پل طبیعت تهران کجاست؟ معرفی بزرگ‌ترین پل غیرخودرویی ایران

0

تا پیش از ساخته شدن پل طبیعت تهران، ما فکر می‌کردیم که پل‌ها فقط محل گذرند و آن‌ها را فقط برای این ساخته‌اند که ما را از جایی به جای دیگر ببرند؛ غافل از این که پل‌ها هم می‌توانند جایی برای نشستن، ایستادن، تفریح و شکم گردی باشند. پل طبیعت یکی از محبوب‌ترین اماکن گردشگری در پایتخت است که تهرانی‌ها یا مسافران پایتخت حتماً باید آن را حداقل یک‌بار ببیند؛ چون تهران از بالای این پل جور دیگری زیبا است و می‌توان پایتخت را از اینجا دوباره کشف کرد.

این مقاله به معرفی کامل پل طبیعت تهران، تفریحات، مسیر دسترسی و جاذبه‌های اطراف آن اختصاص دارد.

معرفی پل طبیعت تهران

پل طبیعت تهران به انگلیسی Tehran Tabiat Bridge یک سازه مهندسی خلاقانه با محوریت آشتی با طبیعت است که در طراحی آن سعی شده بین سازه‌های ساخت انسان و محیط‌زیست نوعی آشتی برقرار شود. این پل یکی از نمادهای شهر تهران محسوب می‌شود و 2 پارک بزرگ و مهم قلب پایتخت یعنی پارک آب‌وآتش و بوستان جنگلی طالقانی را به یکدیگر متصل می‌کند.

این پل یکی از اماکن تفریحی محبوب پایتخت‌نشین‌ها و گردشگران است و علاوه بر پیاده‌روی، عکاسی و شکم گردی در آن، با ایستادن در وسط این پل چشم‌انداز خوبی به شاهراه‌های اصلی تهران (اتوبان‌های مدرس، همت و حقانی)، کوه دماوند و بخشی بزرگی از پایتخت خواهید داشت.

پل طبیعت به عنوان بزرگ‌ترین پل غیرخودرویی ایران شناخته می‌شود.

بخوانید از: 0 تا 100 معرفی پارک جمشیدیه تهران

پل طبیعت کجاست؟

پل طبیعت تهران کجاست؟
این پل 2 پارک آب‌وآتش و طالقانی را به یکدیگر متصل می‌کند.

پل طبیعت تهران جایی بین مناطق 3 و 6 تهران قرار دارد و اگر بخواهیم دقیق‌تر شما را راهنمایی کنیم، باید بگوییم این پل را روی اتوبان مدرس و در حد فاصل تقاطع این اتوبان با اتوبان‌های همت و حقانی ساخته‌اند. همانطور که گفتیم، این پل 2 پارک آب‌وآتش و طالقانی را به یکدیگر متصل می‌کند و به نحوی طراحی شده که انگار چند درخت فلزی، 2 پارک مهم و محبوب پایتخت را به یکدیگر متصل کرده‌اند.

این پل به یکی از مهم‌ترین میادین تهران یعنی میدان ونک دسترسی خوبی دارد؛ به همین دلیل از هر جای تهران به‌راحتی می‌توانید خودتان را به آنجا برسانید.

آدرس پل طبیعت تهران: استان تهران، تهران، میدان ونک، بزرگراه حقانی، بعد از چهارراه جهان کودک، پارک آب‌وآتش

بخوانید از: گشتی کوتاه در زیباترین پارک شمال تهران، پارک نیاوران

راهنمای طبقات پل طبیعت

راهنمای طبقات پل طبیعت
طبقه دوم نسبت به طبقات اول و سوم کمی دنج‌تر و خلوت‌تر است.

پل طبیعت تهران در 3 طبقه ساخته شده که هر کدام طراحی و ویژگی‌های منحصر به فرد خود را دارند. در ادامه به امکانات و جاذبه‌های هر طبقه اشاره می‌کنیم.

طبقه اول

این طبقه مخصوص شکم گردی است و در ضلع غربی آن (ورودی پارک آب‌وآتش) می‌توانید چند رستوران بزرگ و مشهور مثل رستوران ملل را پیدا کنید و در ضلع شرقی پل (ورودی پارک طالقانی) هم به فودکورت پل طبیعت می‌رسید که فست‌فودهای مختلف در آن فعالیت می‌کنند. البته در این میان چند کافه هم وجود دارد. مساحت این طبقه 1450 متر مربع است و دیوارهای شیشه‌ای دارد.

طبقه دوم

طبقه دوم بزرگ‌ترین طبقه پل طبیعت است و 2870 متر مربع مساحت دارد. این طبقه نسبت به طبقات اول و سوم کمی دنج‌تر و خلوت‌تر است و به دلیل شیوه خاص طراحی، فضای خنک‌تری دارد. چشم‌انداز طبقه دوم به اندازه آخرین طبقه (سوم) باز و زیبا نیست؛ اما در فواصل مختلف آن نیمکت‌هایی چوبی قرار دارد که برای قرار با دوستان و خلوت کردن با خودتان ایدئال است.

طبقه سوم

طبقه سوم مشهورترین و محبوب‌ترین طبقه پل است و برای دیدن تمامی زیبایی‌های آن، توصیه می‌کنیم مسیر خود را از تونل زیبای عشاق در پارک آب‌وآتش شروع کنید. بعد از رد شدن از فانوس دریایی، به ورودی این طبقه می‌رسید. طبقه سوم چشم‌انداز زیبا و گسترده‌ای به شمال و جنوب تهران دارد و از آن جا می‌توانید نبض پایتخت را زیر پایتان حس کنید. در 2 سمت این طبقه 2 سکو وجود دارد که در آن‌ها می‌توانید عکس‌های فوق‌العاده بگیرید.

پل طبیعت تهران چند متر است؟

بر اساس اعلام سایت سازه‌های پارچه‌ای دیبا (شرکت سازنده پل) طول پل طبیعت 270 متر است. این بنا 7950 متر مربع مساحت دارد و عرض آن در نقاط مختلف متفاوت است. عریض‌ترین قسمت پل، به ورودی طبقه سوم در پارک آب‌وآتش مربوط می‌شود که 55 متر است.

پل طبیعت تهران در چه سالی ساخته شد؟

در سال 1387 طرح مشترک لیلا عراقیان و علیرضا بهزادی از شرکت سازه‌های پارچه‌ای دیبا به عنوان طرح برگزیده مسابقه طراحی پل طبیعت تهران برگزیده شد. پروژه ساخت این پل از سال 1389 استارت خورد و در سال 1393 افتتاح شد. شرکت سازه‌های پارچه‌ای دیبا تا قبل از برنده شدن در طراحی پل طبیعت، طراحی چند پروژه دیگر مثل پل ابریشم و آمفی تئاترهای پارک آب‌وآتش را هم بر عهده داشت.

بخوانید از: بام لند تهران کجاست و چه امکاناتی دارد؟

معماری پل طبیعت

معماری پل طبیعت تهران
طراحی پایه‌ها و سازه اصلی پل به نحوی است که چند درخت درهم‌تنیده را تداعی می‌کند.

زیبایی‌های معماری پل طبیعت را می‌توان از چند جنبه بررسی کرد:

  • مثل پارک ساعی، این پل کاملاً دوستدار طبیعت است و برای ساخت آن هیچ درختی قطع نشده است. برای رسیدن به این هدف، در چند نقطه از سازه حفره‌هایی ایجاد شده تا درختان از آن‌ها عبور کنند.
  • طراحی پایه‌ها و سازه اصلی پل به نحوی است که چند درخت درهم‌تنیده و متصل به یکدیگر را تداعی می‌کند.
  • برخلاف پل‌های عادی، پل طبیعت تهران چند ورودی و خروجی دارد و در آن المان‌هایی قرار داده شده که عابران را به ایستادن و تماشا تشویق می‌کند.
  • این پل مسیر مستقیمی ندارد و قوس‌های مسیر باعث می‌شود که دیدنی‌های نقاط مختلف غیرقابل‌پیش‌بینی باشد و کشف آن‌ها از دور ممکن نیست.

طراح پل طبیعت کیست؟

لیلا عراقیان طراح جوان این پل است که هنگام طراحی آن، تنها 25 سال سن داشت. او فارغ التحصیل مهندسی معماری از دانشگاه شهید بهشتی است و فوق لیسانس خود را نیز از دانشگاه بریتیش کلمبیا گرفته است. خودش در مورد ایده طراحی پل طبیعت گفته که هنگام گشت و گذار در یکی از محله‌های قدیمی تهران، مبلی را در نزدیکی یک پل پیدا می‌کند و بعد از انتقال مبل روی پل، به این نتیجه می‌رسد که پل‌ها هم می‌توانند جایی برای ماندن و توقف باشند.

بخوانید از: پارک لاله تهران کجاست و چه جاذبه‌هایی دارد؟

نحوه دسترسی به پل طبیعت تهران با مترو، اتوبوس و …

بهترین مسیر دسترسی به پل طبیعت تهران
بهترین مسیر دسترسی به پل طبیعت تهران این است که ابتدا به میدان ونک بروید و از آنجا وارد بزرگراه حقانی شوید.

این پل در محدوده طرح ترافیک و آلودگی هوا قرار ندارد؛ اما در بیشتر روزهای هفته دسترسی به پل طبیعت تهران با ماشین شخصی کمی دشوار است و برای رسیدن به آن باید مدتی را در ترافیک ونک، همت، حقانی و خیابان‌های اطراف سر کنید. همچنین پیدا کردن جای پارک در نزدیکی پل حتی در روزهای تعطیل هم سخت است و در بیشتر مواقع پارکینگ پارک آب‌وآتش ظرفیت خالی ندارد.

بهترین مسیر دسترسی به پل طبیعت تهران این است که ابتدا به میدان ونک بروید و از آنجا وارد بزرگراه حقانی (ضلع شرقی میدان) شوید. بعد از رد کردن خیابان‌های گاندی و نلسون ماندلا (جردن)، وارد خیابان شهیدی (ضلع غربی پارک آب‌وآتش) شوید و آنجا پارک کنید.

نزدیک‌ترین مترو به پل طبیعت تهران، ایستگاه حقانی (خط یک مترو) است که در مجاورت پارک جنگلی طالقانی قرار دارد. از این ایستگاه تا پل حدود 20 دقیقه پیاده راه است. برای دسترسی با بی آر تی هم باید سوار اتوبوس‌های خط تجریش-راه آهن شوید و پس از پیاده شدن در ایستگاه ونک، کمی پیاده‌روی کنید تا به پارک آب‌وآتش و پل برسید.

بخوانید از: بهترین پارک‌های مناسب کودکان در تهران

قیمت بلیط پل طبیعت تهران چقدر است؟

شاید تصور کنید که بازدید از پل طبیعت تهران هزینه دارد و به همین دلیل احتمالاً برایتان سؤال است که قیمت ورودی پل طبیعت تهران چقدر است. بازدید از این پل هیچ هزینه‌ای ندارد.

ساعت کاری پل طبیعت تهران

ساعت کاری پل از 6:30 دقیقه صبح تا 12:30 شب است و پس از آن ورودی‌های پل مسدود می‌شوند. همچنین ممکن است در زمان بارش برف و باران شدید نیز پل بسته شود.

تفریحات پل طبیعت تهران

تفریحات پل طبیعت تهران
قدم زدن در طبقات مختلف پل و تماشای هم‌زمان چشم‌اندازهای اطراف هم خالی‌ازلطف نیست.

بزرگ‌ترین تفریح پل طبیعت همان هدف طراحان این پل است؛ یعنی شما به جای رد شدن از روی پل، بایستید، عکس بگیرید و در ارتفاع 40 متری سطح زمین، از تماشای مناظر اطراف لذت ببرید. البته قدم زدن در طبقات مختلف پل و تماشای هم‌زمان چشم‌اندازهای اطراف هم خالی‌ازلطف نیست.

به جز این تفریحات، می‌توانید در پل طبیعت شکم گردی هم کنید و به رستوران‌ها و کافه‌های طبقه اول آن سر بزنید. در فودکورت و رستوران‌های طبقه اول می‌توانید انواع غذاهای ایرانی، فرنگی و فست‌فود را میل کنید؛ اما توقع قیمت ارزان و مناسب نداشته باشید.

کافه‌های پل طبیعت و رستوران‌های جذاب

رستوران ها و کافه های پل طبیعت تهران
فودکورت پل یکی از بهترین فودکورت‌های تهران است.

تعداد زیادی کافه و رستوران در پل طبیعت وجود دارد که در این بخش به 3 مورد از آن‌ها اشاره می‌کنیم و بر اساس سلیقه و ذائقه خودتان می‌توانید بهترین رستوران پل طبیعت تهران را از میان آن‌ها انتخاب کنید.

رستوران ملل

اگر از عاشقان وعده صبحانه هستید و این وعده را پرشور و همراه با خوراکی‌های مقوی صرف می‌کنید، پیشنهاد می‌کنیم حداقل یک‌بار بوفه صبحانه رستوران ملل را امتحان کنید. البته می‌توانید در وعده‌های دیگر هم مهمان این رستوران باشید و در آن از صرف غذاهای ایرانی و فرنگی با چشم‌انداز تهران لذت ببرید.

کافه VIP

کافه‌رستوران VIP در طبقه پایین و بخش شرقی پل واقع شده و از مهمانان خود در فضای باز و تراس هم میزبانی می‌کند. این کافه‌رستوران هم صبحانه‌های مشهوری دارد.

فودکورت پل طبیعت

فودکورت پل یکی از بهترین فودکورت‌های تهران است که در آن هر نوع غذایی که بخواهید پیدا می‌شود و می‌توانید غذای موردعلاقه خود را در فضای داخلی یا باز این فودکورت میل کنید.

جاذبه‌های اطراف پل طبیعت تهران

جاذبه های نزدیک پل طبیعت تهران
گنبد مینا بزرگ‌ترین آسمان‌نمای خاورمیانه است که دز نزدیکی پل طبیعت قرار دارد.

این پل در قلب تهران واقع شده و به همین دلیل به جاذبه‌های گردشگری تهران دسترسی خوبی دارد. از میان بهترین جاذبه‌های نزدیک این پل می‌توانیم به فهرست زیر اشاره کنیم:

  • باغ کتاب و جمعه‌بازار تهران
  • بلوار میرداماد (بورس پوشاک و تجهیزات الکترونیکی)
  • مرکز خرید گاندی (یک پاساژ با تعدادی زیادی کافه‌رستوران)
  • خیابان جردن
  • گنبد مینا (بزرگ‌ترین آسمان‌نمای خاورمیانه)
  • بوستان بنادر
  • پارک ملت

جوایز و افتخارات پل طبیعت تهران

پل طبیعت تاکنون موفق به دریافت جوایز متعددی در زمینه معماری شده که از میان آن‌ها می‌توان به جایزه بنیاد آقاخان (یک میلیون دلار)، جایزه نقره‌ای IPMA پاناما، جایزه خشت طلا در روز جهانی شهرها، جایزه Architizer A آمریکا و جایزه MEIDAA اشاره کرد.

پل طبیعت تهران در شب

پل طبیعت در شب
اگر می‌خواهید زندگی شبانه در تهران را تجربه کنید، می‌توانید به پل طبیعت سری بزنید.

این پل یکی از محبوب‌ترین جاذبه‌های گردشگری تهران در شب است؛ چون نورپردازی مناسبی دارد و جاذبه‌ها و رستوران‌های اطراف آن نیز تا پاسی از شب زنده‌اند. اگر می‌خواهید زندگی شبانه در تهران را تجربه کنید، می‌توانید به پل طبیعت سری بزنید. در ادامه تعدادی از عکس‌های این پل در شب را می‌بینید:

اجاره خانه در نزدیکی پل طبیعت با شب

در این مقاله پل طبیعت تهران را به شما معرفی کردیم و از بهترین مسیر دسترسی، تفریحات، جاذبه‌های اطراف و ویژگی‌های معماری آن گفتیم. اگر ساکن تهران نیستید و می‌خواهید این جاذبه پایتخت را از نزدیک ببینید، توصیه می‌کنیم وارد صفحه اجاره ویلا و سوئیت در تهران شوید و بر اساس سلیقه و بودجه خود، یکی از اقامتگاه‌های شب در نزدیکی پل را رزرو کنید.

سؤالات متداول درباره پل طبیعت تهران

پل طبیعت تهران کجاست؟

استان تهران، تهران، میدان ونک، بزرگراه حقانی، بعد از چهارراه جهان کودک، پارک آب‌وآتش

پل طبیعت تهران در کدام منطقه است؟

پل طبیعت در منطقه 3 شهرداری تهران قرار دارد.

ساعت کاری پل طبیعت چگونه است؟

این پل از ساعت 6:30 صبح تا 12:30 شب باز است.

نظرتان را ثبت کنید

ایمیل شما با ثبت نظر نمایش داده نمی‌شود

*