تجربه‌ای متفاوت از طبیعت در پارک آبشار تهران

0

پارک آبشار یکی از جدیدترین جاهای دیدنی تهران است. این جاذبه تفریحی با هدف گسترش فضای سبز در ارتفاعات شمالی تهران ساخته شد. مجموعه‌ای با امکانات رفاهی و تفریحی، آب و هوای مناسب و چشم اندازهای بی‌نظیر به پایتخت که هر شهروندی را سر ذوق می‌آورد. با ما در ادامه این مطلب همراه باشید تا با شما از جزئیات بیشتر پارک آبشار صحبت کنیم.

پارک آبشار تهران کجاست؟

پارک آبشار تهران

احتمالا شما هم به عنوان یکی از شهروندان پایتخت، در جریان ساخت و سازهای گسترده اخیر در نواحی غربی تهران قرار دارید. پارک آبشار نیز از جمله مجموعه های تفریحی است که به همت مسئولان شهرداری در محدوده غربی ‏بزرگراه همت و رو به روی دریاچه چیتگر در سال ۱۳۹۰ احداث گشت.

هدف از ساخت این پارک در وهله اول جلوگیری از تصرف زمین های ‏منطقه توسط افراد مختلف و سپس افزایش امکانات تفریحی شهر تهران تعریف شد. امروز اما این پارک بیشتر از هر چیز به یکی از پناهگاه‌های شهروندان پایتخت برای فرار از شلوغی و آلودگی‍های تهران تبدیل شده است.

بد نیست که بدانید پارک آبشار تهران چیزی حدود ۲۰۰ هکتار داشته و در ارتفاع ۱۴۰۰ تا ۱۶۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد.

برای مشاهده و اجاره روزانه خانه در تهران کلیک نمایید

همه چیز درباره پارک آبشار تهران

پارک آبشار تهران بیشتر از هر چیز با درختان متعدد، فضای سبز، باغ‌های کوچک و مسیرهایی در دل کوهستان دیده می‌شود. اغلب امکانات این مجموعه با استفاده از مصالح طبیعی مانند سنگ و چوب ساخته شده‌اند تا احساسِ خوبِ در طبیعت بودن را به شهروندان القا نمایند. بد نیست که بدانید طراحی شیب پیاده‌روهای این پارک به گونه‌ای است که حتی کودکان و سالمندان نیز بتوانند تا بالاترین ارتفاع  به کوه پیمایی بپردازند.

پارک آبشار تهران همچنین با الهام از باغ‌های سنتی ایرانی و به صورت طبقه‌طبقه ساخته شده است که هر طبقه از آن شامل فضای سبز، آلاچیق و برکه‌های متفاوتی می‌شود. خوشبختانه در این جاذبه تفریحی گردشگری، پارکینگ‌های متعددی نیز وجود دارند و شهروندان می‌توانند با خیال آسوده وسیله نقلیه خود را در آنها پارک نمایند.

آب پارک آبشار تهران از کجا جریان می‌گیرد؟

آبشار تهران

ممکن است برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که آب پارک آبشار تهران دقیقا از کجا تامین می‌شود؟ آبی که در این مجموعه جریان دارد از جنگل‌های لتمان کن گرفته می‌شود! البته نباید فراموش کرد که این آب قابل آشامیدن نیست و تنها برای ادامه حیات مرغابی‌ها و ‏جاندارانی که در برکه‌های این مجموعه زندگی می‌کنند، به شکل محدودی تصفیه شده است.

تمامی ۶ برکه بالایی پارک آبشار تهران به وسیله کانال‌ها و جوی‌های آب با هم در ‏ارتباط هستند. برخی از جوی‌های آب این محدوده نیز برای آبیاری فضای سبز همین منطقه مورد استفاده قرار می‌گیرند. البته این روزها به دلیل کمبود آب و خشکسالیهای احتمالی، آبِ آبشار تنها در ساعات خاصی باز می‌شود.

دسترسی به پارک آبشار تهران

متاسفانه هنوز برای دسترسی به پارک آبشار تهران امکانات حمل و نقل عمومی تعبیه نشده است! همانطور که به شما گفتیم این جاذبه طبیعی در غربی‌ترین بخش اتوبان همت قرار دارد؛ محدوده‌ای از تهران که هنوز در آن ایستگاه مترو یا اتوبوس دیده نمی‌شود.

بنابراین تنها راه‌های دسترسی به این پارک، استفاده از خودروی شخصی یا تاکسی‌های اینترنتی است. اگر قصد دارید با خودروی شخصی به این مجموعه بروید، باید وارد بزرگراه همت شده و آن را تا انتها ادامه دهید. پس از رسیدن به خروجی شهرک باقری، تابلوهایی به ‌عنوان راهنما وجود دارند که شما را به سمت پارک هدایت می‌کنند.

دیدنی‌های پارک آبشار تهران

پارک آبشار تهران جاذبه‌های طبیعی و تفریحی متنوعی دارد. با این حال یکی از برجسته‌ترین دیدنی‌های این مجموعه، برج حلزون یا برج کبوتر است که در بخش شرقی پارک واقع شده و یک قسمت جذاب برای خانواده‌ها و فرزندانشان به حساب می‌آید. در انتهای این برج چوبی، لانه‌های کوچک و بزرگی از کبوتران دیده می شود که این منطقه را برای زندگی خود انتخاب کرده‌اند.

برخی دیگر از جاذبه‌های موجود در پارک آبشار تهران به شرح زیر هستند:

بخوانید از: جاهای دیدنی تهران

طبیعت گردی در پارک آبشار تهران

بدون اغراق وجود درختان، برکه‌های آب، خنکای آبشار و صدای پرندگان در پارک آبشار لذت طبیعت گردی در این محدوده را دوچندان خواهد کرد. بابت خستگی و استراحت بعد از طبیعت‌گردی هم خیالتان راحت باشد! در هر قسمتی از این پارک آلاچیق های متعددی تعبیه شده است تا شهروندان بتوانند بعد از پیاده‌روی و طبیعت‌گردی، دمی را در آنها به استراحت بپردازند.

کوه پیمایی سبک در پارک آبشار تهران

همانطور که گفتیم، پارک آبشار تهران در ارتفاعات غربی پایتخت قرار گرفته و شکل کوهستانی آن باعث شده است تا بسیاری از شهروندان این منطقه را برای کوهپیمایی سبک انتخاب کنند. فراموش نکنید که برای کوهنوردی در این مجموعه باید کفش مناسب همراه داشته باشید و در فصل‌های سرد سال، لباس‌های گرم بر تن کرده باشید.

وسایل بازی در پارک آبشار تهران

کودکان هم می‌توانند در پارک آبشار تهران علاوه بر ورزش و کوهپیمایی سبک، از وسایل بازی که در گوشه و کنار این مجموعه واقع شده استفاده کنند و نهایت لذت را ببرند! البته که استفاده از وسایل بازی در این پارک تنها مختص کودکان نیست و بزرگسالان هم می‌توانند به یاد گذشته‌های نه چندان دور، از امکانات تفریحی این مجموعه نهایت لذت را ببرند!

لذت تماشای آبشار تهران بر فراز جنگل

مرتفع‌ترین و بالاترین قسمت پارک آبشار، «برج تقسیم آب» است که چشم انداز شگفت انگیز و بی‌نظیری به شهر تهران دارد. در این نقطه مرتفع، آلاچیق‌ها و نیمکت‌هایی هم تعبیه شده تا گردشگران بتوانند روی آنها بنشینند و از بالاترین بخش آبشار، به تماشای پایتخت و مناظر اطرافش مشغول شوند.

عکاسی در پارک آبشار تهران

اگر کمی اهل ذوق باشید و به ثبت تصاویر شگفت انگیز از شهر علاقه‌مند باشید، پارک آبشار تهران یکی از لوکیشن‌های جذابی است که سوژه‌های بکری را در تیررس دوربینتان قرار می‌دهد. به ویژه در زمان تاریکی هوا که این پارک با انبوهی از نورپردازی‌های خلاقانه شکل دیگری به خود می‌گیرد.

کافه و رستوران گردی در پارک آبشار تهران

اصلا نگران گرسنگی و پیدا کردن رستوران مناسب در نزدیکی پارک آبشار تهران نباشید! در قسمت‌های مختلف این مجموعه بوفه‌ها، کافه‌ها و یکی دو رستوران باکیفیت مستقر شده‌اند و انواع خوراکی‌های خوشمزه و غذاهای لذیذ و هیجان انگیز را برای گردشگران آماده می‌کنند.

فودکورت های ایما و علاالدین، آشکده خاتون و رستوران آیسلند آبشار از جمله این رستوران‌ها هستند که از صبح تا شب خدمات رسانی به شهروندان را با سرویس مناسب انجام می‌دهند.

باغ گیاهان دارویی پارک آبشار تهران

یکی از جذابیت‌های پارک آبشار تهران به تنوع گیاهان و درختانش برمی‌گردد. بخشی از پوشش گیاهی این مجموعه شامل گیاهان و درختانی مانند سماق آمریکایی، موگو، گیلاس، سرو نقره‌ای، آلبالو، گردو، سدروس، توت، انواع ازگیل، بید مجنون، ‏ صنوبر، تبریزی و سپیدار میشوند.

به جز این درختان، در حوالی برکه‌های پارک هم مجموعه متنوعی از کاکتوس‌های کوچک و بزرگ ساخته شده‌اند و منظره دیدنی در این قسمت پدید آورده‌اند.

آلاچیق‌های پارک آبشار

همانطور که به شما گفتیم، در گوشه و کنار این پارک آلاچیق‌های کوچک و بزرگی ساخته شده است تا شهروندان و گردشگران بتوانند در هر نقطه‌ای از آنها استفاده کرده و به استراحت بپردازند. خوشبختانه تعداد آلاچیق‌های این پارک بسیار زیاد است و در هر طبقه‌ای از این مجموعه دیده می‌شود.

برکه‌های آب پارک آبشار

به جز آبشار اصلی پارک، در این محدوده آبراه‌ها و جویبارهای زیبایی نیز طراحی و ساخته شده‌اند. بد نیست که بدانید پارک آبشار تهران از هشت برکه سنگی و دیدنی تشکیل شده که در آنها ماهی‌ها و آبزیان مختلف به زندگی مشغولند. در کنار این برکه‌های کوچک و بزرگ، گیاهان مختلف و گل‌های زیبا با رنگ‌های متفاوت دیده می‌شوند که صحنه‌ای بی‌نظیر و رویایی از طبیعت را پیش چشم بینندگان فراهم آورده‌اند.

آبشار مصنوعی

همانطور از نام این جاذبه تفریحی پیداست، بخش مهم و دیدنی این پارک را آبشارهای آن تشکیل می‌دهند. آبشارهایی که به صورت مصنوعی ساخته شده‌اند و در مسیر بالا رفتن از ارتفاعات به چشم می‌خورند. اصلا به دلیل وجود همین آبشارهاست که این پارک در تابستان‌ها آب و هوای خنک و مطبوعی دارد.

اما آبشار اصلی این مجموعه از بالاترین نقطه کوه به پایین فرود می‌آید و در مسیر خود با برخورد به صخره و کوه، منظره خارق العاده‌ای را در پیش چشمان گردشگران پدید می‌آورد. صدای برخورد آب و سنگ و آواز خواندن پرنده‌ها در این پارک، این مجموعه را به یکی از نقاط ایده‌ال برای طبیعت‌گردی و استراحت تبدیل کرده است.

امکانات رفاهی پارک آبشار تهران

علاوه بر امکانات تفریحی و گردشگری ذکر شده، در پارک آبشار تهران امکانات دیگری هم برای رفاه حال شهروندان وجود دارد. مسجد، سرویس بهداشتی و چند فضای بزرگ برای پارکینگ خودروها از جمله این امکانات هستند. بد نیست که بدانید پارکینگهای ۵ و ۶ این مجموعه به آبشار نزدیک‌تر هستند و اگر می‌خواهید پیاده‌روی کمتری داشته باشید، بهتر است در این بخش وسیله خود را پارک کنید.

همچنین در پارکینگ شماره ۳ ماشین‌هایی با خوراکی‌های خوشمزه و هیجان انگیز مستقر شده‌اند که بسته به فصل، انواع نوشیدنی‌ها و غذاهای متفاوت و لذیذ را سرو می‌نمایند.

بخوانید از: معرفی بهترین رستوران های تهران

بهترین زمان بازدید از پارک آبشار تهران

پارک آبشار تهران در هر زمانی از سال زیبا و دیدنی است، با این حال اگر می‌خواهید در فصل گرما راهی آن شوید، بهتر است شب نزدیک غروب و یا اوایل روز را انتخاب کنید. چرا که در این زمین هوا خنک‌تر است و آفتاب به صورت مستقیم به شما نمی‌تابد.

به‌طور کلی پارک آبشار در روز، دیدِ بهتری از شهر را در اختیارتان قرار می‌دهد، گرچه منظره تهران و چراغ خانه‌هایش در تاریکی شب هم دیدنی و منحصر به فرد است. مدت زمان پیشنهادی برای بازدید از این پارک هم ۲ الی ۳ ساعت است و برای ورود به آن نیاز به پرداخت هزینه ورودی ندارید.

مکان های نزدیک به پارک آبشار تهران

در حوالی پارک آبشار تهران مکان‌های دیدنی دیگری هم وجود دارند که گزینه‌های مناسبی بعد از یک طبیعت گردی و کوهنوردی جانانه به حساب می‌آیند. در ادامه به معرفی بعضی از جاذبه‌های نزدیک به پارک آبشار تهران اشاره می‌کنیم:

مرکز خرید ایران مال

بعید می‌دانیم که تا به حال به ایران مال سر نزده باشید و یا حداقل چیزی درباره عظمت آن به گوشتان نخورده باشد. ایران مال بدون اغراق بزرگترین مرکز خرید ایران است که در فضایی به وسعت ۳۰۰ هزار متر مربع و ۷۰۰ واحد تجاری به ارائه خدمات و فروش اجناس مختلف می‌پردازد. این مرکز خرید در نزدیکی کوه و پارک آبشار تهران واقع شده و دسترسی به آن از این پارک با ماشین چیزی حدود ده دقیقه طول می‌کشد.

علاوه بر بوتیک‌ها و فروشگاه‌های متنوع، یک کتابخانه بزرگ هم در طبقه بالای این مرکز خرید ساخته شده است که معماری منحصربه‌فردی دارد و با مجسمه‌هایی از شاعران بزرگ ایران دیده می‌شود. هایپر استار، نمایشگاه خودرو، سالن‌ ورزشی، سالن‌های سینما، فودکورت، مسجد، زمین بازی اسکواش، پیست پاتیناژ، گالری، کافه و. . . از دیگر امکانات این مجموعه به شمار می‌روند.

برای رفتن به مرکز خرید ایران مال از پارک آبشار تهران مسافتی ۴۰ دقیقه‌ای به صورت پیاده و ۱۰ دقیقه‌ای با خودرو در پیش دارید. 

پارک چیتگر

پارک چیتگر یکی از بزرگترین و محبوب‌ترین پارک‌های پایتخت است که در منطقه ۲۲ تهران قرار دارد. این پارک به دلیل نزدیکی‌اش به دریاچه چیتگر، به عنوان یکی از پر رفت و آمدترین جاذبه‌های تفریحی تهران شناخته می‌شود. تا جایی که بسیاری از گردشگران بعد از تفریح و استراحت در این پارک، از سایر تفریحات آبی این دریاچه مانند باشگاه ورزش‌های آبی، اسکله قایقرانی، جزایر و اسکله تفریحی و. . . نیز استفاده می‌نمایند.

پارک چیتگر در فاصله ۱۸ دقیقه‌ای با خودرو و یا ۷۰ دقیقه‌ای به صورت پیاده از پارک آبشار تهران واقع شده است.

مرکز خرید بام لند

اگر به دنبال یک مرکز خرید لوکس، متنوع و نسبتا خلوت در حوالی پارک آبشار تهران می‌گردید، قطعآ مجموعه باملند انتخابی ایده‌ال برایتان خواهد بود. این مرکز خرید از ۱۲ ساختمان دو طبقه تشکیل شده است که در هر یک از آنها کالاهای مرتبط با مد و لباس، لوازم ‌خانگی و جواهرات به فروش می‌رسند.

دیگر امکانات این مرکز خرید شامل کافه، فست فود و رستوران های مدرن و سنتی می‌شوند که غذاها و خوراکی‌های متنوع خود را با کیفیت مناسب سرو می‌نمایند. مرکز خرید بام لند در فاصله ۱۲ دقیقه‌ای با خودرو و یا ۳۴ دقیقه‌ای به صورت پیاده از پاک آبشار تهران قرار دارد و از ساعت ۱۱ تا ۲۳ فعالیت می‌کند.

جهت مشاهده و اجاره ویلا کلیک کنید

کلام آخر، پارک آبشار تهران تفریحی جذاب برای پایتخت‌نشینان

در این مطلب با شما از پارک آبشار تهران صحبت کردیم و به اختصار به توضیح جزئیات این جاذبه تفریحی و منحصر به فرد پرداختیم. گرچه پارک آبشار تهران یک پدیده دست ساز و مصنوعی است، اما معماری زیبا و چشم انداز بی‌نظیر آن به شهر باعث شده است تا بسیاری از این مکان برای استراحت، ورزش و حتی لذت بردن از طبیعت استفاده نمایند.

اگر در تهران زندگی می‌کنید یا گذرتان به تهران می‌افتد و دوست دارید روزی را به دور از مشغله ذهنی و کاری در آرامش به سر ببرید، آبشار تهران و محوطه آن شاید یکی از بهترین جاهایی باشد که چنین احساسی را برای شما به ارمغان بیاورد. اگر مسافر شهر تهران هستید حتما در برنامه هایتان بازدید از آبشار تهران را قرار دهید و جهت اجاره ویلا یا بوم گردی و اجاره روزانه خانه از خدمات سایت شب استفاده کنید.

سوالات متداول درباره پارک آبشار تهران

 

آیا می توان با استفاده از اتوبوس یا مترو به پارک آبشار رفت؟

در حال حاضر ایستگاه مترو و یا اتوبوس در نزدیکی پارک آبشار تهران وجود ندارد و بهترین راه دسترسی به این مجموعه از طریق خودروی شخصی یا تاکسی‌های اینترنتی است.

آدرس پارک آبشار تهران کجاست؟

پارک آبشار تهران در بزرگراه همت غرب، اتوبان شهید خرازی و در خروجی آبشار واقع شده است.

بهترین زمان بازدید از پارک آبشار تهران چه موقعی است؟

پارک آبشار تهران در هر زمانی از سال زیبا و دیدنی است، با این حال اگر می‌خواهید در فصل گرما راهی آن شوید، بهتر است شب نزدیک غروب و یا اوایل روز را انتخاب کنید.

خانه های پیشنهادی در تهران:

نظرتان را ثبت کنید

ایمیل شما با ثبت نظر نمایش داده نمی‌شود

*

بنر نصب اپلیکیشن شب