقم 60 میلیون دلار تخمین زده میشد. اکنون پس از گذشت 10 سال و با وجود کرونا که به صنعت گردشگری صدمات فراوانی وارد کرده است، پیش بینی میشود که ارزش این شرکت تا 100 میلیارد افزایش بیابد. ارزشی که بیشتر از سهام مجموعه های Expedia و Marriott گزارش شده است.

 

تحلیل بازار

افت شدید قیمت سهام شرکتهای گردشگری عمدتا به دلیل کاهش شدید درآمد در طی همه گیری کرونا رخ داد که منجر به خسارات سنگین در 9 ماهه اول سال 2020 شد.

بر اساس اطلاعات آماری، درآمد کارمندان شرکتهای رقیب مثل Expedia، TripAdvisor و booking.com در 9 ماه اول سالِ 2020 نسبت به مدت مشابه در سال 2019 بین 53 تا 60 درصد کاهش یافته است. در مقایسه، Airbnb با کاهش فروش مواجه شد، گرچه درآمد این شرکت تنها تا 32 درصد کاهش پیدا کرد.

Airbnb در سال 2019 حدود 35 میلیارد دلار ارزش گذاری شده بود. این ارزیابی تقریباً در اوایل سال جاری به نصف رسید، زیرا ضمانت نامه های مربوط به صدور بدهی، ارزش این شرکت را 18 میلیارد دلار ارزیابی می کرد. تصور می شود که اکنون Airbnb قصد دارد سهام خود را با ارزیابی 30 میلیارد دلاری افزایش دهد.

اما آیا 30 میلیارد دلار یک ارزیابی عادلانه است؟ با نگاهی به بازار بورس بصورت گسترده، سرمایه گذاران سال 2020 را به عنوان یک زنگ تفریح برای کسب درآمد از طریق بورس اعلام کرده بودند. با این وجود آنها انتظار داشتند که 2021 بازگشت دوباره سود در این بازار جهانی باشد.

با کولاک سهام Airbnb در نخستین روزهای عرضه اولیه، تحلیلگران مشغول بازنگری در تخمین های خود برای سودآوری این مجموعه در سال 2021 هستند.

 

Airbnb  در آینده

Airbnb از زمان راه اندازی در سال 2008 موفقیت چشمگیری داشته و به سرعت به یکی از بازیگران غالب صنعت مسافرت تبدیل شده است. با این حال درآمدهای امسال این شرکت با توجه به همه گیری ویروس کرونا آسیب دیده که در نتیجه کاهش چشمگیر تقاضا برای اقامت به وقوع پیوسته است.

برای ماندن در چرخه رقابت، Airbnb در تلاش است تا پیشنهادات خود را که شامل خدمات و تجارب سفر رایگان بوده است، به صورت متنوع تری عرضه کند. یکی از این پیشنهادات، تجارب آنلاین است که در روزهای پندمیک با استقبال زیادی از سمت علاقه مندان به سفر مواجه گشته است.

شرکت در کلاسهای آشپزی سرآشپزان معروف، کلاسهای آنلاین مبتدی و حرفه ای قهوه سازی، گذراندن یک روز در پاریس با حضور شهروندی فرانسوی و حتی ملحق شدن به کلاسهای داستان سرایی کریسمسیِ آنلاین، از جمله تجارب جدید و منحصر به فرد این شرکت گردشگری است.

علاوه بر این برنامه های دیگری مثل راه اندازی روشهای وفاداری و جذب هتل های با کیفیت از دیگر راهکارهای این استارتاپ آمریکایی بوده است.

پیش بینی میشود که Airbnb تا سال 2022، بتواند از طریق تجربیات، حمل و نقل و سایر بخشهای کشف نشده گردشگری بخش قابل توجهی از تجارت خود را گسترده تر کند،حتی اگر برای ایجاد درآمد همچنان به اقامتگاههای خود متکی باشد.

نظرتان را ثبت کنید

ایمیل شما با ثبت نظر نمایش داده نمی‌شود

*

بنر نصب اپلیکیشن شب