راهکارهای ساده برای داشتن اقامتگاهی 5 ستاره از زبان میزبانان

0

“امیری” و “سیاوشانی” از جمله میزبان‌های موفق و کارآفرینی هستند که با کمک وبسایت شب کسب و کار خودشان را راه انداخته‌اند. این دو میزبان که در طراحی داخلی خانه مهارت دارند، با ساختن اقامتگاه‌های پرطرفدار توانسته‌اند میزبان حدود 300 گردشگر و مسافر باشند. در صفحه کاری این دو میزبان در اینستاگرم بیش از 80 هزار فالوئر دارد و مجموعه‌ای از عکس‌ و دکوراسیون اقامتگاه‌ها در این صفحه به اشتراک گذاشته می‌شود. این میزبانان در این مقاله با ما از داستان و نکات تخصصی خود در به یاد ماندنی کردن اقامتگاه صحبت می‌کنند.

شروع میزبانی

آقای امیری و آقای سیاوشانی شروع داستان میزبانی خود را اینگونه تعریف می‌کنند:

آقای امیری: « برای ما، راه‌اندازی کسب ‌و کار میزبانی در وبسایت شب و تاسیس یک شرکت طراحی داخلی، حادثه‌ای خوشحال کننده بود. در سال 1395، ما از شهر شیراز به تهران نقل مکان کردیم – جایی که آقای امیری در آنجا دوران کودکی‌اش را گذراند. ما در این شهرِ جدید فضای بیشتری می‌خواستیم و به دنبال خانه‌ای می‌گشتیم که بتوانیم در آن مستقر شویم و کاری برای خودمان دست و پا کنیم.» ?

آقای سیاوشانی: « ما یک خانه سه خوابه خریدیم. با این وجود مقداری بدهی برایمان باقی مانده بود که باید می‌پرداختیم. علاقه‌ای هم نداشتیم که با پیدا کردن یک همخانه همیشگی، از او برای پرداخت بدهی کمک بگیریم »

آقای امیری: «یکی از دوستانم کسی را می‌شناخت که طبقه‌ی بالا و اضافه خود را در وبسایت شب قرار داده بود. او به ما پیشنهاد کرد که می‌توانیم خانه خود را در برخی مواقع سال به مسافران کرایه دهیم. در آن زمان ما حتی نمی‌دانستیم که سایت شب چیست. با خودمان فکر کردیم که اگر بتوانیم فقط 10 شب در سال، اتاقمان را در اختیار مسافران بگذاریم، همه چیز به خوبی پیش خواهد رفت.»

آقای سیاوشانی: « بعد از آن پیشنهادات زیادی از سمت مسافران برای رزرو به سمت ما سرازیر شد. کمی بعد تصمیم گرفتیم تا برای پرداخت کامل بدهی، تمام خانه را برای اجاره مسافران و گردشگران بگذاریم. کار به جایی رسید که خودمان مدتی در متل‌های کوچک شهر می‌ماندیم و خانه در اختیار مسافران قرار می‌گرفت. موضوعی که به هیچ‌وجه درست نبود!»

میزبانی نوعی هنر و خلاقیت است

اقامتگاه زیبا

کد این اقامتگاه در سایت شب:49914

آقای امیری: « سرانجام بدهی خود را پرداخت کردیم و در نهایت خانه دیگری خریدیم. در طول سال‌های بعدی، خانه‌های دیگری را گرفتیم و فروختیم اما همچنان خانه‌های دلخواهمان را ( به خصوص در مناطق ییلاقی مثل کردان و اطراف تهران ) در وبسایت شب برای کرایه می‌گذاشتیم. تجربه ما در اجاره دادن باعث شد تا کارهای خود را رها کنیم، استودیوی طراحی داخلی خودمان را بسازیم، یک برند برای اجاره اقامتگاه درست کنیم و پیج و وبلاگ خودمان را راه اندازی کنیم.»

آقای سیاوشانی: « میزبانی‌های مختلف باعث شد تا به ایجاد یک تجربه خاص برای مسافران اهمیت دهیم. اشتیاق به مهمان نوازی و دیدن مسافران و افراد جدید، به ما کمک کرد تا با این راه، زندگی‌ای بسازیم که واقعاً دوستش داریم. به عنوان یک میزبان، صرف نظر از اینکه چه نوع اقامتگاهی دارید، اگر بتوانید تجربه‌ای دوست داشتنی برای مسافران فراهم کنید، حتمآ نظرات مثبت فراوان و گردشگران علاقه‌مند بسیاری را به سمت خانه خود روانه می‌کنید.»

1. انتظارات واقعی بسازید

آقای امیری: «یکی از رازهای دریافت نظرات خوب این است که انتظارات مهمانان را قبل از رزرو کردن مشخص کنید. مثلآ خانه‌های ما قدیمی هستند و کارهای زیادی انجام داده‌ایم تا راحت و زیبا باشند. اما آنها کامل نیستند. پس ما سعی می‌کنیم تا آنجا که ممکن است اطلاعات بیشتری درباره وضعیت خانه‌ها ارائه دهیم. مثلآ کف و دربهای خانه به دلیل قدیمی بودن، صدا می‌دهند و ما این موضوع را در وبسایت شب با مسافران در میان گذاشته‌ایم.»

آقای سیاوشانی: « یا به گردشگران می‌گوییم که حمام‌های خانه کوچک هستند. یا یکی از واحدهای ما دیواری مشترک با همسایه دارد. بنابراین مسافران باید بدانند که سر و صدای بلند و مهمانی در آنها امکان پذیر نیست.»

آقای امیری: «ما همچنین یک وان قدیمی داریم که کمی بالاتر از سطح زمین قرار دارد. این موضوع را حتمآ با تمام مسافران مطرح می‌کنیم چون ممکن است برخی از آنها دچار مشکلات حرکتی باشند. مطرح کردن این نکات شاید برای بعضی خوشایند نباشد و برخی دیگر ممکن است اهمیتی ندهند. اما ما درباره این ویژگی‌ها صحبت می‌کنیم تا مسافران انتظارات واقعی از خانه داشته باشند.»

2. پاسخگوی مسافران باشید

آقای سیاوشانی: «ارتباط سریع و واضح با مهمانان بخش مهمی از تجربه میزبانی موفق است. این موضوع به مهمانان نشان می‌دهد که شما به همه چیز دقت می‌کنید!.»

آقای امیری:« مسافران فقط برای مدت کوتاهی با شما می‌مانند. پس قرار نیست که نیمی از زمان سفرشان را بدون گرفتن جواب از شما یا رفع مشکل بگذرانند. ما از آن دسته میزبانانی هستیم که در 5 دقیقه به سوالات یا درخواست‌های مهمانان پاسخ می‌دهیم. اگر فکر می‌کنید که نمی‌توانید در مدت زمان معقول به مسافران پاسخ دهید، شاید بهتر باشد که از یک کمک میزبان مشترک برای پیام‌ها و ایمیل‌هایتان استفاده کنید.

ما هر کاری از دستمان بر می‌آید انجام می‌دهیم تا به مسافران نشان دهیم که پیش آنها هستیم و حضور آنها برایمان مهم است.»

3. حس خوب خانه را بسازید

حیاط خانه مدرن

آقای امیری: «وقتی صحبت از دکوراسیون و فضای اقامتگاه به میان می‌آید، مهم‌ترین چیز این است که مهمان‌ها در سفر، همان حس خوب خانه را تجربه کنند. برای چیدمان و دکوراسیون مناسب و منحصر به فرد خانه، زمان و تلاش کافی بگذارید.»

آقای سیاوشانی: « این موضوع به این معنی نیست که تمام آشپزخانه را از نو و با سنگ مرمر بسازید، یا همه چیز را با کیفیت بالا تهیه کنید. مهم‌ترین چیز این است که خانه تمیز، راحت و بدون شلختگی باشد

آقای امیری: «باید به نظر برسد که اقامتگاه، به طور خاص برای مسافران آماده شده است. عکس‌های شخصی، یادگاری‌های خانوادگی و هر چیزی که ممکن است مهمانان را به این فکر بیندازد که در خانه دیگران هستند، حذف کنید.»

آقای سیاوشانی: «یک نکته مهم که ارزش سرمایه گذاری دارد، انتخاب تخت خواب است. باز هم بگویم که لازم نیست تشک گران قیمتی بخرید. اما می‌توانید با یک روکش اضافه و دو بالش تمیز، یک تختخواب دنج و راحت را فراهم کنید.»?️

آقای امیری: «برای ملحفه، می‌توانید از نوع نخی آن استفاده کنید که معمولآ در بسیاری از هتل‌ها استفاده می‌شود. آن‌ها باید روی پوست احساس خوبی فراهم کنند و نرم و راحت باشند.»

4. عطر و بوی محله خود را منعکس کنید

تراس سرسیز

آقای امیری: «وقتی مردم به شهر یا محله شما می‌آیند، تنها در خانه شما اقامت نمی‌کنند. آنها دوست دارند که تجربه‌های جالب و متفاوت از محل شما داشته باشند. ما به عنوان میزبان دوست داریم تا جایی که می‌توانیم مسافران را با شهر و کسب و کارهای محلی آشنا کنیم. مشاغل کوچک بخش بزرگی از شهر ما هستند و ما از مشارکت دادن آنها در فرآیند میزبانی لذت می‌بریم.»?

آقای سیاوشانی: «ما گاهی اوقات نمونه کوچکی از چیزهای محلی را که دوست داریم برای مهمانان می‌گذاریم. مثلآ کارت‌های هدیه رستوران سنتی را به مسافران می‌دهیم تا آنها را تشویق کنیم تا در محله و کافه‌ها بیشتر بگردند. خانه خود را با شامپو، نرم کننده و صابون‌های یک برند خوب مجهز می‌کنیم. بعضی وقت‌ها برای مسافران صابون دست‌ساز طبیعی از برندی متعلق به شهر خودمان می‌گذاریم. مجموعه‌ای از کتاب‌هایی را روی میز خانه می‌گذاریم که درباره هنرمندان محلی شهر صحبت می‌کند. گرچه شهر ما کوچک و ناشناخته است اما می‌تواند محل خوبی برای زندگی و تجربه‌های جدید باشد.»

آقای امیری: «ما دوست داریم که شهرمان را با نگاه و حس و حال خودمان به مردم نشان دهیم. تا جایی که مسافران با داشتن تجربه‌های هیجان انگیز، بخواهند به اینجا نقل مکان کنند!»

آقای سیاوشانی: «ایده دیگری که ما در حال بررسی آن هستیم این است که قسمتهایی از خانه را به یک گالری هنری تبدیل کنیم. تعجب نکنید! منظورمان این است که آثار هنرمندان محلی را در قسمت‌هایی از هر خانه بگذاریم و هرچند ماه یکبار آنها را به خانه‌ای دیگر ببریم. در حقیقت تمام حرف ما این است که خلاق باشید و از راه‌هایی استفاده کنید که عطر و بوی محله شما را منعکس کند.»

5. برای مشکلات ناگهانی آماده باشید

تعمیرکار

آقای سیاوشانی: « با وجود بهترین تلاش‌ها برای یک میزبانی شگفت انگیز، ممکن است هر لحظه سرو کله مشکلات اضطراری پیدا شود و شما باید آماده باشید تا آنها را برطرف کنید. ممکن است دستگاه تهویه یا سیستم گرمایش خانه خراب شود و مهمانان آزرده شوند. یکی از بدترین شرایطی که داشتیم ترکیدگی لوله آب بود. در طول اقامت مهمانان، تمام خانه با آب پر شد. آنها مدام با ما در تماس بودند و این در حالی بود که اقامتگاه ما را برای ماه عسل انتخاب کرده بودند!»

آقای امیری: « این تجربه یک درس بزرگ برای ما بود. اگر شما هم با اتفاقاتی مانند این روبه‌رو شدید، عذرخواهی کنید و به این فکر کنید که چه چیزی می‌تواند به جبران این اتفاق کمک کند. شاید بتوانید با هدیه‌ای کوچک مشکلات این چنینی را از دلِ مسافران بیرون بیاورید. اگر مهمان‌ها واقعاً اوقات بدی را سپری کرده‌اند، ما پول آنها را پس می‌دهیم، اما معمولاً این اتفاق نمی‌افتد.»?

آقای سیاوشانی: «ما سعی می‌کنیم برای مسافران از قانون طلایی استفاده کنیم. این قانون می‌گوید که برای گردشگران تجربه‌ای فراهم کنید که خودتان دوست دارید هنگام سفر و اقامت در خانه‌ای دیگر بدست آورید. میزبانی برای ما نوعی هنر و خلاقیت است. ما قلب و عشق خود را در اقامتگاه‌ها و خانه‌هایمان می‌گذاریم و فکر می‌کنیم که مسافران هم آن را دریافت می‌کنند. برای ما بسیار مهم است که از مهمانان برای انتخاب اقامتگاهمان قدردانی و تشکر کنیم

آقای امیری: « میزبانی خانه تا به امروز برای ما ارزشمند و متحول کننده بوده است. ما با اجاره دادن خانه، اشتیاق خود را برای طراحی داخلی دنبال کردیم و توانستیم عشقمان را به مهمان نوازی و میزبانی پیدا کنیم. موضوعی که به ما توانایی داد تا کسب و کار خود را شروع کرده و به طور مداوم رشد کنیم. فکر می‌کنم اگر وبسایت شب نبود، ما برای عبور از دنیای میزبانی و فراهم کردن اقامتگاه‌های کوچک کار بسیار سخت‌تری داشتیم. ما توانستیم از این طریق جایگاه خود را درک کنیم، یعنی فضاهایی را بازسازی کنیم تا دیگران از آن لذت ببرند.»

آقای سیاوشانی: «ما توانستیم روحیه کارآفرینی خود را بشناسیم و خلاقیتیمان را در این راه قرار دهیم. بهترین شیوه زندگی این است که بتوانید کاری انجام دهید که به آن علاقه دارید و متعلق به خودتان باشد.»

 

نظرتان را ثبت کنید

ایمیل شما با ثبت نظر نمایش داده نمی‌شود

*

بنر نصب اپلیکیشن شب