سد و جنگل لفور کجاست؟ زمرد سبز شیرگاه

0

بیشتر ما وقتی بحث قدیمی‌ترین و باستانی‌ترین جاهای ایران پیش می‌آید به تخت‌جمشید، بیستون کرمانشاه و … فکر می‌کنیم؛ درحالی‌که در کشور ما جاهایی وجود دارد که قدمت آن‌ها به زمان دایناسورها و ماقبل آن‌ها می‌رسد. نمونه‌اش همین جنگل لفور که بیش از 40 میلیون سال قدمت دارد و وقتی وارد آنجا می‌شوید، پا در جای پای اجداد مقابل تاریخ خود می‌گذارید.

البته جذابیت‌های جنگل لفور فقط در قدمت آن خلاصه نمی‌شود و درختان سر به فلک کشیده، آب‌وهوای خنک، گونه‌های گیاهی و جانوری متنوع و چشم‌اندازهای زیبای این جنگل باعث شده که هر ساله گردشگران زیادی از آن بازدید کنند و از اقامت در آن لذت ببرند. نگین انگشتری این جنگل زیبا، دریاچه و سد لفور است که در قلب آن قرار دارد و زیبایی آن را دوچندان کرده است.

در این مقاله قصد داریم تا شما را با جنگل و سد لفور بیشتر آشنا کنیم و تمامی دانستنی‌های سفر به آنها را با شما در میان بگذاریم.

 

بخوانید از:جنگل جیغ، جنگلی مرموز و ترسناک در نزدیکی مشهد

جنگل لفور کجاست؟

جنگل لفور کجاست؟
تجربه پیاده‌روی در این جنگل را فقط می‌توان در رؤیاها و فیلم‌ها تجربه کرد.

جنگل لفور یکی از قدیمی‌ترین بخش‌های جنگل‌های هیرکانی (جنگل‌های شمال) است که در دهستان لفور و شهرستان بابل مازندران قرار دارد. قدمت این جنگل به بیش از 40 میلیون سال قبل می‌رسد و حدود 8 هکتار مساحت دارد. تعدادی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین روستاهای لفور مثل امیرکلا، درازکلا، سیدکلا، لفورک، کالیکلا و … در داخل این جنگل قرار دارند و در برخی از آن‌ها آثار تاریخی ارزشمندی کشف شده که قدمتشان به عصر آهن می‌رسد.

البته بیشتر گردشگران جنگل لفور را به دلیل جاذبه‌های طبیعی آن مثل درختان انجیلی خزه دار سبز و بنفش، صدای پرندگان و نوای رودخانه‌ها و آبشارهایش انتخاب می‌کنند. تجربه پیاده‌روی در این جنگل را فقط می‌توان در رؤیاها و فیلم‌ها تجربه کرد؛ تاحدی‌که ممکن است شما را جادو کند و به بیراهه بروید؛ به همین دلیل بهتر است هنگام پیاده‌روی در این جنگل جی‌پی‌اس همراهتان باشد.

لفور به معنای نقطه‌ای است که در آن 2 رودخانه به یکدیگر می‌رسند و ازآنجایی‌که در این جنگل چندین رود با یکدیگر تلاقی پیدا می‌کنند، نام لفور را روی آن گذاشته اند.

آدرس جنگل لفور: استان مازندران، سوادکوه شمالی، شیرگاه، روستای لفور

بخوانید از: پارک جنگلی سراوان، همه چیز برای تفریح و خوش گذرانی مهیاست

سد لفور کجاست؟

سد لفور کجاست
این سد روی ورودی بابل‌رود به دریاچه لفور احداث شده است.

سد لفور در بخش جنوب شرقی جنگل‌های لفور قرار دارد. این سد روی ورودی بابل‌رود به دریاچه لفور احداث شده و آن را با نام سد البرز و سد پاشاکلا هم می‌شناسند. سد البرز از جاهای دیدنی سوادکوه است و علاوه بر مناظر زیبا و تفریحاتی مثل قایق‌سواری، منبع اصلی تأمین آب روستاهای اطراف مثل لفورک، نفت چال، پاشاکلا و … محسوب می‌شود. این سد با سنگ‌ریزه ساخته شده و ساختار آن کاملاً طبیعی و دوستدار محیط‌زیست است.

آدرس سد لفور: استان مازندران، شهرستان سوادکوه، دهستان لفور، منطقه دیوتک

شرایط آب‌وهوایی جنگل لفور چطور است؟

سد و جنگل لفور در بخش جنوبی استان مازندران و در جوار کوه‌های سوادکوه قرار دارند؛ اما فاصله آن‌ها با دریا زیاد نیست و به همین دلیل آب‌وهوای این منطقه ترکیبی از آب‌وهوای کوهستان و ساحل است. در بهار دمای جنگل و سد لفور متعادل است و معمولاً به بیشتر از 20 درجه نمی‌رسد. در این فصل برف کوه‌های سوادکوه آب شده و به همین دلیل رودخانه‌ها و آبشارهای جنگل پر آب و خروشان می‌شوند.

در فصل تابستان دمای هوا در این منطقه بین 20 تا 30 درجه سانتی گراد است و هوا کمی شرجی می‌شود. البته در نزدیکی آبشارها هوا خنک است و برای رسیدن به آن‌ها باید کمی جنگل نوردی در هوای مرطوب را تجربه کنید. از پاییز دما رو به سردی می‌رود؛ اما رنگارنگ شدن درختان جلوه خاصی به جنگل لفور می‌بخشد.

در فصل زمستان هم هوا بیشتر بارانی و برفی است و به دلیل خطر مواجهه با حیوانات وحشی، سفر به این جنگل در فصل زمستان توصیه نمی‌شود.

 

بخوانید از:پارک جنگلی گیسوم، تکه‌ای از بهشت در گیلان

بهترین زمان بازدید از جنگل لفور چه وقت است؟

بهترین زمان سفر به جنگل لفور
بهترین زمان سفر به این جنگل، از اردیبهشت تا اواخر تابستان است.

بهترین زمان بازدید از جنگل و سد لفور از اردیبهشت تا آخر تابستان است؛ اما اگر گرمایی هستید و شرجی بودن نسبی هوا هم اذیتتان می‌کند، بهتر است همان 2 ماه اردیبهشت و خرداد را برای سفر به این منطقه در نظر بگیرید.

اگر هم به شاعرانه بودن پاییز و جادوی رنگ‌های آن اعتقاد دارید و با کمی بارندگی و سرمای هوا کنار می‌آیید، فصل پاییز را برای سفر انتخاب کنید.

جاذبه‌های سد لفور

جاذبه‌های سد لفور
احاطه این سد توسط جنگل، اصلی‌ترین جاذبه آن است.

همان‌طور که گفتیم سد البرز یا لفور در دل جنگل‌های لفور واقع شده و احاطه این سد توسط جنگل، اصلی‌ترین جاذبه آن است. از دیگر جاذبه‌های آن می‌توانیم به فهرست زیر اشاره کنیم:

  • تماشای زندگی روستایی هماهنگ با طبیعت
  • توقف زمان در گذشته
  • امکان صید انواع ماهی (از ماهی سفید گرفته تا ماهی‌های خاصی مثل زردپر، سرخ باله و …)
  • قدم زدن با پای برهنه در آب خنک بابل‌رود و رودهای اطراف
  • گورستان‌های متعلق به اوایل دوران پس از اسلام
  • اقامت در خانه‌های روستایی و کلبه‌های چوبی با منظره جنگل و دریاچه لفور

تفریحات در سد لفور و جنگل لفور

تفریحات سد لفور
قایق سواری و ماهیگیری از تفریحات اصلی سد لفور است.

اگر از خلوت کردن با خودتان لذت می‌برید، می‌توانید تنهایی به دل جنگل لفور بزنید و از سکوت جنگل که با موسیقی صدای پرندگان و رودخانه در پس‌زمینه همراه می‌شود، نهایت لذت را ببرید. اگر هم دوست دارید با دوستان و عزیزان خود خاطراتی تکرارنشدنی بسازید و با هم در دیدن زیبایی‌های این جنگل سهیم شوید، می‌توانید جنگل نوردی را به‌صورت گروهی تجربه کنید. حین ماجراجویی در دل این جنگل‌ها، گیاهان و جانورانی را می‌بینید که در کمتر جای دیگری پیدا می‌شوند.

در نزدیکی سد و دریاچه لفور هم می‌توانید این تفریح را تجربه کنید؛ اما گزینه‌هایی مثل قایق‌سواری، تماشای چرای دام‌ها، کمپینگ در کنار دریاچه، لذت خوردن غذاها و خوراکی‌های محلی و ماهیگیری هم به آن اضافه می‌شود.

بخوانید از: دریاچه ولشت کجاست؟ دختر زیبای کلاردشت

بهترین مسیر دسترسی به جنگل لفور

بهترین مسیر دسترسی به سد و جنگل لفور
فاصله تهران تا سد لفور حدود 250 کیلومتر است.

بهترین مسیر دسترسی به سد و جنگل‌های لفور از جاده تهران-فیروزکوه می‌گذرد. فاصله تهران تا این جنگل حدود 250 کیلومتر است که بسته به ترافیک و زمان سفر، پیمودن آن بین 4 تا 5 ساعت زمان می‌برد.

اگر می‌خواهید مسیر تهران فیروزکوه را در پیش بگیرید، باید فیروزکوه، ورسک، پل سفید و زیراب را رد کنید و در شیرگاه باید مسیر جنگل لفور (غرب شیرگاه) را انتخاب کنید. از شیرگاه تا این جنگل و دریاچه آن حدود 30 کیلومتر راه است. برای رسیدن به سد و دریاچه، باید وارد خروجی گاوان کلاً و قرآن تالار شوید و برای رفتن به دل جنگل هم باید نرسیده به مرزیکلا دور بزنید و وارد خروجی درازکلا شوید.

به جز جاده فیروزکوه، می‌توانید از جاده هراز هم خودتان را به جنگل‌های لفور برسانید. اگر این مسیر را انتخاب کردید، باید بعد از رسیدن به آمل وارد خروجی بابل شوید و نرسیده به بابل و در زرگرمحله، وارد کمربندی جنوبی بابل شوید. از آنجا وارد جاده حبیبی شوید  و بعد از مرزیکلا، به سمت خروجی قرآن تالار و گاوان کلاً بپیچید.

بخوانید از:دریاچه ارواح، دریاچه‌ای بکر در آغوش جنگل‌های ممرز شمال

جاهای دیدنی اطراف جنگل لفور

بیشتر جاذبه‌های اطراف این جنگل شامل آبشارها و جاذبه‌های طبیعی نزدیک آن می‌شوند و در ادامه به معرفی تعدادی از آن‌ها می‌پردازیم.

آبشار اسکلیم

آبشار اسکلیم
این آبشار بستری آهکی و زردرنگ دارد.

آبشار اسکلیم یکی از مشهورترین آبشارهای سوادکوه و مازندران است. این آبشار در جنوب شرقی منطقه جنگلی لفور واقع شده و آن را با نام عروس آبشارهای سوادکوه هم می‌شناسند. این آبشار بستری آهکی و زردرنگ دارد که زیبایی آن با حوضچه عمیق پایین آن و جنگل‌های انبوه اطرافش تکمیل می‌شود.

آبشار گزو

آبشار گزو هم یکی دیگر از زیباترین آبشارهای سوادکوه است که در فاصله‌ای نزدیک با آبشار اسکلیم و دریاچه لفور قرار دارد. این آبشار 48 متر ارتفاع دارد و به همین دلیل در فهرست بلندترین آبشارهای سوادکوه قرار گرفته است. اگر اهل زیاد اهل ماجراجویی و جنگل پیمایی نیستید، می‌توانید به شهر زیراب بروید و از آنجا مسیر 40 کیلومتری تا آبشار گزو را در پیش بگیرید.

هفت آبشار تیرکن

هفت آبشار تیرکن
برای دسترسی به این آبشار باید 2 ساعت جنگل نوردی کنید.

هفت آبشار تیرکن در قلب جنگل‌های لفور و جایی بین روستای تیرکن و دریاچه لفور قرار دارد. همان‌طور که از نام آن حدس می‌زنید، این آبشار در واقع از مجموع 7 آبشار کوچک‌تر تشکیل شده است و برای دسترسی به آن باید 2 ساعت جنگل نوردی کنید.

سد سنبل رود

سد سنبل رود یکی دیگر از سدهای مهم منطقه لفور است که روی دریاچه‌ای با همین نام احداث شده و در نزدیکی شهر شیرگاه و ابتدای جاده دسترسی به دریاچه لفور قرار دارد. در این سد هم می‌توانید تفریحاتی مثل ماهیگیری و قایق‌سواری را تجربه کنید.

آبشار پلنگ‌دره

آبشار پلنگ‌دره یکی از زبیاترین آبشارهای مازندران است که در شرق شهر شیرگاه قرار دارد و برای دسترسی به آن باید در شیرگاه وارد خروجی جنگل پلنگ‌دره شوید. این آبشار در دل بخش شرقی جنگل‌های هیرکانی شیرگاه واقع شده و اطراف آن سرسبز و پردرخت است.

پارک جنگلی آذررود

پارک جنگلی آذررود لفور
این پارک امن‌ترین و بهترین جا برای چادر زدن و کمپینگ در دل جنگل‌های لفور محسوب می‌شود.

پارک جنگلی آذررود همسایه شرقی سد و دریاچه لفور است و امکاناتی مثل آلاچیق، سرویس بهداشتی و … دارد. این پارک امن‌ترین و بهترین جا برای چادر زدن و کمپینگ در دل جنگل‌های لفور محسوب می‌شود و چشم‌انداز زیبایی به جنگل و دریاچه لفور دارد.

نکات سفر به جنگل و سد لفور

با رعایت نکات زیر می‌توانید سفری لذت‌بخش و بی‌خطر به سد و جنگل لفور داشته باشید:

  • برای جنگل نوردی حتماً جی‌پی‌اس و تجهیزات لازم مثل آب، خوراکی و … همراه داشته باشید و برای این که گم نشوید، مسیر را نشانه‌گذاری کنید.
  • در صورت مواجهه با حیوانات وحشی، بی‌حرکت بایستید و خونسردی خود را حفظ کنید تا به شما حمله نکنند.
  • سعی کنید پوشش گیاهی این جنگل را برای آیندگان هم زیبا و سالم نگه دارید.
  • تا جای ممکن از روشن کردن آتش خودداری کنید و اگر روشن کردید، حتماً هنگام ترک محل از خاموش شدن آن مطمئن شوید.
  • پیدا کردن سوپرمارکت و فروشگاه‌های مجهز در این منطقه دشوار است و به همین دلیل بهتر است لوازم و خوراکی‌های موردنیاز خود را در مقصد تهیه کنید.
  • حتماً لباس و کفش مناسب جنگل نوردی با خود بردارید.

اقامت در جنگل لفور با شب

در این مطلب شما را با سد و جنگل لفور آشنا کردیم و نکات سفر به آن مثل مسیر دسترسی، بهترین زمان سفر، تفریحات و جاذبه‌های آن را برایتان شرح دادیم. در این منطقه کلبه‌ها، خانه‌های روستایی و اقامتگاه‌های بوم‌گردی زیادی برای اقامت وجود دارد که برای رزرو بهترین آن‌ها می‌توانید وارد صفحه اجاره ویلا، سوئیت و کلبه در لفور شوید و به جای گشتن دنبال اقامتگاه مناسب در مقصد، پیش از سفر خیال خودتان را از این بابت راحت کنید.

سؤالات متداول درباره سد و جنگل لفور

سد و جنگل لفور کجاست؟

این جنگل در استان مازندران، سوادکوه شمالی، شیرگاه، روستای لفور و سد آن در استان مازندران، شهرستان سوادکوه، دهستان لفور، منطقه دیوتک قرار دارد.

فاصله سد لفور تا تهران چقدر است؟

فاصله این سد تا تهران چیزی حدود 250 کیلومتر است.

برای اجاره کلبه در سد لفور چه‌کار کنیم؟

برای اجاره کلبه در نزدیکی این سد می‌توانید نام شیرگاه را در نوار جستجوی صفحه اصلی سایت شب وارد کنید و بعد از انتخاب تاریخ اقامت، اینتر را بزنید. در صفحه اقامتگاه‌های لفور، نوع اقامتگاه را روی کلبه قرار دهید.

نظرتان را ثبت کنید

ایمیل شما با ثبت نظر نمایش داده نمی‌شود

*