دیدنی‌ترین جاذبه‌های تاریخی شیراز را بشناسید!

0

اگر از تعریف‌های دیگران و “خوشا شیراز و وضعِ بی‌مثالش” عبور کنیم و در بی‌طرف‌ترین حالتِ ممکن به جذابیت‌های ایران‌گردی  و بیشترین اشتیاقِ مسافران در بازدید از شهرهای ایران نگاهی بیندازیم، شیراز باز هم یکی از شهرهایی است که در صدر محبوبیت قرار می‌گیرد.

تجربه بازدید از دیدنی‌ترین جاذبه‌های تاریخی شیراز، شیرین‌ترین تجربه مسافرانِ این شهر است؛ حتی اگر بارِ چندمی باشد که مسافر شیراز هستند و با جاذبه‌های شیراز به زبانِ چشم و دل آشنایی دارند!

این مقاله راهنمای کاملی برای سفر به شهر شیراز و بهارنارنج‌ها است؛ برای احترام به قدم‌های خودتان به‌عنوانِ مسافرِ شیراز و برای به یادگار گذاشتنِ میراثِ باشکوهِ این شهر در تمام لحظه‌های سفر، مطالعه آن را از خودتان دریغ نکنید!

باغ عفیف‌آباد؛ این تکه از بهشت سوغاتِ صفویه است!

 

باغ عفیف آباد شیراز

محال است اهل سفر و بازدید از جاذبه های تاریخی باشید و اسم باغ عفیف‌آباد شیراز به گوش‌تان نخورده باشد؛ البته باغ عفیف‌آباد به باغ گلشن هم مشهور است. این باغ که یادگار دوران صفویه محسوب می‌شود، تغییرات بسیاری در سال‌های حیات خود داشته و چیزی که امروزه از آن برجای مانده ، شاهکارِ دست‌های معماران شیرازی است. ?

عفیف‌آباد بعدها به بانویی با نام عفیفه خانم سپرده شد که به جهت ایجاد تحولات موثر در باغ، این‌روزها با نام ایشان شناخته می‌شود. مجموعه باغ عفیف‌آباد شیراز، سلطنتی‌ترین کاخی است که می‌توانید تصورکنید! در باغ عمارتی دوطبقه وجود دارد که معماریِ آن‌ها با باغ ارم شیراز شباهت‌های بسیار دارد. از سویی دیگر اتاق‌های تودر تو و تالارهای جذاب به‌همراه موزه نظامی باغ عفیف‌آباد از دیگر بخش‌های دیدنیِ باغ به‌شمار می‌روند.

البته وجود حمام و قهوه‌خانه سنتی که میراث دوران قاجار است و موزه عبرت که یادگار دوران پهلوی است، از دیگر بهانه‌هایی است که به‌واسطه آن‌ها پیشنهاد می‌کنیم تماشای این باغ هزار رنگ را مخصوصا در فصل بهار از دست ندهید!

آدرس: شیراز، انتهای خیابان عفیف‌آباد

باغ ارم شیراز؛ این‌جا از وسوسه عکاسی رها نمی‌شوید!

 

باغ ارم شیراز

باغ ارم شیراز جایی برای آرامش و درعین‌حال، حیرت‌زدگی مسافران شیراز است! باغ ارم ظاهرا میراث سلجوقیان است که فرمان ساختش در آن دوران به لطفِ حاکم فارس صادر شد. ? باغ ارم شیراز، ترکیب محشری از معماری سنتی و هنر تلفیقیِ ایرانی‌ها است که همین جذابیت‌ها باعث شد این باغ در فهرست میراث جهانی یونسکو هم ثبت شود. در این باغ باید نفس‌های‌تان عمیق باشد؛ به چشم‌های‌تان ترجیحا فرصت پلک‌زدن ندهید! البته آرایش گل‌ها و فضای آمیخته با عطر بهارنارنج، به‌خودی‌خود فرصت پلک‌زدن را از شما می‌گیرند! ?

 

این جملات اغراق نیست! طبق نقل‌قول‌های گردشگران خارجی و ایرانی عین حقیقت است!!!

در باغ ارم شما شاهد متنوع‌ترین جلوه‌های معماری هستید! انواع گچ‌بری، کاشی‌کاری‌های هفت رنگ، ستون‌های سنگی و منبت‌کاری که در نهایت باغ ارم شیراز را به یکی از جذاب‌ترین دیدنی‌های شیراز تبدیل کرده‌اند.

آدرس: شیراز، خیابان ارم، نزدیک به میدان ارم و مجموعه‌ دانشگاه شیراز

پاسارگاد؛ میراثِ باشکوه کوروش کبیر

 

پاسارگاد شیراز

شهر پاسارگاد در دامنه کوه‌هاي سربه فلک کشيده زاگرس قرار گرفته است. شهری که به‌لطف وجود مقبره کوروش کبیر، دل‌دادگان بسیاری دارد و درحقیقت جايي است که هخامنش در آن ريشه دوانده است. پاسارگاد شیراز، به قدری کهن‌سال است که ممکن است با دیدنش احساساتی شوید!

این بنا یادگار جنگ و صلح های بسیاری در طول قرن‌های مختلف بوده است که به‌واسطه همین‌ها، مامن زخم‌های بی‌پایان است ?

پاسارگاد شیراز، از جذاب‌ترین دیدنی‌های تاریخی شیراز است که آرامگاه کمبوجیه و کوروش کبیر هم به‌شمار می‌رود؛ اما بازدید از کاخ‌های فوق‌العاده ارزشمندِ آن مانند دوکوشک، کاخ اختصاصی، کاروان‌سرای مضفری، پل سنگی و دیگر موارد هم نباید به فراموشی سپرده شود.

آدرس: حدفاصل اصفهان و شیراز، در فاصله 21 کیلومتری از سعادت شهر

باغ دل‌گشا؛ جایی برای گشایشِ دل و رهاییِ جان!

 

باغ دلگشا شیراز

رمز و رازِ زیباییِ باغ دل‌گشا که در نزدیکی آرامگاه سعدی شیرازی قرار دارد، بر هیچ‌کس پوشیده نیست. حتی نقل شده است که تیمور گورکانی بعد از بازدید از باغ، دستور داد در سمرقند هم باغی شبیه دل‌گشا را طراحی کنند که محل استراحت و آسایش بزرگان باشد؛ درست مثل همین باغِ دل‌گشای خودمان که از جاذبه‌های تاریخی شیراز است و نور چشم حاکمان ادوار مختلف بوده است.

باغ دل‌گشا با درختان پرتقال و بهارنارنج پیوندی دیرینه دارد؛ البته از وسعت عمارت داخل باغ هم نمی‌توان گذشت که در زمان کریم خان زند به نهایت شکوه و جلالش رسید!

اگر مسافر شیراز هستید، موزه دل‌گشا هم تجربه بازدید هیجان‌انگیزی خواهد بود؛ موزه‌ای که میزبان آثار قدیمی ارزشمند است و تکه‌ای از تاریخ را در دل خود دارد.

اگر شیفته معماری هنرمندانه شیرازی‌ها هستید تجربه تماشای این آیینه‌کاری و گچ‌بری‌های شگفت‌انگیز را در باغ دل‌گشای شیراز از دست ندهید!

آدرس: شیراز، بلوار بوستان

پرسپولیس یا تخت جمشید؛ آیینه فرهنگ و تجلیِ تاریخ!

 

تخت جمشید شیراز
تخت جمشید شیراز

برای معرفی تخت جمشید نیاز به مقدمه‌چینی نیست! یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های تاریخی شیراز، پرسپولیس یا همان تخت جمشیدی است که میراث فرهنگ چندهزار ساله ایرانیان است. تخت جمشید را هم مانند پاسارگاد منسوب به هخامنشیان می‌دانند. جالب است بدانید که این مکان برای برگزاری جشن‌های باستانی ایران طراحی و شاخته شده است که بعداز گذشت سال‌ها، هنوز هم شکوهِ معماری ایران خوانده می‌شود.

کاخ آپادانا، کاخ هدیش، کاخ ملکه، کاخ اختصاصی داریوش در کنار کاخ‌های مشهور دیگر و البته موزه کهن تخت جمشید، از دیگر دیدنی‌های تاریخی شیراز هستند که در این محل قرار گرفته‌اند.

آدرس: ۱۱ کیلومتری شمال شرقی شهر مرودشت، ۷۰ کیلومتری شمال شرقی شیراز

 

عمارت شاپوری به عنوان جاذبه های تاریخی شیراز؛ تجلی ایده‌های بدیع در معماریِ ایران!

 

عمارت شاپوری شیراز

عمارت شاپوری شیراز یکی دیگر از جاذبه‌های تاریخی ارزشمندِ شیراز محسوب می‌شود که یادگار دوران پهلوی است. این عمارت که در فهرست آثار تاریخی ملی به ثبت رسیده است و به لطف معماری ایرانی، اروپایی‌اش حسابی ارزش تماشا دارد!

معماران ایرانی در این عمارت برای اولین بار در تاریخِ معماریِ ایران، بالکن را طراحی کردند که همین موضوع باعث جلب نظر گردشگران داخلی و خارجی خواهد بود.

آدرس: شیراز، خیابان کریم‌خان زند، خیابان انوری، تقاطع اهلی

خانه پرهامی؛ تجربه نوستالژیک‌ترین اقامت در شیراز

 

خانه پرهامی شیراز

خانه پرهامی شیراز محل اقامتی با ظرافت‌های سنتی شیراز قدیم است. اگر به دنبال زرق و برق‌های مرسوم در هتل‌های آن‌چنانی نیستید و صرفا برای صرف غذاهای اروپایی به رستوران نمی‌روید، اینجا محلی است که بوی نان تازه و غذاهای محلی هوش از سرتان می‌برد و زندگی، با تمام سادگی‌اش در آن جریان دارد!

 

خانه سنتی پرهامی یک جاذبه تاریخی تمام‌عیار در شیراز است؛ بنابراین اگر سفری به مقصدِ شیراز در پیش دارید، اقامت در این خانه می‌تواند جذاب‌ترین قسمت سفرتان باشد! البته که میتوانید با رزرو سوئیت در شیراز از سایت شب ، اقامتی دل انگیز را در تمام اقامتگاه های شیراز تجربه کنید.

آدرس: شیراز، خیابان لطفعلی‌خان زند، بعد از سه‌راه احمدی گود عربان، مقابل مسجد نصیرالملک

باغ تخت شیراز؛ نمونه‌ای از زیباترین باغ‌آرایی در ایران!

 

باغ تخت شیراز

یکی از باشکوه‌ترین آثار تاریخی شیراز، باغ تخت یا باغ قراجه شیراز است که باغ‌آراییِ بی‌نظیرش حیرت‌زده‌تان می‌کند. این باغ در شمال شیراز و 9طبقه فوق‌العاده محکم بنا شد که به‌واسطه موقعیت مکانی‌اش دژی مستحکم برای دفاع هم محسوب می‌شد.?

البته این‌روزها تنها دلیل بازدید گردشگران از این باغ، فضای سرسبز و باصفای آن است.

جالب است بدانید جهان‌گردی فرانسوی باغ تخت شیراز را بسیار تحسین کرده است و گل‌آراییِ آن را از نمونه‌های بی‌همتای روزگار خود دانسته است.

آدرس: شیراز، دامنه کوه بابا کوهی

نارنجستان قوام شیراز؛ تجلی هفت هنرِ اصیلِ ایرانی!

 

باغ نارنجستان قوام شیراز

باغ نارنجستان قوام شیراز، از دیدنی‌ترین جاذبه‌های تاریخی شیراز است که قاجاریان به یادگار گذاشته‌اند. کافی است قدم در باغ نارنجستان بگذارید تا از عطر بهارنارنج‌ها مست شوید! این باغ  معماری جالب‌توجهی هم دارد که اوج جلوه‌گری‌اش را می‌توانید در موزه‌ باغ به تماشا بنشینید.

مهم‌ترین بهانه پیشنهاد ما برای بازدید از باغ نارنجستان قوام، تجلی هفت هنر ارزشمند ایرانی است که در مکان‌های تاریخی دیگر کم‌تر دیده شده‌اند؛ نارنجستان قوام تلفیقی هنرمندانه از حجاری، آجرکاری، آینه‌کاری، منبت‌کاری، نقاشی سنتی، معرق‌کاری و گچ‌بری است که بدون شک ارزش دیدن دارند؛ آن‌هم قطعا بیش از یک بار!

آدرس: شیراز، خیابان لطفعلی‌خان زند

حمام وکیل شیراز؛ باظرافت‌ترین بافتِ سنتی در معماریِ ایران

 

حمام وکیل شیراز

حمام وکیل شیراز صرفا یک حمام ساده نیست و از مشهورترین دیدنی‌های تاریخی شیراز به‌شمار می‌رود. بازدید از این حمام که  به دستور کریم‌خان زند به‌عنوان حمام عمومی طراحی شد، یکی از تجربه‌های جالب توجه مسافران شیراز است.

البته این را هم درنظر داشته باشید که حمام وکیل از بزرگ‌ترین حمام‌های زمان خود بوده است و اصول معماری منحصربه‌فرد و تحسین‌برانگیزی هم دارد.

آدرس: شیراز، خیابان طالقانی، غرب مسجد و بازار وکیل

مسجد نصیرالملک؛ تماشایی‌ترین مسجد شیراز

 

مسجد نصیرالملک شیراز

مسجد نصیرالملک شیراز با ورودی دلبر و صحن باشکوه و شبستان‌های ماورایی‌اش از دیدنی‌های تاریخی شیراز است که هیچ بهانه‌ای برای بازدید نکردن از آن جایز نیست!

درحقیقت با بازدید از این مسجد، شما شاهد یکی از تماشایی‌ترین معماری‌های اسلامی در ایران هستید که به‌لطف شیشه‌های رنگی، کاشی‌کاری‌های فوق‌العاده و طاق‌های بلندبالا، حجت را بر  این زیباییِ شگفت‌انگیزتمام می‌کند.

گردشگران در مسجد نصیرالملک شاهد عبور نور از شیشه‌های رنگی و انعکاسِ آن بر فرش‌های ایرانی هستند که یکی از حیرت‌انگیزترین شکارِ لحظه‌ها از لنز دوربین گردشگران خارجی است!

آدرس: شیراز، محله گودعربان، خیابان لطفعلی‌خان زند

ارگ کریم‌خان؛ این قلعه مطمئنا سحرآمیز است!

 

ارگ-کریم-خان شیراز

ارگ کریم‌خان قلعه‌ای است که به دستور مستقیم کریم‌خان زند جهت سکونت او در شیراز ساخته شد.  معماران این قلعه با نهایت مهارت خود آن را ساختند تا به مکانی قابل اطمینان برای دفاع از حاکم وقت در برابر خطرهای احتمالی تبدیل شود.

اتاق‌های ارگ به هم‌دیگر راه دارند و هرکدام با کاربری مخصوصی طراحی شده اند.?

مثل همیشه حضور نور سخاوتمند خورشید در تکمیل زیباییِ معماری سنتی جایگاه ویژه‌ای دارد؛ این موضوع را از نوازش شیشه‌های رنگی به‌لطف آفتابی که درون اتاق‌های ارگ کریم‌خان می‌تابد، متوجه می‌شویم!

آدرس: شیراز، شمال شرق میدان شهدا

موزه موسیقی شیراز؛ یک مکان خاص برای هنردوستان!

 

موزه موسیقی شیراز

از بناهای قدیمی دوره قاجار با عنوان موزه موسیقی شیراز، محل فوق العاده‌ای برای هنردوستان و اهالی موسیقی است. این خانه قدیمی اتاق‌های متعددی با بافت کاملا سنتی دارد که در هر یک از آن‌ها اتفاقات هیجان‌انگیز و مرتبط با موسیقی رقم می‌خورد.

یکی از اتاق‌های این موزه مربوط به موسیقی ملل است و تاریخ موسیقی کلاسیک تا معاصر، آهنگسازان مشهور و نوازندگان محبوب جهان را در چشم بهم‌زدنی در برابرِ شما مجسم می‌کند.?

این موزه چهار اتاق تو در تو هم دارد که در آن‌ها به معرفی انواع سازهای ایرانی می‌پردازند. به همه این‌ها یک استودیوی فوق‌العاده مجهز موسیقی را هم اضافه کنید که فضایی را برای تدریس دروس موسیقی و ضبط موسیقی برای دوست‌داران این عرصه فراهم کرده است.

آدرس: شیراز، پشت مسجد شهدا، میدان شاه‌چراغ

 

در این مقاله سفری کوتاه به شیرازی داشتیم که با جاذبه‌های تاریخی بی‌نظیرش مشهور است؛ سفری که اگر رسم زندگی اجازه می‌داد، به‌طور حتم ترجیح می‌دادید بدون بلیطِ بازگشت و برای همیشه باشد!

البته درکنارِ دیدنی‌ترین جاذبه‌های تاریخیِ شیراز، می‌توانید از جاذبه‌های مدرن‌تر مانند کافه و رستوران‌های مشهور شیراز هم دیدن کنید و لذت سفر را بر خود تمام کنید! سایت شب با اجاره سوئیت و ویلا در شیراز همراه شماست…

 

نظرتان را ثبت کنید

ایمیل شما با ثبت نظر نمایش داده نمی‌شود

*

بنر نصب اپلیکیشن شب