پارک جنگلی لویزان کجاست؟ بام سرسبز شمال شرق تهران

0

تهران شهری است هزارچهره که در هر گوشه چهره جدیدی از خود را به ما می نمایاند. پارک ها و بوستان های بزرگ این شهر، چهره مهربان، بخشنده و پاک پایتخت را به ما نشان می دهند؛ در حدی که وقتی در زیبایی های آن ها غرق می شویم، فراموش می کنیم که چند کیلومتر آنطرف تر دود و دم در انتظارمان است. پارک جنگلی لویزان از آن جاهایی است که پایتخت حسابی مهربان می شود و برخی از جاهای این پارک آنقدر دنج و خلوت است که با دیدن آن ها فراموش می کنید که در یک کلانشهر هستید.

در این مقاله می خواهیم پارک لویزان تهران را به صورت کامل به شما معرفی کنیم تا هر وقت از دود و دم پایتخت خسته شدید و دلتان هوس طبیعت سرسبز و هوای دلپذیر کرد، بدانید کجا بروید.

برای رزرو ویلا و سوئیت در تهران کلیک کنید

معرفی کلی پارک لویزان

پارک جنگلی لویزان کجاست
این پارک جنگلی یکی از مقاصد محبوب تهرانی ها برای پیک نیک، پیاده روی، تماشای چشم انداز پایتخت و تفریحاتی مثل اسکیت و دوچرخه سواری است.

پارک جنگلی لویزان در شمال شرق تهران و منطقه ای با نام شیان قرار دارد و اگر نقشه تهران را نگاه کنید، حتما این لکه سبز رنگ بزرگ توجهات را جلب می کند. این پارک جنگلی بزرگ از 2 تشکیل شده که فاز یک آن بین اتوبان امام علی و خیابان هنگام قرار دارد و فاز 2 آن به خیابان هنگام و اتوبان باقری محدود می شود. همچنین پارک جنگلی شیان، بوستان یاس فاطمی و پارک پلیس از همسایگان آن هستند.

این پارک جنگلی یکی از مقاصد محبوب تهرانی ها و مسافران پایتخت برای پیک نیک، پیاده روی، تماشای چشم انداز پایتخت و تفریحاتی مثل اسکیت و دوچرخه سواری است. همچنین در این پارک می توانید پوشش گیاهی متنوعی را ببینید که شامل درختانی مثل سرو، کاج، زبان گنجشک، چنار، مو و اقاقیا می شود.

بخوانید از: پارک پردیسان کجاست و چه امکاناتی دارد؟ 

تاریخچه پارک

دهه 40 شمسی دوران شهرسازی مدرن در تهران شروع شد و به موازات گسترش پایتخت، تعدادی از بزرگترین و مدرن ترین بوستان های آن مثل پارک لویزان، پارک ملت تهران، پارک لاله، چیتگر و … در همین دهه ساخته شدند. در این میان هدف از تاسیس پارک لویزان و چیتگر چیزی فراتر از افزودن ریه های تنفسی به پایتخت بود و دولت وقت این 2 پارک را با هدف جلوگیری از گسترش افسارگسیخته پایتخت به شرق و غرب ساخت.

این پارک ابتدا محدود به خیابان هنگام و محله لویزان بود و در سال های بعدی فاز دوم و امکاناتی مثل رستوران، تالار پذیرایی و هتل به آن اضافه شدند. جدیدترین بخش پارک، باغ پرندگان تهران است که در سال 1392 افتتاح شد. در حال حاضر وسعت پارک جنگلی لویزان به 1100 هکتار می رسد.

آدرس پارک جنگلی لویزان

این پارک 3 ورودی اصلی دارد که یکی از آن ها در اتوبان زین الدین (ضلع جنوبی)، یکی در خیابان هنگام و دیگری در اتوبان بابایی (ضلع شمالی) قرار دارد. برای دسترسی به ورودی باغ پرندگان، در اتوبان همت باید وارد خیابان هنگام و 35 متری استقلال شوید و در اتوبان بابایی هم باید دنبال خروجی شهرک امید و بعد خیابان کوهستان بگردید. آدرس دقیق پارک را هم در ادامه می بینید:

آدرس پارک جنگلی لویزان: استان تهران، شمال شرق تهران، بزرگراه امام علی (ع)، بعد از خروجی بزرگراه شهید زین‌الدین، خروجی شیان

بخوانید از: 0 تا 100 معرفی پارک جمشیدیه تهران

مسیرهای دسترسی به پارک لویزان

مسیر دسترسی به پارک جنگلی لویزان
با خودروی شخصی، مترو و اتوبوس های بی آر تی می توانید خودتان را به پارک لویزان برسانید.

از آنجایی که این پارک از مهمترین جاذبه های تهران است، دسترسی راحتی دارد و با خودروی شخصی، مترو و اتوبوس های بی آر تی می توانید خودتان را به آنجا برسانید. در ادامه هر 3 روش را توضیح می دهیم:

دسترسی با مترو

مترو یکی از راه های کم هزینه برای دسترسی به این پارک است. بر اساس نقشه مترو تهران، برای رسیدن به پارک جنگلی لویزان باید در یکی از ایستگاه های لویزان، حسین آباد یا نوبنیاد خط 3 پیاده شوید و بعد از این ایستگاه ها خودتان را با تاکسی به پارک لویزان برسانید.

دسترسی با بی آر تی

برای دسترسی با بی آر تی، باید سوار اتوبوس های خط 9 شوید که کل اتوبان امام علی تهران یعنی از ظهیر آباد (جنوب) تا شهرک محلاتی (شمال) را پوشش می دهد. نزدیک ترین ایستگاه این خط به پارک، ایستگاه شیان است.

دسترسی با خودروی شخصی

برای دسترسی بهتر به پارکینگ های این پارک، می توانید در اتوبان همت غرب به شرق وارد خروجی هنگام شوید یا در اتوبان امام علی داخل خروجی شیان بپیچید. بعد از پارک کردن در پارکینگ ها، باید مابقی مسیر را با پای پیاده یا کالسکه های پارک طی کنید.

یخوانید از: گشتی کوتاه در زیباترین پارک شمال تهران، پارک نیاوران 

بخش های مختلف پارک لویزان

تمامی بخش های این پارک جنگلی جذاب و دیدنی است؛ مخصوصا بخش های شمالی و مرتفع آن که به شما چشم انداز زیبایی از پایتخت را هدیه می دهد. در ادامه، مشهورترین و محبوب ترین بخش های این پارک را معرفی می کنیم:

باغ پرندگان

باغ پرندگان لویزان (تهران)
در این مجموعه می توانید 55 گونه مختلف پرنده را ببینید.

باغ پرندگان تهران یکی از جذاب ترین بخش های پارک جنگلی لویزان است. این مجموعه بین فاز 2 پارک (خیابان کوهستان) و اتوبان باقری قرار دارد. مساحت باغ پرندگان تهران 23 هکتار است و در 2 فاز پرندگان دشتچر و آبچر احداث شده است. در بخش دشتچر می توانید پرندگانی را ببینید که توان پرواز ندارند یا در قفس نگه داری می شوند. در فاز آبچر هم پرندگانی که در محیط برکه و مرطوب زندگی می کنند نگه داری می شوند. برای جلوگیری از خروج این پرندگان، یک تور بزرگ روی باغ پرندگان کشیده شده است.

در این مجموعه می توانید 55 گونه مختلف پرنده را ببینید که شامل پرندگان بومی، گرمسیری، آبزی، جغد، طوطی، طاووس، پلیکان، فلامینگو، قو و … می شود. وسعت زیاد و تنوع زیستی این مجموعه، آن را به بزرگترین باغ پرندگان ایران تبدیل کرده است.

بخوانید از: تجربه‌ای متفاوت از طبیعت در پارک آبشار تهران

پارک جنگلی شیان

پارک جنگلی شیان
تا قبل از انقلاب پارک لویزان را با نام پارک شیان هم می شناختند.

پارک جنگلی شیان قدیمی ترین بخش پارک و در حقیقت بخش غربی آن است که در نزدیکی ده لویزان و اتوبان امام علی قرار دارد. در نزدیکی این بخش می توانید برخی از مهمترین امکانات تفریحی و رفاهی پارک مثل بولینگ شیان، استخر، زمین بازی کودکان، باشگاه اسکیت، بام لویزان، هتل شیان و چند رستوران را پیدا کنید.

تا قبل از انقلاب پارک لویزان را با نام پارک شیان هم می شناختند.

متل (هتل) شیان

هتل شیان پارک جنگلی لویزان
هتل شیان در سال 1375 افتتاح شد و 3 مدل اتاق VIP، درجه دو و سه دارد.

هتل شیان که با نام متل شیان هم شناخته می شود، تنها مجموعه اقامتی پارک است که در بخش غربی آن قرار دارد. این هتل 3 ستاره از 3 بخش اقامتی، تالار عروسی و کافه رستوران بام شیان تشکیل شده و بسیاری از گردشگران برای استراحت و لذت بردن از چشم انداز تهران، رستوران آن را انتخاب می کنند.

هتل شیان در سال 1375 افتتاح شد و 3 مدل اتاق VIP، درجه دو و سه دارد که امکانات و وسعت هر کدام از این اتاق ها با یکدیگر متفاوت است. اقامت چند روزه پاییزی در این هتل، می تواند یک سفر رمانتیک برای زوج ها بسازد.

بخوانید از: پارک پرواز تهران کجاست؟

رستوران شیان

رستوران شیان پارک لویزان
رستوران شیان بیشتر غذاهای سنتی ایرانی را در منوی خود دارد.

رستوران شیان بزرگترین و قدیمی ترین رستوران پارک است که می توانید در فاز اول پارک (بین پارک شیان و خیابان هنگام) می توانید آن را پیدا کنید. اگر هم بخواهید با خودروی شخصی خودتان را به این رستوران برسانید، باید از ورودی خیابان هنگام وارد پارک شوید.

رستوران شیان بیشتر غذاهای سنتی ایرانی را در منوی خود دارد و در 2 بخش مجزا از میهمانان خود پذیرایی می کند که یکی از آن ها مجهز به تخت است و در طبقه دوم رستوران قرار دارد و در دیگری میز و صندلی قرار داده شده است. در طبقه دوم این رستوران چشم انداز زیبایی به پارک و شهر تهران خواهید داشت. همچنین این رستوران یک تالار پذیرایی مخصوص برگزاری جشن و مراسم مختلف هم دارد.

مجموعه بولینگ شیان

بولینگ شیان
و به غیر از بولینگ، می توانید تفریحاتی مثل بیلیارد، ایرهاکی، فوتبال دستی و دارت را هم در بولینگ شیان تجربه کنید.

مجموعه بولینگ شیان بعد از افتتاح اتوبان امام علی از پارک شیان جداافتاده و برای دسترسی به آن در اتوبان امام علی جنوب به شمال باید وارد خروجی شیان شوید و بعد در دوربرگردان دور بزنید. یکی از بزرگترین سالن های بولینگ تهران در این مجموعه قرار دارد و به غیر از این ورزش مهیج، می توانید تفریحاتی مثل بیلیارد، ایرهاکی، فوتبال دستی و دارت را هم در بولینگ شیان تجربه کنید.

یکی از بهترین شیرینی فروشی های تهران با نام سولدوش در نزدیکی این سالن بولینگ قرار دارد که توصیه می کنیم حتما سری به آن بزنید.

بخوانید از: پارک لاله تهران کجاست و چه جاذبه‌هایی دارد؟ 

جاهای دیدنی پارک لویزان تهران

جاهای دیدنی نزدیک پارک لویزان
عمارت عین الدوله در محله حسین آباد و نزدیک به بخش غربی پارک لویزان قرار دارد.

تعدادی از جذاب ترین جاهای دیدنی تهران در نزدیکی پارک جنگلی لویزان قرار دارند که احتمالا عمارت عین الدوله جذاب ترین آن ها است. این عمارت زردرنگ و زیبا در زمان پهلوی اول ساخته شده و تزئینات تاج آن بسیار چشمگیر است. همچنین در محوطه آن می توانید چند مجسمه مدرن از مشاهیر ایرانی را ببینید. عمارت عین الدوله در محله حسین آباد و نزدیک به بخش غربی پارک لویزان قرار دارد.

سایر جاهای دیدنی جذاب نزدیک به این پارک را در فهرست زیر می بینید:

  • بوستان یاس
  • پارک پلیس
  • موزه گرافیک
  • هدیش مال
  • هروی سنتر

بخوانید از: بهترین پارک‌های مناسب کودکان در تهران

امکانات پارک لویزان

به عنوان یکی از قدیمی ترین پارک های تهران، امکانات پارک جنگلی لویزان قابل قبول است و می توانید با خیال راحت یک روز کامل را در این پارک بگذرانید. از جمله امکانات آن می توانیم به آلاچیق، سرویس بهداشتی، رستوران، کافی شاپ، نمازخانه، منقل کباب پز، زمین بازی کودکان، مسیر پیاده روی و دوچرخه سواری، میز پینگ پنگ و … اشاره کنیم.

پارک جنگلی لویزان؛ چهره مهربان پایتخت

در این مقاله در مورد یکی از بزرگترین و زیباترین بوستان های پایتخت یعنی پارک جنگلی لویزان صحبت کردیم که در شمال شرقی تهران قرار دارد و به بخش های مختلف، تاریخچه و مسیر دسترسی به آن پرداختیم. اگر می خواهید برای دیدن این پارک و سایر جاذبه های تهران به پایتخت سفر کنید، می توانید وارد صفحه اجاره ویلا و سوئیت در تهران شوید و یکی از اقامتگاه های باکیفیت شب در پایتخت را رزرو کنید.

سؤالات متداول درباره پارک جنگلی لویزان

پارک جنگلی لویزان کجاست؟

استان تهران، شمال شرق تهران، بزرگراه امام علی (ع)، بعد از خروجی بزرگراه شهید زین‌الدین، خروجی شیان

پارک جنگلی شیان کجاست؟

پارک جنگلی شیان بخش غربی پارک لویزان است که در نزدیکی ده شیان و اتوبان امام علی قرار دارد.

پارک جنگلی یاس کجاست؟

پارک جنگلی یاس در شرق پارک لویزان و بین اتوبان باقری و استخر قرار دارد.

نظرتان را ثبت کنید

ایمیل شما با ثبت نظر نمایش داده نمی‌شود

*