جاذبه‌های گردشگری چادگان؛ چرا باید به چادگان سفر کرد؟

0

میدانیم که چادگان یکی از شهرستان‌هایی است که در استان تاریخی و کهن اصفهان قرار گرفته است. این منطقه، آب و هوایی بسیار معتدل و لذت بخش دارد. وجود طبیعت بکر و سر سبز در کنار امکانات رفاهی مناسب، موجب شده تا این منطقه به یکی از دیدنی‌ها و جاذبه‌های گردشگری نه تنها در اصفهان، که در سراسر کشور تبدیل شود.

تاریخچه چادگان

جاهای دیدنی چادگان

پیش از ورود و سفر به چادگان لازم است اندکی با تاریخچه این شهر آشنا شوید. لازم است بدانید که چادگان در زمان‌های قدیم با عنوان پاراتاک شناخته می‌شده و در میان مردم به این نام، معروف بوده است و سپس به مرور زمان، نام آن به چادگان، تغییر یافته است. این نام از دو بخش “چاد” به معنای شیار و یا شکاف در زبان ترکی و “گان” که نوعی پسوند نسبت است، به وجود آمده است. طبق برخی از نقل قول‌ها در زمان پادشاهان صفوی، ترک زبانان به این منطقه کوچانده شدند. این اقوام پس از کوچ به این منطقه، به دلیل شرایط آب و هوایی بسیار مناسب در شهر چادگان، سکنی گزیدند و ماندگار شدند. در حقیقت می‌توان گفت دلیل اصلی پیدایش این منطقه، شرایط مناسب محیطی آن بوده است ?

معرفی جاهای دیدنی چادگان

در این بخش قصد داریم به معرفی برخی از جاذبه های چادگان بپردازیم و سپس سوغاتی‌های مهم این شهر و موقعیت جغرافیایی و دسترسی به آن را مورد بررسی قرار دهیم.

دریاچه سد زاینده رود در چادگان

سد چادگان

یکی از جاذبه‌های چادگان، دریاچه سد زاینده رود است که مساحتی در حدود 45 کیلومتر دارد. لازم به ذکر است که ارتفاع دریاچه سد زاینده رود، چیزی در حدود 2000 متر از سطح آب است. این سد بزرگ و دیدنی، در سال 1349 بر روی رودخانه زاینده رود ساخته شد. هدف از ساختن این سد این بود که از طریق آن، آب آشامیدنی استان اصفهان و استان همجوار آن، چهار محال و بختیاری و هم‌چنین استان یزد، تامین شود و از طرف دیگر، آب مورد نیاز در بخش کشاورزی حوضه آب زاینده رود نیز تامین گردد ? حجم این سد در بیشترین زمان آن، 1470 میلیون کیلومتر مربع است و این سد در حدود 1090 میلیون کیلومتر مربع حجم مفید دارد. اما در حال حاضر به دلیل بی آبی، این میزان از آب کاهش بسیار زیادی یافته است. ولی در هر حال جاذبه‌ای بسیار مناسب برای گردشگران و مسافرانی است که به این منطقه سفر می‌کنند. اجاره ویلا در چادگان به دلیل همین جاذبه ها با استقبال زیادی مواجه شده است.

دهکده توریستی چادگان

دهکده توریستی، از دیگر اماکن دیدنی چادگان به شمار می‌رود. این دهکده یک از زیباترین تفریحگاه‌ها در استان اصفهان محسوب می‌شود که در ساحل پشت دریاچه سد زاینده رود واقع شده است. در این مجموعه، امکانات رفاهی بسیار قابل توجهی برای مسافران در نظر گرفته شده است از جمله این امکانات می‌توان به اسکله قایق‌رانی و زمین ورزش و هم‌چنین استخر اشاره کرد. با سفر به منطقه خوش آب و هوای چادگان، می‌توانید از مراکز و مجموعه‌های تجاری آن نیز بازدید کنید و یا با گردش در رستوران‌های دهکده، طعم غذاهای مختلف را امتحان کنید. از طرف دیگر می‌توانید در چایخانه‌های سنتی دهکده توریستی چادگان، اندکی چای بنوشید ?

دهکده توریستی چادگان

آرامگاه کاوه آهنگر در چادگان

از دیگر جاهای دیدنی چادگان می‌توان به آرامگاه کاوه آهنگر اشاره کرد. لازم است بدانید که در شهر چادگان، روستایی وجود دارد که در حال حاضر با عنوان مشهد کاوه و یا دهستان کاوه نیز شناخته می‌شود. طبق برخی از نقل قول‌ها نام این روستا در ابتدا کودلیه بوده است. اما به دلیل حضور کاوه آهنگر در این شهر و قیام معروف وی، نام این روستا نیز به نام کاوه آهنگر تغییر پیدا کرده است. از طرف دیگر لازم به ذکر است که در این روستا در حال حاضر آرامگاه کاوه آهنگر و پسرش نیز قرار گرفته است و عده زیادی از اهالی و مسافران با ورود به این منطقه بر مزار و آرامگاه کاوه نیز حاضر می‌شوند⚰️

خانه معظم الملک

خانه معظم چادگان

خانه معظم الملک که با نام کامل خانه معظم الملک میر پنج نیز شناخته می‌شود نام یکی دیگر از جاذبه‌‌های چادگان برای گردشگری و مسافرت است. این خانه ساخت و سازی بسیار قدیمی دارد و از یک زیر زمین، چندین تالار و چند اتاق بزرگ تشکیل شده است. یکی از دیدنی‌های جالب توجه در این ساختمان قدیمی، دیوارهای آن است که با نقوش و آیینه کاری‌های بسیار ظریف و زیبا تزئین شده است. لازم است بدانید که به دلیل موقعیت کوهستانی این منطقه و به منظور جلوگیری کردن از ورود سرما به داخل ساختمان، در مقابل ایوان اتاق خواب این خانه، دیواره‌های شیشه‌ای و رنگارنگی تدارک دیده شده است. این شیشه‌ها به صورت قرینه با یکدیگر قرار گرفته‌اند تا بتوانند از ساختمان در مقابل نفوذ سرما محافظت کنند.

بخش انالوجه چادگان

انالوجه نام یک روستا است که از توابع و بخش‌های شهرستان چادگان به شمار می‌رود. مردم این روستا اصالتا ترک زبان هستند و از ایلات شیرازی بوده‌اند که به این منطقه مهاجرت کرده‌اند و سپس در آن سکنی گزیده‌اند. لازم است بدانید که نام اصلی این منطقه، ایلچه بوده و پس از مدت زمانی به آنالوچه و سپس انالوجه تغییر نام داده است و اکنون از جاذبه‌های توریستی شهرستان چادگان به شمار می‌رود.

موقعیت جغرافیایی چادگان و مسیر دسترسی به آن

چادگان

شهرستان چادگان چیزی در حدود 115 کیلومتر با شهر اصفهان فاصله داشته و خود منطقه چادگان، مساحت 1200 کیلومتری دارد. چادگان از سمت شمال و شمال شرق به شهرستان‌هایی مانند تیران و کرون می‌رسد و از سمت شمال غرب و غرب با شهرستان‌های فریدون شهر و فریدن، همسایه است. هم‌چنین این شهر از سمت جنوب به استان جهار محال و بختیاری متصل می‌شود. بنابراین در صورتی که قصد داشته باشید از سمت غرب کشور به چادگان مسافرت کنید باید از بزرگراه شماره 62 استفاده کنید ? پس از طی کردن مسیری در حدود 42 کیلومتر در این بزرگراه، به ورودی شهرستان چادگان می‌رسید. در این موقعیت لازم است 35 کیلومتر دیگر را نیز رانندگی کنید تا به شهر چادگان وارد شوید.

سوغات شهر چادگان

یکی از مهم‌ترین سوغاتی‌هایی که می‌توانید در شهر چادگان برای اقوام و خویشان خود خریداری کنید و به رسم یادگار، هدیه دهید گلیم و قالی است. هم‌چنین در این شهر می‌توانید انواع مختلفی از محصولات کشاورزی و دامداری را نیز خریداری کنید و به دیگران هدیه دهید. پنیر و دوغ محلی این منطقه، زبانزد خاص و عام است.

آب و هوای چادگان و بهترین زمان سفر به چادگان

چادگان در منطقه‌ای کوهستانی واقع شده و با زاینده رود نیز مجاور است. بنابراین آب و هوایی بسیار خنک و مدیترانه‌ای دارد. همین عامل باعث شده تا عده زیادی از افراد، فصل بهار و تابستان را بهترین فصول برای سفر به این منطقه بدانند. اما این منطقه، در دیگر فصول دیگر سال نیز بسیار زیبا و تماشایی است ? به ویژه در فصل پاییز و یا اواخر زمستان که در این منطقه، بارش‌های زیادی صورت می‌گیرد و دریاچه سد زاینده رود بسیار پر آب و دیدنی می‌شود.

مطمئنا دغدغه اصلی برای سفر به این شهر، اجاره ویلا چادگان است که سایت شب با ارائه بهترین منازل و آپارتمان های ویلایی دربست مطمئن و امن در این شهر، خیال مسافران را از سفری آسان، راحت کرده است.

نظرتان را ثبت کنید

ایمیل شما با ثبت نظر نمایش داده نمی‌شود

*

بنر نصب اپلیکیشن شب