تنگه واشی یا ساواشی کجاست؟ پناهگاهی برای فرار از تابستان

0

در تابستان‌های اخیر دمای هوای پایتخت آن قدر بالا می‌رود که وقتی از خانه بیرون می‌روید، احساس می‌کنید در حال ذوب شدن هستید و ضرب‌المثل معروف «انگار از آسمان آتش می‌بارد» در مورد این تابستان‌ها صدق می‌کند. در چنین وضعیتی اگر کسی به شما بگوید که در نزدیکی تهران جای خوش‌آب‌وهوایی با نام تنگه واشی وجود دارد که می‌توانید در آب خنک آن چند ساعتی پیاده‌روی کنید، احساس می‌کنید دارد از رؤیاهایش حرف می‌زند.

تنگه واشی یا ساواشی رؤیای خنکی در نزدیکی تهران است که واقعیت دارد و می‌توانید در تابستان‌های داغ تهران به آن پناه ببرید. این تنگه در نزدیکی فیروزکوه و مرز استان تهران و مازندران واقع شده است و در این مقاله قصد داریم هر آنچه در مورد سفر به آن می‌دانیم را با شما در میان بگذاریم.

تنگه واشی کجاست؟

تنگه واشی کجاست؟
این تنگه در 20 کیلومتری شمال فیروزکوه و نزدیک روستایی با نام «جلیزجند» قرار دارد.

تنگه واشی یکی از جاذبه‌های گردشگری نزدیک تهران و از جاهای دیدنی فیروزکوه است. این تنگه در 20 کیلومتری شمال شهر فیروزکوه و در نزدیکی روستایی با نام «جلیزجند» قرار دارد. تنگه واشی حداقل از اوایل زمان قاجار تفرجگاه تهرانی‌ها بوده و کتیبه فتحعلی‌شاه که در این تنگه قرار دارد، این ادعا را ثابت می‌کند.

تنگه واشی مسیر ورود به چند جاذبه گردشگری دیگر هم محسوب می‌شود. در انتهای مسیر پیاده‌روی داخل این تنگه، دشت ساواشی قرار دارد که با نیم ساعت پیاده‌روی در آن به تنگه سا و سپس آبشار ساواشی می‌رسید. به همین دلیل تنگه واشی و کلی این مجموعه گردشگری را با نام ساواشی هم می‌شناسند.

آدرس، هزینه و ساعات بازدید از تنگه واشی

آدرس پستی و سرراست تنگه واشی کیلومتر 17 جاده فیروزکوه به تهران، روستای جلیزجند است. بازدید از این تنگه محدودیت زمانی ندارد؛ اما ازآنجایی‌که دیواره‌های سنگی بلند آن را احاطه کرده‌اند، با نزدیک شدن به زمان غروب آفتاب داخل آن تاریک می‌شود و بهتر است صبح اول وقت خودتان را به این تنگه برسانید تا بتوانید قبل از تاریک شدن هوا از کل مجموعه ساواشی بازدید کنید.

ورود به تنگه ساواشی نیازی به پرداخت هزینه ندارد؛ اما در ورودی روستای جلیزجند که تنها مسیر دسترسی به این تنگه است، بابت ورود هر خودروی سواری باید 150 هزار تومان بپردازید.

برای رزرو ویلا اطراف تهران کلیک کنید

بهترین مسیر دسترسی به تنگه واشی

بهترین مسیر دسترسی به تنگه واشی
بهترین مسیر دسترسی به این تنگه، از جاده تهران به فیروزکوه می‌گذرد.

بهترین مسیر دسترسی به این تنگه از جاده تهران-فیروزکوه می‌گذرد. برای رسیدن به این جاده هم باید بزرگراه همت شرق را ادامه بدهید تا به بزرگراه زین‌الدین برسید. انتهای بزرگراه زین‌الدین به جاده دماوند ختم می‌شود. بعد از آن باید جاجرود، پردیس، بومهن و رودهن، دماوند، آب سرد و … را رد کنید و بعد از رد کردن روستاهای نمرود و لاسم چشمه، به دنبال پمپ‌بنزین فیروزکوه بگردید.

جاده فرعی روستای جلیزجند از کنار این پمپ‌بنزین می‌گذرد و بعد از 10 کیلومتر رانندگی در این جاده، به روستا می‌رسید. پس از آن باید روستا را رد کنید و بعد از گذشتن از باغ‌های میوه و زمین‌های کشاورزی، به پارکینگ تنگه واشی می‌رسید. اینجا باید خودرو را پارک کنید و با پیاده‌روی خودتان را به تنگه برسانید.

برای اجاره خانه روزانه در تهران کلیک کنید

فاصله تهران تا تنگه واشی چقدر است؟

فاصله تهران تا تنگه واشی حدود 170 کیلومتر است که پیمودن آن در زمان‌های خلوتی جاده، 2 ساعت و ربع و در زمان شلوغی حدود 3 ساعت طول می‌کشد.

مناسب‌ترین زمان برای بازدید از تنگه واشی

بهترین زمان سفر به تنگه ساواشی
بهترین زمان سفر به این تنگه، اواخر بهار و کل تابستان است.

بهترین زمان بازدید از تنگه ساواشی از خرداد تا اواخر شهریور است. البته در ماه‌های خرداد و شهریور احتمال بارش‌های ناگهانی و رگبارهای شدید در این منطقه وجود دارد و اگر این 2 ماه را برای سفر به تنگه واشی انتخاب کردید، بهتر است قبل از سفر وضعیت جوی را چک کنید؛ چون برخی از نقاط این تنگه بسیار باریک است و در صورت جمع شدن آب، عبور از این نقاط خطرناک می‌شود.

شاید با کمی جستجو در اینترنت عکس‌های زمستان این تنگه را ببینید و تماشای برف و قندیل‌ها این فکر را به سرتان بیندازد که در فصل سرما عازم تنگه ساواشی شوید؛ اما بهتر است بدانید در زمستان امکان تردد در این منطقه وجود ندارد. در این فصل آب آن‌قدر سرد است که نه‌تنها خودتان حاضر نمی‌شوید پا در مسیر بگذارید، بلکه حتی چهارپایان هم حاضر نمی‌شوند شما را در این مسیر حمل کنند.

دیدنی‌های تنگه واشی چیست؟

جاذبه‌های تنگه واشی
منطقه گردشگری ساواشی از 2 تنگه، یک دشت و یک آبشار زیبا تشکیل شده است.

پس از این که در پارکینگ منطقه ساواشی پارک کردید، باید حدود 800 متر پیاده‌روی کنید تا به تنگه اول یا تنگه واشی برسید. مسیر این تنگه مشهور حدود 250 متر است و در تمام طول سال در آن آب جاری است؛ یعنی باید کل این مسیر را با پای پیاده و در آب طی کنید. البته در تابستان سطح آب زیاد بالا نیست و نهایتاً تا زانو می‌رسد. بهتر است این مسیر را آهسته و با احتیاط طی کنید تا در آب نیفتید و آسیب نبینید.

در طول مسیر این تنگه و بعد از آن، با دیدنی‌های زیر روبرو می‌شوید.

بخوانید از:‌دریاچه آهنگ حوالی شهر فیروزکوه ، بهشتی در ۱۰۰ کیلومتری تهران

کتیبه فتحعلی‌شاه

کتیبه فتحعلیشاه در تنگه واشی
در این کتیبه فتحعلیشاه و پسرانش در حال شکار دیده می‌شوند.

این کتیبه زیبا در 150 متری ورودی تنگه واشی قرار دارد. این تنگه شکارگاه تابستانی فتحعلی‌شاه بوده و ازآنجایی‌که این شاه قاجار علاقه زیادی به آن داشته، دستور می‌دهد تا نقش او، ولیعهدش عباس میرزا و پسران دیگرش علی‌قلی میرزا و علی‌نقی میرزا و ملازمان را روی یکی از دیواره‌های تنگه به تصویر بکشند. در این کتیبه شاه و پسرانش در حال شکار دیده می‌شوند.

این کتیبه 6 در 7 متری ارزشمند به تقلید از کتیبه‌های شیراز و توسط هنرمندان نگارگر عصر قاجار در مدت 3 سال حکاکی شده است.

دشت ساواشی

بعد از اتمام تنگه اول، به دشت سرسبزی می‌رسید که با نام دشت ساواشی مشهور است. این دشت 2 کیلومتر طول دارد و تنگه اول را به دومی (تنگه سا) وصل می‌کند. پیمودن مسیر این دشت حدود نیم ساعت طول می‌کشد؛ اما توصیه می‌کنیم کمی در این دشت سرسبز نفس تازه کنید، آبی بنوشید و از دیدن مناظر زیبای آن و چرای دام‌های عشایر لذت ببرید.

تنگ سا

تنگ سا مسیری طولانی‌تر نسبت به تنگه قبلی دارد؛ اما عرض بیشتری دارد و عمق آب در آن کم است. البته در این تنگه آب از دیواره‌ها هم جاری است و به همین دلیل در طول مسیر 800 متری آن روی دیواره‌ها خزه مشاهده می‌کنید.

آبشار ساواشی

آبشار ساواشی
این آبشار حدود 15 متر ارتفاع دارد.

آبشار ساواشی حسن‌ختام مسیر تنگه واشی برای بازدیدکنندگان عادی است و حدود 15 متر ارتفاع دارد. در پایین آبشار حوضچه‌ای به عمق یک متر وجود دارد که آب‌تنی‌کردن در آن گرمای تابستان را از وجودتان بیرون می‌کشد. اگر کوهنورد حرفه‌ای هستید و وسایل لازم را همراه خود برداشته‌اید، می‌توانید مسیر خود را از کنار آبشار ادامه بدهید و خودتان را به کوه‌های سوادکوه برسانید.

بازدید از تنگه واشی مناسب چه افرادی است؟

از نظر سختی مسیر، این تنگه در دسته جاذبه‌های طبیعی آسان قرار می‌گیرد و حتی کودکان 8، 9 ساله هم می‌توانند مسیر آن را طی کنند. با این حال اگر مچ، زانو و کمر آسیب دیده دارید، بهتر است قید پیمودن مسیر تنگه ساواشی را بزنید یا اسب و قاطر کرایه کنید. همچنین پیمودن این مسیر برای سالمندان و افرادی که مشکلات حرکتی دارند، خطرناک است.

جاهای دیدنی اطراف تنگه واشی

جاهای دیدنی نزدیک تنگه واشی
روستای جلیزجند، از زیباترین جاهای دیدنی نزدیک این تنگه است.

تقریباً هر کدام از جاهای دیدنی فیروزکوه و جاذبه‌های گردشگری شرق استان تهران را می‌توان در دسته دیدنی‌های اطراف تنگه واشی قرار داد. اگر از میان این جاهای دیدنی نزدیک‌ترین‌ها را الک کنیم، به فهرست زیر می‌رسیم:

  • دشت لزور و دریاچه زیبای سیاه‌رود
  • تنگه میشینه مرگ (نزدیک لزور)
  • روستای جلیزجند (تصویر بالا)
  • غار بورنیک
  • روستای سله بن

برای آشنایی بیشتر با دیدنی‌های نزدیک این تنگه، مقاله «راهنمای سفر به فیروزکوه» را بخوانید.

در سفر به واشی، چه لوازمی با خود به همراه بیاوریم؟

وسایل مورد نیاز برای سفر به تنگه واشی
توصیه اکید می‌کنیم که از پوشیدن صندل و کفش پاشنه‌بلند و دمپایی در مسیر تنگه خودداری کنید.

از ملزومات هر سفر طبیعت‌گردی، باید به کلاه، عینک‌دودی، آب‌معدنی، خوراکی سبک، ضدآفتاب و کوله‌پشتی اشاره کرد که بهتر است در این سفر هم این ملزومات را همراه خود داشته باشید. بهتر است کوله‌پشتی و کفش شما ضد آب باشند تا در طول مسیر اذیت نشوید. توصیه اکید می‌کنیم که از پوشیدن صندل و کفش پاشنه‌بلند و دمپایی در مسیر تنگه خودداری کنید. از دیگر وسایل ضروری سفر به تنگه ساواشی، می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • زیرانداز سبک
  • لباس اضافه
  • کفش کوهنوردی
  • عصای کوهنوردی
  • ردیاب یا جی‌پی‌اس (در صورت گم کردن مسیر)
  • بادگیر

نکات بازدید از ساواشی و دشواری‌های مسیر

رعایت نکات زیر به شما کمک می‌کند تا سفر دلپذیرتری به مجموعه ساواشی داشته باشید:

  • حتماً وسایلی که در بالا به آن‌ها اشاره کردیم را همراه خود بردارید. اگر کفش مناسب ندارید، می‌توانید کفش‌های پلاستیکی بندداری که دست‌فروشان در اول مسیر می‌فروشند را بخرید.
  • در روستای جلیزجند و محوطه اطراف تنگه امکاناتی جز سرویس بهداشتی و آب‌معدنی وجود ندارد، پس وسایل لازم و خوراکی‌ها را از مبدأ یا در طول مسیر بخرید.
  • سوغات این منطقه دوغ پنج گیاه است که می‌توانید هنگام برگشت بخرید.
  • از چیدن گیاهان دارویی کمیاب مثل باریچه جدا خودداری کنید.
  • اگر با شلوغی میانه خوبی ندارید، روزهای وسط هفته را برای سفر انتخاب کنید.
  • از ریختن زباله در مسیر خودداری کنید.
  • از آسیب زدن و کنده‌کاری روی کتیبه و سنگ‌های تنگه جدا اجتناب کنید و این میراث را برای آیندگان هم زیبا نگه دارید.

اجاره خانه در تنگه واشی با اقامتگاه‌های شب

در این مقاله یکی از زیباترین جاذبه‌های طبیعی نزدیک تهران، یعنی تنگه واشی فیروزکوه را معرفی کردیم. همچنین به شما گفتیم که بهترین مسیر دسترسی، مناسب‌ترین زمان سفر، دیدنی‌ها و نکات بازدید از این تنگه چیست. برای اقامت در نزدیکی ساواشی می‌توانید وارد صفحه اجاره ویلا و سوئیت در فیروزکوه شوید و یکی از اقامتگاه‌های آن را رزرو کنید تا سفری لذت‌بخش و بی‌دغدغه داشته باشید.

سؤالات متداول درباره تنگه واشی

تنگه واشی یا ساواشی کجاست؟

این تنگه در 17 کیلومتری جاده فیروزکوه به تهران و در نزدیکی روستای جلیزجند قرار دارد.

فاصله تهران تا تنگه واشی چقدر است؟

فاصله تهران تا این تنگه چیزی حدود 157 کیلومتر است که پیمودن آن به حدود 3 ساعت رانندگی نیاز دارد.

آیا تنگه واشی باز است؟

باز بودن مسیر دسترسی به تنگه به فصل و آب‌وهوا بستگی دارد. معمولاً در تابستان این مسیر باز است.

نظرتان را ثبت کنید

ایمیل شما با ثبت نظر نمایش داده نمی‌شود

*