با معروف ترین خانه های تاریخی کاشان آشنا شوید

0

خانه‌های تاریخی را باید مثل یک اثر هنری با ارزش نگاه کرد. خانه‌هایی که از نسل مادربزرگ و پدربزرگ‌هایمان به یادگار مانده‌اند و هویت ما و شهری که در آن ساکن هستیم را تشکیل می‌دهند. همین خانه‌ های تاریخی کاشان را در نظر بگیرید! اصلا مگر می‌شود که بدون تصور کردن تاریخ و زندگی‌هایی که در پشت این دیوارها جریان داشت، سرسری از کنارشان عبور کرد؟ شما را نمی‌دانیم اما ما معتقدیم که این خانه‌ها مثل یک دفترچه خاطرات، تمام تاریخ و جزئیاتش را در دل خود ثبت کرده‌اند. به همین دلیل است که حتی نگاه کردن به دیوار و آجرهای منظم و پنجره‌های قدیمی‌شان، حس و حال ناب و متفاوتی دارد!

خانه‌ های تاریخی کاشان، سفر در دل تاریخ

خانه‌ تاریخی در کاشان

حتما می‌دانید که بخش بزرگی از دیدنی‌های کاشان در کوچه‌های قدیمی و خانه‌های تاریخی این شهر خلاصه می‌شود. اصلا به دلیل همین خانه‌های قدیمی است که تمام علاقه‌مندان سازه‌های باستانی سر زدن به کاشان را در اولویت مسافرت‌هایشان قرار می‌دهند! کاشان آنقدر عمارت‌ها و بناهای تاریخی دارد که سر زدن به آنها به تنهایی می‌تواند همه چیز را درباره گذشته‌ این شهر بگوید. 

جدا از خانه‌های معمول شهر که بسیار قدیمی هستند و هنوز به عنوان سکونتگاه مردم عادی شناخته می‌شوند، بسیاری از خانه‌ های تاریخی کاشان به شکل موزه و یا اقامتگاه‌های قدیمی در آمده‌اند. به همین دلیل است که مسافران می‌توانند ضمن سر زدن و بازدید از آنها، در بعضی از این خانه‌ها ساکن شوند و زندگی به سبک مردم گذشته را تجربه کنند.

اگر دوست دارید با معروف‌ترین و دیدنی‌ترین خانه‌ های تاریخی کاشان آشنا شوید، تا انتها این مطلب را بخوانید و ببینید که در این شهر چقدر بناها و سازه‌های قدیمی متنوع برای دیدن وجود دارد!

جهت اجاره اقامتگاه کاشان کلیک کنید.

خانه عامری‌ها، اقامتگاه باشکوه تاریخی

خانه عامری ها

می‌خواهیم شما را با یکی از قدیمی‌ترین و در عین حال زیباترین خانه های تاریخی کاشان آشنا کنیم! البته اگر از سفر بروهای حرفه‌ای باشید بعید است که چیزی درباره این خانه به گوشتان نخورده باشد! خانه عامری‌ها از جمله دیدنی‌های جذاب و منحصر به فرد کاشان است که با داشتن ۷ هزار متر مربع مساحت، از جمله بزرگترین خانه‌های قدیمی شهر به حساب می‌آید. 

خانه‌ای که از ۷ حیاط مرکزی، سرداب، ایوان تابستانی و زمستانی، شاه‌نشین ۷ دری، اتاق‌های ۳ دری، حوض‌خانه و حمام اختصاصی مجزا برای بانوان و آقایان تشکیل شده که همگی به مقرنس کاری، نقاشی روی گچ و آینه کاری مزین شده‌اند.

علاوه بر جزئیات فکر شده معماری در این خانه، یک عنصر جذاب دیگر هم وجود دارد که زیبایی منحصر به فردی به این خانه بخشیده است. منظورمان بادگیر قدیمی است که روی پشت بام خانه قرار گرفته و باد خنک کویر را به تمام اتاق‌ها و سایر بخش‌های این عمارت می‌رساند. به همین دلیل است که در خانه عامری‌ها همیشه آب و هوای مطبوعی جریان دارد.

معماری خانه عامری ها

شاید برایتان جالب باشد که بدانید قدمت خانه عامری‌ها به چیزی حدود ۸۰۰ سال پیش و دوران زندیه بازمی‌گردد. البته که این سازه قدیمی در طی سال‌های مختلف مورد مرمت قرار گرفت. مثلا در دوران قاجار فردی به نام «سهام السلطنه عامری» بخش‌های اصلی این بنا را بازسازی و آن را به محلی برای زندگی‌اش تبدیل کرد.

خانه یا سرای عامری‌ها پس از از بازسازی‌های انجام شده توسط میراث فرهنگی کاشان، در سال ۱۳۹۳ به عنوان یک مجموعه اقامتی به بهره‌برداری رسید. شما می‌توانید در این خانه تاریخی نسبت به اجاره اتاق و اقامتگاه اقدام کنید و یا با تهیه بلیط از بخش‌های عمومی آن بازدید نمایید.

نشانی خانه عامری‌ها

کاشان، خیابان علوی، خیابان باستان هفتم.

شماره تماس: ۰۳۱ ۵۵۲۴ ۰۲۲۰

بخوانید از: راهنمای سفر به کاشان

خانه تاریخی احسان، اقامت به سبک دوران قاجار

حیاط خانه تاریخی احسان

خانه تاریخی احسان از آن بناهای قدیمی و متفاوت کاشان است که سر زدن به آن شما را به یاد زندگی مردم قدیم و رسم و رسوم گذشته می‌اندازد. خانه‌ای که گرچه در زمان قاجار ساخته شده اما بسیاری از مورخان و تاریخ شناسان آن را یکی از سالم‌ترین بناهای به جا مانده از این دوران می‌دانند.

خانه احسان به «حاج میرزا آقا احسان»، یکی از تجار نیکوکار کاشان تعلق داشته و مانند تمام خانه‌های قدیمی شهر، با حیاطی زیبا و معماری بی‌نظریش به جا مانده است. در این خانه همه چیز با نظم و سلیقه خاصی ساخته شده است. از حیاط بزرگ و باصفایش بگیرید تا درختچه‌های سرسبز خرمالو و حوضی پر آب که به سبک تمام خانه‌های قدیمی، محل زندگی ماهی گلی‌های قرمز و بازیگوش است.

پس اگر دوست دارید چند شبی را به سبک ایرانیان قاجار زندگی کنید و بدانید که آن‌ها چطور در خانه‌هایی متفاوت زندگی می‌کردند، غذا می‌خوردند و می‌خوابیدند، کافی است تا چند روزی مهمان خانه تاریخی احسان باشید. این خانه در یکی از مناطق قدیمی کاشان واقع شده و در حال حاضر به عنوان یک اقامتگاه کوچک از مسافران پذیرایی می‌کند. 

نشانی خانه تاریخی احسان

کاشان، میدان کمال‌الملک، ابتدای خیابان فاضل نراقی

خانه اخوان کاشان، بنای معماری متفاوت!

معماری متفاوت خانه اخوان کاشان

اجازه بدهید که شما را با یکی از متفاوت‌ترین خانه‌های کاشان آشنا کنیم! خانه‌ای که برخلاف دیگر سازه‌های قدیمی شهر، تاریخ دور و درازی ندارد و به دلیل معماری منحصر به فرد و جذابش شما را به یاد نقاشی‌های سورئال می‌اندازد. منظورمان عمارت اخوان است که از دیوارهایی با پیچ و خم‌های اسرار آمیز تشکیل شده و الگوی معماری‌اش شباهت زیادی به خانه‌های داستان‌های کودکی‌مان دارد.

داستان ساخت این خانه در نوع خود جالب و شنیدنی است: یک معمار خوش ذوق تبریزی به پیشنهاد دوستان کاشانی‌اش تصمیم می‌گیرد تا خانه‌ مخروبه‌ای را خریداری کرده و آن را با توجه به سلیقه‌اش بازسازی کند. کیارش اقتصادی یا همان معمار خوش ذوق قصه ما بعد از خرید این خانه، دست به کار می‌شود و این بنا را ضمن حفظ اصالت، به سبکی متفاوت و با تلفیقی از معماری مدرن و قدیمی مرمت می‌نماید.

پس از اتمام بازسازی، این خانه ۴۵۰ متری به بابک اخوان، کارآفرین حوزه پوشاک الیاف طبیعی و اهل تهران فروخته می‌شود. در حال حاضر امکان بازدید و سر زدن به خانه تنها با اجازه و هماهنگی امکان پذیر است، با این حال تماشای این بنای منحصر به فرد برای افرادی که به آثار معماری منحصر به فرد علاقه‌مندند تجربه‌ای جذاب و فراموش نشدنی خواهد بود.

نشانی خانه اخوان کاشان

کاشان، خیابان فاضل نراقی، کوچه مسجد آقابزرگ

جهت مشاهده و اجاره سوئیت در اصفهان کلیک کنید.

خانه تاریخی بروجردی‌ ها، یک اثر هنری شگفت انگیز

خانه تاریخی بروجردی ها

خانه بروجردی‌ها نمونه‌ای از زیباترین خانه ‌های تاریخی کاشان است که معماری ناب و اصیلی دارد و از گذشته‌ای دور و دراز حکایت می‌کند. پیش از هر چیز بهتر است به شما بگوییم که این خانه متعلق به یکی از تاجران ثروتمند و نام‌آشنای کاشان، «حاج سید حسن نطنزی» بوده است و برخلاف اسمی که روی آن گذاشته‌اند، هیچ ربطی به مردم خونگرم بروجرد ندارد! در حقیقت دلیل نام‌گذاری این عمارت تاریخی تنها به خاطر تجارت صاحب خانه با اهالی مردم بروجرد بوده است.

ساخت خانه بروجردی‌ها از سال ۱۲۹۲ هجری قمری و در زمان قاجاریان آغاز شد و اتمام آن چیزی حدود ۱۸ سال طول کشید. جزئیات فراوان در طراحی، معماری، تزیینات نقاشی و گچبری این خانه باعث شد تا مدت زمان ساخت این بنا کمی بیشتر از دیگر خانه‌ های تاریخی کاشان باشد. بد نیست که بدانید در ساخت این مجموعه بیش از ۱۵۰ بنّا، هنرمند گچ‌کار، آینه‌کار و افراد دیگر به کار گرفته شدند.

این خانه چیزی حدود ۱۷۰۰ متر مربع مساحت دارد، از دو بخش اندرونی و بیرونی تشکیل شده است و جزییات و ظرافت‌ به‌کار رفته در هر قسمت از آن چشم را به خود خیره می‌کند. آثار هنری چشم‌گیر، نقاشی‌های هنرمندانه و کاشی‌کاری‌های رنگارنگ از جمله ویژگی‌های منحصر به فرد این خانه تاریخی به حساب می‌آیند. 

نشانی خانه بروجردی‌ها

کاشان، محله سلطان میراحمد، خیابان علوی

شماره تماس

۰۳۱۵۵۲۲۳۷۷۷

خانه عباسیان، شاهکار معماری کاشان

خانه عباسیان کاشان

اگر به دنبال خانه‌ای ‌تاریخی و خاطره انگیز می‌گردید که حیاط بزرگی داشته باشد، درختان سرسبز به دور حوض پر آبش کشیده شده باشند و صدای آواز پرندگان از گوشه و کنار سرمستتان کند، باید در اسرع وقت خودتان را به خانه عباسیان برسانید. این عمارت یکی از زیباترین خانه های تاریخی کاشان است که از اتاق‌های تودرتو و ایوان‌های کوچک و بزرگ تشکیل شده و با معماری زیبا و منحصر به فرد چشم‌ها را به خود خیره می‌کند.

زیبایی این خانه به حدی است که بسیاری از کارگردانان از فضای آن برای ساخت سریال‌های تاریخی و دیدنی مثل مسافر ری، خانه‌ای در تاریکی، ملاصدرا و جابر بن حیان استفاده کرده‌اند. استفاده از شیوه گودال باغچه، معماری حجاب‌دار، معماری درون‌گرا و قرینه‌سازی، از جمله مهم‌ترین ویژگی‌ها در ساخت این خانه به شمار می‌روند. گرچه امکان سکونت در این خانه وجود ندارد با این حال بازدید از آن برای عموم امکان پذیر است. 

آدرس خانه عباسیان کاشان

کاشان، خیابان علوی، کوی سلطان امیراحمد

بخوانید از: جاهای دیدنی کاشان

خانه طباطبایی ها، گل سرسبد خانه های تاریخی کاشان

محوطه حیاط خانه طباطبایی ها کاشان

بسیاری از مورخان، معماران و حتی هنرمندان، خانه تاریخی طباطبایی‌ها را یکی از زیباترین خانه‌ های تاریخی کاشان می‌دانند و از آن با نام عروس خانه‌های ایران یاد می‌کنند. خانه‌ای بزرگ و زیبا که بیش از ۴۷۰۰ متر مربع مساحت دارد و از ۴۰ اتاق، ۴ حیاط، ۴ سرداب، ۳ بادگیر و ۲ رشته قنات برای تامین آب تشکیل شده است. 

در خانه طباطبایی‌ها، شیشه‌های رنگی پنجره‌ها، گچ‌بری‌ها، طرح‌های کاشی و نقاشی‌های دیواری همگی به طرز استادانه‌ای طراحی و اجرا شده‌اند. جالب است که بدانید طرح گچ‌بری‌های این خانه از نقش‌های فرش ایرانی و گل و مرغ اسلیمی الهام گرفته شده است.

این خانه به دستور مالک آن، سید جعفر طباطبایی که تاجر فرش بود و با معماری بی‌نظیر علی مریم کاشانی در مدت ۱۰ سال ساخته شد. خانه طباطبایی‌ها در خیابان علوی قرار دارد و از ساعت ۹ صبح تا ۴:۳۰ بعدازظهر پذیرای بازدیدکنندگان است.

کلام آخر؛ سفر با ماشین زمان به خانه های تاریخی کاشان

پنجره های رنگی خانه ای تاریخی در کاشان

معرفی و صحبت از خانه های تاریخی کاشان تنها به چند خط نوشته خلاصه نمی‌شود. در این شهر قدیمی آنقدر خانه‌های دیدنی و تاریخی وجود دارد که شناخت آنها تنها با سفر و سر زدن امکان پذیر است. اغراق نیست اگر بگوییم که برای دیدن خانه‌ های قدیمی کاشان باید سفری چند روزه را برنامه‌ریزی کنید تا بتوانید با حوصله به تماشایشان بروید. فراموش نکنید که می‌توانید برای اجاره ویلا، اقامتگاه و رزرو آپارتمان در کاشان از سایت شب نیز کمک بگیرید.

نظرتان را ثبت کنید

ایمیل شما با ثبت نظر نمایش داده نمی‌شود

*

بنر نصب اپلیکیشن شب