آبشار نیاسر کاشان کجاست؟ جواهری کمیاب در کویر

0

اگر به دوستی که تجربه سفر به کاشان و اطراف آن را ندارد، بگویید که در نزدیکی این شهر کویری یک آبشار 30 متری به نام آبشار نیاسر کاشان قرار دارد، احتمالاً فکر می‌کند که سر به سرش گذاشته اید. اگر فرد موردنظر با شما راحت باشد، ممکن است به شوخی به شما بگوید که سراب دیده اید و بهتر است همیشه به چشمانتان اعتماد نکنید. البته وجود آبشاری پرآب در شهری که با کویر مرنجاب فاصله چندانی ندارد، واقعاً مایه شگفتی است و باید به دوستتان حق بدهید.

اگر واقعاً چنین دوستی دارید و برایتان خیلی عزیز است، حتماً دستش را بگیرید و هرچه زودتر عازم سفر به نیاسر شوید؛ اگر هم خودتان تا به حال این آبشار را ندیده‌اید، یک دوست پایه و دلسوز پیدا کنید که همراهتان تا پای آبشار بیاید. پیش از سفر هم حتماً این مقاله را بخوانید؛ چون در آن قرار است به معرفی کامل این آبشار، مسیر دسترسی، بهترین زمان بازدید و جاهای دیدنی اطراف آن بپردازیم.

آبشار نیاسر کاشان کجاست؟

آبشار نیاسر در نزدیکی شهری با همین نام قرار دارد. نیاسر یکی از شهرهای زیبای استان اصفهان است که برای رسیدن به آن، کافی است از شهر کاشان 30 کیلومتر به سمت غرب بروید. این شهر آب و هوایی خنک و دلپذیر دارد و از معدود مناطق ییلاقی و خنک استان اصفهان محسوب می‌شود.

منشأ آبشار نیاسر کاشان به چشمه اسکندریه می‌رسد؛ چشمه‌ای که کمی بالاتر قرار دارد و آب زلال آن از دل سنگ می‌جوشد. آب این چشمه پس از تبدیل شدن به آبشار، به زمین‌های پایین‌دست می‌رسد و کشاورزی نیاسر را رونق می‌بخشد. مثل بسیاری از شهرهای اطراف کاشان، در نیاسر هم گل محمدی و گیاهان دارویی کشت می‌شود که در فصل بهار، تبدیل به گلاب و عرقیجات می‌شوند.

آبشار نیاسر کاشان در 250 کیلومتری پاتخت قرار دارد و مسیر دسترسی به آن از نزدیکی کاشان می‌گذرد. به همین دلیل است که بسیاری بازدید از این آبشار را در برنامه سفر به کاشان قرار می‌دهند و سعی می‌کنند که طی چند روز همه زیبایی‌های این شهر کویری را ببینند.

بهترین مسیر دسترسی به آبشار نیاسر کاشان

مسیر دسترسی به آبشار نیاسر کاشان
برای دسترسی به این جواهر کویر از تهران، باید وارد اتوبان خلیج‌فارس (جنوب) شوید.

بیشتر مسیرهای دسترسی به این آبشار از شهر کاشان می‌گذرد. البته آن‌هایی که می‌خواهند از سمت غرب و شهرهایی مثل اراک و همدان به این آبشار برسند، احتمالاً جاده‌ای که از محلات و دلیجان می‌گذرد را انتخاب می‌کنند.

برای دسترسی به این جواهر کویر از تهران، باید وارد اتوبان خلیج‌فارس (جنوب) شوید و از آنجا خودتان را به قم برسانید. بعد قم را رد کنید و نرسیده به کاشان، وارد خروجی نیاسر و مشهد اردهال شوید. بعد از رسیدن به نیاسر، با پرس‌وجو میدان گل‌ها را پیدا کنید. بعد از این میدان، به چهارطاقی یا آتشکده نیاسر می‌رسید.

در آنجا از هر کسی سراغ آبشار را بگیرید، راه درست را به شما نشان خواهد داد. البته ادامه راه به کمی پیاده‌روی نیاز دارد که در انتهای مقاله، به تجهیزات لازم برای پیمودن این مسیر اشاره می‌کنیم.

جهت رزرو اقامتگاه کاشان کلیک کنید

 

جاهای دیدنی اطراف آبشار نیاسر

نیاسر شهری کوچک است؛ اما قدمت بالای آن باعث شده که جاهای دیدنی زیادی داشته باشد و برای دیدن جاهای دیدنی کاشان و این شهر، باید چند روزی را کنار بگذارید. البته اگر زمان زیادی برای سفر ندارید، توصیه می‌کنیم فقط از آبشار نیاسر کاشان و جاهای دیدنی اطراف آن بازدید کنید که بیشتر از یک روز از وقت شما را نمی‌گیرد.

در ادامه تعدادی از این جاهای دیدنی را معرفی می‌کنیم:

چشمه اسکندریه

همان‌طور که در بالا اشاره کردیم، آب آبشار نیاسر کاشان از چشمه اسکندریه تأمین می‌شود. این چشمه کمی بالاتر از آتشکده نیاسر قرار گرفته و آب زلال آن از دل سنگ می‌جوشد. این چشمه منشأ حیات در نیاسر است و در بیشتر روزهای سال آبی خنک و گوارا دارد.

آتشکده ساسانی

چهارطاقی یا آتشکده ساسانی نیاسر
این بنا به دلیل سبک معماری خود به چهارطاقی هم مشهور است.

این بنای تاریخی نخستین جاذبه‌ای است که در مسیر دسترسی به آبشار دیده می‌شود. به دلیل سبک معماری خود به چهارطاقی هم مشهور است و در مورد کاربرد آن حدس و گمان‌های متفاوتی وجود دارد. برخی معتقدند که این اثر تاریخی آتشکده بوده و برخی دیگر هم اعتقاد دارند که برای تنظیم تقویم باستانی ایران به کار می‌رفته است.

البته برای حدس دوم مدرک هم وجود دارد و آن روزنه‌های ریزی است که در سقف بنا قرار دارد و در آغاز هر فصل می‌توان طلوع خورشید را از آن‌ها دید. قدمت این اثر تاریخی به دوران اردشیر بابکان (مؤسس سلسله ساسانی) می‌رسد.

غار رئیس

غار رئیس نیاسر
راهروی‌های غار رئیس ارتفاع و عرض کمی دارند و بیشتر مسیر آن را باید به‌صورت نیم‌خیز طی کنید.

غار رئیس هم یکی از بناهای تاریخی نیاسر است که قدمت آن به دوران پیش از اسلام و زمان اشکانیان می‌رسد. این غار تا آبشار، آتشکده و چشمه اسکندریه نیاسر فاصله زیادی ندارد.

اسناد تاریخی به‌دست‌آمده از این غار نشان می‌دهد که از آن در دوره‌های تاریخی مختلف استفاده می‌شده است؛ اما حفر و پیدایش آن را به پیروان آیین میترا یا ایرانیان باستان نسبت می‌دهند. آن‌ها این غار را با دست و تجهیزات آن دوران حفر کردند و  ازآنجایی‌که آب در آیین میترا مقدس بوده، از آن برای دسترسی به آب و انجام یکی از آداب آیین خود یعنی شستشو و غسل استفاده می‌کردند.

راهروی‌های غار رئیس ارتفاع و عرض کمی دارند و بیشتر مسیر آن را باید به‌صورت نیم‌خیز طی کنید. به همین دلیل بازدید از آن برای سالمندان، افرادی دارای بیماری‌های قلبی و تنفسی و همچنین آن‌هایی که ترس از فضای بسته دارند، توصیه نمی‌شود.

حمام صفویه

حمام تاریخی صفویه نیاسر
مثل بسیاری از حمام‌های سنتی ایرانی، با ورود به این حمام هم حوضی در وسط و تعدادی رخت‌کن و حجره در اطراف مشاهده می‌کنید.

همان‌طور که از نام آن مشخص است، قدمت این حمام به دوران حکومت صفویان می‌رسد. مثل بسیاری از حمام‌های سنتی ایرانی، با ورود به این حمام هم حوضی در وسط و تعدادی رخت‌کن و حجره در اطراف مشاهده می‌کنید. در قدیم رخت‌کن حمام‌ها نقش مهمی در زندگی اجتماعی مردم ایفا می‌کردند و از آن‌ها برای بحث و مراودات و همچنین تصمیم‌گیری‌های مهم استفاده می‌شد.

حمام صفویه در فاصله کمی از آبشار نیاسر کاشان قرار دارد و به همین دلیل آب آن را از این آبشار تأمین می‌کردند.

آسیاب آبی

آسیاب آبی نیاسر همسایه حمام صفویه است و هر دو در یک دوره تاریخی ساخته شده‌اند. به همین دلیل معماری آسیاب آبی شباهت زیادی به حمام صفوی دارد. همانند حمام صفوی، آب این آسیاب هم از آبشار نیاسر تأمین می‌شده و از حاصل کار آن به عنوان آرد لازم برای نانوایی‌های نیاسر استفاده می‌کردند.

عمارت کوشک

عمارت کوشک صفوی نیاسر
بنای این عمارت نیز به دوران شاه سطلان حسین صفوی برمی‌گردد.

این بنای تاریخی هم یکی دیگر از یادگاری‌های دوران صفویه است که در حال حاضر جزئی از پارک باغ تالار نیاسر محسوب می‌شود. در اطراف این عمارت تاریخی سرخ‌رنگ، تعداد زیادی درخت سرو بلندبالا وجود دارد که برخی معتقدند این سروها در دوران ساسانیان کاشته شده‌اند.

در گذشته در باغ تالار کاخ‌ها و عمارت‌های متعددی وجود داشته که از میان آن‌ها تنها عمارت کوشک باقی مانده است. بنای این عمارت نیز به دوران شاه سطلان حسین صفوی برمی‌گردد و شاهزاده‌های صفوی از آن به عنوان محل اقامت تابستانی خود استفاده می‌کردند. اگر مدتی در سایه یکی از سروهای قد کشیده اطراف عمارت کوشک بنشینید، به شاهزاده‌های صفوی حق می‌دهید.

بهترین زمان بازدید از آبشار نیاسر کاشان

همان‌طور که گفتیم، نیاسر یکی از شهرهای ییلاقی استان اصفهان است و آبشار این شهر احتمالاً خنک‌ترین نقطه این شهر است. بهترین زمان سفر به آبشار نیاسر کاشان فصل بهار و ماه‌های فروردین و اردیبهشت است؛ چون در این زمان هوای نیاسر و جاذبه‌های اطراف آن عالی است و می‌توانید بدون عرق ریختن از همه آن‌ها بازدید کنید.

در فصل تابستان شرایط کمی فرق می‌کند و احتمالاً تنها در نزدیکی آبشار و ارتفاعات نیاسر می‌توانید کمی از گرمای هوا فرار کنید. در پاییز و زمستان هم آب آن یخ می‌زند و جذابیت‌های خاص خود را دارد.

در سفر به آبشار چه وسایل و تجهیزاتی همراهمان باشد؟

وسایل مورد نیاز برای سفر به آبشار نیاسر کاشان
در پارک بالای آبشار یا همان پارک باغ تالار، محوطه‌ای برای چادر زدن وجود دارد.

احتمالاً با خواندن بخش مسیر دسترسی به آبشار متوجه شده‌اید که بیشتر این مسیر را می‌توانید با خودرو طی کنید و به همین دلیل به تجهیزات ویژه‌ای برای این کار نیاز ندارید. برای مابقی مسیر (از آتشکده به بعد) هم می‌توانید به یک کفش مناسب، کوله‌پشتی و آب‌معدنی بردارید. البته در نزدیک آبشار سوپرمارکت وجود دارد و از نظر تأمین آب و خوراکی مشکلی نخواهید داشت.

در پارک بالای آبشار یا همان پارک باغ تالار، محوطه‌ای برای چادر زدن وجود دارد. اگر می‌خواهید سفری اقتصادی به کاشان و نیاسر داشته باشید، توصیه می‌کنیم که در این قسمت چادر بزنید و شب‌ها را آنجا بگذرانید.

در سفر به آبشار نیاسر حواسمان به چه نکاتی باشد؟

برای بازدید از این جواهر کویر، حواستان به نکات زیر باشد:

  • آبشار نیاسر کاشان یک جاذبه توریستی شناخته شده است و امکانات مناسبی مثل رستوران، فروشگاه مواد غذایی، محل برپایی چادر، سرویس بهداشتی و … در اطراف آن قرار دارد.جاهای دیدنی اصفهانجاهای دیدنی
  • اگر قصد چادر زدن در نزدیکی این جاذبه توریستی را دارید، حتماً کیسه‌خواب، وسایل آشپزی و لباس گرم (برای شب‌های بهاری، پاییز و زمستان) با خودتان بردارید.
  • محل برپایی چادر خود را دور از جریان انتخاب کنید.
  • اگر فقط قصد بازدید از نیاسر را دارید، نگران سوغاتی نباشید. فروشگاه‌های عرقیجات و گلاب در اطراف آبشار و سایر جاذبه‌های این شهر وجود دارد. در فصل گلاب‌گیری، می‌توانید این محصولات را با مراجعه به باغ‌های اطراف و از فروشنده‌های اصلی بخرید.
  • مسیر پیاده‌روی تا آبشار چندان برای سالمندان و آن‌هایی که محدودیت‌های حرکتی دارند مناسب نیست.
  • اگر با شلوغی میانه خوبی ندارید، روزهای وسط هفته را برای بازدید از آبشار نیاسر کاشان انتخاب کنید.

اقامت بی‌دغدغه در نیاسر کاشان با شب

در این مقاله به یکی از مشهورترین آبشارهای ایران یعنی آبشار نیاسر کاشان سری زدیم و در مورد بهترین زمان سفر، جاهای دیدنی اطراف، وسایل موردنیاز برای سفر و مسیر دسترسی به آن صحبت کردیم. اگر می‌خواهید چند روزی در کاشان و نیاسر بمانید و از دیدن جاذبه‌های تاریخی و طبیعی این شهرها سیراب شوید، پیشنهاد می‌کنیم وارد صفحه اجاره ویلا و سوئیت در کاشان شوید و بعد از رزرو اقامتگاه موردنظر، خیال خود را از داشتن سرپناه راحت کنید.

سؤالات متداول درباره آبشار نیاسر کاشان

آبشار نیاسر کاشان کجاست؟

این آبشار در شهر نیاسر قرار دارد و به شهر کاشان بسیار نزدیک است.

به غیر از آبشار، دیگر از کدام جاهای دیدنی نیاسر بازدید کنیم؟

حمام صفویه، آسیاب آبی، باغ و عمارت کوشک و چهارطاقی یا آتشکده ساسانی

غار نیاسر کجاست؟

غار رئیس یا غار نیاسر در نزدیکی آبشار نیاسر و کمی بالاتر از آن قرار دارد.

نظرتان را ثبت کنید

ایمیل شما با ثبت نظر نمایش داده نمی‌شود

*

بنر نصب اپلیکیشن شب