۵ عادت بد مسافران که بهتر است بدانید!

0

میزبان بودن و اجاره دادن خانه، کاری ارزشمند و قابل تحسین است. بخصوص برای ما ایرانی‌ها که همیشه دوست داریم به مهمان‌هایمان خوش بگذرد. با این حال برخی مواقع میزبان‌ها مجبورند با بعضی از عادت‌های نه چندان جالب مسافران کنار بیایند. در ادامه این مطلب با شما از نکاتی صحبت می‌کنیم که بهتر است میزبانان درباره آنها بیشتر بدانند:

روشن گذاشتن چراغ‌های خانه

بسیاری از مسافران این عادت را دارند که بعد از ترک اتاق یا خانه، چراغ را روشن نگه دارند. این یک عادت ناسازگار با محیط زیست است و به دلیل هزینه بالای برق در بسیاری از کشورها، برای میزبانان گران تمام خواهد شد. فراموش نکنید که بیش از 65 درصد مصرف برق در خانه‌ها، از چراغ‌های روشنی می‌آید که مخصوصآ در زمان اوج مصرف (از ساعت 19 تا 23 و در برخی فصول از ساعت 20 تا 24) خاموش نشده‌اند.

روشن گذاشتن تلویزیون

روشن گذاشتن تلویزیون
روشن گذاشتن تلویزیون

کاملاً قابل درک است که برخی از افراد وقتی نوعی صدا در اطرافشان وجود دارد، احساس راحتی می‌کنند. در حقیقت بسیاری از افراد با روشن بودن تلویزیون و پخش صدا، احساس امنیت می‌کنند و ترجیح می‌دهند فضای خانه در سکوت مطلق نباشد. شاید این یکی از مهمترین دلایلی است که مسافرانِ زیادی تلویزیون را روشن نگه می‌دارند و هرگز دوست ندارند آن را خاموش کنند.

این عادت می‌تواند مانند روشن نگه داشتن چراغ اتاق، برای میزبان هزینه‌بر و اذیت کننده باشد. ضمن اینکه بسیاری از متخصصان اعتقاد دارند که در صورت استفاده بهینه از تلویزیون، عمر این وسیله بیشتر خواهد بود.

دور نریختن باقیمانده غذا

برای بسیاری از میزبانان، این موضوع یکی از آزاردهنده‌ترین عادت‌های مسافران است؛ البته که هیچ کس هم نمی‌تواند آنها را سرزنش کند. به یاد داشته باشید که تمام مهمانان به عنوان یک مسافر، تعهدات و حقوقی دارند. یکی از وظایف آنها این است که خانه را تمیز و بدون باقی مانده غذا تحویل دهند. باقی گذاشتن غذا در هرجایی می‌تواند منزجر کننده باشد و باعث جمع شدن انواع مختلفی از حشرات و میکروب‌ها شود.

تمیز نکردن ظروف آشپزخانه

ظروف کثیف آشپزخانه
ظروف کثیف آشپزخانه

یکی دیگر از عادت‌هایی که بیشتر میزبان‌ها از آن متنفرند، باقی گذاشتن ظرف‌های استفاده شده یا کثیف است. اگر در اقامتگاه ماشین ظرفشویی وجود دارد، گذاشتن ظرفهای آلوده در آن تنها 60 ثانیه طول می‌کشد. ضمن اینکه شستن ظرفها بدون ماشین هم چندان وقت گیر نیست. همانطور که گفتیم مسافران موظفند خانه را تمیز و بدون آلودگی به میزبان تحویل دهند.

سیگار کشیدن در اقامتگاه

اگر در قوانین اجاره خانه به سیگار نکشیدن اشاره شده است و مسافران با آن توافق کرده‌اند، پس باید چنین موضوعی بدون چون و چرا رعایت شود. در هر صورت، سیگار کشیدن در اقامتگاه به خصوص بدون درخواست یا اجازه، می‌تواند بی‌ادبانه و یا بی‌احترامی باشد. علاوه بر این، باید در نظر داشت که بوی سیگار به راحتی در وسایل و مبلمان خانه نفوذ می‌کند و می‌تواند رایحه اقامتگاه را تغییر دهد.

رفتار درست و مناسب میزبان

میزبان‌های حرفه‌ای که اقامتگاه‌های پرطرفداری دارند، احتمالآ هرروز با چنین مواردی سروکله می‌زنند. اگر دوست دارید که به عنوان یک میزبان در چنین موقعیت‌هایی قرار نگیرید، باید قوانین خانه را ساده و دقیق بنویسید و آنها را به بهترین شکل به مسافران منتقل کنید. برای انجام این منظور می‌توانید این نکات را در نظر بگیرید:

  • قوانین خانه را به طور واضح و مشخص در صفحه وبسایت شب یا هر صفحه مجازی دیگری که دارید، بنویسید.
  • می‌توانید در این زمینه چند یادداشت دوستانه و کوچک در خانه بگذارید تا مسافران آنها را ببینند و بخوانند.
  • هنگام استقبال از مسافران در زمان ورود، مهم ترین قوانین خانه را مودبانه و دوستانه با آنها در میان بگذارید.
  • مهم نیست که قوانین شما چقدر سخت گیرانه و جدی است. اگر آنها را شفاف و با صمیمیت بیان کنید، مسافران از آن استقبال خواهند کرد و با احترام به قوانین و گذاشتن نظر مثبت پس از خروج، از شما قدردانی می‌کنند.

ترجمه و نگارش: شبنم بهروز

نظرتان را ثبت کنید

ایمیل شما با ثبت نظر نمایش داده نمی‌شود

*

بنر نصب اپلیکیشن شب