معرفی بهترین مناطق ایران برای کویرگردی

0

جلوه‌های طبیعی مناطق کویری ایران بسیار گسترده است و در حال حاضر نزدیک به 15 استان کشور دارای پوشش کویری و بیابانی‌ است. کویرهای ایران انواع مختلفی دارد و گردشگری کویری در چند ساله گذشته رواج بیشتری از قبل پیدا کرده و تورهای گردشگری و کویر گردی زیادی در این زمینه فعالیت می‌کنند. در کنار طبیعت کویر جلوه‌های آسمان شب نیز خودنمایی می‌کند و علاقمندان به نجوم برای رصدهای آسمان شب سفرهای زیادی به مناطق کویری کشور دارند. در این مقاله به بررسی چند کویر پر بازدید می‌پردازیم و مناطق بکر کویری ایران را معرفی خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

قدم زدن در شن‌های روان کویر و لذت بردن از آسمان صاف و پر ستاره‌اش، از آن دسته تجربه‌هایی است که مثل و مانندش را هیچ کجا پیدا نمی‌کنید. برای همه آن‌هایی که چند باری مهمان کویر بوده‌اند، سر زدن به این پهنه خشک و بی آب و علف، آنقدر نمک گیرشان کرده است که دائم در تقویمشان به دنبال فرصت دوباره‌ای می‌گردند.

با همه این‌ها، سفر به کویر هم مثل تمام مسافرت‌های دیگر، باید و نبایدهایی دارد. گرچه کویر به طور منحصر به فردی زیباست، اما می‌تواند به طرز غافلگیر کننده‌ای نیز خطرناک باشد.

در این مطلب با شما از باید و نباید‌های سفر به کویر صحبت می‌کنیم و به طور جامع و کامل نکات و قوانین مهم این جاذبه بی‌مانند را برایتان شرح می‌دهیم.

سفر به کویر، یک ماجراجویی متفاوت

پیش از هر چیز باید بگوییم که سفر به کویر با تمام مسافرت‌هایی که تا به حال داشته‌اید، فرق می‌کند. در کویر، خبری از فروشگاه‌ها و خانه‌ها و اقامتگاه‌های فراوان نیست. حتی قرار نیست موبایل‌هایتان آنتن بدهند و یا شما را به جریان اینترنت وصل کنند.

در این منطقه بیابانی، تا چشم کار می‌کند تپه‌های شنی است و جریان بادی داغ که دائم شن‌ها را جابه‌جا می‌کند. شاید اگر خیلی خوش شانس باشید، چند گونه گیاهی و جانوری به چشمتان خورد، که احتمال آن هم زیاد نیست. پس فراموش نکنید که قبل از سفر به کویر تمام تصورتان از یک مسافرت عادی را کنار بگذارید و خودتان را برای دیدن یک جای متفاوت آماده کنید.

آب و هوای کویر

مناطق کویری و اقلیم‌های بیابانی معمولا در نزدیکی مناطق استوایی قرار دارند و عرض جغرافیایی‌شان، چیزی بین 35 تا 15 درجه است. به همین دلیل در این بخش از زمین، میزان بارندگی بسیار کم است. علاوه بر این، به علت خشکی هوا، فرآیند تبخیر و تعرق به طور مکرر انجام می‌شود.

مهم‌ترین و برجسته‌ترین ویژگی آب و هوای کویر، کمبود رطوبت و خشکی هواست. در حقیقت در این مناطق نه تنها خاک بسیار خشک است، بلکه هوایی که در آن نفس می‌کشید هم خشک خواهد بود. در نتیجه در این مناطق، تنها نمونه‌های خاصی از گیاهان و جانوران پیدا می‌شوند که با وجود کمبود آب و خشکی هوا، قادر به زندگی کردن هستند!

به همین دلیل باید پیش از سفر به کویر، به فکر تمام جوانب و امکانات باشید. زیرا مناطق کویری هیچ سنخیتی با زندگی طولانی مدت انسان‌ها ندارند!

برای رزرو بوم گردی یزد کلیک کنید.

وسایل مورد نیاز سفر به کویر

در سفر به کویر همراه داشتن چند وسیله الزامی است و نبود آن‌ها، می‌تواند به قیمت از دست رفتن مال و حتی جانتان تمام شود. امکاناتی که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

قطب‌نما

پیدا کردن راه در کویر آن هم بدون وسایلی مانند قطب نما، به پیدا کردن سوزنی در انبار کاه می‌ماند. حتی اگر فرد باتجربه‌ای هستید و بارها به کویر سفر کرده‌اید، باز هم باید یک قطب نما همراه خود داشته باشید. فراموش نکنید که ممکن است به دلیل وزش شدید باد یا طوفان‌های شن، مسیر پیش رویتان با آنچه که در ذهن داشتید، تفاوت داشت و یا مجبور به تغییر مسیر شوید! در چنین شرایطی تنها یک قطب نما می‌تواند نقش راهنمای شما را بازی کند.

جالب است که بدانید در روزهای قدیم، آنقدر مردم راهی کویر می‌شدند و دیگر باز نمی‌گشتند که اعتقاد بیشتر مردم بر این بود که در این مناطق، جن و یا موجودات خیالی وجود دارد!

چراغ‌قوه، کیسه‌خواب و وسایل اقامت

شب‌های کویر تنها با نور ستارگان و مهتاب روشن می‌ماند! نوری که گرچه زیباست، اما برای اقامت چند روزه کافی نیست. به همین دلیل لازم است که به جای استفاده از نور ماشین‌ها و چراغ قوه گوشی، از یک چراغ سیار یا چراغ قوه برای تامین روشنایی شب‌های کویر استفاده کنید.

برای داشتن خوابی راحت، به شما توصیه می‌کنیم تا از یک کیسه خواب کمک بگیرید. شب‌های کویر به شدت سرد هستند و کیسه‌های خواب برخلاف پتوها و لباس‌های متعدد، شما را به شدت گرم نگه می‌دارند. علاوه بر این، برای جلوگیری از ورود شن و ماسه و البته حشرات کویری، باید در منطقه اقامتگاهتان از یک چادر باکیفیت استفاده نمایید.

تجهیزات آفرود

برخی از تجهیزات آفرودی برای سفر به کویر شامل موارد زیر هستند:

  • یخچال سفری
  • کولر و بخاری
  • کلمن‌های برقی
  • باربکیو
  • پمپ باد برای تنظیم باد لاستیک خودروها
  • دوش سیار یا کیسه آب

و البته بهتر است که از آوردن این وسایل هنگام سفر به کویر خودداری کنید:

  • لباس‌های تنگ و چسبان مانند شلوار جین
  • جواهرات ارزشمند
  • لوازم الکترونیکی حساس و غیر ضروری که ممکن است در کویر دچار آسیب‌دیدگی شوند
  • مواد غذایی یبوست‌دار
  • پتو و بالش جداگانه

چند رفیق پایه برای کویرگردی

درست است که در کنار رفقای پایه، لحظات فراموش نشدنی و خاطرات جذابی تجربه می‌کنید؛ اما در کنار این موضوع، سفر به کویر باید با چند همراه و دوست به اصطلاح پایه برنامه‌ریزی شود. به خاطر داشته باشید که همراه بودن چند فرد باتجربه و دوستانتان، مزایای متعددی را برای شما به ارمغان می‌آورد.

اگر خودرویتان در یکی از باتلاق‌ها و یا شوره‌زارها گیر کند، این دوستان و دیگر افراد همراهتان هستند که می‌توانند شما را از این مخمصه نجات دهند. اگر در کویر غذایتان رو به اتمام بود، باز هم می‌توانید از خوراکی‌ها و آذوقه دوستان و همراهانتان استفاده کنید. ضمن اینکه همیشه حضور چند فرد آگاه و استفاده از تجربه‌هایشان، می‌تواند هنگام بحران و اتفاقات پیش بینی نشده چاره ساز باشد.

لوازم بهداشتی مورد نیاز در سفر به کویر

در کویر همیشه احتمال بروز هر اتفاق پیش بینی نشده‌ای وجود دارد. از نیش حشرات گرفته تا آفتاب سوختگی و ضعف و بی‌حالی! پس بهتر است که برای پیشگیری و یا درمان برخی از اتفاقات، این چند وسیله را هنگام سفر به کویر همراه خود داشته باشید:

  • کرم‌ها و لوسیون‌های ضد آفتاب
  • دستمال کاغذی و دستمال مرطوب
  • الکل یا ژل ضد عفونی کننده که به آب نیاز نداشته باشد
  • اسپری دفع حشرات
  • داروهای متداول مصرفی هنگام سفر
  • جعبه کمک‌های اولیه

جعبه کمک های اولیه در سفر به کویر

لازم نیست که حتما جعبه کمک‌های اولیه، بزرگ، سنگین و مفصل باشد. تنها کافی است تا در این جعبه برخی وسایل ضروری را از جمله قرص مسکن، چسب زخم، کرم‌، لوسیون قبل و بعد از گزیدگی، باند کشی، بتادین و… قرار دهید.

مواد غذایی مورد نیاز در سفر به کویر

در کنار امکانات و وسایل مورد نیاز برای سفر به کویر، باید توجه ویژه‌ای به خورد و خوراکتان هم داشته باشید. مخصوصا به اندازه‌ای که بتوانید چند شب و روز را در دل هوای گرم و خشک بگذرانید.

آب

بدون اغراق، همراه داشتن آب کافی اولین و مهم‌ترین بخش سفر به کویر است. با قدم زدن در تپه‌های ماسه‌ای و بیابانی و ماندن در هوایی که به شدت گرم است، میزان تعریق بدن بیشتر خواهد شد و تشنگی و نیاز به آب هم افزایش پیدا خواهد کرد.

بهتر است که در چنین سفری، برای هر نفر حداقل ۴ لیتر آب در نظر بگیرید. اگر قرار است در بهار و تابستان راهی کویر شوید، باید این مقدار آب را افزایش دهید.

میوه و سبزیجات تازه

میوه‌ها و سبزیجات تازه از جمله خوراکی‌هایی هستند که در طول سفر به کویر باید با خود همراه داشته باشید. میوه‌ها با داشتن کربوهیدرات و یا قند پیچیده، انرژی بدن شما را بالاتر برده، عطشتان را کاهش می‌دهند و از بروز مشکلاتی مانند یبوست جلوگیری می‌کنند.

غذاهای مقوی و بدون تاریخ مصرف

به سراغ غذاهایی بروید که علاوه بر سبک بودن، نیاز و انرژی بدنتان را به خوبی تامین می‌کنند. غذاهایی که حاوی فیبر بالا و کربوهیدرات مفید باشند و سدیم از دست رفته بدن‌تان را که در اثر تعریق زیاد رخ می‌دهد، تامین کند. از غذاهایی استفاده کنید که در طول سفر، سالم و تازه بمانند. سعی کنید از خوراکی‌های چرب و شور فاصله بگیرید تا تشنگی‌تان را تعویق بیندازید و تحرک راحت‌تری داشته باشید.

از خوردن نوشیدنی‌های شیرین و الکلی پرهیز کنید زیرا این نوشیدنی‌ها، عطش شما را بیشتر خواهند کرد.

لباس مناسب کویر گردی

کویر روزهای گرمی دارد و سوز سرمایش در شب‌ها، طاقت فرساست. شاید به همین دلیل است که در میان مسافران کویر، انتخاب لباس مناسب همیشه موضوعی چالش برانگیز شناخته می‌شود. با این حال لباس‌ مناسب سفر به کویر باید با رعایت نکات زیر انتخاب شود:

لباس‌های نخی

بهترین لباس‌ها در سفر به کویر مخصوصا در فصل بهار و تابستان، لباس‌های راحت و گشاد هستند. لباس‌هایی که برای جذب کمتر آفتاب، رنگ روشنی دارند و ترجیحا آستین بلند هستند. اگر قرار است در پاییز و زمستان راهی کویر شوید، پس باید چند لباس گرم و مناسب همراه خود داشته باشید.

کفش مناسب

هیچ وقت هنگام سفر به کویر، از کفش‌های تابستانی، صندل و حتی دمپایی استفاده نکنید. چنین کفش‌هایی به راحتی مانع از راه رفتن شما روی شن‌ها می‌شوند. حتما از کفش‌های ایمن، محکم و جلو بسته کمک بگیرید تا پاهایتان در اثر راه رفتن روی شن‌های داغ کویر آسیب نبیند. ضمن اینکه کفش‌های پوشیده و بسته شما را از خطر گزیدگی توسط حشرات زیر شن‌ها حفظ می‌کنند.

لوازم جانبی

تنها راه برای جلوگیری از ورود شن‌ها به چشم، بینی، دهان و موها، استفاده از عینک، کلاه و یک دستمال گردن است. ضمن اینکه عینک و کلاه از پوست و چشمانتان در برابر اشعه آفتاب جلوگیری می‌کنند. علاوه بر این، داشتن یک دستمال گردن و استفاده از آن در جلوی بینی و دهان، مانع از ورود گرد و خاک به مسیر تنفسی‌تان خواهد شد.

جاذبه های کویری ایران

اگر بگوییم که ایران بهشت کویرنوردان است؛ اغراق نکرده‌ایم. در گوشه و کنار این خاک دوست داشتنی، کویرهای کوچک و بزرگ و متنوعی وجود دارد که هر کدام به نوبه خود جذاب و دیدنی هستند. کویرهایی که در ادامه، به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

کویر زردگاه

در 180 کیلومتری طبس و در اطراف روستای پلکانی این محدوده، یکی از جذاب‌ترین کویرهای ایران وجود دارد. نام این منطقه کویر زردگاه است که به دلیل داشتن نخلستان‌های پربار و با صفا، به عنوان سرسبزترین کویر ایران شناخته می‌شود.

کویر شهداد

یکی از متفاوت‌ترین و جذاب‌ترین کویرهای ایران، کویر شهداد است که در شهرستان کرمان قرار دارد. این کویر شگفت‌انگیز به عنوان چهارمین جاذبه طبیعی جهان شناخته می‌شود.

این منطقه کویری 80 کیلومتر عرض و 145 کیلومتر طول دارد و در دل کویر لوت واقع شده است. اما وجه تمایز این کویر با کویرهای دیگر، کلوت‌های بزرگی است که از گوشه و کنار آن سر برآورده‌اند و مانند آسمان خراش‌ها به چشم می‌آیند.

جالب است که بدانید بسیاری از گردشگران از کویر شهداد با عنوان “شهر ارواح” نیز یاد می‌کنند.

اکو کمپ متین آباد

در کیلومتر ۵۵ اتوبان کاشان به اصفهان، اکو کمپ متین آباد قرار دارد که در آن مسافران با امکاناتی مانند دیدن طبیعت و حیات‌وحش منطقه، رصد ستارگان با تلسکوپ و بازدید از مزارع پرورش پرندگان به بازدید از کویر می‌پردازند. در این اکوکمپ امکانات اقامتی متعددی برای علاقه‌مندان کویر فراهم شده است.

کویر ورزنه

کویر ورزنه، از جاذبه‌های استان اصفهان شناخته می‌شود که در آن بزرگ‌ترین سایت تفریحی افتتاح شده است. در این سایت تفریحی امکانات جذابی مانند موتورهای چهارچرخ یک نفره و دو نفره، زیپ لاین، سافاری، شتر سواری، رستوران، شربت خانه، کمپینگ و پاراگلایدر پذیرای مسافران هستند.

در کنار امکانات مهیا شده، در این کویر جاذبه‌های طبیعی فراوانی نیز وجود دارد. تپه‌های ماسه‌ای طولی، هلالی و هرم‌های ماسه‌ای از جمله دیدنی‌های این دشت کویری به حساب می‌آیند.

پادکست کوله گرد

پادکست کوله گرد؛ راهنمای جامع سفر به کویر و کویر گردی

به شما پیشنهاد می‌کنیم که در کنار خواندن مقالات و مطالب متنوع درباره سفر به کویر، دقایقی را نیز به شنیدن و گوش دادن پادکست کوله گرد اختصاص دهید. ما در این پادکست با شما از تجربیات خود هنگام سفر به کویر صحبت کردیم و از سیر تا پیاز آن را برایتان شرح داده‌ایم.

محل های اقامت در سفر به کویر

در سفر به کویر، خانه‌ها و اقامتگاه‌های متنوعی وجود دارند. اقامتگاه‌هایی که از روزهای بسیار قدیم به جا مانده‌اند و به دلیل معماری جذاب و متفاوتشان، خود یک جاذبه کویری به حساب می‌آیند. ضمن اینکه می‌توانید با ماندن در این اقامتگاه‌ها، کمی هم با فرهنگ و آداب مردم این ناحیه آشنا شوید.

برخی از اقامتگاه‌ها و کاروان‌سراهای کویری نیز این امکان را هم به شما می‌دهند تا چادرتان را در حیاط اقامتگاه بر پا کنید. می‌توانید برای پیدا کردن، مشاهده و رزرو و اجاره ویلا و اقامتگاه در مناطق کویری و سایر شهرها، از وبسایت شب نیز کمک بگیرید.

بهترین زمان سفر به کویر

بسته به ویژگی‌های هر ناحیه کویری، سفر به این مناطق می‌تواند متفاوت باشد. پس بهتر است تا پیش از هر چیز، مقصد کویری‌تان را مشخص کنید و بر اساس آب و هوای آن منطقه برنامه‌ریزی نمایید.

با این حال، روزهای کویر، داغ و سوزان و خشک است و دمای هوا در شب‌ها، به سرمای شدیدی گرایش پیدا می‌کند. بنابراین به طور کلی، در بهار و تابستان که طول روز بلندتر است، اقامت و گردش در کویر مشکل خواهد بود.

پس بهترین فصل برای سفر به کویر از پاییز تا اوایل بهار است. ضمن این که با سفر در زمستان، کمتر از همیشه با حشرات و حیوانات موجود در کویر برخورد خواهید داشت. یادتان باشد که نباید تحت هر شرایطی در روزهای بارانی در کویر حضور داشته باشید!

 

کویر مرنجاب؛ لذت کویرگردی زیر آسمان پر ستاره

کویر گردی

کویر مرنجاب در شمال شهرستان آران و بیدگل و در استان اصفهان قرار گرفته است. این کویر زیبا یکی از پرطرفدارترین مقاصد گردشگری کویری کشور است و یکی از بهترین کویرهای ایران که در ایام زمستان میزبان عاشقان کویر از سرتاسر ایران می‌باشد. کویر مرنجاب با تپه های ماسه ای عظیم، دریاچه نمک، شب های دیدنی و دسترسی تقریبا آسان، یکی از محبوب‌ترین کویرهای ایران است. در این کویر با وجود اینکه محیطی خشن دارد، می توانید گیاهان نمک دوست فراوانی پیدا کنید. علاوه بر این، محل زندگی برخی از پرندگان و خزندگان بیابانی مانند عقاب، مار و مارمولک است. بنابراین، بهتر است مراقب باشید.

برای رصد آسمان شب در کویر مرنجاب باید قدری از اقامتگاه‌های بومگردی فاصله بگیرید تا آسمان بهتری برای رصد داشته باشید و با هر چه فاصله گرفتن از مناطق شلوغ آلودگی نوری کمتری نصیبتان می‌شود که منجر به یک رصد عالی و پاک خواهد شد.

جهت اجاره سوئیت در اصفهان کلیک کنید.

دشت لوت؛ گرم‌ترین کویر ایران

دشت لوت کویرهای ایران

کویر لوت یا دشت لوت در جنوب شرق کشور قرار گرفته و سه استان خراسان جنوبی، کرمان و سیستان و بلوچستان در این منطقه کویری قرار دارد. واژه لوت به معنای زمین‌های برهنه و بدون آب و فاقد پوشش گیاهی است. بین ماه‌های خرداد تا آبان، این منطقه نیمه گرمسیری خشک توسط بادهای قوی که رسوبات را حمل می‌کند و باعث فرسایش بادی در مقیاس عظیم می شود، احاطه می‌گردد. در نتیجه، این منطقه به دلیل گستردگی بزرگ و پهناوری که دارد برخی از دیدنی‌ترین نمونه‌های مناطق کویری و زمین‌شناسی را در خود جای داده است. دشت لوت شامل بیابان‌های سنگی و دشت‌های تپه‌ای گسترده‌ای‌ است. این منطقه اغلب بالاترین دمای سطح زمین را دارد و دمای 80 درجه سانتی گراد نیز در کویر لوت ثبت شده است. این بیایان بزرگ و پهناور که حدودا 10 درصد از خاک کشورمان را در بر گرفته کلوت‌های شهداد را نیز در خود جای داده که یکی از مسیرهای دسترسی به این کویر پهناور است.

کویر لوت پوشش گیاهی بسیار کمی دارد و در برخی از مواقع سال به دلیل بارش‌های بسیار کم گیاهان کوچکی رشد می‌کند، البته که درختچه‌های گز به صورت خیلی کم در برخی از نقاط این کویر به سختی رشد می‌کنند.

کلوت‌های شهداد در آسمان شب جلوه بی‌نظیری از طبیعت را ارایه می‌دهند و عکاسان نجومی هر سال در این منطقه عکس‌های زیبایی از آسمان شبِ این کویر ثبت می‌کنند.

 ریگ جن؛ کویری اسرار آمیز و پهناور

کویر ریگ جن

ریگ جن منطقه وسیعی از تپه‌های ماسه‌ای در وسط دشت کویر، کویر مرکزی ایران است. در غرب و جنوب غربی دشت کویر، جنوب سمنان، جنوب شرقی گرمسار، شمال انارک و غرب جندق واقع شده است. در گذشته مردم معتقد بودند این مکان جایی است که ارواح شیطانی در آن زندگی می کنند. حتی امروزه نیز برخی در شهرها و روستاهای مجاور به این موضوع اعتقاد دارند که البته بسیاری از مردمان در گذشته وارد این بیابان شده بودند و هرگز برنگشتند و به دلیل گرسنگی و کم آبی تلف شدند.
این کویر در مرز استان‌های سمنان و اصفهان قرار دارد و از نظر جغرافیایی مرکز ایران قرار گرفته است.  کویر ریگ جن یکی از سخت‌ترین مسیرهای کویری ایران را دارد و دسترسی به برخی از نقاط این کویر به راحتی ممکن نیست.

برای دسترسی راحت تر به این کویر از مسیر پارک ملی به سمت گرمسار امکان تردد وجود دارد که البته نیاز به دریافت مجوز دارد.

کویر مصر؛ مقصد پر بازدید گردشگری کویر

غروب کویر مصر

کویر مصر یکی از زیباترین و پرماجراترین کویرهای ایران است. این کویر خشک و اسرارآمیز و پر طرفدار در نزدیکی اصفهان و منطقه کویری خور و بیابانک قرار دارد و همچنین برای رزرو اقامتگاه بومگردی در خور و بیابانک از سایت شب اقدام کنید. در این کویر فعالیت‌ها، مکان‌ها و پدیده‌های طبیعی زیادی وجود دارد که می‌توانید آن‌ها را ببینید.

این اقیانوس طلا یکی از زیباترین کویرهای ایران است و قدم زدن بر روی شن‌های نرم و نوازشگر و بالا رفتن از تپه‌های بزرگ طلایی تجربه‌ای است که در هیچ جایی جز کویر نمی‌توانید تجربه کنید. یکی از سرگرمی‌های پر طرفدار در کویر مصر شتر سواری است. در کویر مصر گله‌های کوچکی از شترها وجود دارد که می‌توانید برای دقایقی سوار آن‌ها شوید. اگر از طرفداران وسایل حمل و نقل سنتی نیستید، می‌توانید یک سواری پر دست‌انداز و هیجان‌انگیز با ماشین‌های سافاری را امتحان کنید. تپه‌سواری و پاراگلایدر از دیگر فعالیت‌های فوق‌العاده‌ای است که می‌توان در کویر مصر انجام داد.

یکی از پدیده‌های طبیعی شگفت‌انگیزی که می‌توانید در کویر مصر مشاهده کنید، دریاچه‌ نمک خور است. این دریاچه بزرگترین دریاچه نمک فصلی ایران است. دریاچه خور منظره شگفت‌انگیزی از نمک‌ها به شکل پنج ضلعی را در اختیار گردشگران قرار می دهد. اشکال این دریاچه در زمستان با خاک رس ترکیب می‌شود و سیاه می‌شود، اما در تابستان سفید است. نمک موجود در خاک اجازه نمی‌دهد هیچ گونه گیاهی در منطقه رشد کند.

کویر ابوزیدآباد، تجربه رهایی در شن و ماسه‌های کویری

کویر گردی در ایران

کویر ابوزیدآباد یکی از کویرهای زیبای ایران است که در شرق و جنوب شرقی شهرستان ابوزیدآباد در استان اصفهان واقع شده است. این کویر با تپه های ماسه ای خود به مقصدی جذاب برای فعالیت‌های گردشگری تبدیل شده و در برنامه هفتگی بسیاری از آژانس‌های مسافرتی و گروه‌های طبیعت گردی قرار گرفته است.

ابوزیدآباد در 30 کیلومتری جنوب شرقی کاشان قرار دارد. مسیر جاده‌ای که به دل کویر می‌رود و می‌توانید در منطقه‌ای مناسب از ماشین پیاده شوید و از دیدن و قدم زدن در میان ماسه‌های طلایی لذت ببرید. برای دیدن کویر نیازی نیست راه دور بروید. از ابتدای راه با خودرو شخصی وارد کویر می‌شوید. بهترین زمان سفر به این کویر پاییز و زمستان است زیرا در بهار و تابستان دمای داخل کویر بسیار بالا و آزاردهنده است.

برای بازدید از کویر ابوزیدآباد از تهران حدود 4 ساعت طول می کشد تا به ابتدای کویر برسید. این روزها با معرفی کویر ابوزیدآباد به عنوان یک مقصد گردشگری، امکانات اقامتی مناسبی در ابوزیدآباد و روستاهای اطراف آن ساخته شده است و اگر قصد اقامت در این منطقه را دارید، می توانید از این اقامتگاه‌ها استفاده کنید. در این صورت می توانید از دیگر مناظر نزدیک این کویر دیدن کرده و لذت ببرید.

کویر کاراکال، لذت دیدن گربه‌های سیاهگوش

کویر کاراکال

این کویر در نزدیکی شهر بافق در مرکز استان یزد واقع شده است. نام این کویر از گربه وحشی کاراکال ساکن در این منطقه گرفته شده است. این گربه‌ها به دلیل هوش بالا و توانایی رام شدن همیشه توجه مردم محلی را به خود جلب کرده اند. گربه های صحرا و دیگر حیوانات حیات وحش را می توان در دل این کویر طلایی یافت.

شتر سواری، سافاری، موتور سواری بر روی ماسه های طلایی، قدم زدن در میان درختان نخل و اقامت در یک اقامتگاه سنتی همه چیزهایی است که می توان از سفر به کویر زیبای کاراکال یزد انتظار داشت و برای اجاره اقامتگاه در کویر می‌توایند از سایت شب اقدام به رزرو نمایید. همجنین توصیه می‌کنیم گردشگرانی که ترجیح می‌دهند از سکوت کویر لذت ببرند حتما به این کویر سفر کنند. شما می‌توانید به راحتی در این صحرای دست نخورده قدم بزنید.

پس از ساعت‌ها پیاده روی و تفریح‌های مختلف در کویر کاراکال، در نهایت می‌توانید از آسمان پر ستاره این کویر لذت ببرید و رصد بسیار با کیفیت و خوبی داشته باشید.

کلام آخر، سفر به کویر، خلق خاطره‌های فراموش نشدنی

سفر به کویر از جمله تفریحات و گشت و گذارهای منحصر به فردی است که طرفداران بسیاری دارد. قدم زدن در شن‌های داغ، تپه‌های بی حد و مرز ماسه‌ای، آسمانی صاف و سکوتی بی‌مانند، تنها بخشی از جذابیت‌های کویر شناخته می‌شوند. با این حال باید برای سفر به چنین جاذبه گردشگری، نسبت به خطرات و اتفاقات پیش‌بینی نشده آگاه بود و با امکانات لازم راه کویر را در پیش گرفت.

طبیعت زیبا و منحصر به فرد کشورمان موجب شده در هر فصل مناطق گردشگری طبیعی زیادی وجود داشته باشد از دریای آبی شمال کشور تا جنگل‌های سر سبز هیرکانی از کویرهای درخشان با ماسه‌های طلایی تا دریای نیلگون خلیج همیشه فارس و ما میراث‌دار این طبیعت زیبا هستیم و وظیفه داریم در هرجایی از این سرزمین قدم گذاشتیم چیزی جز رد پا باقی نگذاریم و سفر به کویرهای زیبای ایران یکی از بهترین تجربه‌های هر گردشگری‌ است که در این سال‌ها گروه‌های زیادی به سمت کویر حرکت می‌کنند تا از این پهنه گسترده و زیبا بازدید کنند. شکوه کویر، طراوت جنگل و عظمت آسمان نصیبتان باد.

نظرتان را ثبت کنید

ایمیل شما با ثبت نظر نمایش داده نمی‌شود

*

بنر نصب اپلیکیشن شب